Bukefalos 28 år!

Akut sämre demens - vad göra?

Nähe, nån ambulans får hon inte.

Jag somnade :o och har sovit en timme. Fick också tag på moster som kommit över, så nu åker jag och moster tillsammans till akuten. Känns bra att ha moster med, vi kan bråka tillsammans.

Håll tummarna!
 
På akuten. Blir nog en lååång väntan. Sjuksköterskan i kassan var mycket undrande till att hon blivit hitskickad, så vi får se vad som händer.
 
Alltså jag tyckte att rådet om akuten lät lite konstigt men jag tänkte att jag väl inte förstod allt. Men. Nu är ni där så säg att hon går i och ur förvirring, att du är orolig för att hon ska ge sig på din pappa, att hon inte vet hur många sömntabletter hon tar, att de åtminstone kollar urinen på henne för att se om det kan förklara hennes förvirring osv. Beskriv alla förvirringssymtomen noggrant.
 
Senast ändrad:
Matar henne med mjölk nu, förhoppningsvis blir hon kissnödig lagom till vi får komma in. :p

Har en lång lista med symptom och förvirringsepisoder som jag tänkt dra för läkaren. Tack igen @Angua!

Händer det inget för mamma får de sjukskriva mig. Jag orkar verkligen inte jobba OCH ta hand om mamma.
 
Hej.

Alltså, jag vill inte ge dig falska förhoppningar, men är hon ordentligt utredd?
i o m att det kulminerar så fort nu, med hallisar och så.

Min mammas moster fick "akut demens" gick från fullkomligt normal via lätt glömska- agression-hallisar, till nästan apatiskt och inte kunna prata på 8-9 månader.

Efter ett sent läkarbyte pga läkarens sjukdom (det där med RÄTT person den där microsekunden)
så framkommer det att hon inte alls är dement, utan hade TBE (Borrelia)

Med rätt medicinering var hon fullkomligt normal igen inom ett år med bara en döv fläck på benet.
(Historian är ju självfallet mycket längre, kortade bara ned det)
 
Senast ändrad:
Din mamma måste in på ett demensboende så fort som öht möjligt.
Ja hon kommer helt säkert bli jättearg och ledsen men på din beskrivning låter det som ni redan väntat för länge...

Åk till läkare akut och se till att du även pratar med läkaren ensam först. Det är nämligen så att dementa patienter förnekar att de har problem så det är viktigt att läkaren vet hur det ligger till innan han träffar henne.

Min mormor hade alzheimer och hon dolde sin sjukdom länge innan vi förstod att det inte handlade om vanlig glömska. Hon fick plats på ett mysigt boende i lagom tid där hon kunde få mediciner, omvårdnad och tillsyn. Det är omöjligt att som anhörig ta hand om en svårt dement person, särskilt de som går i väg på natten utan kläder och har hallucinationer om att anhöriga ska döda dem. Det är allvarligt och farligt båda för den sjuka och för familjen!

Stå på dig, ring runt och kräv att få hjälp NU.
 
Senast ändrad:
Hej.

Alltså, jag vill inte ge dig falska förhoppningar, men är hon ordentligt utredd?
i o m att det kulminerar så fort nu, med hallisar och så.

Min mammas moster fick "akut demens" gick från fullkomligt normal via lätt glömska- agression-hallisar, till nästan apatiskt och inte kunna prata på 8-9 månader.

Efter ett sent läkarbyte pga läkarens sjukdom (det där med RÄTT person den där microsekunden)
så framkommer det att hon inte alls är dement, utan hade TBE (Borrelia)

Med rätt medicinering var hon fullkomligt normal igen inom ett år med bara en döv fläck på benet.
(Historian är ju självfallet mycket längre, kortade bara ned det)
Funderat på att läsa tråden?
TBE orsakas av ett virus, finns ingen farmakologisk behandling. Borrelia orsakas av en bakterie o kan botas med rätt antibiotikum i rätt dos o tillräckligt länge, kvarstående problem är vanliga.

Inget av allt detta lär vara till någon hjälp för TS ö.h.t.
 
Lycka till på akuten

Pratade precis med min mor och hon är på väg till akuten med pappa, ambulansen var på väg
Får se om de öht får någon hjälp den här gången, sist åkte de hem utan att ens fått träffa en läkare efter 8 timmars väntan :meh:
Då kom han ändå in i ambulans med misstänkt stroke, den här gången är det "bara" magont
 
Men fy! Håller tummarna för din pappa, @cewe! Sjukvården är verkligen frustrerande ibland.

Vi har nu fått träffa en jättetrevlig sköterska som tagit prover (inkl. urinprov) och blodtryck och pratat lite med mamma. Mamma är på strålande humör och pratar glatt på om allt och inget, även om den röda tråden i berättelserna kan vara svår att hitta för en utomstående. Väntetiden till läkare är dock lång, de har mycket att göra så klart. Vi har gått iväg och käkat. Jag håller på att somna sittandes. Om mamma bara kunde vara lite tyst... :p

Vill också säga att jag läser och uppskattar alla svar, även om jag inte svarar på allt. Tack tack snälla Bukefalister! :love:
 
Vi har nu fått träffa en jättetrevlig sköterska som tagit prover (inkl. urinprov) och blodtryck och pratat lite med mamma.

Jättebra! Jag var med min pappa på akuten flera timmar i julas, han hade ramlat hemma, folk från trygghetslarmet kom. De lämnade dock igen, två åldringar sängbundna, med beskedet att han skulle åka till närakuten om han blev sämre. Pappa var fortfarande blodig. Min syster åkte dit och ringde ambulans, hon stannade och tog hand om mamma, jag åkte till akuten. Pappa var helt väck. Det skulle visa sig att han fått en liten hjärnblödning (han stod på Waran :meh:)

Akuten är astråkigt, man kan få vänta hur länge som helst - men det är bättre att de är där är någon annanstans just då. Hoppas du står ut.
 
Men fy! Håller tummarna för din pappa, @cewe! Sjukvården är verkligen frustrerande ibland.

Vi har nu fått träffa en jättetrevlig sköterska som tagit prover (inkl. urinprov) och blodtryck och pratat lite med mamma. Mamma är på strålande humör och pratar glatt på om allt och inget, även om den röda tråden i berättelserna kan vara svår att hitta för en utomstående. Väntetiden till läkare är dock lång, de har mycket att göra så klart. Vi har gått iväg och käkat. Jag håller på att somna sittandes. Om mamma bara kunde vara lite tyst... :p

Vill också säga att jag läser och uppskattar alla svar, även om jag inte svarar på allt. Tack tack snälla Bukefalister! :love:
Skönt att mamma är nöjd och glad än så länge! Maken var in med sin mamma i vintras och hon försökte gå hela tiden, hon hade dropp i kopplat så han fick göra viga utfall för att se till att hon inte drog ur droppslangen... :crazy:
 
Skönt att mamma är nöjd och glad än så länge! Maken var in med sin mamma i vintras och hon försökte gå hela tiden, hon hade dropp i kopplat så han fick göra viga utfall för att se till att hon inte drog ur droppslangen... :crazy:
Åh herregud. :laugh: Ja, jag får vara glad att hon än så länge sitter snällt.

Om vi inte hittar nån lösning ikväll funderar jag på att be min chef ringa biståndshandläggaren i morgon och hota med att jag snart förlorar jobbet om vi inte får hjälp. Vet inte om det kan hjälpa, eller tror ni det bara blir töntigt?

Är lite för trött nu för att tänka klart. :meh:
 
Åh herregud. :laugh: Ja, jag får vara glad att hon än så länge sitter snällt.

Om vi inte hittar nån lösning ikväll funderar jag på att be min chef ringa biståndshandläggaren i morgon och hota med att jag snart förlorar jobbet om vi inte får hjälp. Vet inte om det kan hjälpa, eller tror ni det bara blir töntigt?

Är lite för trött nu för att tänka klart. :meh:[/
 
Klart ni ska ha hjälp...jag blir alldeles mörkrädd när jag läser att det tar sån lång tid. Jag jobbar nämligen själv inom hemtjänsten och det låter ju som ett solklart fall (även om jag tror att hon skulle ha det bättre på en demensavdelning). Vi får hjälpa någon upp till 6 ggr om dagen sen behövs ett annat boende om personen behöver mer hjälp än så ( för hens bästa såklart).
Min första tanke var åxå UVI.....vi märker direkt på våra gubbar/gummor om de har fått det. Sist var det en gumma som skulle flytta påstod hon och började packa, hon vände även på dag och natt. Hon hade UVI....
Jag hoppas innerligt att ni får hjälp å det snaraste. :-)
 
En stor varm, sammanhängande tanke till dig som orkar. Och fortsätter orka. För att det inte finns något val.

Det behövs galghumor, sarkasm och en god portion tålamod och en liten dos inget tålamod för att ta sig igenom. Sedan kommer den stora konsten att portionera detta rätt.

Det är OK att känna vanmakt i den stora vårdcirkusen. Att känna sig som en jätteliten bricka i ett gigantiskt spel där ingen berättat spelreglerna. Precis så är det nämligen.

Jag hoppas ni får bra hjälp att sätta igång det här på ett bra sätt.
 
Åh herregud. :laugh: Ja, jag får vara glad att hon än så länge sitter snällt.

Om vi inte hittar nån lösning ikväll funderar jag på att be min chef ringa biståndshandläggaren i morgon och hota med att jag snart förlorar jobbet om vi inte får hjälp. Vet inte om det kan hjälpa, eller tror ni det bara blir töntigt?

Är lite för trött nu för att tänka klart. :meh:
Jag tror inte att din chef kan hota sig till något. Och det här låter hårt men - sättet att få biståndshandläggaren att fatta är kanske att låta det braka ihop hemma. Vad är det värsta som kan hända?

Och nu har jag glömt men vad sa biståndshandläggaren i första vändan? Var det hen som hade semester? Var är vikarien?
 
Jag tror inte att din chef kan hota sig till något. Och det här låter hårt men - sättet att få biståndshandläggaren att fatta är kanske att låta det braka ihop hemma. Vad är det värsta som kan hända?

Och nu har jag glömt men vad sa biståndshandläggaren i första vändan? Var det hen som hade semester? Var är vikarien?
Det värsta som kan hända är ju att hon ger sig på pappa i inbillat självförsvar. Hon har en gång redan kommit med en borr och sagt att hon ska borra honom i örat. :crazy: Det var ett tag sen och hon sa att hon inte menade allvar, men...

Hon sa att "vi får se" och att det skulle ta ett tag med beslut.

Oj, nu kommer läkaren!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 712
Senast: sjoberga
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 169
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 022
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 296
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp