Akvarietråden IV

Jag har nog av en slump upptäckt varför jag så sällan ser mina guramis. Kanske. Nu simmade en av dem in i ena roten, och vips kom det ut en annan därifrån! De verkar ha bestämt sig för att bo där eller något. Jag gillar det, det verkar vara ett mysigt krypin :p Räkorna gillar att bo i mossan bredvid också, och gillar att klättra runt i algerna som nu täcker utsidan av roten (så de algerna bryr jag mig inte om).
Pygmegurami.jpg
 
Jag hör pygmégurami-knorrande från akvariet!! :love: :love: Aldrig hört det förut och blev SÅ förvirrad först när jag nu låg i soffan och hörde något skumt, knarrande ljud. Men så insåg jag vad det måste ha varit, och då hörde jag det igen! Helt otroligt hur de kan låta de små fiskarna. Herregud, jag måste ha fler pygméer :rofl:
 
Jag hör pygmégurami-knorrande från akvariet!! :love: :love: Aldrig hört det förut och blev SÅ förvirrad först när jag nu låg i soffan och hörde något skumt, knarrande ljud. Men så insåg jag vad det måste ha varit, och då hörde jag det igen! Helt otroligt hur de kan låta de små fiskarna. Herregud, jag måste ha fler pygméer :rofl:
Jag har inte hört mina men jag har ju så mkt ljud från alla pumpar i rummet
 
Mina platybebisar är ungefär 2 cm långa nu. När är de stora nog att flytta/när måste de flytta pga könsmognad? De är väldigt rara och lite halvtama, simmar gärna runt händerna när jag grejar i akvariet (plockar sniglar, har i princip slutat städa för det behövs inte). Och har klara, fina färger. Men de kan ju inte bo kvar med sin pappa...

Var annonserar man? Är det någon som vill köpa/byta eller ens få gratis när de bor i akvarium med sniglar?

Och tror ni att räkor kan trivas hos oss? Eller vad passar bäst när bebisarna har flyttat? Vill inte fylla på mer innan dess, tycker att det är lite för många fiskar nu. Men bara platy och neontetra samt två elefantsnäckor och ett gäng ohyresniglar.
Blocket
 
Och NU är mitt 200L igång! Det var lite bök med att starta igång filtret, det är första gången jag startar upp ett ytterfilter. Det är fortfarande lite luft i det, så det puttrar och låter lite, men det är inte så farligt ändå (även om jag hoppas att det tystnar snart).

Ser fram emot att flytta dit fiskar! (och att se växterna ta sig ordentligt. Jag vill ha en djungel.)
200Lstart.jpg
 
Var en sväng till Gävle och Söders Zoo
De hade extra pris på metall Corys, små skalare och kamphonor, så det blev lite inköp där. Och så blev mitt stämpel kort fullt, igen
 
Jag har ju stoppat massa räklingar i min 5 liters burk där de kan växa upp i lugn och ro, idag tänkte jag flytta dem till 243an iom att jag sett några stora däri. Hittade 6 st räkor bara så jag tömde tillslut hela burken. Då är det en nästan fullvuxen dariohane därinne! :eek: Ett yngel jag alltså inte sett röken av på flera, flera månader som levt därinne i smyg. Jag har ju inte matat därinne, förutom lite räkmat högst ngn gång i veckan så nu förstår jag vart räklingarna tog vägen... Darion fick flytta till 112an.
 
Nu såg jag igen alla fyra guramis samtidigt. Andra gången det händer sen de kom hit :p Hade inte behövt oroa mig för att någon var sjuk, den var nog bara arg förut, för nu ser alla helt friska och glada ut. De blir verkligen glada av frysfoder, de äter ingenting från ytan utan har samma stil om jag tror att @Scandi berättade att dariosarna har? Sådär att de smyger runt, stirrar på något och plötsligt attack-äter det. Det är lite klurigt att mata, eftersom regnbågarna är så vilda och äter på alla höjder i akvariet, men jag har mina knep, matar kanske lite för mycket och ser fram emot att flytta över fisk till 200L så att mina guramis kan få det lite lugnare.

Tveklöst en hona och en hane i alla fall. Eventuellt(!) är det två honor och två hanar, men det är otroligt svårt att skilja könen åt. Gissar att även det blir lättare när de blir lite äldre och får lite lugnare i akvariet. Inte för att jag känner mig så säker på att de kommer vara framme mer då, men kanske? :rofl: Praecoxarna är vildast. De är jättehäftiga, men jag är också ganska säker på att större fiskar än så, det vill jag inte ha. Jag gillar mina småttingar. Ska bli intressant att se om de blir lugnare när de kommer i större akvarium.
 
Enligt vetenskapen ska fisk slås hårt i huvudet för att få en snabb död. Hjärnan på t ex en lax kan leva i 8 minuter efter att huvudet avskiljs, en ål upp till 8 timmar. Allt hänger tydligen ihop med att fiskar är växelvarma och inte varmblodiga som däggdjur.
Så jag brukar göra med andra större. Banka hårt i handfatskanten typ. Och klippa huvudet av efteråt om de är större.

Men en ancistrus känns så..hård? Dör den verkligen av att bli dängd i handfatskanten? Livrädd den inte ska dö utan plågas
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 896
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 375
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 558
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
48 49 50
Svar
997
· Visningar
66 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp