Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick hem ett par mycket efterlängtade elassoma evergladei idag. Jag troooor att de heter solaborre på svenska?
Hur som helst är de skitsöta och pyttesmå och jag trodde inte att jag skulle se dem igen på typ ett par månader när jag släppte ut dem, men så fick jag syn på hanen ändå. :)
En ung fisk och nyutsläppt, men han har redan börjat färga ut lite. :heart
72346487_2480937105458903_6300005789532684288_n.jpg
 
Har köpt ett till akvarium, som jag ska hämta på tor. Tror det är runt 120 liter
Där ska mina kampdamer bo + de C pygmeus som bor ihop med dem.
Damernas nuvarande kar ska startas om och fixas till ett gäng dvärgkulor, OM jag får tag på sådana här...
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Den lille har börjat bli mer bekväm. De är fantastiskt roliga, jag ser dem ungefär en gång om dagen, men de gör dem lite mer spännande.
Det här är det bästa kortet hittils :D , men visst syns det att han trivs sedan första fotot?

73084392_2491077244444889_562656418176434176_n.jpg
 
Den lille har börjat bli mer bekväm. De är fantastiskt roliga, jag ser dem ungefär en gång om dagen, men de gör dem lite mer spännande.
Det här är det bästa kortet hittils :D , men visst syns det att han trivs sedan första fotot?

73084392_2491077244444889_562656418176434176_n.jpg

Gud så fina de var! Har inte sett dem förut. :) Hur stora blir de? Ska man ha ett stim?
 
Gud så fina de var! Har inte sett dem förut. :) Hur stora blir de? Ska man ha ett stim?

De är superfina och roliga! :love: Men lite knepiga. De är bäst att hålla i par eller en hane med ett litet harem (men de äter varandras yngel, så bäst är ett par om man vill spara avkomma) och med fördel i ett artakvarium, särskilt som de kan vara rätt knepiga med maten. Jag har mina i ett 65l kar tillsammans med några ottosar och ett gäng räkor. :)
De trivs bäst i kallare vatten, så runt 20~23 grader max, gärna kallare.
Blir runt tre centimeter eller så.

Elassoma evergladei är latinska namnet om du vill googla!
 
De är superfina och roliga! :love: Men lite knepiga. De är bäst att hålla i par eller en hane med ett litet harem (men de äter varandras yngel, så bäst är ett par om man vill spara avkomma) och med fördel i ett artakvarium, särskilt som de kan vara rätt knepiga med maten. Jag har mina i ett 65l kar tillsammans med några ottosar och ett gäng räkor. :)
De trivs bäst i kallare vatten, så runt 20~23 grader max, gärna kallare.
Blir runt tre centimeter eller så.

Elassoma evergladei är latinska namnet om du vill googla!
är de svåra att få tag på?
 
är de svåra att få tag på?

Definitivt beställningsvara. Jag har aldrig sett några spontant ute i butik vare sig här eller i Sverige, men de är inte omöjliga. :)
Lite dyra dock. De här små filurerna köpte jag för £14 per fisk, så typ hundrasjuttio spänn för en fisk på en centimeter. 😅 Mina tar dessutom bara levande mat så jag har ett mindre zoologiskt labratorium i lägenheten också.

Jag har alltid varit förtjust i både dessa och dario dario, men det här är första gången jag provar. Är störtförälskad!
 
Definitivt beställningsvara. Jag har aldrig sett några spontant ute i butik vare sig här eller i Sverige, men de är inte omöjliga. :)
Lite dyra dock. De här små filurerna köpte jag för £14 per fisk, så typ hundrasjuttio spänn för en fisk på en centimeter. 😅

Jag har alltid varit förtjust i både dessa och dario dario, men det här är första gången jag provar. Är störtförälskad!
ok, har nog inte sett dem
Min dyraste kamphane kostade väl runt 8-900 kr, men han var en import från Thailand
 
Definitivt beställningsvara. Jag har aldrig sett några spontant ute i butik vare sig här eller i Sverige, men de är inte omöjliga. :)
Lite dyra dock. De här små filurerna köpte jag för £14 per fisk, så typ hundrasjuttio spänn för en fisk på en centimeter. 😅 Mina tar dessutom bara levande mat så jag har ett mindre zoologiskt labratorium i lägenheten också.

Jag har alltid varit förtjust i både dessa och dario dario, men det här är första gången jag provar. Är störtförälskad!
Såg efter en snabb googling att Akvarielagret i Bromma har dem. 238 kr st
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
34 178
Senast: Soffan74
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 116
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 321
Senast: Breaktown
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 295
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp