Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förstår verkligen det! Jag är lite sugen på mosaik eller månskensgurami själv. Drömmen har länge varit ett mindre artkar med chokladguramis men de verkar vara så svåra så det vågar jag mig inte på.

Åh så fin Göran är! :love: Härliga prickar!

Jag impulsköpte mina :o de simmade fram till rutan och tryckte sina nosar mot den när jag skulle GÅ FÖRBI dem i akvarieaffären och jag bara smälte som smör! Stod i vägen för det karet i affären så ingen annan skulle se dem :rofl: medans jag snabbläste på så mkt jag kunde (så jag åtminstone inte gjorde världens misstag) - sen fick de följa med hem. Ett av de bästa köpen jag gjort! Så otroligt sociala, orädda och roliga. Åt ur handen strax efter isläpp till och med, helt galet! Som om flytten inte rörde dem ryggen öht. Kul att se flera sådana godingar i tråden! :D

Ungefär samma historia här, en snabb påläsning där vi stod i butiken bara för att se så vi inte gjorde bort oss helt. Ångrar inget :D:love:
 
Hur snabbt vågar man chocka igång ett akvarium?
Förhoppningsvis får jag mina täckglas till min större burk i helgen (pappa säger att han har lämpligt glas liggandes). Mitt nuvarande akvarium går på sparlåga milt uttryckt sedan filtrets inneslutning gick sönder så den gav stötar ut i vattnet (nej inga fiskar dog hann upptäcka det innan sånt hände) så att jag nu har en extremt litet filter som råkade ligga oanvänt.
Tanken är att ta vatten från den gamla burken till den nya men filtret kommer ju vara helt nytt utan någon fin bakteriekultur i. Kan nog få över runt 60-70 liter vatten till det nya på 300l
 
Hur snabbt vågar man chocka igång ett akvarium?
Förhoppningsvis får jag mina täckglas till min större burk i helgen (pappa säger att han har lämpligt glas liggandes). Mitt nuvarande akvarium går på sparlåga milt uttryckt sedan filtrets inneslutning gick sönder så den gav stötar ut i vattnet (nej inga fiskar dog hann upptäcka det innan sånt hände) så att jag nu har en extremt litet filter som råkade ligga oanvänt.
Tanken är att ta vatten från den gamla burken till den nya men filtret kommer ju vara helt nytt utan någon fin bakteriekultur i. Kan nog få över runt 60-70 liter vatten till det nya på 300l
Skulle det gå att köra båda filterna ett tag? Det tipset fick i alla fall jag någon gång, så körde det lilla inkörda filtret en period innan jag plockade borde det och lät det nya jobba ensamt. Fick också höra att vattnet i sig inte innehåller så mycket bra grejer, utan att det framför allt sitter i filter och ev i inredning som rötter osv. Om inte kunskaperna kring det ändrats senaste åren!
 
Hade det varit det filtret som hör till 100l akvariet så hade det varit vettigt och det var planen men det här passar till typ en 30l burk eller något sådant. Det sitter mest där för syns skull idag och tillför mycket lite. Tvivlar på att det ger någonting att ha det i ett 300l då jag får rengöra det varje dag för att det sätter igen
 
Hur snabbt vågar man chocka igång ett akvarium?
Förhoppningsvis får jag mina täckglas till min större burk i helgen (pappa säger att han har lämpligt glas liggandes). Mitt nuvarande akvarium går på sparlåga milt uttryckt sedan filtrets inneslutning gick sönder så den gav stötar ut i vattnet (nej inga fiskar dog hann upptäcka det innan sånt hände) så att jag nu har en extremt litet filter som råkade ligga oanvänt.
Tanken är att ta vatten från den gamla burken till den nya men filtret kommer ju vara helt nytt utan någon fin bakteriekultur i. Kan nog få över runt 60-70 liter vatten till det nya på 300l
Du kan alltid skölja ur det lilla filtret i det stora karet varje gång det sätter igen, i ett par dagar. :)
 
Du kan alltid skölja ur det lilla filtret i det stora karet varje gång det sätter igen, i ett par dagar. :)
Det är ju en möjlighet, skulle så gärna vilja ha alltsammans flyttat till jul. Är så trött på att tränga in mig i en smal smatt för att komma åt den nuvarande burken som skulle vara provisorisk till den stora kom igång. Provisoriet har varit i 2 år nu då det behövdes ett bord att ställa den stora burken på :arghh:
 
Jag har fått räklingar! Skitsöta orangea pyttisar som flyttat in i en av växterna. Ska försöka fota någon dag nu, men de är så himla små. Det är svårt att få bra skärpa på bilderna.
 
Syns sådär?

C500AC46-3C1A-479F-B50E-9A3781D23AAA.jpeg
 
Hur snabbt vågar man chocka igång ett akvarium?
Förhoppningsvis får jag mina täckglas till min större burk i helgen (pappa säger att han har lämpligt glas liggandes). Mitt nuvarande akvarium går på sparlåga milt uttryckt sedan filtrets inneslutning gick sönder så den gav stötar ut i vattnet (nej inga fiskar dog hann upptäcka det innan sånt hände) så att jag nu har en extremt litet filter som råkade ligga oanvänt.
Tanken är att ta vatten från den gamla burken till den nya men filtret kommer ju vara helt nytt utan någon fin bakteriekultur i. Kan nog få över runt 60-70 liter vatten till det nya på 300l

Det bör funka, jag drog igång mitt 19 liters för att ha som yngelakvarium... och tog det av vattnet som behövdes från mitt 54 liters fylllde på ca 7-8 l färskvatten, och lät det gå 3-4 dagar innan jag blundade och flyttade över ynglen. Nu har de bott här 2 dygn och verkar må prima. Trevligt att ha något att kika på i både sov/datorrum och vardagsrum nu :)
 
Hur snabbt vågar man chocka igång ett akvarium?
Förhoppningsvis får jag mina täckglas till min större burk i helgen (pappa säger att han har lämpligt glas liggandes). Mitt nuvarande akvarium går på sparlåga milt uttryckt sedan filtrets inneslutning gick sönder så den gav stötar ut i vattnet (nej inga fiskar dog hann upptäcka det innan sånt hände) så att jag nu har en extremt litet filter som råkade ligga oanvänt.
Tanken är att ta vatten från den gamla burken till den nya men filtret kommer ju vara helt nytt utan någon fin bakteriekultur i. Kan nog få över runt 60-70 liter vatten till det nya på 300l

Om jag förstår det rätt har du alltså nu ett akvarium som dina fiskar klarar sig bra i förtillfället fast filtreringen är underdimensionerad. Och du vill flytta över allt detta till ett nytt mycket större akvarium?

Jag hade tagit så mkt vatten jag kunde från gamla akvariet, flyttat all inredning, tömt filtret i karet och fyllt upp resten med kranvatten med rätt temperatur och justerat kh/phvärdet med bikarbonat och ev askorbinsyra för att driva ut klor, om det behövs. Och sedan doserat bakteriekultur (ex nitrivec) på flaska efter anvisningar så länge det behövs. Hade även planterat en massa billiga snabbväxande växter, typ hornsärv, som hjälp på traven.

Och sen behandlat karet som man gör med ett nystartat akvarium, försiktigt.
 
IMG_20201213_120652.jpg


Jag startade 54 l karet 22/10
Fyra guppies flyttade in 31/10
Tre yngel upptäcktes 21/11
3 unga ancistrus flyttade in 23/11
Guppyynglen "knattarna" flyttade till egen lägenhet 10/12 vilket passar deras matsituatiin bättre.
 
Maja min Maja :love:
20201214_215742.jpg

Tittut :heart Hon var väldigt oskygg när hon var liten, upp till att hon blev 20 cm ungefär. Nu är hon en enorm best på +35 cm som sällan kommer ut i ljuset och jag får en chock varenda gång varenda gång hon behagar att göra det.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp