Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite mer av Maja Gräddnos:
20201214_215944.jpg
 
Jösses, hur stort akvarium har du till henne? Det är en knivfisk?
Javisst är det en knivfisk! :D En Black Ghost. Hon bor tillsammans med klätterfiskarna och långsträckisarna i 375:an (150x50x50 cm) som är anpassat efter henne och hur hon vill ha det, där hon har en massa rötter att slingra sig genom. Upplever att det funkar bra än så länge på grund av hur de beter sig/rör sig, åt alla håll, upp och ner, bakåt och framåt annars hade det nog varit för litet. Men hon kommer behöva ett större hem framöver, de kan bli upp till en halvmeter långa.

Här är en gammal film på henne när hon var liten och söt, här ser man hur häftigt rörelsemönster de har (Hon dyker upp 15 sek in):

 
Javisst är det en knivfisk! :D En Black Ghost. Hon bor tillsammans med klätterfiskarna och långsträckisarna i 375:an (150x50x50 cm) som är anpassat efter henne och hur hon vill ha det, där hon har en massa rötter att slingra sig genom. Upplever att det funkar bra än så länge på grund av hur de beter sig/rör sig, åt alla håll, upp och ner, bakåt och framåt annars hade det nog varit för litet. Men hon kommer behöva ett större hem framöver, de kan bli upp till en halvmeter långa.

Här är en gammal film på henne när hon var litet och söt, här ser man hur häftigt rörelsemönster de har (Hon dyker upp 15 sek in):

Jösses vilken aptit! Förstår att hon växer! Har du kvar elefanten med? :love:
 
Jösses vilken aptit! Förstår att hon växer! Har du kvar elefanten med? :love:
Haha, ja! Hon inhalerar maten!

Nej tyvärr :cry: elefantnosen gick bort för ett tag sen. Saknar henne massor, elefantnosar är ngt alldeles extra! Men vad jag förstått så är det är svårt att ge dem det livet de förtjänar i fångenskap, så vill inte köpa fler och bidra mer till efterfrågan, jag tror de mår bäst i frihet.
 
Lägger till varför jag inte tror elefantnosfisken passar riktigt i fångenskap, åtminstone inte hos "den normala akvaristen". De är väldigt intelligenta, nyfikna och sociala. Tänker mig att iom intelligensen och nyfikenheten passar de inte jättebra i ett begränsat utrymme egentligen. Vad jag förstått så behöver man också jättekar för att kunna hålla dem i grupp på ett bra sätt, så som de lever i naturen, eftersom deras elektriska signaler annars blir förvridna och missuppfattas av dem.

Min Khali aka Snabelina avskydde artfränder, kunde inte få henne att acceptera andra elefantnosar öht, hon blev helt rabiat och mordisk. (De kan överlag bete sig väldigt illa mot andra fiskar med. Om det är naturligt för arten eller pga frustration vet jag inte.) Däremot så tydde hon sig väldigt till båda mina Black Ghost. Höll sig alltid tätt ihop med sitt spöke. Hon uppfattade antagligen deras signaler som positiva, men något socialt utbyte kan hon inte fått av dem. :(

När första knivfisken Spöket dog så verkade hon jätteledsen faktiskt, riktigt deppig. Maja flyttade in strax efter och blev välkommnad med öppna armar direkt. Det var väldigt sött men tyder ju på att det inte står helt rätt till när de reagerar så annorlunda mot hur de beter sig i naturen.

Sen är själva utfodringen omständig, jämfört med alla andra arter jag har hållit iallafall. Var alltid nojig över om de fick i sig tillräckligt mycket i mängd och näring.
 
Diverse växter planterade, filter, värmare och ramp igång och ett par Ansictrusar snabbkoppade (behövs ju bajs för att filtret ska kunna komma igång). Nu är det bara att hålla tummarna. Imorgon åker lite mer grönt i och ett par trekompisar till dagens lilla fisktillsats. Metallpansarmalarna och rasbororna får vänta lite till tror jag
 
Höjde temperaturen en grad i 60 l karet i förrgår. Idag kryllade det av guppyyngel... Så morsorna var rädda att de små liven skulle frysa. Det är därför de väntat och tjockat på sig... :p
 
Höjde temperaturen en grad i 60 l karet i förrgår. Idag kryllade det av guppyyngel... Så morsorna var rädda att de små liven skulle frysa. Det är därför de väntat och tjockat på sig... :p
Det har troligt kommit till ännu fler i natt... för hela botten rör på sig... :p Jag ska vänta en vecka eller två och sen se om det går att fiska upp några, till nanokaret. Jag får förmodligen starta andra nanokaret med så småningom om tanterna har hållit sig så här länge, för att spruta ur sig :D. De här ynglen är i alla fall betydligt tuffare och modigare, än de första "knattarna". De här far rundbana som tokar bland malarna, in och ut i terracottagrottan, samt slalom i trädroten. :)
 

Det där med tre-fyraveckorsyngling kan ju stämma...

Fskarna kom i karet 31 oktober har jag för mig... första tre ynglen 21 november och så nästa omgång med yngel 21 och 22 december...

Men tanterna ser fortfarande ut som uppblåsta badbollar, så det kan säkert komma ett par dussin till snart...
 

Det där med tre-fyraveckorsyngling kan ju stämma...

Fskarna kom i karet 31 oktober har jag för mig... första tre ynglen 21 november och så nästa omgång med yngel 21 och 22 december...

Men tanterna ser fortfarande ut som uppblåsta badbollar, så det kan säkert komma ett par dussin till snart...

Knattarna tar god hand om sina småsyskon, de välkomnade dem i lilla karet direkt och passar på dem. :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp