Bukefalos 28 år!

Akutmottagning och vad den är till för (Utbruten från Akut eller inte?)

Det där känner jag igen. Jag ville till hud på sjukhuset flr min vitaligo. Det innebar först sjuksköterska, sen vänta en månad på läkartid eftersom det inte ansågs sim akut vilket sen ledde till remis till hud. På hud skulle det vara 3 månaders väntetid det var närmare 6 månader, när jag äntligen fick en tid så ställde dom in besöket pågrund av kommer inte ihåg vad å gav mig en ny tid ett par veckor senare.
För min del så den där läkartiden var helt onödigt och onödig tidsåtgång både för mig å vc. Fick desutom dumma frågor enligt mig om hur stor % av min kropp som vitaligon var utspridd på. Jadu då får du nog räkna kände jag. Jag har fläckar över hela kroppen i varierande storlekar från foten till ansiktet. Inte lättaste att räkna själv när det är ställen som är svåra att se.
På många ställen kan man skicka egenremiss och slippa gå genom vårdcentralen, vet inte om just hudmottagningen du tillhör är en av dem? Man kan kolla upp sådant på mottagningens sida på 1177 eller sjukhuset eller så. Dessutom kan man ringa och tala om för dem på mottagningen att man kan ta tid med kort varsel- en tid som någon avbokar kort helt enkelt och på så sätt komma in tidigare.

Och ja, kan mottagningen inte hålla tre månadersregln så kan du få ditt besök någon annanstans inom tre månader. Det funkar ju det också.
 
Jag fattar nog inte här. Du behövde en remiss till hud och hamnade i kö först till vc, eftersom det inte var akut, och sedan till hud, dit de på samma vis tar folk i prioriteringsordning. Vad var det som var konstigt? :o
Läkaren emellan sjuksköterskan å hudmottagningen. Kändes helt onödigt slöseri med resurser, pengar å tid.
 
Men du hade sluppit vänta så länge?
Antagligen, vet dock inte hur långt man kan åka på att vänta om man inte får tid i tid och då väljer att utnyttja vårdgarantin. När hud skickade ut att fått remissen så stog det att jag skulle få tid inom 3 månader, inte att jag skulle få vänta längre. Så vet inte hur det funkar på den punkten. Andra som utnyttjat vårdgarantin har fått spenderat hela dagen på resande fot vet jag.
 
Om många uteblir så är det väl bara att fråga de som inte fått någon tid att komma in och chansa om de har möjlighet. Min personliga erfarenhet är att man nästan alltid får vänta även om man har bokad tid vilket rimmar illa med att många inte dyker upp. Då borde et tvärt om vara att man får komma in direkt även om man kommer lite tidigt och att de jnte ligger efter i schemat.

När ett besök som avbokas dagen innan så kan någon anna ringas in. Uteblir patienten så här ofta en stor del av besökstiden redan gått. Besökstiden är inte så lång. Givetvis tar man nästa patient när patienten inte kommit på en stund. Ett annat problem är patienter som kommer sent, då får andra vänta. Sedan kan det givetvis hända vem som helst att man blir sen men som sagt det händer ofta. Att män får vänta beror på att tiden för besöket är mycket kort och ibland behövs det mer tid.
 
Antagligen, vet dock inte hur långt man kan åka på att åka pm man inte får tid i tid. När hud skickade ut att fått remissen så stog det att jag skulle få tid inom 3 månader, inte att jag skulle få vänta längre. Så vet inte hur det funkar på den punkten. Andra som utnyttjat vårdgarantin har fått spenderat hela dagen på resande fot vet jag.
Det varierar ju hur långt bort det ligger någon hudmottagning. Bort man i Skåne har man inte bara stora sjukhusen att välja mellan utan Region Skåne har avtal med privat hudmottagningar också just för att vi i Sverige har vårdgarantin. De är skyldiga dig att erbjuda dig vård inom tre månader och kan de inte det så ska du bli erbjuden tid hos någon annan. Tackar du nej och väljer att stå kvar i kön är valet däremot ditt, då tar det den tid det tar helt enkelt. Ditt beslut och ditt val då. Men att bli erbjuden tid hos annan om man inte kan uppfylla det här kravet borde vara rimligt. Många människor tackar faktiskt nej för att det är jobbigt med resandet om det är längre bort, tex att de skickas till Landskronas sjukhus istället för Malmös eller var det nu kan vara osv medan en del glatt finner sig i det.
 
Det varierar ju hur långt bort det ligger någon hudmottagning. Bort man i Skåne har man inte bara stora sjukhusen att välja mellan utan Region Skåne har avtal med privat hudmottagningar också just för att vi i Sverige har vårdgarantin. De är skyldiga dig att erbjuda dig vård inom tre månader och kan de inte det så ska du bli erbjuden tid hos någon annan. Tackar du nej och väljer att stå kvar i kön är valet däremot ditt, då tar det den tid det tar helt enkelt. Ditt beslut och ditt val då. Men att bli erbjuden tid hos annan om man inte kan uppfylla det här kravet borde vara rimligt. Många människor tackar faktiskt nej för att det är jobbigt med resandet om det är längre bort, tex att de skickas till Landskronas sjukhus istället för Malmös eller var det nu kan vara osv medan en del glatt finner sig i det.
Då vet kag hur det funkar på den fronten, tack :)
Jag vart aldrig erbjuden tid någon annanstans.
 
Det är svårt att få en vårdcentral att fungera eftersom det finns så många människor som måste jobba där. Ska man tillgodose alla människors behov under hela dygnet hela tiden på alla vårdcentraler så blir det svårt eftersom vi inte har tillräckligt med vårdpersonal eller för all del administrativ personal. Det är bara att beklaga att du inte har en vårdcentral som fungerar för dig, Mitt råd står fast. Klaga sakligt på telefonsystemet. Och byt om det inte blir någon ändring. Alla vårdcentraler är inte som din.

Och jo, jag tycker att man får ställa sin klocka om vårdcentralen har en tid man måste ringa på. Jag avskyr också telefontider, det är så gräsligt störigt i mitt liv, och jag är lika glad varje gång jag ringer min tandläkare som INTE har telefontid, men det finns faktiskt inget att göra åt det mer än att påpeka och klaga och försöka få en förändring på tiderna om de nu är väldigt märkliga. Det finns mycket i vården som inte fungerar, mycket som hade fungerat bättre om sjukvården fått mer pengar och resurser för att förändra, men också kan förändring ske om man klagar och påpekar saker som faktiskt inte funkar. Såvida du inte är ensam om att uppleva att din vårdcentral inte fungerar bra.
Är det så att du själv inte kan ringa så kan du be en anhörig eller vän ringa åt dig. Det funkar, så vida vårdcentralen vet om att du har givit ditt godkännande. Jag har det nämligen så till min vårdcentral. eftersom jag är hörselskadad och alla telefonsystem som olika myndigheter och sjukvården har är ofantligt jobbiga för mig. Hör jag inte vad som sägs kan jag inte be systemet säga det igen utan får lägga på och ringa upp igen. Alternativet är något som händer ofta ofta... jag knappar in telefon- eller personnummer och det går för långsamt enligt telefonsystemet och det blir alldeles tyst i luren eller så läggs det på helt enkelt. Jag hatar att ringa, ber gärna andra eller använder Mina vårdkontakter så långt det går.

Skadar du dig på dagen kan du ta dig till din vårdcentral akut. Det är så jag själv har gjort en gång och så jag gjorde med min son skadade sig en dag i skolan. De tar emot sådana besök som är akuta, men inte akuta så att man måste gå till akuten. Jag fick mitt sår sytt på vårdcentralen och sonen bedömdes och skickades vidare till akuten istället för att sys. Blir du sjuk får du väl ringa dagen efter för en akuttid alternativ kvälls- och helgmottagning som brukar öppna när vårdcentralen stänger vid runt 17 tiden.

Du kan inte ha en telefontid som öppnar kl 15 för att planera nästa dag. Akuttider för dagen måste starta samma morgon, de får inte bokas dagen före. Mottagningstider bokas, men inte akuttiderna, de bokas bara samma dag. Kan du bara ringa din vårdcentrale en timme om dagen är det fel på telefonsystemet och det får du ta upp med dem. Är ni så få som är listade där att det bara räcker med en timme om dagen?

Har du inte "kontakta mig" i Mina Vårdkontakter hos din vårdcentral? Där kan du be dem ringa dig och du kan förklara vad det gäller. De har tre arbetsdagar på sig att kontakta dig antingen via Mina vårdkontakter eller om de väljer då att ringa, fungerar det inte så klaga. Gå högre upp.

Klaga. Gå vidare. Eller byt vårdcentral. Det är mina råd.
På vår vårdcentral, går det inte att komma, med t.ex. ett blödande skärsår, eller diffusa bröstsmärtor och få hjälp utan tidsbokning.

Det gick för några år sedan, inte nu längre. Min man hade problem som kunde ha varit hjärtinfarkt, han fick hjälp då.
Men nu: jag har själv för någon månad sedan, stått i närheten av receptionen, när en person kom med en hand inlindad i en handduk. Vederbörande fick hjälp med att ringa taxi...

Det här citatet: "Du kan inte ha en telefontid som öppnar kl 15 för att planera nästa dag. Akuttider för dagen måste starta samma morgon, de får inte bokas dagen före. Mottagningstider bokas, men inte akuttiderna, de bokas bara samma dag."

Varför kan man inte göra tvärtom, alltså planera en del av nästa dag? Eller för den delen an del av nästa vecka? Eller resten av månaden? Är det något som regleras i lag, vilken lag skulle det i så fall vara?
Det är så klart en organisatorisk fråga. Någon har bestämt hur man vill göra, och så gör man så.
Om det är regionen, eller vårdcentralen, vet jag inte, men nog skulle man kunna förbättra sina processer och tänka lite annorlunda.
Någon har satt upp schema, över läkare och tider, och hur dessa ska bokas.
Självklart så kan man formulera hur bokningsprocessen ska gå till på andra sätt än som du beskriver, om man bara vill.

Och den vårdcentral jag pratar om, har alltså inte en timmes telefontid! Enligt t.ex. information om vårdcentralen på 1177, så har de telefontid hela arbetsdagen, de nyttjar teleQ, alltså ringer upp senare under dagen, men tiderna för att ens ringa tillbaka (för att ge den eventuellt vårdsökande möjlighet att presentera sitt ärende) är slut efter en timme. Huruvida läkartiderna för den aktuella dagen, också är "slut", är för mig okänt.
Dessutom kan det ju vara så att den som ringer, inte alls vill ha en tid omedelbart/samma dag. Det kan ju vara någon som vill ha en läkartid, för ett icke-akut besvär där det gott kan dröja en vecka eller två innan man får träffa läkaren.
Men det kan alltså ta flera dagar, innan man ens lyckas få till det så att man blir uppringd.

Hade de haft en telefontid som var en timme lång, så hade nog situationen på många sätt varit en helt annan.

Det är megastor vårdcentral med ca 3/4 av kommunens invånarantal som listade...

Tänk också på det @Snurrfian skrev, om att det tog flera månader att få en tid hos läkare på VC för att få till en remiss för ett barn.
På den där märkliga VC jag talar om, är det minst lika svårt att lyckas boka in "icke-akuta" besök på.

Och slutligen:
Näst närmaste vårdcentral ligger 6 mil bort...

Händelsevis så ligger också länets närmaste sjukhus, med akutmottagning 6 mil bort...

Och självklart så har problemen med vårdcentralen påtalats av både mig och många andra på de sätt som står till buds.
 
Man kan också ägna sig åt att ifrågasätta, varför i helvete telefontiden ska starta redan kl 6.30?
Varför inte kl 08.00? Eller kanske kl 15.00, för att planera "nästa dag"?
Kanske för att de första besökstiderna är kl 08.00 Att du inte vill stiga upp och ringa förrän 08.00 är inte vårdcentralens problem. Det går att sätta klockan och sedan gå och lägga sig igen
 
Jag föredrar att inte ta ut logik på den jag vet inte sjuksköterskans anledning.
Men jag menar: om ssk hade fått remittera dig så hade du inte skickats vidare till doktorn. Det är ju det som är logiken. Läkarna har ju fullt upp ändå, de gör inte saker som en ssk lika gärna kan göra.
 
Det kan jag inte svara på.
Nej, du kan däremot skriva egenremiss till många ställen och därmed slippa vårdcentralen helt. Jag vet inte hur det ser ut för just din hudmottagning men tex till hudmottagningen i Lund kan man skicka egenremiss och sparar därmed tid genom att göra så. Värt att komma ihåg till andra gånger, kolla dit du vill hur det ser ut med egenremisser. :)

https://vard.skane.se/skanes-univer...tagningar-och-avdelningar/hudmottagning-lund/
 
Men jag menar: om ssk hade fått remittera dig så hade du inte skickats vidare till doktorn. Det är ju det som är logiken. Läkarna har ju fullt upp ändå, de gör inte saker som en ssk lika gärna kan göra.
Tycker onte 1177 gjorde det så mycket klarare:
27850

På en annan soda stog det att verksamhetschefen lägger upp rutiner för vem som får skriva remisser. Så inte mer hjälp där.
 
Tycker onte 1177 gjorde det så mycket klarare:
Visa bifogad fil 27850
På en annan soda stog det att verksamhetschefen lägger upp rutiner för vem som får skriva remisser. Så inte mer hjälp där.
Men vad jag menar är: det spelar ingen roll vad som gäller generellt. Att ssk gav dig en läkartid betyder att hon inte får remittera. Annars hade hon gjort det. Tror du verkligen att de lät dig träffa en läkare för att dra ut på tiden?
 
På vår vårdcentral, går det inte att komma, med t.ex. ett blödande skärsår, eller diffusa bröstsmärtor och få hjälp utan tidsbokning.

Det gick för några år sedan, inte nu längre. Min man hade problem som kunde ha varit hjärtinfarkt, han fick hjälp då.
Men nu: jag har själv för någon månad sedan, stått i närheten av receptionen, när en person kom med en hand inlindad i en handduk. Vederbörande fick hjälp med att ringa taxi...

Det här citatet: "Du kan inte ha en telefontid som öppnar kl 15 för att planera nästa dag. Akuttider för dagen måste starta samma morgon, de får inte bokas dagen före. Mottagningstider bokas, men inte akuttiderna, de bokas bara samma dag."

Varför kan man inte göra tvärtom, alltså planera en del av nästa dag? Eller för den delen an del av nästa vecka? Eller resten av månaden? Är det något som regleras i lag, vilken lag skulle det i så fall vara?
Det är så klart en organisatorisk fråga. Någon har bestämt hur man vill göra, och så gör man så.
Om det är regionen, eller vårdcentralen, vet jag inte, men nog skulle man kunna förbättra sina processer och tänka lite annorlunda.
Någon har satt upp schema, över läkare och tider, och hur dessa ska bokas.
Självklart så kan man formulera hur bokningsprocessen ska gå till på andra sätt än som du beskriver, om man bara vill.

Och den vårdcentral jag pratar om, har alltså inte en timmes telefontid! Enligt t.ex. information om vårdcentralen på 1177, så har de telefontid hela arbetsdagen, de nyttjar teleQ, alltså ringer upp senare under dagen, men tiderna för att ens ringa tillbaka (för att ge den eventuellt vårdsökande möjlighet att presentera sitt ärende) är slut efter en timme. Huruvida läkartiderna för den aktuella dagen, också är "slut", är för mig okänt.
Dessutom kan det ju vara så att den som ringer, inte alls vill ha en tid omedelbart/samma dag. Det kan ju vara någon som vill ha en läkartid, för ett icke-akut besvär där det gott kan dröja en vecka eller två innan man får träffa läkaren.
Men det kan alltså ta flera dagar, innan man ens lyckas få till det så att man blir uppringd.

Hade de haft en telefontid som var en timme lång, så hade nog situationen på många sätt varit en helt annan.

Det är megastor vårdcentral med ca 3/4 av kommunens invånarantal som listade...

Tänk också på det @Snurrfian skrev, om att det tog flera månader att få en tid hos läkare på VC för att få till en remiss för ett barn.
På den där märkliga VC jag talar om, är det minst lika svårt att lyckas boka in "icke-akuta" besök på.

Och slutligen:
Näst närmaste vårdcentral ligger 6 mil bort...

Händelsevis så ligger också länets närmaste sjukhus, med akutmottagning 6 mil bort...

Och självklart så har problemen med vårdcentralen påtalats av både mig och många andra på de sätt som står till buds.
Om de bokar upp morgondagen eller resten av veckan så finns det inga tider kvar till de som inte är akut men inte bör vänta. De bokar ju besökstiden för sådant som kan vänta flera veckor i förväg. Vanligtvis finns det vanliga tider med väntetid och en del tider avsatta för mer akuta besök.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
240
Senast: manda
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 983
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 736
Senast: Saigon
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 129
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp