Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ett yngel har överlevt Krobia
 

Bifogade filer

  • 20201223_153818.jpg
    20201223_153818.jpg
    58,2 KB · Visningar: 40
IMG_20201225_112724_BURST1.jpg

Jag kastade i en fodertablett, som Minimalen invaderade. När tabletten lösts upp lite, viftar Minimalen med kropp o stjärt så att ett gigantiskt fodermoln sprids åt småttingarna.

Minimalen har hört att, "när man är stor, måste man vara snäll".

God fortsättning ❤️
 
Loui bjöd på en fin överraskning i morse, han har börjat bygga bo! Inget plus i kanten för placeringen kanske, direkt bredvid pumpen :p Har inga större förhoppningar på att det blir något då det är första gången han bygger bo, men likväl kul att se! :laugh:


sketch-1608904730799.png
 
Det hände något i mitt akvarium häromkvällen när det var släckt. Plötsligt blev det ett rejält plaskande i ytan på ett ställe. Jag tände för att titta men såg inget. Dagen efter hittade jag bara 2 förskrämda pansarmalar som gömde sig i en grotta vid en rot. Den tredje lyste med sin frånvaro. I det läget var jag nästan säker på att min största Ancistrushane fångat den tredje och käkat upp den. Idag hittade jag så den tredje, de gömmer sig fortfarande, och fick faktiskt se henne framme ur en rätt dålig vinkel, tyvärr verkar det vara honan som är den tuffa framåt av de tre. Jag såg då att ryggfenan är skadad, den ser halvt bortsliten ut utifrån att hon har ett sår på ryggen just där fenan fäster in. Den stod inte heller rakt upp som den brukar utan slängde lite i strömmen. Kan sånt här läka eller måste jag avliva henne?

Edit och just när jag skrivit detta så hittade jag pansarmalrom på glaset :love:. Hon är nog inte så farligt skadad då utan mest lite chockad. Romen insamlad så ska släppa ner den i en burk där den får kläckas.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Det hände något i mitt akvarium häromkvällen när det var släckt. Plötsligt blev det ett rejält plaskande i ytan på ett ställe. Jag tände för att titta men såg inget. Dagen efter hittade jag bara 2 förskrämda pansarmalar som gömde sig i en grotta vid en rot. Den tredje lyste med sin frånvaro. I det läget var jag nästan säker på att min största Ancistrushane fångat den tredje och käkat upp den. Idag hittade jag så den tredje, de gömmer sig fortfarande, och fick faktiskt se henne framme ur en rätt dålig vinkel, tyvärr verkar det vara honan som är den tuffa framåt av de tre. Jag såg då att ryggfenan är skadad, den ser halvt bortsliten ut utifrån att hon har ett sår på ryggen just där fenan fäster in. Den stod inte heller rakt upp som den brukar utan slängde lite i strömmen. Kan sånt här läka eller måste jag avliva henne?

Edit och just när jag skrivit detta så hittade jag pansarmalrom på glaset :love:. Hon är nog inte så farligt skadad då utan mest lite chockad. Romen insamlad så ska släppa ner den i en burk där den får kläckas.
Skönt att det inte var så farligt som det såg ut! Och kul med rom, hoppas det blir flera pansarmalar för dig nu då! :heart

Angående skador så har jag sett helt sjuka skador läka på flera fiskar. Skadade fenor är ingen större fara. Är miljön bra verkar de läka fint även om de kanske blir lite skeva. Min gibbiceps har en bruten fettfena efter sin "tonnårsrevolt", den hänger och slänger men bekommer inte honom alls.

Vet en cichla som fick hela pannan bortsliten faktiskt, såg groteskt ut men till och med det läkte fint tillslut. :eek:

Och min Sayid, den svarta gamla plecon, hamnade på golvet för många, många år sen, hittade honom helt torr och livlös med hundhår på och allt... Stora delar av ryggfenan och bröstfenorna var så illa uttorkade att t.o.m benen gick av, benplattorna längs ryggen rök de med. Trodde inte han skulle överleva men gav honom en chans och han läkte fint, fenorna återbildades (man kan fortfarande se vart de gick av om man vet vad man ska titta efter) och han är tack och lov, sisådär ett deciennie senare fortfarande med mig! :love:
 
Alltså jag kommer gnaga ner naglarna totalt innan de här romkornen har kläckts och ännu mer när de kläckts. Är ju så svårt att driva upp dem utan att få för mycket nitrit i vattnet så att de dör av det och att slänga ner dem i stora karet är en garanterad dödsdom innan de blivit någon cm i storlek.
 
Var på den lokala (grannstaden) akvariebutiken idag för att försöka få tag i ett par kompisar till Metallpansarmalarna. De var dock tyvärr slut så det råkade följa med ett gäng drottningrasboror hem mina 15 sa att de behövde fler kompisar :angel:
De plundrade också ett av sina egna akvarier så att jag fick tag i den önskade Valisnerian som egentligen var slut. Älskar servicen i den butiken
 
Är knepigt med arbetsljus i mitt 140
Får flashbacks från då jag också gjorde VB med hjälp av hinkar, huuujedanemej... många tunga lyft och mycket vatten på golvet blev det x) Glad att jag har golvbrunn och slang idag!!

Blir iofs fortfarande en hel del vatten på golvet... Blev helt kringkring vid insättning av en antidepp och gick helt sonika IFRÅN största akvariet medan det höll på att fyllas upp med slang från kranen på fullt ös... och så glömde jag bort det helt. Fick plaska in i det rummet sen. En vecka senare gjorde jag om exakt samma grej igen!! Golvet blev väldigt rent iaf. :o
 
Sayid käkar sötpotatis som släppt från gaffeln, han snurrar runt, runt i en liten cirkel medans han äter. Tycker den gamla gubben påminner om en sån där ballerina i en speldosa :p
20201230_182244.jpg
 
Får flashbacks från då jag också gjorde VB med hjälp av hinkar, huuujedanemej... många tunga lyft och mycket vatten på golvet blev det x) Glad att jag har golvbrunn och slang idag!!

Blir iofs fortfarande en hel del vatten på golvet... Blev helt kringkring vid insättning av en antidepp och gick helt sonika IFRÅN största akvariet medan det höll på att fyllas upp med slang från kranen på fullt ös... och så glömde jag bort det helt. Fick plaska in i det rummet sen. En vecka senare gjorde jag om exakt samma grej igen!! Golvet blev väldigt rent iaf. :o
Hinkar till alla mina akvarium
Värst var det när jag hade nitrit i 200a. 50% vb varje dag i 10 dar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp