Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så länge du inte dränker dem i vatten så funkar det men något akvarium blir det ju inte utan fiskar.

Nä, men den bilden du pratar om var ju annonsbilden, så den är inte jag skyldig till. Den andra bilden med akvariet i IKEA-delar är som det ser ut nu. Det har stått här i fyra timmar... så det är inte i full gång och fyllt med växter och fisk än.

Jag behöver handla in lite grejer innan jag kan dra igång på allvar, slamhävert, "akvariehink" (som kommer märkas upp, så inte hemtjänsten använder den till golvtorkning), grus... En kompis i Forshaga är beredd att dra sig hit med lite ciklider :D. Men vi får se, vad jag vill starta med. Jag kanske "börjar om" min akvarietid med lite "nybörjarfisk". Ancistrus eller Siamensis (vår ancistrus från förr i tiden hette "marulken" och vår Siamensis, som vi hade hette "mustaschen") blir det nog... sen får vi se om det blir några platy.... Jag får fundera på det hela.

Jag tänker skynda långsamt. Just nu vill jag mest ha något att kika på. :heart Det är bara ETT akvarium, än så länge och bara 55-60 liters. Så det går ju inte att packa det fullt.
 
Senast ändrad:
Nä, men den bilden du pratar om var ju annonsbilden, så den är inte jag skyldig till. Den andra bilden med akvariet i IKEA-delar är som det ser ut nu. Det har stått här i fyra timmar... så det är inte i full gång och fyllt med växter och fisk än.

Jag behöver handla in lite grejer innan jag kan dra igång på allvar, slamhävert, "akvariehink" (som kommer märkas upp, så inte hemtjänsten använder den till golvtorkning), grus... En kompis i Forshaga är beredd att dra sig hit med lite ciklider :D. Men vi får se, vad jag vill starta med. Jag kanske "börjar om" min akvarietid med lite "nybörjarfisk". Ancistrus eller Siamensis (vår ancistrus från förr i tiden hette "marulken" och vår Siamensis, som vi hade hette "mustaschen") blir det nog... sen får vi se om det blir några platy.... Jag får fundera på det hela.

Jag tänker skynda långsamt. Just nu vill jag mest ha något att kika på. :heart Det är bara ETT akvarium, än så länge och bara 55-60 liters. Så det går ju inte att packa det fullt.
Klart jag fattade att var annonsbilden, det stog ju Blocket. Frågan var inte om det var din bild utan om det var en kaktus på bilden.
 
Sv: Akvarietråden II
Dagsfärska nykomlingar:
1gulguldfiskochen_ny_joel_zpsde7d9e87.jpg
<-- Guldfisken och en pytteplutt till G. gibbiceps

1Gjpsemeblahlius_Saringldes_somgibbiceps_aumlr_inte_det_enextratroumlstfisk_zps2e44fdd3.jpg
<-- G. joselimaianus)

Mwhaaa :love: :love: :love:

Lyckades komma in på mitt gamla nick igen efter mkt om och men! Så jag tänkte uppdatera här litegrann iaf.. De här bebbarna har jag fortfarande kvar, så snart fyller alltså dessa två små matvrak till malskrällen hela 7 år!!! :D

Joline är en 40 cm lång färdigväxt mycket fin dam idag:
default


Sammyskrutt är däremot närmare 50 cm i dagsläget! :eek: Han är SÅ stor, bredd, höjd, fenor... allt är STORT! Och han är ju inte färdigväxt än, denna arten blir 60 cm. Det är helt sjukt stort!? Jag har ju alltid vetat det, men det är en sak att kolla på ett måttband och förstå att fisken kommer bli si och så lång om x-antal år, det är en helt annan sak att ha fiskskrället framför sig i verkligheten.

01sammm.jpg

(Han håller på och äter en räka på denna bilden, det är fortfarande favoritgodiset:love:)

Det är kul att ha haft Sayid under bebismalarnas uppväxt, han har ju varit lika stor hela tiden (40 cm) så det blir kul att jämföra bilder på dem tillsammans från då och nu, skillnaden blir väl illustrerad...
Sayid och Sammy då:
000000000000000000000000001sayidochsammy-zps61bfb69c-2.jpg

Sayid och Sammy idag:
default


default


Och ja, mattes högt älskade ögonsten är förstås också kvar! 16 år har vi spenderat tillsammans nu, jag och min gamla goa, gringa gubbe Sayid:love::
dsc-0053.jpg
 
Senast ändrad:
Lyckades komma in på mitt gamla nick igen efter mkt om och men! Så jag tänkte uppdatera här litegrann iaf.. De här bebbarna har jag fortfarande kvar, så snart fyller alltså dessa två små matvrak till malskrällen hela 7 år!!! :D

Joline är en 40 cm lång färdigväxt mycket fin dam idag:
default


Sammyskrutt är däremot närmare 50 cm i dagsläget! :eek: Han är SÅ stor, bredd, höjd, fenor... allt är STORT! Och han är ju inte färdigväxt än, denna arten blir 60 cm. Det är helt sjukt stort!? Jag har ju alltid vetat det, men det är en sak att kolla på ett måttband och förstå att fisken kommer bli si och så lång om x-antal år, det är en helt annan sak att ha fiskskrället framför sig i verkligheten.

01sammm.jpg

(Han håller på och äter en räka på denna bilden, det är fortfarande favoritgodiset:love:)

Det är kul att ha haft Sayid under bebismalarnas uppväxt, han har ju varit lika stor hela tiden (40 cm) så det blir kul att jämföra bilder på dem tillsammans från då och nu, skillnaden blir väl illustrerad...
Sayid och Sammy då:
000000000000000000000000001sayidochsammy-zps61bfb69c-2.jpg

Sayid och Sammy idag:
default


default


Och ja, mattes högt älskade ögonsten är förstås också kvar! 16 år har vi spenderat tillsammans nu, jag och min gamla goa, gringa gubbe Sayid:love::
dsc-0053.jpg
Roligt att se lite livstecken från dig igen även om jag inte tycker Sammy och Sayid är lika söta som Lillegris, Silas & Co. :D
 
Roligt att se lite livstecken från dig igen även om jag inte tycker Sammy och Sayid är lika söta som Lillegris, Silas & Co. :D
Hihi, näe, hade blivit väldigt förvånad om du hade tyckt det!! De här gamla malskrällena är inte alls lika pussgoa som älskade Lillegrisen och busmusarna var heller :love::love::love: Fiskisarna är mest griniga och taggiga, haha, men de är älskade de med, ändå.:heart
 
Hihi, näe, hade blivit väldigt förvånad om du hade tyckt det!! De här gamla malskrällena är inte alls lika pussgoa som älskade Lillegrisen och busmusarna var heller :love::love::love: Fiskisarna är mest griniga och taggiga, haha, men de är älskade de med, ändå.:heart
Det förstår jag, de är väldigt stiliga, men inte är det ju som de små sockergrynen var. ❤
 
Alltså det är verkligen så hjärtskärande fint att du minns skogsgrisen och småmössorna så väl :heart :heart :heart
Det är en av mina absoluta favorittrådar genom tiderna på Buke, jag öppnade den faktiskt i vintras tror jag men upptäckte till min sorg att bilderna på dem inte gick att se längre. Jag tycker absolut att du borde göra en bok om hur du hittade henne och sedan hur de andra små busfröna kom in i bilden. Som jag grät över dem! 😭
 
Det är en av mina absoluta favorittrådar genom tiderna på Buke, jag öppnade den faktiskt i vintras tror jag men upptäckte till min sorg att bilderna på dem inte gick att se längre. Jag tycker absolut att du borde göra en bok om hur du hittade henne och sedan hur de andra små busfröna kom in i bilden. Som jag grät över dem! 😭
Haha åh, det var så himla fantastiskt att ha alla de där mössen boende hos mig, kommer ihåg hur mycket panik jag hade över alla problemen som dök upp i början och vilket fantastiskt stöd alla ni som figurerade i tråden var! Det var ingen annan i mitt liv som riktigt förstod grejen med mössen heller, så det var otroligt fint att ni gjorde det, brydde er och tyckte om dem ni med.:heart

Men oj! Ser du inga av bilderna längre? Alla tinypic-bilderna är borta för mig också, så typiskt för det var ju bebisbilderna som försvann!! Jag har bara väldigt få bilder kvar från den tiden också :cry: men här är en, det var precis innan jag skulle sära på hanarna och honorna och Kajsa i förgrunden var mycket skeptiskt över vadr jag höll på med, kolla knipögonen på den björnmamman:rofl::love::

467642_487314064672156_11864995_o.jpg

Men photobuck-bilderna kan jag fortfarande se, med en tråkig banner över dock om man inte vänsterklickar så bilden kommer upp i en egen flik. Så tråkigt när det blir så med bilder i gamla trådar :(

En bok hade varit ett jättefint minne efter dem, jag är inte så begåvad på den fronten dock, inte en susning om hur jag skulle göra då + att jag har verkligen inget skyddande lager bomull runt hjärtat när det gäller Lillegris, allt gick bara rätt in när det gällde henne, från första gången jag såg henne till sista, på gott och ont, så jag hade garanterat störtgrinat mig egenom hela det projektet isf...

Vi är många som minns den tråden! Den var underbar - personligheterna hos mössen och dina bilder var helt förtrollande!
:heart
Ja, gud vilka personligheter de var, så olika och så härliga på sina egna helt unika sätt :love: kul att jag lyckades få fram det någorlunda med bilder och beskrivningar om deras påhitt! De är verkligen saknade.
 
Vi köpte 10 kolglödtetror och 3 otocinclusar igår. Har bestämt oss för sydamerikanska fiskar så blir lite fler ottossar och fjärilsciklider om några veckor. Trodde det skulle kännas mer fullt i karet med 13 fiskar när vi stod i fiskaffären men alla är så diskreta och små så försvinner 😁
048CD222-3B1F-4675-9DEC-3F38ED0E24D6.jpeg
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Nu tror jag att jag läst igenom alla 98 sidorna i tråden. Idag har jag haft hemstäd och tvätt... men i morgon blir det nog lite butiksbesök, för att fixa grus, växter, hink, hävert o vad det nu mera kan vara jag behöver innan jag släpper i fisk... :p På den tiden vi hade akvarium, var det inte så noga. Men nu vill man ju försöka lära sig göra rätt från början. :heart *Med djur följer ansvar*
 
Nu tror jag att jag läst igenom alla 98 sidorna i tråden. Idag har jag haft hemstäd och tvätt... men i morgon blir det nog lite butiksbesök, för att fixa grus, växter, hink, hävert o vad det nu mera kan vara jag behöver innan jag släpper i fisk... :p På den tiden vi hade akvarium, var det inte så noga. Men nu vill man ju försöka lära sig göra rätt från början. :heart *Med djur följer ansvar*
Ska starta igång mitt nya 40 kar i veckan
 
Undrar om man kan köpa en palldragare på blocket... :D Jag gjorde som alla gama tanter, rusade in i zoobutiken och visade vad alla gamla damer har i sin handväska, en zolum pump och en zolum doppvärmare. S sa att det funkar finfint till att börja med. Sen började vi dividera om vad jag ville ha. akvariegrus, var ju självklart (så kvällens jobb är ordnat skölja akvariegrus)... håv, hävert (blev exklusivare varianten så jag kan tvätta gruset samtidigt vid vattenbyte, termometer och vattenreglerande medel jag har bara kisat på kvittot med ena ögat *ujujujuj...* S verkade i alla fall "impregnerad" (imponerad heter det, jag vet) av mina akvariekunskaper sedan tonårstiden då vi barn hemma hade ansvaret för hela akvarieskötseln.

Så nu är det dags att "dra igång" akvariet då och se så allt funkar och får stå och "rumla runt" ett par dagar, innan jag släpper i växter och fiskar.

akvarieshopping.jpg
 
Undrar om man kan köpa en palldragare på blocket... :D Jag gjorde som alla gama tanter, rusade in i zoobutiken och visade vad alla gamla damer har i sin handväska, en zolum pump och en zolum doppvärmare. S sa att det funkar finfint till att börja med. Sen började vi dividera om vad jag ville ha. akvariegrus, var ju självklart (så kvällens jobb är ordnat skölja akvariegrus)... håv, hävert (blev exklusivare varianten så jag kan tvätta gruset samtidigt vid vattenbyte, termometer och vattenreglerande medel jag har bara kisat på kvittot med ena ögat *ujujujuj...* S verkade i alla fall "impregnerad" (imponerad heter det, jag vet) av mina akvariekunskaper sedan tonårstiden då vi barn hemma hade ansvaret för hela akvarieskötseln.

Så nu är det dags att "dra igång" akvariet då och se så allt funkar och får stå och "rumla runt" ett par dagar, innan jag släpper i växter och fiskar.

Visa bifogad fil 58885
Kul! Men karet bör få cykla lite längre än bara ett par dagar med filtermedia eller bakteriestart innan du kör i firrarna. :) Växterna kan du ploppa i närsom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
52 53 54
Svar
1 070
· Visningar
39 625
Senast: Exile
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 369
Senast: Ajda
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 515
Senast: Breaktown
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 335
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp