Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har precis fått ett 112L akvarium och behöver välja vad som ska i det. Gillar idéen med biotopakvatium och gillar akvarium med mycket växter.
Vill inte ha fiskar med förväntad livslängd på typ 1 år som jag förstått vissa dvärgciklider har. Är inte heller förtjust i platta/mollys/guppys

Annars vill jag ha färgglada pigga fiskar som är roliga att titta på.

Funderat på två olika alternativ men är öppen för förslag :)
* oticinculus, neontetra (någon annan liten stimfisk som passar?) och fjärilsciklider (någon annan liten ciklid som skulle passa?)
* någon liten gurami (vilken rekommenderas?), moskitorasbora och någon mal (finns det någon asiatisk liten algätare?)
 
Jag har precis fått ett 112L akvarium och behöver välja vad som ska i det. Gillar idéen med biotopakvatium och gillar akvarium med mycket växter.
Vill inte ha fiskar med förväntad livslängd på typ 1 år som jag förstått vissa dvärgciklider har. Är inte heller förtjust i platta/mollys/guppys

Annars vill jag ha färgglada pigga fiskar som är roliga att titta på.

Funderat på två olika alternativ men är öppen för förslag :)
* oticinculus, neontetra (någon annan liten stimfisk som passar?) och fjärilsciklider (någon annan liten ciklid som skulle passa?)
* någon liten gurami (vilken rekommenderas?), moskitorasbora och någon mal (finns det någon asiatisk liten algätare?)

Åååh, alltid asiatiskt om jag får välja! :D :love: Honungsguramis är fantastiska och lättskötta små krbater, inte lika känsliga som dvärgguramisarna heller.Du kan ju kika på dvärgregnbågarna också, både pastell och till exempel trådfenor. :heart
Jag hade garra flavatra som algätare i min regnbågstank och de är UNDERBARA men jag undrar om 112 kanske är på gränsen till för litet.... Hmm... Annars finns det haramalar. :)

Edit: det finns också en spännande, fredlig liten ciklid som är asiatisk: Etropus maculatus... jag tror den kallades tomatciklid i handeln när jag köpte mina. De förekommer i både bräck och sötvatten.
 
Senast ändrad:
Åååh, alltid asiatiskt om jag får välja! :D :love: Honungsguramis är fantastiska och lättskötta små krbater, inte lika känsliga som dvärgguramisarna heller.Du kan ju kika på dvärgregnbågarna också, både pastell och till exempel trådfenor. :heart
Jag hade garra flavatra som algätare i min regnbågstank och de är UNDERBARA men jag undrar om 112 kanske är på gränsen till för litet.... Hmm... Annars finns det haramalar. :)

Edit: det finns också en spännande, fredlig liten ciklid som är asiatisk: Etropus maculatus... jag tror den kallades tomatciklid i handeln när jag köpte mina. De förekommer i både bräck och sötvatten.
Citerar mig själv. Nu när jag tänker efter blir nog Etropus för stor, men någon annan kanske läser. :heart De är jättefina, verkligen!
 
Jag har precis fått ett 112L akvarium och behöver välja vad som ska i det. Gillar idéen med biotopakvatium och gillar akvarium med mycket växter.
Vill inte ha fiskar med förväntad livslängd på typ 1 år som jag förstått vissa dvärgciklider har. Är inte heller förtjust i platta/mollys/guppys

Annars vill jag ha färgglada pigga fiskar som är roliga att titta på.

Funderat på två olika alternativ men är öppen för förslag :)
* oticinculus, neontetra (någon annan liten stimfisk som passar?) och fjärilsciklider (någon annan liten ciklid som skulle passa?)
* någon liten gurami (vilken rekommenderas?), moskitorasbora och någon mal (finns det någon asiatisk liten algätare?)
Någon Apistogramma?
Jag har haft kakaduer
herr kakadua 2.jpg
 
Åååh, alltid asiatiskt om jag får välja! :D :love: Honungsguramis är fantastiska och lättskötta små krbater, inte lika känsliga som dvärgguramisarna heller.Du kan ju kika på dvärgregnbågarna också, både pastell och till exempel trådfenor. :heart
Jag hade garra flavatra som algätare i min regnbågstank och de är UNDERBARA men jag undrar om 112 kanske är på gränsen till för litet.... Hmm... Annars finns det haramalar. :)

Edit: det finns också en spännande, fredlig liten ciklid som är asiatisk: Etropus maculatus... jag tror den kallades tomatciklid i handeln när jag köpte mina. De förekommer i både bräck och sötvatten.

Jag måste gå på sightseeing i en akvariebutik för förutom dvärggurami har jag ingen koll på vilka fiskarna är. Honungsgurami var då väldigt söta iaf :D

Håller på bygga bänk till akvariet och det måste sedan målas osv, sen ska man väll ha akvariet igång med bara växter ett tag innan fiskarna ska i? så har bra med tid att kolla in fiskar på.

Någon Apistogramma?
Jag har haft kakaduer

Tyckte jag läste att de bara blir 1år. Men det kanske inte stämmer? Vill gärna inte behöva köpa nya fiskar årligen.
 
Jag måste gå på sightseeing i en akvariebutik för förutom dvärggurami har jag ingen koll på vilka fiskarna är. Honungsgurami var då väldigt söta iaf :D

Håller på bygga bänk till akvariet och det måste sedan målas osv, sen ska man väll ha akvariet igång med bara växter ett tag innan fiskarna ska i? så har bra med tid att kolla in fiskar på.


Tyckte jag läste att de bara blir 1år. Men det kanske inte stämmer? Vill gärna inte behöva köpa nya fiskar årligen.

Honungarna är verkligen jättefina och underskattade! Folk brukar gå på dvärgarna istället bara för att de ser färggranna ut i butiken - honungarna komme rmer till sin rätt när de är hemma och har boat in sig, gärna i en hyfsat välplanterad tank. Det finns lite olika färgvarianter av dem också, men jag tycker originalet är finast. :heart
Och ja, karet måste cykla innan fiskarna ska i så du har gott om tid. :)

Det brukar vara lite trist med asiatiskt utbud i butikerna tycker jag dock, man måste ofta be dem beställa hem om det är något särskilt man är ute efter.
 
Jag måste gå på sightseeing i en akvariebutik för förutom dvärggurami har jag ingen koll på vilka fiskarna är. Honungsgurami var då väldigt söta iaf :D

Håller på bygga bänk till akvariet och det måste sedan målas osv, sen ska man väll ha akvariet igång med bara växter ett tag innan fiskarna ska i? så har bra med tid att kolla in fiskar på.



Tyckte jag läste att de bara blir 1år. Men det kanske inte stämmer? Vill gärna inte behöva köpa nya fiskar årligen.
Det finns flera olika barber och rasboror om du vill ha asiatiska sorter, se bara upp vad du blandar med. Tigerbarb är inte så roliga då de visserligen är fina med äter fenor.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag måste gå på sightseeing i en akvariebutik för förutom dvärggurami har jag ingen koll på vilka fiskarna är. Honungsgurami var då väldigt söta iaf :D

Håller på bygga bänk till akvariet och det måste sedan målas osv, sen ska man väll ha akvariet igång med bara växter ett tag innan fiskarna ska i? så har bra med tid att kolla in fiskar på.



Tyckte jag läste att de bara blir 1år. Men det kanske inte stämmer? Vill gärna inte behöva köpa nya fiskar årligen.
Nej, det stämmer inte. Dvärgciklider av släktet Apistogramma lever lika långe som vilka andra lilknande fiskar som helst.

Jag odlade flera arter för de där jättemånga åren sedan när jag var aktiv akvarist, och intresserade mig synnerligen för syd- och i viss mån, mellanamerikanska ciklider.

Jag har dock sett att det idag finns framodlade färgvarianter och t.o.m. fenvarianter, och dessa hårt odlade akvariefiskar kan ju tänkas lida av inavesproblematik som skulle kunna göra dem mer kortlivade.
 
Jag måste gå på sightseeing i en akvariebutik för förutom dvärggurami har jag ingen koll på vilka fiskarna är. Honungsgurami var då väldigt söta iaf :D

Håller på bygga bänk till akvariet och det måste sedan målas osv, sen ska man väll ha akvariet igång med bara växter ett tag innan fiskarna ska i? så har bra med tid att kolla in fiskar på.



Tyckte jag läste att de bara blir 1år. Men det kanske inte stämmer? Vill gärna inte behöva köpa nya fiskar årligen.
Nej. Fjärilar lever inte länge. Max 1-2 år om man har tur.
Apistogramma släktet är mer långlivade än så
Jag gillar SA dvärgarna
Har nyckelhålsciklider, Laetecara Dorsergia och Krobia xinguensis
De kräver dock större kar, 200 liter och uppåt
 
Nej. Fjärilar lever inte länge. Max 1-2 år om man har tur.
Apistogramma släktet är mer långlivade än så
Jag gillar SA dvärgarna
Har nyckelhålsciklider, Laetecara Dorsergia och Krobia xinguensis
De kräver dock större kar, 200 liter och uppåt
På den där gamla tiden, alltså typ sent 1960-tal - 1970-talet, så var Fjärilsciklider inte alls så kortlivade.
Men det var också den dvärgciklid som odlades hårdast i den industriella odlingen av akvariefisk i asien.

Redan då hade det börjat dyka odlade färgvarianter och också någon långfenad variant.
 
På den där gamla tiden, alltså typ sent 1960-tal - 1970-talet, så var Fjärilsciklider inte alls så kortlivade.
Men det var också den dvärgciklid som odlades hårdast i den industriella odlingen av akvariefisk i asien.

Redan då hade det börjat dyka odlade färgvarianter och också någon långfenad variant.
Jo
Jag gillar paradisfiskar. Den första akvarie fisken
 
Den förra tråden lyckades vi fylla med +2000 inlägg!!! :bump: :banana:
Så jag tar mig friheten att starta en ny så att vi kan fortsätta att lägga upp bilder och prata om alla våra fjällsklingar! :D

Hmm... jag vet inte riktigt vad jag gett mig in på. Jag har inte haft akvarium sen tonårstiden i föräldrahemmet. Men då var vi väldigt involverade allihop och alla hade med växter och fisk o fyllde på med.

i helgen hittade jag en annons... och för en timme sen fick jag hem det. Det får nog pryda sin plats ett tag, tills jag kommer på hur jag ska starta upp det... :D
 

Bifogade filer

  • akvarium.png
    akvarium.png
    146,6 KB · Visningar: 48
Hmm... jag vet inte riktigt vad jag gett mig in på. Jag har inte haft akvarium sen tonårstiden i föräldrahemmet. Men då var vi väldigt involverade allihop och alla hade med växter och fisk o fyllde på med.

i helgen hittade jag en annons... och för en timme sen fick jag hem det. Det får nog pryda sin plats ett tag, tills jag kommer på hur jag ska starta upp det... :D
Är det en kaktus på bilden? :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 171
· Visningar
43 450
Senast: Soffan74
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 142
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 639
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 263
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp