Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag matar mina lite sporadiskt sådär. Det finns gott om foodstuffs för dem att beta i och äta av i akvariet och de är runda om magen allihopa. Har de tillsammans satt i sig en stor skiva aubergine eller en gaffel full med ärtor får de inte mat dagen efter till exempel, utan då får de vackert städa efter sig först. :p Samma sak om de fått rejält med frysfoder eller levande.

Beror lite på vad man har för fisk och miljö i karen tycker jag.

Beror absolut på hur deras miljö ser ut och vilken art/vilka arter man har. För tex stora rovfiskar är det ju mer hälsosamt och naturligt för dem att få ordentliga skrovmål men betydligt mer sällan. Och i ett väletablerat, välmående kar finns det såklart smått och gott för många arter att äta ändå.

Tvivlar inte ett dugg på att dina fiskar mår hur bra som helst :)

Så gör jag med mina malar, de får grönsaker/rotfrukt på gaffel och då har de ju att mumsa på nästa dag med utan att man slänger i ny mat varje dag. Sen får de jämt annat också som godis oavsett, för att de vill ha det så, haha :rofl: Ändå håller de också hela karet renskrapat på alger fast stora malar sägs vara urusla algätare... maken till matvrak... :p

Den här jäkeln äter till råga på allt även trä, och inte lite heller utan han gör hela högar med träflis dagligen till mitt stora förtret. Väntar på den dagen han får för sig att provsmaka silikonfogar också... :eek: Fin är han iaf, min lille Kung Pankaka:
20201128_234320.jpg
 
Beror absolut på hur deras miljö ser ut och vilken art/vilka arter man har. För tex stora rovfiskar är det ju mer hälsosamt och naturligt för dem att få ordentliga skrovmål men betydligt mer sällan. Och i ett väletablerat, välmående kar finns det såklart smått och gott för många arter att äta ändå.

Tvivlar inte ett dugg på att dina fiskar mår hur bra som helst :)

Så gör jag med mina malar, de får grönsaker/rotfrukt på gaffel och då har de ju att mumsa på nästa dag med utan att man slänger i ny mat varje dag. Sen får de jämt annat också som godis oavsett, för att de vill ha det så, haha :rofl: Ändå håller de också hela karet renskrapat på alger fast stora malar sägs vara urusla algätare... maken till matvrak... :p

Den här jäkeln äter till råga på allt även trä, och inte lite heller utan han gör hela högar med träflis dagligen till mitt stora förtret. Väntar på den dagen han får för sig att provsmaka silikonfogar också... :eek: Fin är han iaf, min lille Kung Pankaka:
Visa bifogad fil 60716

Alltså, alla L-malar skitar ju i princip ned mer än de äter just för att de är sådana girigbukar och tuggar på ALLT känner jag. :D Jag har haft ett par större plecos och lever hellre med alger, men Charmiga som sjutton är de! :heart
 
Alltså, alla L-malar skitar ju i princip ned mer än de äter just för att de är sådana girigbukar och tuggar på ALLT känner jag. :D Jag har haft ett par större plecos och lever hellre med alger, men Charmiga som sjutton är de! :heart

Haha! Ja! Hopplösa bottenlösa hål till bajsmaskiner är vad de är! :heart

Jag älskar ju det naturliga utseendet med massa alger på rötter och stenar... Har till och med köpt mossbollar och slängt ner i hopp om att iaf de skulle ha en liten chans men icke!
 
Haha! Ja! Hopplösa bottenlösa hål till bajsmaskiner är vad de är! :heart

Jag älskar ju det naturliga utseendet med massa alger på rötter och stenar... Har till och med köpt mossbollar och slängt ner i hopp om att iaf de skulle ha en liten chans men icke!
Men JA! :arghh::D Jag har ancistrusar för första gången på så många år efter bara ottos och corys, och jääääklar vad de skiter!
Men de kommer undan med det. ;)

Oooh, jag har dina drömrötter här i så fall! Det har tagit ÅR, men nu lever algerna nästan Bara på rötterna och knappt någon annastans, och det är så läckert. :D Jag ska ta kort när jag får till det.
 
Här är Pappa Sture:
default


Och Mamma Sivert:
default


Pappa Sture är en riktig superfarsa:
dsc-0113.jpg


Nykläckta, de är så himla söta då:
dsc-0151.jpg


Lite större sötnosar:
dsc-0050.jpg


Sture hade sånt här för sig i sin ungdom, innan det blev en mycket ansvarig fader utav honom:
stuisomadisjunctivus.jpg

Liksom, jaha? Fin gren du hittat där Sture?
 
Men JA! :arghh::D Jag har ancistrusar för första gången på så många år efter bara ottos och corys, och jääääklar vad de skiter!
Men de kommer undan med det. ;)

Oooh, jag har dina drömrötter här i så fall! Det har tagit ÅR, men nu lever algerna nästan Bara på rötterna och knappt någon annastans, och det är så läckert. :D Jag ska ta kort när jag får till det.

Det är helt otroligt hur mkt de lyckas skita ner faktiskt, jag har 3 fx6or till mal-karet och kör utan substrat + powerheads som blåser skiten in i ett hörn så jag kan suga upp det lätt så ofta som möjligt. Men en Panaque skaffar jag mig aldrig frivilligt igen, träflis är på en helt annan nivå, det lägger sig överallt som brunt puder! Där går min gräns alltså!

Ja! Ta kort på dem! Låter helt underbart! :love: Jag har lyckats ok i 375 liters karet, hade ett tag jättefina fräscha toffsalger på rötterna där men nu är det lite allt möjligt istället, även på växterna och det är ju inte lika fint... :/
 
Alltså, alla L-malar skitar ju i princip ned mer än de äter just för att de är sådana girigbukar och tuggar på ALLT känner jag. :D Jag har haft ett par större plecos och lever hellre med alger, men Charmiga som sjutton är de! :heart
Nu har jag en L029a och några L262or
Deras skit märker jag inte så mkt av. Värre är det med ancitrusarna...
 
Beträffande bajsmaskiner, funderar jag på att sluta mata mina guppies... Där kan man snacka om bajsmaskiner... :(
 
De är så fina :love: Ser typ ut som en blandning mellan en pinne, fjäril och en stör. Sen så har de så himla roligt rörelsemönster, de hoppar omkring och så piskar de med sina stjärtar - varför vet jag inte men det måste ju finnas en anledning till att de gör så? Någon som vet? Igår satt Sivert och viftade med stjärten i Sayids ansikte, varken Sayid eller jag förstod ett dugg???
20201130_014214.jpg


Det är så tråkigt och fult att inte ha sand men det underlättar städningen något enormt i det här karet.

Såg bland annat ut såhär (möblerade jämt om) innan jag gav upp:
default

Nu har jag rötterna så att nästan alla svävar, som ett tak över hela karet och nästan hela bottenytan är fri, det tycker de iof bättre om. Men jag tittar och tänker på hur många fler coola scapes jag hade kunnat göra med alla de där rötterna...
 
De är så fina :love: Ser typ ut som en blandning mellan en pinne, fjäril och en stör. Sen så har de så himla roligt rörelsemönster, de hoppar omkring och så piskar de med sina stjärtar - varför vet jag inte men det måste ju finnas en anledning till att de gör så? Någon som vet? Igår satt Sivert och viftade med stjärten i Sayids ansikte, varken Sayid eller jag förstod ett dugg???
Visa bifogad fil 60773

Det är så tråkigt och fult att inte ha sand men det underlättar städningen något enormt i det här karet.

Såg bland annat ut såhär (möblerade jämt om) innan jag gav upp:
default

Nu har jag rötterna så att nästan alla svävar, som ett tak över hela karet och nästan hela bottenytan är fri, det tycker de iof bättre om. Men jag tittar och tänker på hur många fler coola scapes jag hade kunnat göra med alla de där rötterna...

Jamen det där har jag inte tänkt på. Jag tänkte göra en DIYmojäng, o fästa en rot på ett par stenar så den ligger i botten... men jag kan ju "ställa" den lite tjusigt i stället. Nu fick du mig att fundera lite...
 
Jamen det där har jag inte tänkt på. Jag tänkte göra en DIYmojäng, o fästa en rot på ett par stenar så den ligger i botten... men jag kan ju "ställa" den lite tjusigt i stället. Nu fick du mig att fundera lite...
Ja, det finns så mkt häftigt man kan göra! Jag gillar att göra broar och träd bland annat :heart

Såhär hade jag det också ett tag i 720an:
default


Och i 375an såg det ut såhär:
default


Och såhär:
default


Numera är det en bro av grenar som knyter ihop scapet. Men scapet har sjunkit ihop lite, och det är mindre växter och massa alger så jag vill inte visa upp det just i dagsläget :o

Med mindre kar behöver man dock inte RUINERA sig på rötter dock! Tänkte försöka mig på att limma ihop ett träd av delar som gått av från de stora rötterna för att ha i yngelkaret :D
 
Nu är det snart jul och på min önskelista står följande:

H. luteus (tror detta är phase I)
122431060_3027477194024293_9195912612251619311_n.jpg


Orange Cheek pleco:
37989614_1001216153370914_1632610295769726976_n_1024x.jpg


Albino gibbi, fast STOR:
1513af442a0047da5d3d08e4e006a927.jpg


Sayid håller inte med alls, men det är okej att drömma :love:

I mina drömmar får det också plats en hel drös sådana här godingar, Florida eller Spotted Gars ( i verkligheten - not so much):
a5517c7b8c364f2edf810d06806289b6.jpg


Annars vill jag bara ha mer... RÖTTER :rofl:
 
Nu är det snart jul och på min önskelista står följande:

H. luteus (tror detta är phase I)
122431060_3027477194024293_9195912612251619311_n.jpg


Orange Cheek pleco:
37989614_1001216153370914_1632610295769726976_n_1024x.jpg


Albino gibbi, fast STOR:
1513af442a0047da5d3d08e4e006a927.jpg


Sayid håller inte med alls, men det är okej att drömma :love:

I mina drömmar får det också plats en hel drös sådana här godingar, Florida eller Spotted Gars ( i verkligheten - not so much):
a5517c7b8c364f2edf810d06806289b6.jpg


Annars vill jag bara ha mer... RÖTTER :rofl:
Vita ancitrus vill jag ha. Och någon gång- skalare och diskus
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp