Akta er för Parelli och andra!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare BlackEyedDaughter
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 642
B

BlackEyedDaughter

Jag har varit intresserad av Horsemanship länge och gått på många kurser i det. Jag är långt ifrån proffs, men jag har hört mycket och sett mycket. Jag har fått se att Parelli inte är att lita på. På en video visar han hur man lastar en häst. Tittar man noga på transporten ser man att det är ett hål i lämen lika stort som en fullvuxens karls knytnäve! Är detta Säker lastning? Knappast! Jag säger inte att det han säger är inte är sant eller att det inte funkar. Det jag menar är det att bara för det låter bra behöver det inte vara sant. Bara för att en "kunnig" person säger att man ska göra på ett visst sätt är det helt onödigt att bytta sätt om du har ett sätt som funkar. Något som är "bättre" än NH är Intelligent Horsmanship.. Iaf är det det för mig! Så: Håll ögon och öron öppna! Gå inte på allt och man behöver inte följa EN metod slaviskt utan ta "godbitarna" från olika metoder som passar er och eran häst istället!

Sv: Akta er för Parelli och andra!

Jag tror de flesta som håller på med NH vet att man inte ska stirra sig blint på en persons teorier.
NH för mig är att hitta min och min hästs kommunikation, inte hur andra kommunicerar.
Givetvis så tar man till sig vissa "metoder" som man tycker passar sig själv och sin häst men samtidigt utvecklar man den till sin egen.

Natural Horsemanship skulle jag vilja döpa om till Personal Horsemanship.

Hej!
Jag kan hålla med om att man inte behöver följe EN metod slaviskt och lita mer på sin känsla och vara öppen för allt. MEN.
Vad har det med hål i luckan att göra?:confused:
Bara för att Pat lastar med trasig ramp, behöver det verkligen inte betyda att alla strävar efter en trasig transport eller att man tappar sitt eget omdöme totalt? Då kallas det lobotomi, och det sysslar inte Pat med så vitt jag känt efter :rofl:
Jag har utövat PNH mer eller mindre sedan det kom till Sverige, sett Pat live, kursat några gånger osv, men visst sjutton har jag kvar mitt eget omdöme och jag gottar mig i allt som kan föra mig och min häst framåt.
Svartmåla inte om du inte har skälig grund. Detta med transorten var lite väl låg för att JAG ska fatta vad du menar!:confused:
Linda

Det var ett väldigt kategoriskt uttalande för att komma från en som säger att man ska
"ta "godbitarna" från olika metoder som passar er och eran häst istället!"

Jag förutsätter att de flesta inkl jag själv gör just det. Men att skriva en sådant inlägg visar bara på motsatsen. Säger inte att det är bra att han lastar med trasig ramp (har inte sett DVDn ifråga) men om man bara ska gå på detta inlägg skulle man missa en oerhörd mängd mycket värdefull hästkunskap. Parelli har fantastiskt mycket gott att tillföra relationen man kan skapa med sin häst.

Mvh Filosofen

Om man måste titta nog, är du säker på att det är ett hål? och inte en "grop", eller en fläck?

Jag svart målar ingen, men allt för många stirrar sig blinda på en person och en metod. Har sett det många gånger..jag dömer ingen. det är upp till var och en med vad de gör med sin egen häst..Ex. jag tog upp var för att visa på att man inte ska köpa allt vad någon säger. JAG tycker att det är för jävligt när någon som är (eller ska vara) medveten om säkerhet med häst, slarvar med något så viktigt... Detta var mest bara en ögonhöjer...

Som sagt, jag menade INTE att man INTE ska lyssna på dem..Jag menade bara att man inte ska köpa allt vad de säger..ursäkta min klumpiga formulering...

Ja oki...fattar vad du menar.
Pat visar ju vägen till att leva MED häst på ett sunt, kul sätt. I och med att du gör det så blir det även säkert. Han lasttränar inte för att visa hur "säkert" metoden är utan hur man lastar på ett sätt som är bra för främst häst, men även människa.
Basic: göra så lite som möjligt och få bästa möjliga resultat.
Jag vet inte om jag har uppfattat metoden som "säker" för oss människor annat än man slipper följa med hästen in, men å andra sidan: har du inte grunderna klara kan du lika gärna få en häst över dig som inte tänker gå in utan hoppa på den tvåbenta som snurrar grimskaftet febrilt nedanför rampen ;)
Jag har sett så många roliga fall då människan jobbat 100 ggr mer än hästen och i slutänden är människan så trött i båda arm och axel att dom väljer gå in själv i transporten och hästen följer kanske (!?) med in. Vem lastar vem???
Linda

Akta er för trasiga transporter skulle jag hellre vilja säga :D

När du kan kommunicera med din häst och den lyssnar på dig och litar på dig blir din hantering med hästen säker...Jag tänker på om hästen hade trampat igenom hålet och fått panik..Men men.. Det var mest bara en ögonhöjare som sagt..

BlackEyedDaughter skrev:
Som sagt, jag menade INTE att man INTE ska lyssna på dem..Jag menade bara att man inte ska köpa allt vad de säger...

DET skriver jag gärna under på :)

Mvh

BlackEyedDaughter skrev:
Jag har varit intresserad av Horsemanship länge och gått på många kurser i det. Jag är långt ifrån proffs, men jag har hört mycket och sett mycket. Jag har fått se att Parelli inte är att lita på. På en video visar han hur man lastar en häst. Tittar man noga på transporten ser man att det är ett hål i lämen lika stort som en fullvuxens karls knytnäve! Är detta Säker lastning? Knappast! Jag säger inte att det han säger är inte är sant eller att det inte funkar. Det jag menar är det att bara för det låter bra behöver det inte vara sant. Bara för att en "kunnig" person säger att man ska göra på ett visst sätt är det helt onödigt att bytta sätt om du har ett sätt som funkar. Något som är "bättre" än NH är Intelligent Horsmanship.. Iaf är det det för mig! Så: Håll ögon och öron öppna! Gå inte på allt och man behöver inte följa EN metod slaviskt utan ta "godbitarna" från olika metoder som passar er och eran häst istället!

Hejsan...:confused: Ursäkta men du verkar veta aldeles för lite om pnh för att yttra dig i ämnet. Hade du vetat mer så hade du fått bevis på att det funkar, klockrent.
Du skriver att du inte är proffs, men enligt mig så måste man vara det för att kunna plocka det bästa från olika sätt. Sen är det bra om det funkar för dig ändå. Men jag tycker inte att man ska kritisera ett uttänkt sätt att arbeta med hästar på, för vet du tillräckligt mycket om pnh så vet du ju vad det handlar om... ellerhur?!
Men självklart, smaken är som baken- delad... Om det passar dig att blanda så var så god... Mig och min häst passar pnh helt otroligt utmärkt för! Vi arbetar inte efter pnh för att pat parelli tycker det :mad: utanför att jag själv valt det och tycker att det fungerar bäst.
Ha det bra!

Om du läser trådskaparens första inlägg och försöker förstå vad som står där istället för att reagera känslomässigt så ser du att h*n inte kritiserar "läran" över huvud taget. Det som står är att det är att föregå med dåligt exempel att lasta med trasig ramp. Jag har inte sett videon och vet alltså inte om det är hål i rampen eller inte och uttalar mig inte om det. Men i sak håller jag med om att det är att visa dåligt omdöme att lasta häst när man har hål i rampen. Oberoende av vem som gör det. Det står också i första inlägget att man ska använda sitt eget omdöme. Det håller jag också helt med om. Lägg nu märke till att jag inte uttalat mig om Parelli över huvud taget.;)

Läste och begrundade....Hmmm...det står med klar och tydlig text:
"Akta er för Parelli och andra".... Rubriken i sig talar sitt eget språk. Om det inte är att kritisera läran så vet inte jag!? Sen själva inlägget om att lasta m trasig ramp...?! Alltså ska vi hitta fel så kan vi hitta dem överallt oavsett vad vi praktiserar eller inte.

Så du tolkade det så du? Jag tolkar "Akta er för Parelli och andra" när man sedan läser inlägget som att man ska akta sig för att sluta använda sitt eget omdöme. Jag ser inget i inlägget som kritiserar vad Parelli lär ut. Och precis som du skriver så går det att hitta fel och mindre bra saker överallt.;)

Men jag tror väl knappast att folk går ut och tar sönder sin transport bara för att PP har det så... :crazy:

Med ditt inlägg idiotförklarar du i princip alla på det här forumet. :cool:

De flesta förstår nog att man ska ta åt sig det som passar. Också de stora namnet hämtar lite här och lite där, det är jag övertygad om.

Jag kan bara läsa och tycka att det är TUR att Parelli är ett program som riktar in sig på att träna människor, istället för hästar för här märks det att människan i fråga skulle behöva åka på en liten kurs...:)

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 800
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 457
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur