Aktieägande VD med majoritetsägande

Killaloe

Trådstartare
Hur fungerar det med en VD som är majoritetsägare i ett aktiebolag?

Utan att komma ihåg särskilt mycket från mina studier så känner jag spontant att det blir en märklig situation om en VD, som är tillsatt av styrelsen, sitter i styrelsen med majoritetsinnehav av aktier. Men det kanske bara är något dilemma som finns i mitt huvud? :D

Och om det inte är helt okej, vart vänder en sig då? Ska en göra något?
 
Hur fungerar det med en VD som är majoritetsägare i ett aktiebolag?

Utan att komma ihåg särskilt mycket från mina studier så känner jag spontant att det blir en märklig situation om en VD, som är tillsatt av styrelsen, sitter i styrelsen med majoritetsinnehav av aktier. Men det kanske bara är något dilemma som finns i mitt huvud? :D

Och om det inte är helt okej, vart vänder en sig då? Ska en göra något?
Beror kanske på bolagets storlek? Tycker spontant att det är skillnad på ett bolag med många anställda, resp ett med fåtal anställda och de flesta är inom familjen.
 
Beror kanske på bolagets storlek? Tycker spontant att det är skillnad på ett bolag med många anställda, resp ett med fåtal anställda och de flesta är inom familjen.
Ja det är såklart en aspekt på det hela. Funderar på vart gränserna går där i antalet anställda? Över 10? 50? 100?

Om det handlar om mindre med mycket familjeägande kan jag ju iofs se att risken för jäv är större gentemot de anställda utanför familjen? Även om det kanske inte är en större sak att ta hänsyn till :)
 
Ja det är såklart en aspekt på det hela. Funderar på vart gränserna går där i antalet anställda? Över 10? 50? 100?

Om det handlar om mindre med mycket familjeägande kan jag ju iofs se att risken för jäv är större gentemot de anställda utanför familjen? Även om det kanske inte är en större sak att ta hänsyn till :)

Fast de anställda är inte de som tillsätter VD eller kan kräva icke-jäv.

Ägarna tillsätter styrelsen som tillsätter VD och det är mot styrelsen VDn är lojal och styrelsen är lojal mot ägarna.

De anställda har inte riktigt med det att göra - ,men visst kan det vara problematiskt att sitta på för många stolar, men samtidigt är det inget konstigt i små familjebolag. Det vore konstigt att ge alla pengar till tre oberoende personer bara för principens skull.
 
Nej, att de anställda inte tillsätter VDn och vart lojaliteten ligger är jag på det klara med @sjoberga

Det jag funderar på är hur snyggt det är att samma person sitter på säg 80% av aktieinnehavet, är med i styrelsen och sitter som VD i typ medelstort företag. För mig blir då resten av styrelse/aktieägare i princip utan något inflytande iom att samma person som VD/majoritetsägare har väldigt mycket inflytande i såväl styrelsen som i den dagliga verksamheten.
 
Nej, att de anställda inte tillsätter VDn och vart lojaliteten ligger är jag på det klara med @sjoberga

Det jag funderar på är hur snyggt det är att samma person sitter på säg 80% av aktieinnehavet, är med i styrelsen och sitter som VD i typ medelstort företag. För mig blir då resten av styrelse/aktieägare i princip utan något inflytande iom att samma person som VD/majoritetsägare har väldigt mycket inflytande i såväl styrelsen som i den dagliga verksamheten.

Jag tror inte heller att det är bra. Men är ganska van vid det.

Jag tycker att man framförallt just som minoritetsägare ska ifrågsätta det och värdet av att äga en post i ett sådant företag, med de risker det innebär.
 
Nej, att de anställda inte tillsätter VDn och vart lojaliteten ligger är jag på det klara med @sjoberga

Det jag funderar på är hur snyggt det är att samma person sitter på säg 80% av aktieinnehavet, är med i styrelsen och sitter som VD i typ medelstort företag. För mig blir då resten av styrelse/aktieägare i princip utan något inflytande iom att samma person som VD/majoritetsägare har väldigt mycket inflytande i såväl styrelsen som i den dagliga verksamheten.
Medelstort företag - hur stort är det? 50 anställda? 500 anställda? 2000?
 
Inte alls ovanligt. Snarare ett bra sätt att skydda sina investeringar, som aktieägare.

I de bolag på c a 200 anställda jag känner till är det ingen ovanlig struktur alls. Jag hade inte heller släppt från mig kontrollen som majoritetsaktieägare.

Tillägg: omsättningen betydligt högre än anställda, p g a många UE.
 
Nej, att de anställda inte tillsätter VDn och vart lojaliteten ligger är jag på det klara med @sjoberga

Det jag funderar på är hur snyggt det är att samma person sitter på säg 80% av aktieinnehavet, är med i styrelsen och sitter som VD i typ medelstort företag. För mig blir då resten av styrelse/aktieägare i princip utan något inflytande iom att samma person som VD/majoritetsägare har väldigt mycket inflytande i såväl styrelsen som i den dagliga verksamheten.

Åberopande av aktieposten kan endast göras på årsmötet även om VD skulle ha 100% av aktierna, i övriga året har han/hon att följa styrelsens beslut på varje möte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 889
Senast: skiesabove
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 376
Senast: Hedinn
·
IT & mobiler Jag ska egentligen testa lite olika brusreducerande hörlurar men det känns som om tiden rinner lite i väg och kanske skulle jag ha lite...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 825
Senast: Enya
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 746
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp