Bukefalos 28 år!

Akutmottagning och vad den är till för (Utbruten från Akut eller inte?)

Min erfarenhet av 1177 är att de alltid ber en åka till akuten. Speciellt min sambo får alltid det rådet oavsett vad det än gäller, när de får veta att hen är typ 1 diabetiker.

Samma här. Varje gång har vi fått samma svar från 1177: "Åk till akuten om ni är oroliga!" När anledningen till att vi ringt 1177 varit för att få veta om vi borde åka till akuten eller inte...
 
Åtminstone här så får man beskriva vad man söker för när man anmäler sig på akuten, och sen går det efter vem som har mest akut behov.
Det är svårt att avgöra helt enbart på en snabb beskrivning. Sedan är det inte alla akutmottagningar som har luckan bemannad dygnet runt. Även om man får vänta i 6 timmar för att det inte är tillräckligt akut så ska läkarna få loss tid för alla icke akuta som söker. Blir klorna för långa får fler ringas in eller tas från andra avdelningar. Det händer oss ofta. Jobbet ska hinnas med och om väntetiderna blir att för långa blir folk förbannade. De här ett mål att hålla nere väntetiderna. Det är många som använder akuten som dropp in. Jag vet hur läkarna ser ut efter ett pass på akuten. Det är härligt hårt många gånger.
 
Sambon blev sparkad av en häst i vintras, jag bedömde att det gick "relativt bra" men vi ringde 1177 som beordrade oss till akuten. Både jag och sambon hade hoppats att dom skulle säga: "avvakta och känn efter". Jag har åkt in efter: blivit påkörd av en bil och var rejält halt, voltat med häst och fått den över mig (då med ambulans) och med ett sår på hornhinnan. Vad jag kan komma ihåg. Har skjutsat in folk med brutna ben och hjärnskakning också några gånger. Jag ska personligen vara rejält dålig innan jag åker till akuten, men man ska inte vara "rädd" för att åka in.
 
Fast poängen är ju att primärvården har havererat. På min lilla ort har öppen mottagning på vc stängt tills vidare, det finns inga läkare. Och akuten har blivit en vårdavdelning för det finns inga vårdplatser eftersom ingen vill jobba i vården.
Ja det är där det ofta brister men också att många söker till akuten för att de tycker det är enklare.
 
Jag förstår att man söker sig till akuten när det är hopplöst att få tid på vc, här är flera veckor minst i kötid och det är om man ens kan boka en tid och om det ens går att komma fram. Jag har ringt precis när dom öppnat och ändå så är det omöjligt att komma fram oftast.

Och det spelar ingen roll huruvida man byter vc eller inte, det är lika illa på alla här.
Vårdcentralerna har avsatta tider för sådant som inte kan vänta till dagen efter. Får du vänta i flera veckor så är det inte tillräckligt akut för att få en tid samma dag eller de närmaste dagarna.
 
Min erfarenhet av 1177 är att de alltid ber en åka till akuten. Speciellt min sambo får alltid det rådet oavsett vad det än gäller, när de får veta att hen är typ 1 diabetiker.
Inte här. När jag ringde 1177 för att sambons feber inte ville gå ner en sen kväll, trots medicin och jag ville veta om jag kunde ge nåt annat eller om jag skulle åka in - då ville 1177 prata med den feberyrande sambon. Och sen sa de "avvakta och ge mer alvedon" (som han redan fått maxdos av).
Blev sen att vi åkte till akuten ändå, efter att min pappa konsulterat sina kollegor (inom vården) och diagnosen blev influensa och lunginflammation.
 
Det är just detta som är problematiskt. Eftersom du inte kommer fram när du ringer på telefontid, eftersom det spelar ingen roll om du byter vårdcentral eller inte, eftersom det tar veckor att få tid - så är din slutsats som du börjar hela resonemanget med - att det skulle vara skäligt att söka sig till akuten.
Det är det oftast inte. Jag tror fasen skolan bör införa grundläggande självvård och grundläggande hälsokunskap redan på grundskolan.
Och - att lära sig vägarna till kontakt med vården. Idag har vi förutom vårdcentralerna, även 1177, och på privata sidan en uppsjö av telefondoktorer.
Jag tillhör ju de som sökt vård på akuten fastän det just då inte varit akut. Detta då vc inte trodde på mig vad gällde mina problem, eftersom de tycktes tro jag inbillade mig. Visade sig vara en njursten som gjorde förfärligt ont emellanåt. Kändes rätt bra att få rätt diagnos och kunna få smärtlindring att ta vid behov innan stenen kom ut.
Blev dock totalt 10 timmar för mig innan jag kunde åka hem, men det var ju helt rätt för jag hade ju inte nåt pågående njurstensanfall där och då, bara en ömhet.
 
Jag tillhör ju de som sökt vård på akuten fastän det just då inte varit akut. Detta då vc inte trodde på mig vad gällde mina problem, eftersom de tycktes tro jag inbillade mig. Visade sig vara en njursten som gjorde förfärligt ont emellanåt. Kändes rätt bra att få rätt diagnos och kunna få smärtlindring att ta vid behov innan stenen kom ut.
Blev dock totalt 10 timmar för mig innan jag kunde åka hem, men det var ju helt rätt för jag hade ju inte nåt pågående njurstensanfall där och då, bara en ömhet.
Ja, självklart är njur eller gallsten något som är akut även om en är emellan smärtskov. Men jag tror också att många skulle ha de guts de har när de söker till akuten av skälet "vårdcentralen inte tror på mig" när de är på vårdcentralen. Be att få annan läkare, skriv ner alla smärtskov på papper, tala om hur man har det. Var besvärlig.

Jag har själv blivit bortviftad av hyrläkare på vårdcentral när jag var i princip döende av influensa som vägrade ge med sig när jag hade över 40' feber i femton dagar i sträck. På natten efter att ha varit på vårdcentralen med en klapp på huvudet "det blir nog bra", så fick jag en ansiktsförlamning som jag fortfarande, 20 år senare har kvar rester av. Det känns som jag nog skulle åkt till akuten, kanske hade de tagit mig mer på allvar än skickat hem mig med 'ät alvedon' men de hade lika gärna kunnat skicka hem mig med alvedon de med, vem vet.
Läkare är inga helbrägdagörare som löser precis allt.
 
Nu har vi två vårdcentraler i vårt område som man kan skriva sig på om man bor där jag bor. Jag har besökt akuten två gånger i år, första gången pga av svår förskylningsastma, drog mig in i de längsta för att åka dit men min sambo tvingade iväg mig pga av att han var rädd för att jag lät som en skördetröska enligt honom ;) Hade fått influensan, andra gången efter att hästen sparkat mig illa på handen, inte bra ännu. Hade vart på VC samma dag de hände men handen svullnade upp till 4 gånger storlek under helgen så fick bli en tur på akuten, men drog mig i flera dagar då med .. Åker inte gärna till Akuten om de verkligen inte är akut.

Men många verkar åka dit istället för VC men samtidigt förstår jag dem för att få tid på VC i stan behöver du vänta i flera veckor ..
 
Fast har verkligen inte alla VC vissa öppningar för sådana saker som är brådskande men inte "akutviktiga". Snabbt sy ett sår till exempel?
Jag har hoppat in till VC flera gånger utan att ringa innan: en gång efter ett hundbett jag inte pallade att rengöra och tejpa själv, en annan efter att jag slagit upp knät och behövde sys, en tredje med brutna fingrar (då skickades jag vidare till akuten.) Det har aldrig varit något problem att få träffa en sjuksköterska.
 
Hc här har ett visst antal "akuttider" per dag för sånt som behöver kikas på helst samma dag, men som inte hör hemma på akuten.
 
Hc här har ett visst antal "akuttider" per dag för sånt som behöver kikas på helst samma dag, men som inte hör hemma på akuten.

Det finns här med men då måste man ringa direkt när de öppnar kl. 8. De tiderna tar slut snabbt. Ringer man vid lunchtid så är de definitivt slut (troligtvis långt innan dess) och då kan de antingen ge en en tid några veckor fram i tiden, be en ringa nästa dag efter kl. 8 eller åka till akuten om det inte kan vänta.

Möjligtvis kan man ha tur att få träffa en sköterska med kort varsel.
 
Känner mig lyckligt lottad som bor i en kommun i en region där man kan ringa på morgonen till vårdcentralen och få träffa en läkare på eftermiddagen
ringer man på eftermiddagen beklagar de att man inte kan få träffa en läkare samma dag
När jag fick UVI ringde jag 1177 och fick en jourtid några timmar senare, en timme efter jag åkt hemifrån var jag hemma på nytt och då åkt via apoteket och hämtat medicinen, körtid 35 min
Däremot borde jag ha ringt 1177 när jag flög av en häst senast eller åkt in till akuten
 
Det finns här med men då måste man ringa direkt när de öppnar kl. 8. De tiderna tar slut snabbt. Ringer man vid lunchtid så är de definitivt slut (troligtvis långt innan dess) och då kan de antingen ge en en tid några veckor fram i tiden, be en ringa nästa dag efter kl. 8 eller åka till akuten om det inte kan vänta.

Möjligtvis kan man ha tur att få träffa en sköterska med kort varsel.
Vanligtvis är ju att en vårdcentral har ett gäng akuttider och då sitter man alltså med sin telefon i näven med redan inslaget nummer till vårdcentralen och trycker ring upp samma minut klockan slår 8 och de öppnar. Vanligtvis är tiderna slut vid cirka 10. Då är det vanliga i alla fall på min vårdcentral, den jag tillhörde förut och där jag jobbat att man blir hänvisad att ringa dagen efter eller om man absolut inte kan vänta så får man ta sig till kvälls-och helgmottagning, alltså inte akuten utan jouröppen vårdcentral. Jag har aldrig när jag ringt med tex öroninflammation blivit erbjuden en tid flera veckor senare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 724
Senast: Saigon
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 978
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 508
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 187
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp