Bukefalos 28 år!

akvariestädning

SpanskaLoppan

Trådstartare
Har en bekant vars akvarium fått stå och förfalla i ett års tid, nu finns det enbart två stackars fiskar kvar...En guppy och en algätare.
Nu har han fått en rejäl uppsträckning(ska-man-ha-djur-får-man-ju-sköta-dom-med!:devil:)och ska börja om från början och "gör om-gör rätt".

Men ingen av oss vet hur man går tillväga...

Hur får man rent och behöver man byta ut inredning/grus?
Att man inte ska gå loss med allrent och fönsterputs fattar jag ju;) Men vad använder man?

Vet inte om fiskarna dött av någon sjukdom eller helt enkelt av misskötsel... Vad är troligast?

Och vart vänder man sig för att få tag i bra akvarieväxter? De flesta som säljs som sådana är vad jag förstått inte alls lämpliga?

Ska man ta vattenprov och vart får man isåfall sånt analyserat? Vi har ju mkt kalk i vattnet här så ska man behandla vattnet på nåt vis?

Vilka fiskar passar i ett 60-65 L akvarie(har inte stenkoll på storleken men det är nåt sånt)som är mer högt än långt så att säga?
Innan har bekanten bara köpt vad han tycker är fint men ja...det vet ju t.o.m jag att det inte går att göra så...

Till sist, vad gör vi med de två små fiskar som finns kvar medan vi städar ur och allt? Köpa ett tillfälligt miniakvarium? Sälja dom?
 
Sv: akvariestädning

Så här gjorde jag vid min nystart (för inspiration):
Akvariet hade stått tomt med vatten några månader och var blärk.
Tömde ur allt vatten + bottengruset. Ska bottengruset återanvändas skulle jag skölja det noga (själv bytte jag).
Är pumpen ok om den görs ren? Annars byta.
Skrubba ur karet med hett vatten.

Sedan fylla på igen med grus och vatten.
Plantswap.se och Tradera är bra ställen för växter.
zoopet.com har en fiskguide där man kan se vad som passar i karet och vilka krav de olika fiskarna har.
De som finns kvar kan nog en djuraffär ta emot. Gissar algätaren är en ancistrus, och karet är för litet för den.

När det är rengjort räknas det som nystartat. Det betyder att inga goda bakterier finns och två fiskar räcker som "inkörningsfiskar" några veckor med sparsam matning.
Sedan bör din vän byta vatten varje vecka, en till två hinkar skulle jag föreslå.
 
Sv: akvariestädning

Efter 1 år så är karet väl ingått men innehåller dock troligen väldigt höga värden av nitrat i vattnet.
Såhär hade jag gjort.

Låtit fiskarna få gå kvar i karet.
Skrapat rutorna.
Gjort ett 50% VB där jag bottenslammat lätt. (ej mer än 1 cm under gruset och inte på alla ställen på samma gång)
Detta är allt som behövs.
Gör sen VB varje vecka med 20-50% så kommer det bli perfekt.

Gruset bör man aldrig skölja ren. Och filtermaterialet i pumpen bör man sköta om så att ursköljning inte sker i samband med VB/bottenslamning när det behövs.

Så det ni behöver är, en algskrapa till rutorna, en slamhävert och slang och en hink.
Tittar du sen i Akvarietråden så finns det en hel del info om både växter och ljus.
 
Sv: akvariestädning

Har det fått "förfalla" så länge tycker jag personligen att omstart låter bättre.
 
Sv: akvariestädning

Varför det när det bara är nitratvärdena som behöver rättas till?
Omstart gör man bara när man är tvungen till det som vid t.e.x flytt. Det är aldrig något jag rekommenderar.

Stort VB = alla nivåerna lägger sig där dom skall igen.
Omstart = Risk för nitrit, ammonium, alger o.s.v...
 
Sv: akvariestädning

Vet inte om fiskarna dött av någon sjukdom eller helt enkelt av misskötsel... Vad är troligast?

Och vart vänder man sig för att få tag i bra akvarieväxter? De flesta som säljs som sådana är vad jag förstått inte alls lämpliga?
*blabla*

Till sist, vad gör vi med de två små fiskar som finns kvar medan vi städar ur och allt? Köpa ett tillfälligt miniakvarium? Sälja dom?

Köp ett litet plastkar på ett par liter, eller använd bålskålen. ;)
Seriöst, en hink med växterna och lite av sanden i botten samt lampa över fungerar ypperligt.

JAG, som har lite dålig koll på alla expert grejjer, (tex, mäta alla vattenvärden, samt omvandla dem) tycker, ta sand med slam från karet, lägg i botten av hinken, fyll upp till 75 % med gamla vattnet, på med nytt, har ni klor i vattnet från kranen, låt de 25% komma från duschslangen porlandes ner i ny ren hink, låt stå över natten, sen ge firrarna i 75% vatten nivå hinken resterande 25% nytt vatten, sen fortsätt så med ett par h mellanrum. . (givetvis kan du fylla den "renvattenhinken med vatten".

Köp gärna beredningsmedel, som binder farliga ämnen i vattnet, och håll enligt rek droppar i hinken, efter den nya vattenmängden(mao yttepyttelite)


Rengör hela karet, börja om från början, MEN, slamsug bottenslamgegg från skitiga karet till en hink, eller kanske bara en halv, från bottenmaterialet, spara sumpen i en hink, som du har i karet igen när resten är genomspolat!
Försök göra detta så fort som möjligt, och ha koll på temp så slamgegget inte kallnar, samt att nya rena vattnet med beredningsmedel har samma temp, häll i slemgegget i rena karet.
Ser ut som fan innan det (rengjorda filtret) har filtrerat upp slammet, men bry dig inte om det (det är meningen att filtret ska ta upp bakterierna osv). Vänta en dag, koppa vatten (nån liter)från det nya karet, till hinken med firrarna, så det är typ 75 % från karet-vatten mot det gamla, med ett par timmars mellanrum, sen bara släppa ner dem i rena karet, med en bra början till ny balans.


Min, novis metod, som hitintills har fungerat ypperligt.
Dock, vänta med att fylla rena karet med fisk, köp ett par bottenlevande, och ett par till av dem du har, mata sparsamt, köp nya fina växter, och låt karet "växa till sig", dock svårt med litet kar, men byt iag 10% vatten i veckan! Så ska du se att det blir fint, men en gång till, gör ett sakta kopping med fiskarna, de är vana vid rejält giftigt vatten och får chock om de får för rent för fort..

Växter, kolla på Zoopet, jag rek i nykar som fungerar för mig iaf, snabbväxande växter, tex vattenpest.


/ Zizzy som precis flyttat med flera kar... Vattnet dit jag flyttat är tydligen jäkligt poppis rätt ur kran, då sniglarna har rodeo.:D :rofl:
Och tror att mitt vatten är bra utan beredning iaf. :p
 
Sv: akvariestädning

Det är bara att göra ett lite större vattenbyte, så är det lugnt. Se bara till att hon har ett filter och inte nån sån där liten luftpump som folk har ibland. Krama ur filtret också och köp hem lite växter så blir det bra ska du se :)
Tänk på att fiskarna kan få en chock av ett för stort vattenbyte när de gått i "dåligt" vatten för länge, så det är inte alls bra att göra för noggranna vattenbyten efter att karet stått orört så länge.
 
Sv: akvariestädning

Tänk på att fiskarna kan få en chock av ett för stort vattenbyte när de gått i "dåligt" vatten för länge, så det är inte alls bra att göra för noggranna vattenbyten efter att karet stått orört så länge.
Ingen risk alls skulle jag vilja säga eftersom du ger dom bättre förhållanden och inte sämre. Men visst man kan ju göra ett långsamt VB om man hellre vill det.

Fiskar dör inte av VB, de dör förr utav uteblivna VB.
Och jag råder inte till VB/filterursköljning samtidigt, vilket jag har skrivet innan med.
 
Sv: akvariestädning

Ingen risk alls skulle jag vilja säga eftersom du ger dom bättre förhållanden och inte sämre. Men visst man kan ju göra ett långsamt VB om man hellre vill det.

Fiskar dör inte av VB, de dör förr utav uteblivna VB.
Och jag råder inte till VB/filterursköljning samtidigt, vilket jag har skrivet innan med.
Det stämmer inte, tar du fiskar från vedervärdiga förhållanden och sätter i ett akvarie med perfekta vattenvärden kan vara för snabbt för dem. Det var bland det första jag lärde mig när jag började med akvarium av att läsa bland zoopets artiklar.. Det blir en chock. Precis som man inte tar fiskar från väldigt dåliga saltvärden och sätter i ett akvarie med perfekt salthalt. De klarar inte så snabb omväxling.
Krama ur filtret i begagnat akvarievatten ska vara okej.
 
Sv: akvariestädning

Om det du skriver skulle stämma så skulle alla fiskar dö du köper i butik då du då ger dom en rejäl chock med ett 100% VB med oftast helt andra vattenvärden.
Fiskar tar bara skada av sämre vattenvärden, inte bättre.
Som ett bra exempel på detta är att om du skulle få en nitrit topp i karet så kan du utan problem lägga fiskarna i hink med 100% färskvatten och de kommer kvickna till. Likadant vid lättare bakteriesjukdomar, behandlas med kranvatten+salt i 20 min.

När man gör ett VB så blir det väldigt likt en inkoppning, enda fördelen är att du vid VB använder dig av likvärdigt kranvatten. Det enda som brukar skilja vattnet åt är nitratvärdena. Och hur kan lägre nitratvärden chocka fisken?
Testa att göra ett 100% VB någon gång så skall du se att alla dina fiskar bara kommer bli skitglada och inte alls ta skada av det. (givetvis tempererat vatten)
Jag har hållt på med fiskodling för länge för att ta åt mig av info att stora VB skulle skada fisken. Som mest har jag kört dagliga 70% VB i mina kar.

Sen har jag för vana i att inte tro på allt jag läser på Zpet. ;)
 
Sv: akvariestädning

kl

fiskarna är mer känslig för plötslig temperatur förändring än vattenkvalitet.
det tar ändå flera dagar för en fisk att välja sig vid nytt vatten har jag lärt mig, så att i början sippra in vatten i påsen då man köpt ny fisk är egentligen helt onödigt.. då anledningen till det är att välja fisken vid den typen av vattnet sakta..

Som sagt skulle mina fiskar också ha dött då jag hämtade dom från en kille (med dålig vatten kvalitet) till mitt kar som då var mycket bättre och renare.
det jag såg till var att vänja dom vid temperaturen sakta innan dom fick simma ut.

jag tror också att göra vattenbyte, plantera in växter.. köp en snäcka (zebra snäcka är bra) för algätning av ställen där man inte kommer åt att skrapa. sedan bara fortsätta sköta det..

det är väl om något en sakta väg att gå än att göra en hel omstart.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 061
Senast: Mauen
·
Relationer Om ni ser att någon har ett hårstrå (eller en fiber eller nåt) på sin mat, vad gör ni då? Om någon har en krage som är knögglig - vad...
Svar
9
· Visningar
863
Senast: Cattis_E
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 682
Senast: verser
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 743
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp