Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul! Men karet bör få cykla lite längre än bara ett par dagar med filtermedia eller bakteriestart innan du kör i firrarna. :) Växterna kan du ploppa i närsom.

Tack för uppmärksamheten. Jag vet att jag alltid är otydlig i det jag skriver och ber om ursäkt för det.

S är ganska känd akvarist i hela Sverige, och zoobutikägare sen ganska många år, så vi har koll på läget. Dessutom har jag kontakt med privata fiskuppfödare genom mitt internetspel runt om i Sverige och även utanför :).Varken fisk, eller växter ska ploppas i när som, utan akvariet måste rumla runt ett par dagar med vattenreglerande medel, innan växter ska ploppas i och sen ett par dagar till innan medel för att få bort skadliga ämnen dagen före första fiskarna. :heart

Så, japp jag tänker inte experimentera.

*Med djur följer ansvar*
 
S är ganska känd akvarist i hela Sverige, och zoobutikägare sen ganska många år, så vi har koll på läget. :) Varken fisk, eller växter ska ploppas i när som, utan akvariet måste rumla runt ett par dagar innan växter ska ploppas i och sen ett tag till innan första fiskarna. :heart

Så, japp jag tänker inte experimentera.

*Med djur följer ansvar*

Jag har alltid kört med växter från dag ett (om jag haft dem hemma.) precis som alla akvarister jag känner och följer. Varför kan du inte plantera växterna på en gång tänker du?
 
Jag har alltid kört med växter från dag ett (om jag haft dem hemma.) precis som alla akvarister jag känner och följer. Varför kan du inte plantera växterna på en gång tänker du?

Vi gjorde det inte på den tiden vi hade akvarium när jag växte upp och jag har även fått råd från flera olika håll att avvakta. :)

Jag ber om ursäkt om jag tänker bakvänt...

Men jag har även fått stopp i maskineriet. Jag har kommit på att det är glipa mellan ramakvariumet och "gångjärnsornamenten" på brudkistan som farfar gjort... Så jag ska fixa något vettigt underlägg.
 
Vi gjorde det inte på den tiden vi hade akvarium när jag växte upp och jag har även fått råd från flera olika håll att avvakta. :)

Har de sagt varför? :D Jag blir nyfiken.
Växterna hjälper ju bara cykeln och varken gör skada eller blir skadade, menar jag.
 
Har de sagt varför? :D Jag blir nyfiken.

Det är bra att se att doppvärmare och pump funkar, att vattenreglerande medlet får verka och att jag själv får tid att fundera på det indredningstekniska jag vill ha i akvariet och inte bara slänger i lite hipp som happ. :) Det verkar kunna bli en dyr hobby ändå... :D

Tack för intressanta frågor och hoppas att du fått de svar du önskar. :heart
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är bra att se att doppvärmare och pump funkar, att vattenreglerande medlet får verka och att jag själv får tid att fundera på det indredningstekniska jag vill ha i akvariet och inte bara slänger i lite hipp som happ. :) Det verkar kunna bli en dyr hobby ändå... :D

Tack för intressanta frågor och hoppas att du fått de svar du önskar. :heart

Verkar vettigt. Fast växterna klarar sig ju utan både pump och värme ifall det skulle fallera. Jag är själv på tok för otålig och vill dekorera omedelbums!
 
Verkar vettigt. Fast växterna klarar sig ju utan både pump och värme ifall det skulle fallera. Jag är själv på tok för otålig och vill dekorera omedelbums!

Jo, men det är ju ett begagnat akvarium och begagnad pump och doppvärmare (som fick tummen upp från S), så jag vill gärna se att allt håller innan jag sätter fart. :p Jag var lite spontan när jag såg annonsen och ungefär.. "villhöver", men tack och lov, drog jag i handbromsen lite när jag fick hem "plockepinnet" :D.

Det vore trist med 60 liter vatten på parkettgolvet... tillsammans med 10 kg grus, stenblock, skeppsvrak (njaej vet inte) växter och en hög dö'a fiskar...

Och jo, jag är också ganska otålig just nu och drömmer om liv, rörelse, form o färg :heart
 
Senast ändrad:
Jag har i växterna direkt efter jag har fyllt på vatten och kört igång pumpen. Eller väntar tills vattnet har klarnat sig
Har aldrig i något medel
Har bara en Doppvärmare igång nu. I mitt 140 kar. De andra 5 karen klarar sig utan doppis. Och på sommaren har jag ingen alls
Då har jag ändå kampfiskar som behöver lite hög värme
Har mina 6 kar (snart 7) i mitt sovrum på ca 15 kvm, så det blir varmt ändå
Tycker det är lite läskigt med Doppvärmare. Har hänt TVÅ gånger att de har flippat ut och kokat mina fiskar...
Och en gång när jag var runt 14-15 år, så lekte dåvarande katt med Doppvärmaren i det kar jag hade då. Doppisen hamnade i sängen- och lägenheten brann ner, nästan
 
Jag har i växterna direkt efter jag har fyllt på vatten och kört igång pumpen. Eller väntar tills vattnet har klarnat sig
Har aldrig i något medel
Har bara en Doppvärmare igång nu. I mitt 140 kar. De andra 5 karen klarar sig utan doppis. Och på sommaren har jag ingen alls
Då har jag ändå kampfiskar som behöver lite hög värme
Har mina 6 kar (snart 7) i mitt sovrum på ca 15 kvm, så det blir varmt ändå
Tycker det är lite läskigt med Doppvärmare. Har hänt TVÅ gånger att de har flippat ut och kokat mina fiskar...
Och en gång när jag var runt 14-15 år, så lekte dåvarande katt med Doppvärmaren i det kar jag hade då. Doppisen hamnade i sängen- och lägenheten brann ner, nästan

Jag är inte säker på att jag behöver doppvärmare heller och den här är enligt S, i stort sett marknadens enklaste inga inställningar att göra och inte så mkt volt, watt eller what it is... :D... då jag har söderfönster i vardagsrummet, så ganska varmt på eftermiddagarna om det är kalasväder... Men akvariet står mitt i rummet mot väggen (inte dikt an), så inte i direkt solljus tack o lov, som akvariet i barndomshemmet gjorde.

Beträffande isläpp, alla sätt är säkert bra som jag har försökt säga även om jag är otydlig som jag flera gånger har bett om ursäkt för. Men nu kör jag det här sättet, så känner jag att jag inte "gjort fel" enligt mina akvarievänner i alla fall, även om det som sagt går att göra på annat vis. :)
 
Senast ändrad:
För ett tag sen så köpte jag en grym led-ramp som belysning till de Indiska Glasmalarnas lilla 112 liters kar, och det växer ju så det knakar där nu.. nästan lite för mycket!!! Jag tänker varje dag att varför köpte jag inte sådana här låååångt tidigare, istället för att lägga en massa pengar på nya fräscha lysrör år efter år efter år och slippa växter som förtvinar, dör och mår dåligt.

Hursomhelst, det blev lite att jag tog en trip to memory lane och kikade på bilder av det här karet genom tiderna, så många TÅLIGA växter jag lyckats ha ihjäl genom åren alltså, haha, gud... jag har alltså aldrig rensat ut en växt, utan finns de inte längre med på nästa bild har de dött ut!

Har inga färska bilder på hur det ser ut idag men det får jag väl fixa snart helt enkelt. När jag har ansat lite...

scw2n9.jpg

nyy3p5.jpg

liter.jpg

literr.jpg

Literrr.jpg

5-28.jpg

glasis.jpg


Slänger med en film på mina Glasmalar också, den är gammal men jag tycker den är fin och jag har inte visat den här innan:


Den lilla elefantnosen som skymtar till på filmen gick bara här i tillfälligt för att äta upp sig, sen fick den flytta till 720 liters karet. Det var så roligt när han, Lill-Snabel, skulle flytta, jag bävade verkligen för det, jag vet hur snabba de är, hur smarta de är och jag trodde att jag skulle behöva riva upp hela karet för att få att ens ha en chans att få fast på honom... Jag hade helt glömt bort att räkna med att de är sjukligt nyfikna dock och istället simmade tokstollen rätt fram och in i håven och undersökte den så fort jag stoppade ner den till honom :rofl::love:

Sötskrutt:
Gnathonemus-petersii-K-vitreolus-ttt.jpg
 
För ett tag sen så köpte jag en grym led-ramp som belysning till de Indiska Glasmalarnas lilla 112 liters kar, och det växer ju så det knakar där nu.. nästan lite för mycket!!! Jag tänker varje dag att varför köpte jag inte sådana här låååångt tidigare, istället för att lägga en massa pengar på nya fräscha lysrör år efter år efter år och slippa växter som förtvinar, dör och mår dåligt.

Hursomhelst, det blev lite att jag tog en trip to memory lane och kikade på bilder av det här karet genom tiderna, så många TÅLIGA växter jag lyckats ha ihjäl genom åren alltså, haha, gud... jag har alltså aldrig rensat ut en växt, utan finns de inte längre med på nästa bild har de dött ut!

Har inga färska bilder på hur det ser ut idag men det får jag väl fixa snart helt enkelt. När jag har ansat lite...

scw2n9.jpg

nyy3p5.jpg

liter.jpg

literr.jpg

Literrr.jpg

5-28.jpg

glasis.jpg


Slänger med en film på mina Glasmalar också, den är gammal men jag tycker den är fin och jag har inte visat den här innan:


Den lilla elefantnosen som skymtar till på filmen gick bara här i tillfälligt för att äta upp sig, sen fick den flytta till 720 liters karet. Det var så roligt när han, Lill-Snabel, skulle flytta, jag bävade verkligen för det, jag vet hur snabba de är, hur smarta de är och jag trodde att jag skulle behöva riva upp hela karet för att få att ens ha en chans att få fast på honom... Jag hade helt glömt bort att räkna med att de är sjukligt nyfikna dock och istället simmade tokstollen rätt fram och in i håven och undersökte den så fort jag stoppade ner den till honom :rofl::love:

Sötskrutt:
Gnathonemus-petersii-K-vitreolus-ttt.jpg
UNDERBARA bilder! 😍

Jag är tvärtom känns det som. Så fort jag lyckas med en eller ett par växter blir jag rastlös och måste totalt omstrukturera karet, ibland lyckas det men ofta misslyckas det, och så tröttnar jag på det.. och så börjar cykeln om. 😅 Sånt e' livet! Så länge firrarna mår bra må det vara.

Och glasmalar! De är så fantastiskt fina! Man ser dem knappt i handeln längre tycker jag.
 
UNDERBARA bilder! 😍

Jag är tvärtom känns det som. Så fort jag lyckas med en eller ett par växter blir jag rastlös och måste totalt omstrukturera karet, ibland lyckas det men ofta misslyckas det, och så tröttnar jag på det.. och så börjar cykeln om. 😅 Sånt e' livet! Så länge firrarna mår bra må det vara.

Och glasmalar! De är så fantastiskt fina! Man ser dem knappt i handeln längre tycker jag.

Tack! :heart

Haha, ja då är du precis tvärtom! Har jag växter i karet har jag väldigt svårt att helt ändra på layouten. Drömmer alltid om häftiga/andra aquascapes men några sådant blir icke av! :p

Jag är ju helt såld på glasmalar, först var det för att de såg häftiga ut... för sisådär 15 år sen, men sen dess har jag ju alltid haft dem, för de är så otroligt snälla, roliga, söta, superstimmiga, matglada, orädda, friska, UNDERBARA :love:

Appropå att de är fina! Jag har alldeles säkert visat de här bilderna innan, men det var länge sen isf! Karet stod så att solen lös rätt in i det en stund om dagen på den tiden, och det blev en så häftig prismaeffekt när solstrålarna gick genom glasmalarna. Jag höll på att smälla av när jag kom in i köket och mina vackra glasmalar hade blivit ännu vackrare och förvandlats till regnbågar!!!

default

default

default

default

default
 
Tack! :heart

Haha, ja då är du precis tvärtom! Har jag växter i karet har jag väldigt svårt att helt ändra på layouten. Drömmer alltid om häftiga/andra aquascapes men några sådant blir icke av! :p

Jag är ju helt såld på glasmalar, först var det för att de såg häftiga ut... för sisådär 15 år sen, men sen dess har jag ju alltid haft dem, för de är så otroligt snälla, roliga, söta, superstimmiga, matglada, orädda, friska, UNDERBARA :love:

Appropå att de är fina! Jag har alldeles säkert visat de här bilderna innan, men det var länge sen isf! Karet stod så att solen lös rätt in i det en stund om dagen på den tiden, och det blev en så häftig prismaeffekt när solstrålarna gick genom glasmalarna. Jag höll på att smälla av när jag kom in i köket och mina vackra glasmalar hade blivit ännu vackrare och förvandlats till regnbågar!!!

default

default

default

default

default
Så häftigt!!
 
Tack! :heart

Haha, ja då är du precis tvärtom! Har jag växter i karet har jag väldigt svårt att helt ändra på layouten. Drömmer alltid om häftiga/andra aquascapes men några sådant blir icke av! :p

Jag är ju helt såld på glasmalar, först var det för att de såg häftiga ut... för sisådär 15 år sen, men sen dess har jag ju alltid haft dem, för de är så otroligt snälla, roliga, söta, superstimmiga, matglada, orädda, friska, UNDERBARA :love:

Appropå att de är fina! Jag har alldeles säkert visat de här bilderna innan, men det var länge sen isf! Karet stod så att solen lös rätt in i det en stund om dagen på den tiden, och det blev en så häftig prismaeffekt när solstrålarna gick genom glasmalarna. Jag höll på att smälla av när jag kom in i köket och mina vackra glasmalar hade blivit ännu vackrare och förvandlats till regnbågar!!!

default

default

default

default

default
Helt MAGISKA! :love::love::love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
34 178
Senast: Soffan74
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 116
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 321
Senast: Breaktown
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 295
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp