Bukefalos 28 år!

Akutmottagning och vad den är till för (Utbruten från Akut eller inte?)

Men vad jag menar är: det spelar ingen roll vad som gäller generellt. Att ssk gav dig en läkartid betyder att hon inte får remittera. Annars hade hon gjort det. Tror du verkligen att de lät dig träffa en läkare för att dra ut på tiden?
Jag ser det inte domen garanti, ssk kan ha haft andra anledningar det vet jag inte.
 
Kanske för att de första besökstiderna är kl 08.00 Att du inte vill stiga upp och ringa förrän 08.00 är inte vårdcentralens problem. Det går att sätta klockan och sedan gå och lägga sig igen
Vill?

Vill pratar inte om "vill", utan om praktiska svårigheter med att faktiskt vakna och vara talbar.

Det finns sjukdomstillstånd, som gör det fruktansvärt svårt att vakna och nå tillräcklig vakenhetsgrad för att klara av sådant som kan tyckas enkelt som ett telefonsamtal. En väckarklocka "och sedan somna om" kan låta så enkelt, men kan vara betydligt svårare än det låter.
Då gäller det att verkligen ha en anhörig eller vän tillgänglig, som kan hjälpa till.
Alla har inte det.


Och en gång till:

Enligt 1177, så har den aktuella VC telefontid hela arbetsdagen. Enligt 1177, så börjar arbetsdagen kl 08.00 och slutar kl 16.00.
Det finns inte beskrivet, att man i själva verket måste ringa före arbetsdagen för att att få en uppringningstid via teleQ.
 
På vår vårdcentral, går det inte att komma, med t.ex. ett blödande skärsår, eller diffusa bröstsmärtor och få hjälp utan tidsbokning.

Det gick för några år sedan, inte nu längre. Min man hade problem som kunde ha varit hjärtinfarkt, han fick hjälp då.
Men nu: jag har själv för någon månad sedan, stått i närheten av receptionen, när en person kom med en hand inlindad i en handduk. Vederbörande fick hjälp med att ringa taxi...

Det här citatet: "Du kan inte ha en telefontid som öppnar kl 15 för att planera nästa dag. Akuttider för dagen måste starta samma morgon, de får inte bokas dagen före. Mottagningstider bokas, men inte akuttiderna, de bokas bara samma dag."

Varför kan man inte göra tvärtom, alltså planera en del av nästa dag? Eller för den delen an del av nästa vecka? Eller resten av månaden? Är det något som regleras i lag, vilken lag skulle det i så fall vara?
Det är så klart en organisatorisk fråga. Någon har bestämt hur man vill göra, och så gör man så.
Om det är regionen, eller vårdcentralen, vet jag inte, men nog skulle man kunna förbättra sina processer och tänka lite annorlunda.
Någon har satt upp schema, över läkare och tider, och hur dessa ska bokas.
Självklart så kan man formulera hur bokningsprocessen ska gå till på andra sätt än som du beskriver, om man bara vill.

Och den vårdcentral jag pratar om, har alltså inte en timmes telefontid! Enligt t.ex. information om vårdcentralen på 1177, så har de telefontid hela arbetsdagen, de nyttjar teleQ, alltså ringer upp senare under dagen, men tiderna för att ens ringa tillbaka (för att ge den eventuellt vårdsökande möjlighet att presentera sitt ärende) är slut efter en timme. Huruvida läkartiderna för den aktuella dagen, också är "slut", är för mig okänt.
Dessutom kan det ju vara så att den som ringer, inte alls vill ha en tid omedelbart/samma dag. Det kan ju vara någon som vill ha en läkartid, för ett icke-akut besvär där det gott kan dröja en vecka eller två innan man får träffa läkaren.
Men det kan alltså ta flera dagar, innan man ens lyckas få till det så att man blir uppringd.

Hade de haft en telefontid som var en timme lång, så hade nog situationen på många sätt varit en helt annan.

Det är megastor vårdcentral med ca 3/4 av kommunens invånarantal som listade...

Tänk också på det @Snurrfian skrev, om att det tog flera månader att få en tid hos läkare på VC för att få till en remiss för ett barn.
På den där märkliga VC jag talar om, är det minst lika svårt att lyckas boka in "icke-akuta" besök på.

Och slutligen:
Näst närmaste vårdcentral ligger 6 mil bort...

Händelsevis så ligger också länets närmaste sjukhus, med akutmottagning 6 mil bort...

Och självklart så har problemen med vårdcentralen påtalats av både mig och många andra på de sätt som står till buds.
Anledningen till att man inte kan ha telefontid kl 15 och boka morgondagens akuttider då är ju för att de som blivit så pass sjuka och behöver tid till vårdcentralen då kan gå till kvälls- och helgmottagningen eller vänta till dagen efter då vårdcentralen öppnar igen. Mottagningstiderna planeras i god tid och scheman läggs. Det är akuttiderna som bokas varje dag och inte får bokas dagen före. Då ringer ju alla klockan 15 och så är det inga akuttider lediga dagen efter till de som är sjuka dagen efter. Blir du sjuk under natten ringer du vårdcentralen på morgonen och får en akuttid under dagen. Blir du sjuk under dagen och itne kan vänta till nästa dag ringer du sedan kvälls- och helgmottagningen, de kompletterar varandra där.

På en vårdcentral väljer man det mest akuta först, inte just barn bara för att de är barn, så är ett barn inte akut sjukt får det vänta precis som vuxna. Det är synd att man inte vet om det här med egenremiss för det hade sparat tid, i hennes fall 3 månader.

Du har en tråkig vårdcentral där något borde göras åt den helt enkelt.
Vårdcentralen som jag tillhör är inte rolig den heller, det klagas rätt friskt på den, vilket jag inte är främmande för att förstå om man säger så. Jag brukar säga att de som fortfarande är listade där är antingen gamla eller rejält sjuka så de inte orkar/kan åka någon annanstans eller aldrig/ytterst sällan är sjuka och därmed inte behöver ha med den att göra. Jag tillhörde den senare kategorin förut. Tills jag behövde ha med dem att göra mer rutinmässigt...
Jag gillar dock arbetsterapeuten där! Så jag har inte kommit mig för att byta.... Men klagat har jag gjort. Jag hade gärna sett en privat vårdcentral här, tror den hade gått hur bra som helst!
 
Om de bokar upp morgondagen eller resten av veckan så finns det inga tider kvar till de som inte är akut men inte bör vänta. De bokar ju besökstiden för sådant som kan vänta flera veckor i förväg. Vanligtvis finns det vanliga tider med väntetid och en del tider avsatta för mer akuta besök.
Jag använder normalt inte smilies, men tror jag ska göra ett litet undantag...
:banghead:

Tänker man efter lite, och använder t.ex. statiska underlag, så kan man schemalägga hur många tider, av olika slag, som t.ex. akuttider, eller för besvär som kan vänta (olika länge), som är rimligt att avsätta per tidsenhet. Alltså per dag, per vecka, och/eller per månad.

Det här är vanlig optimeringslära, och ingår normalt i all resursplanering.

Självklart kan man inte hantera alla telefonförfrågningar, på samma sätt.

Alla tider under en tidsperiod kan inte vara avsatta som akuttider för besök samma dag, liksom man inte kan låta behovet av akuttider styra om så att det helt saknas tider för icke-akuta besök, där den vårdsökande bör inse att det kan dröja några dagar, eller någon/några veckor innan det finns tid tillgängligt.
 
Anledningen till att man inte kan ha telefontid kl 15 och boka morgondagens akuttider då är ju för att de som blivit så pass sjuka och behöver tid till vårdcentralen då kan gå till kvälls- och helgmottagningen eller vänta till dagen efter då vårdcentralen öppnar igen. Mottagningstiderna planeras i god tid och scheman läggs. Det är akuttiderna som bokas varje dag och inte får bokas dagen före. Då ringer ju alla klockan 15 och så är det inga akuttider lediga dagen efter till de som är sjuka dagen efter. Blir du sjuk under natten ringer du vårdcentralen på morgonen och får en akuttid under dagen. Blir du sjuk under dagen och itne kan vänta till nästa dag ringer du sedan kvälls- och helgmottagningen, de kompletterar varandra där.

På en vårdcentral väljer man det mest akuta först, inte just barn bara för att de är barn, så är ett barn inte akut sjukt får det vänta precis som vuxna. Det är synd att man inte vet om det här med egenremiss för det hade sparat tid, i hennes fall 3 månader.

Du har en tråkig vårdcentral där något borde göras åt den helt enkelt.
Vårdcentralen som jag tillhör är inte rolig den heller, det klagas rätt friskt på den, vilket jag inte är främmande för att förstå om man säger så. Jag brukar säga att de som fortfarande är listade där är antingen gamla eller rejält sjuka så de inte orkar/kan åka någon annanstans eller aldrig/ytterst sällan är sjuka och därmed inte behöver ha med den att göra. Jag tillhörde den senare kategorin förut. Tills jag behövde ha med dem att göra mer rutinmässigt...
Jag gillar dock arbetsterapeuten där! Så jag har inte kommit mig för att byta.... Men klagat har jag gjort. Jag hade gärna sett en privat vårdcentral här, tror den hade gått hur bra som helst!
Man skulle ju kunna tänka sig, att man t.ex. fr.o.m. kl 15.00, kan boka akuta tider inför morgondagens två första timmar...Eller för den delen kunna boka tid till kvällsjouren samma dag?
Alltså inte för hela "nästa dag".
Och dessutom hantera "icke-akuta bokningar".

Kvällsjouren och helgjouren, på den aktuella VC har inte så stora öppettider, det är till 16 - 19 vardagar, och 10-14 på helger.

När jag (för rätt många år sedan) bodde i Stockholm och hade små barn, då fanns det jourmottagningar/lättakuter, som hade öppet till 22.00, även på helger, och där man mycket väl kunde få skärsår sydda (har haft barn lyckas skära sig rejält på trasigt glas på badplats) och t.o.m. kunde fixa enklare röntgen för att kolla "om benet är brutet" eller ej...
 
Har valt att skriva mig på annan vc än den jag automatiskt tillhör och så nöjd med den, det finns både drop in och bok bara tider men bara besökt drop in.
Har ju turen att kunna välja att skriva in mig på en vc i annan region och ändå ha under milen dit.

Tycker bara det är synd att alla inte funkar som den jag är skriven på för jag vet ingen som är missnöjd med den.

För övrigt har 20åriga jag valt helt fel oxå och åkte in till akuten när jag hade herpes och 40 grader feber, nu som äldre och utan feber inser att det inte är ditt jag skulle bege mig men när jag var 20 och med feber tyckte jag det var självklart :o.
 
Har du inte "kontakta mig" i Mina Vårdkontakter hos din vårdcentral? Där kan du be dem ringa dig och du kan förklara vad det gäller. De har tre arbetsdagar på sig att kontakta dig antingen via Mina vårdkontakter eller om de väljer då att ringa, fungerar det inte så klaga. Gå högre upp.
Ett problem som jag upplever ofta med just ”mina vårdkontakter” är att det gärna blir ett moment 22 över det hela.

Jag skriver att jag vill komma i kontakt med VC och önskar bli uppringd alternativt inbokad på en tid, VC återkommer dagen därpå eller i vissa fall ytterligare en dag senare med svaret ”ring oss när vi har telefontid” vilket är vad jag vill undvika när jag använder mig av ”mina vårdkontakter” eftersom jag har extremt svårt att fungera vid den tiden det är telefontid.

Så på min vårdcentral är det ibland rätt hopplöst att få kontakt, tyvärr, och jag gissar på att jag inte är ensam om att bollas runt trots att jag försöker göra som jag ska.
 
Jag kan inte påminna mig om att jag har haft problem med att nå primärvården. Sedan teleQ infördes för många herran år sedan handlar ju min vårdcentrals tillgänglighet på MIN tid när jag kan ta samtalet från dem? Jag använder 1177.se, loggar in och ber vårdcentralen att kontakta mig. Har aldrig felat. Nu har jag en helsa-vårdcentral med dropin alla dagar i veckan men vill jag bara ha telefonkontakt så har jag aldrig haft problem med teleQn.

Och hur ska de som inte kan ta emot telefonsamtal pa jobbet gora?

Skäligt att åka till akuten är när man har ett problem som måste åtgärdas NU. Man åker inte till akuten för att bli remitterad till annan doktor, man åker inte till akuten för något som kan åtgärdas i morgon. Svårare än så är det ju inte.

Man åker inte till akuten för att "vården är otroligt svår att få tag på" eller för att man "nästan inte kan få någon tid på vårdcentralen".

Jag håller inte med om att de legitimerade sjuksköterskorna på 1177 med läkarkompetens på armlängds avstånd är inkompetenta, och jag vet att man via bankid och teleQ får kontakt med sin vårdgivare via 1177, jag vet att det finns telefondoktorer att konsultera om en är osäker på om en ska åka in akut eller inte till akuten.

och hur ska nagon som inte alls ar sjukvards kunnig kunna bedomma om det maste atgardas NU?
Sjalv ar jag uppfostrad i Sverige med installningen att man inte ska "besvara" sjukvarden om det inte ar helt uppenbart mycket nodvandigt, och far ofta skall (sarskilt har, men aven i Sverige) for att jag inte kom in fort nog.

Min mamma lag i sin hall yr och med ont i brostet en halv dag innan henne's vaninna kom, tillkallade ytterligare en van som hjalpte till att slapa ner mamma till bilen, for inte ska man besvara ambulans. Det ar sakert inte tillrackligt allvarligt. (hon hade en stroke)

Ja det är där det ofta brister men också att många söker till akuten för att de tycker det är enklare.

Och "what about" de som inte alls gar till doktorn for installningen att "man ar till besvar" och det ar "sakert inte sa farligt"?

Nar jag var i Sverige ringde jag till VC for att fa en tid till en doktor (min crohn's var mycket besvarlig och jag behovde andra medicineringen) De ringde inte tillbaka dag 1, inte heller dag 2 ... da akte jag forbi och gick upp till VC, da jag i min enfald trodde det skulle ga att boka en tid nar jag var dar.
Det gick inte. Skoterskan skallde ut mig och talade om att jag minsann inte skulle fa ga forbi kon. Det slutade med att jag kontaktade en slakting som talade med lakaren och han fixade in mig for att skriva recepten i fraga.
Nar min mamma blev uppmanad av VC att aka in till akuten tankte de skicka hem henne. Da jag vagrade att kora hem henne igen slutade det med att de mycket motvilligt la in henne for undersokning. Hon hade "pancreatic" cancer som var mycket spridd i kroppen vid det laget.
Lakaren pa Sjukhuset hade dessutom mage att forklara for mig att det var min sak (mamma lag pa Huddinge och jag befann min i Soleftea, men kunde lika garna ha varit hemma i USA) att hamta henne och ta hand om henne hemma.
Jag hamtade inte mamma utan ansag att det var deras sak och att jag ju maste aka tillbaka till USA dar jag hade jobb och hastar att ta hand om.

Det ar inte latt att kontakta varden i Sverige ... inte alls latt.
 
Vanligtvis är ju att en vårdcentral har ett gäng akuttider och då sitter man alltså med sin telefon i näven med redan inslaget nummer till vårdcentralen och trycker ring upp samma minut klockan slår 8 och de öppnar. Vanligtvis är tiderna slut vid cirka 10. Då är det vanliga i alla fall på min vårdcentral, den jag tillhörde förut och där jag jobbat att man blir hänvisad att ringa dagen efter eller om man absolut inte kan vänta så får man ta sig till kvälls-och helgmottagning, alltså inte akuten utan jouröppen vårdcentral. Jag har aldrig när jag ringt med tex öroninflammation blivit erbjuden en tid flera veckor senare.

Men har man ett litet barn som gråter för att hen har öroninflammation och då väldigt ont i örat så väntar man inte till dagen efter. Då går man till den instans som har öppet och kräver att få komma in. Man kanske skäms för att ta upp tid på akuten men det tar man gärna bara barnet får hjälp! Instinkten att hjälpa sitt barn går först!
 
På vår vårdcentral, går det inte att komma, med t.ex. ett blödande skärsår, eller diffusa bröstsmärtor och få hjälp utan tidsbokning.

Det gick för några år sedan, inte nu längre. Min man hade problem som kunde ha varit hjärtinfarkt, han fick hjälp då.
Men nu: jag har själv för någon månad sedan, stått i närheten av receptionen, när en person kom med en hand inlindad i en handduk. Vederbörande fick hjälp med att ringa taxi...
Jag undrar om vi har samma VC, makens kusin skar upp handen i en olycka, eftersom han hade fem minuter till VC och 35 till akuten åkte han dit. Men nej han skulle inte tro att han fick träffa en läkare utan bokad tid. Men det blev lite upprörd stämning och en läkare tittade ut och fick se hur blodet rann och la åtminstone om det så han kunde ta sig till akuten, samtidigt som receptionisten tjatade om att han måste betala. 🙄

Lite mer allmänt, Ang det här med remisser, det jag försökte få fram är att det borde finnas smidigare system, om tandläkaren anser att det behövs en remiss till ÖNH, ja då ska det kunna gå direkt den vägen istället för att man ska behöva ta upp en läkartid med det. Det skapar köer i sig även om man får vänta.
Det skapar även mindre möjlighet att få icke akuta tider snabbt. Sonen gjorde illa knät när han spelade fotboll, vi sökte inte vård direkt utan tänkte att det nog läkte av sig själv, men när det hade gått ett par veckor utan att bli bättre så tyckte vi att det kanske var bra om en läkare tittade på det åtminstone. Men då står man där, det är inte akut så han behöver en tid samma dag, men vänta tre månader med ett trasigt knä på en växande tonåring är inte heller något bra alternativ. Där insåg receptionisten mitt dilemma och stoppade in oss på en dubbelbokad tid för en bedömning men det innebär även en mycket stressad läkare, men hen kunde utesluta större skador och skickade honom till sjukgymnasten.
 
Är det verkligen så att människor med akuta behov får vänta? Jag tror snarare att den som söker akuten med ett icke akut behov är den som får vänta.. Och vänta. Och vänta.

Förra sommaren fick jag sitta i 4 timmar med min dotter (då 13mån) med misstänkt bruten tumme innan en läkare inte stod ut med skriket och gråten längre (grät konstant) och förbarmade sig över henne så nog tusan får man vänta
 
Förra sommaren fick jag sitta i 4 timmar med min dotter (då 13mån) med misstänkt bruten tumme innan en läkare inte stod ut med skriket och gråten längre (grät konstant) och förbarmade sig över henne så nog tusan får man vänta

Det förekommer betydligt mer akuta saker än en bruten tumme på en akut, tyvärr. Däremot borde man smärtlindrat din dotter adekvat. :)
 
Blir man sjuk på eftermiddagen och det inte är akut så får man ringa på morgonen dagen efter.
Och då väljer många akuten trots att vc är den rätta instansen. Är man sjuk och har ont kanske feber vill man ha vård. Och lyckas man inte få tid på vårdcentralen så söker man hjälp där det går.

Ett par gånger när jag fått tid på vc (bor i storstockholm och det är lätt att få tid även om jag missat telefontiden) så hade jag förmodligen valt akuten. Ryggont till den grad att det tog en kvart att ta sig ur sängen och jag var rimligt säker på att det inte var allvarligt. Inget fall för akuten men jag behövde en bedömning och smärtstillande för att kunna sova eller göra någonting alls. Klart att jag överlevt en natt till utan hjälp och klart jag kunde sjukskriva en vecka istället för läkarbesök men smärtstillande gjorde att jag kunde röra mig sova och gå till jobb och på så vis bli bra mycket snabbare.
 
Det förekommer betydligt mer akuta saker än en bruten tumme på en akut, tyvärr. Däremot borde man smärtlindrat din dotter adekvat. :)
Det är jag fullt medveten om. :) Det var inte de som fick före dock utan några som störde så pass att de till slut fick hjälp med sin "förkylning "

Dottern fick ingen smärtlindring övht. Fanns den tonåring som blivit påkörd av en buss och som redan legat där i 6 timmar när vi kom utan smärtlindring med tyvärr
 
Det förekommer betydligt mer akuta saker än en bruten tumme på en akut, tyvärr. Däremot borde man smärtlindrat din dotter adekvat. :)
Fast om läkarna har tid att kolla på tummen för att bedöma om de ska smärtlindra och hur har de tid att bedöma vad man ska göra dem. Det är ungefär samma sak. Om man nu inte väntar på röntgen.
 
Åh vad jag älskar vår vårdcentral känner jag när jag läser den här tråden. Det går alltid ringa dem och man får ett samtal tillbaka samma dag. Kanske inte att det finns tider samma dag. Det beror ju helt på hur akut ens åkomma är. Jag ringde förra veckan efter att ha haft feber i 5 dagar och noja över att jag smittats av en åkomma från en patient på jobbet. Jag fick ingen tid för något besök både bedömde det som ej aktuellt. Helt okej för mig.

Akutenär akuten och vården har personalbrist, samtidigt som vi som medmänniskor i samhället har ett ansvar att inte besöka akuten med åkommor som inte är akuta. Relevanta besök leder till längre väntetider.

En bruten tumme är inte urakut även om barnet är ledset men kräver ändå ett besök på akuten. Men man måste ha förståelse för att man faktiskt får vänta.
Jag tänker också att man kan inte besöka akuten för att man sover på mornarna då ens vc har telefontid. Även om man sovit kasst så får man pallras upp om man behöver få kontakt med dem. Det är EN dag det handlar om. Vården kan inte anpassa sig efter alla individer och deras behov i alla lägen.
 
Åh vad jag älskar vår vårdcentral känner jag när jag läser den här tråden. Det går alltid ringa dem och man får ett samtal tillbaka samma dag. Kanske inte att det finns tider samma dag. Det beror ju helt på hur akut ens åkomma är. Jag ringde förra veckan efter att ha haft feber i 5 dagar och noja över att jag smittats av en åkomma från en patient på jobbet. Jag fick ingen tid för något besök både bedömde det som ej aktuellt. Helt okej för mig.

Akutenär akuten och vården har personalbrist, samtidigt som vi som medmänniskor i samhället har ett ansvar att inte besöka akuten med åkommor som inte är akuta. Relevanta besök leder till längre väntetider.

En bruten tumme är inte urakut även om barnet är ledset men kräver ändå ett besök på akuten. Men man måste ha förståelse för att man faktiskt får vänta.
Jag tänker också att man kan inte besöka akuten för att man sover på mornarna då ens vc har telefontid. Även om man sovit kasst så får man pallras upp om man behöver få kontakt med dem. Det är EN dag det handlar om. Vården kan inte anpassa sig efter alla individer och deras behov i alla lägen.
Om många söker vård på akuten kanske man ska utvärdera varför och åtgärda istället för att klaga på de som söker akuten. En åtgärd kan vara att ordna en tid på vc och skicka hem personen, en annan att se till att det finns vård att få inom rimlig tid. Prissättningen kan också vara ett incitament.

Folk söker knappast vård för att jävlas. Och alla har inte en underbar vårdcentral.
 
Ett problem som jag upplever ofta med just ”mina vårdkontakter” är att det gärna blir ett moment 22 över det hela.

Jag skriver att jag vill komma i kontakt med VC och önskar bli uppringd alternativt inbokad på en tid, VC återkommer dagen därpå eller i vissa fall ytterligare en dag senare med svaret ”ring oss när vi har telefontid” vilket är vad jag vill undvika när jag använder mig av ”mina vårdkontakter” eftersom jag har extremt svårt att fungera vid den tiden det är telefontid.

Så på min vårdcentral är det ibland rätt hopplöst att få kontakt, tyvärr, och jag gissar på att jag inte är ensam om att bollas runt trots att jag försöker göra som jag ska.
Precis så. Helt hopplöst.
 
Här där jag bor finns en vårdcentral och en närakut. På vårdcentralen är det låånga köer för att få tid, det handlar om flera veckor, och på närakuten är det numera bara drop in (aka sitta och vänta i timmar), förut hade de tidsbokning också. Det leder till att väntrummet på närakuten är fullt med folk som är förkylda och behöver läkarintyg för skola/jobb, vilket jag själv upptäckte för några månader sedan när jag var där med en "krossad" fot. Men vad ska man göra, om skolan kräver intyg för att man ska kunna missa något mer och vårdcentralen inte kan bistå? När jag var där var vi tre stycken med misstänkta frakturer och resterande var där för olika typer av förkylningar.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
287
Senast: manda
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 105
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 763
Senast: Saigon
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 299
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Forl kostnad?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tvillingdräktighet
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp