Bukefalos 28 år!

Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
36 litets karet sprack! :banghead: Jag höll på och byggde och tappade en sak på kanten och så blev det två jättestora sprickor på kortsidan. Så frustrerande! Tur att det inte var något vatten i. Undrar hur mycket det kostar att få någon annan att laga det? Jag tror inte det är svårt alls och karet är ju litet och behändigt men jag litar inte på mina egna skills.
Jag har gjort för mycket inköp och planerande runt det här karet för att ge upp! Jag har nästan allt jag behöver förutom ett akvarium nu då. 😅 Så jag har kollat runt efter ett nytt liknande kar och hittade ett från cubic på 44 liter med måtten 62x36x20 som jag tror blir bättre till och med, roten som ska i är massiv och kräver egentligen lite mer utrymme för att komma till sin rätt och jag kommer inte behöva ändra på så mycket iom att måtten ändå är snarlika. Ska kolla imorgon om de har det inne i en akvariebutik som jag sett har märket annars finns det på Amazon också men det känns risky med frakt och ev krångel med reklamation ifall det går sönder på vägen.

Jag beställde Green Babaulti Räkor sålänge, som tröst. :p Jag har alltid tänkt att jag ska ha dem sen men de som har dem ska lägga ner sin räkodling och de är svåra att få tag på, har aldrig sett dem någon annanstans så nu fick jag lite bråttom!

Tycker taggarna på huvudet är fräcka och de tål likt amanoräkorna väldigt spridda vattenvärden, lite blygare bara men de förökar sig i sötvatten och är färglada!
C-babaulti-5aCyxiLoJBQwZ1.jpg

De kan även vara orangea men om jag förstått det hela rätt så är det bara att de ändrar sina färger efter humör typ? Får se om det är så när de kommer hem! 🤗
På den tiden jag hade akvarier, då limmade jag mina egna. Upp till sisådär 250 liter är tryggt att göra själv tycker jag.
Så med hjälp av en glasmästare och med rätt sorts silikon, så kan du fixa ditt 36 liters.
 
Tack! Så som jag gjorde blev väldigt kladdigt och bökigt så det finns bättre sätt att göra det på men jag tog vad jag hade hemma bara så det blev som det blev. Jag limmade med ett tjockt lim (juwel conecto) på en glasskiva, limmade den formen jag ville ha och sen hällde jag sand på, plattade till, och efter det sprutade jag med ett superlim över alltihop. Och sen skar jag loss det från glasskivan med rakblad, efter att det torkat tryckte jag bara ned den en liten bit i sanden i karet och sen sprinklade jag ett tunnt lager över den (för den blev inte så fin :o men den kommer funka mot växter iaf).

Ja, jag använder ett gel-snabblim som härdar i vatten (ista instant glue) för att limma fast mossor, anubias och allt som trivs med rötterna i det fria. Jag tycker det är smidigt! :)

Växter kan vara rätt jobbiga att få ned ordentligt! Jag brukar köra ner dem för långt, peta ner alla rötter och sen dra upp växten lite igen. Jag brukar använda en sån där lång akvariepincett, med lite teknik är det lättare men tidigare har jag bara petat ner växterna med fingrarna och om de bråkar och vill flyta upp ändå så håller jag kvar dem tills jag puttat/hällt på mer sand runt, eller tar någon liten sten för att hålla kvar väldigt jobbiga växter tills de rotat fast sig själva.

Rötter är alltid för dyra tycker jag :p men jag vet inte riktigt faktiskt, det beror ju på. Jag går mest på om jag kan leva utan roten ifråga eller ej. Två lika stora rötter av samma typ kostar ju oftast samma men de kan ju se helt olika ut och därmed tycker jag kanske den ena är värd priset och den andra inte alls. Små rötter tycker jag generellt alltid är för dyra men för en (enligt mig fin) rot på 50 cm så tycker jag 250 kr är ett bra pris. Har en jättestor, rejäl rot som är över en meter lång som jag tycker är väldigt fin, den betalade jag 500 kr för och var väldigt nöjd. :)

Snäckorna du nämnde låter som physa-snäckor, de brukar följa med nya växter. Platy äter dem inte men de gör ingen skada i akvariet utan städar, putsar växterna, äter alger och överblivna matrester. Jag tycker de är jättesöta och roliga att titta på. 🤗
Visa bifogad fil 133503
Tack för svar! Kanske ska jag våga testa att limma lite....
 
36 litets karet sprack! :banghead: Jag höll på och byggde och tappade en sak på kanten och så blev det två jättestora sprickor på kortsidan. Så frustrerande! Tur att det inte var något vatten i. Undrar hur mycket det kostar att få någon annan att laga det? Jag tror inte det är svårt alls och karet är ju litet och behändigt men jag litar inte på mina egna skills.
Jag har gjort för mycket inköp och planerande runt det här karet för att ge upp! Jag har nästan allt jag behöver förutom ett akvarium nu då. 😅 Så jag har kollat runt efter ett nytt liknande kar och hittade ett från cubic på 44 liter med måtten 62x36x20 som jag tror blir bättre till och med, roten som ska i är massiv och kräver egentligen lite mer utrymme för att komma till sin rätt och jag kommer inte behöva ändra på så mycket iom att måtten ändå är snarlika. Ska kolla imorgon om de har det inne i en akvariebutik som jag sett har märket annars finns det på Amazon också men det känns risky med frakt och ev krångel med reklamation ifall det går sönder på vägen.

Jag beställde Green Babaulti Räkor sålänge, som tröst. :p Jag har alltid tänkt att jag ska ha dem sen men de som har dem ska lägga ner sin räkodling och de är svåra att få tag på, har aldrig sett dem någon annanstans så nu fick jag lite bråttom!

Tycker taggarna på huvudet är fräcka och de tål likt amanoräkorna väldigt spridda vattenvärden, lite blygare bara men de förökar sig i sötvatten och är färglada!
C-babaulti-5aCyxiLoJBQwZ1.jpg

De kan även vara orangea men om jag förstått det hela rätt så är det bara att de ändrar sina färger efter humör typ? Får se om det är så när de kommer hem! 🤗
Så fina! Kan man ha räkor med fisk? Eller blir de bara fiskmat då?
 
Så fina! Kan man ha räkor med fisk? Eller blir de bara fiskmat då?
Det går hur bra som helst att ha dvärgräkor med fisk sålänge man inte har fiskar som är stora nog att äta räkorna. Räklingarna brukar dock bli mat. Sen beror det lite på vilken typ av fisk man har även om fiskarna är små, kampfisk är lite lurigt att ha med räkor t.ex, beroende på hur kampfisken är som individ, vissa slaktar räkorna medan det går hur bra som helst med andra. Och vattenvärderna måste passa räksorten också, vissa arter behöver mjukt och surt vatten, andra behöver mer basiskt och hårdare vatten. :)
 
En glasmästare fixar det lätt. Antar att det är hellimmat? Bara att skära rent från silikon och limma dit en ny skiva. :up:
Vad bra! Ja, det är det. Det är bara att - som du säger - byta glasrutan som spruckit. För någon som kan det så är det säkert superlätt.
På den tiden jag hade akvarier, då limmade jag mina egna. Upp till sisådär 250 liter är tryggt att göra själv tycker jag.
Så med hjälp av en glasmästare och med rätt sorts silikon, så kan du fixa ditt 36 liters.
Vad fräckt! Då får det nog bli ett besök hos närmaste glasmästare. :)
 
Aquasoil inköpt! Och nu då..? :rofl:
Vill inte behöva hålla på med slamsug och elände, utan vill ha akvariet så underhållsfritt som det jag har nu där jag bara fyller på med vatten när det avdunstat en del.

Ska jag köra på påsar med soil, och ha sand ovanpå? Kan sandsnäckor hjälpa till att vända runt sanden tillräckligt? Kommer allt blanda sig ändå? Ska jag ha bara soil, testa vattnet regelbundet och vänta ett tag innan jag sätter dit fiskarna osv?

Jag vill ju ha lättplanterat också. Å andra sidan lär det ju bli mer lättplanterat i ett något större akvarium där man har lite yta att röra sig jämfört med i mitt lilla...
 
Har hållit på med fiskarna på jobbet typ hela arbetspasset idag :rofl: Passade också på att försöka fotografera några guppy och upptäckte att ett yngel blivit hur fint som helst nu när den börjat få färg. Lite sugen på att ta hem den :angel:
394027995_386440133728752_360489323545687157_n.jpg


En av endler-guppysarna är riktigt tjusig också:
393105657_773670344570528_8737023334220011030_n.jpg
 
Har hållit på med fiskarna på jobbet typ hela arbetspasset idag :rofl: Passade också på att försöka fotografera några guppy och upptäckte att ett yngel blivit hur fint som helst nu när den börjat få färg. Lite sugen på att ta hem den :angel:
394027995_386440133728752_360489323545687157_n.jpg


En av endler-guppysarna är riktigt tjusig också:
393105657_773670344570528_8737023334220011030_n.jpg
Hannarna är väldigt tjusiga men aldrig att jag skaffar guppy igen, blev avskräckt från dem redan som barn.
 
Hannarna är väldigt tjusiga men aldrig att jag skaffar guppy igen, blev avskräckt från dem redan som barn.
Jag tänker INTE ha både hanar och honor blandat iaf, har ju en hane hemma nu, jättefin, så jag är sugen på att skaffa kompisar till honom. Men ja. Absolut inte honor då. Jag vill inte ha en miljard guppys...
 
Jag var och hämta babaultiräkorna idag! Håller fortfarande på att droppaklimatiserar dem, har gjort det i flera, flera timmar för de gick i kranvatten och jag har remineraliserat osmosvatten i 112an. Skillnaden i TDS var väl ungefär 50 och jag vill inte ha några sprängda räkor och dödsfall så jag gör det extra långsamt och försiktigt för säkerhetskull.

De små liven är så blyga. Gav dem lite anubias för att nya räkor gillar att pilla med dem medans de väntar på att få komma ner i akvariet men dessa verkligen gömde sig. Undrade vart sjutton alla räkorna hade tagit vägen när jag kikade till dem! Dessa kommer nog bli jättesvåra att få syn på sen men de lär nog gilla sitt nya hem! :heart
Green Babaulti 92647.jpg
 
Något som däremot inte kommer bli svårt att se är denna, en Red Fancy Tiger! 🤩
Fancyboi4230.jpg

(Denna gick i samma vatten som jag har så den acklimatiseringen är klar sen länge.)

Butiken ska ju lägga ned och när jag såg den här hanen i ett av karen så kunde jag inte låta bli att fråga om pris (brukar ligga på ca 150 kr st) men ägaren sa att jag kunde FÅ den för den hade blivit ensam kvar! :eek: Så nu har jag en sån också. :D
 
Jag älskar henne redan. 🥲 Hon är så himla energisk och knäpp. Hon delar absolut inte med sig av godis - vilket typ inga amanoräkor gör iofs, men hon gör en rolig grej med näsan när hon tror att någon vill ha hennes godbit, hon viker ner den typ så att hon ser jättefånig ut. Hon tänkte inte dela med sig till nykomlingen heller minsann!
04.rudegirl2_1.gif
 
Jag fick syn på en annan tjusig räka som jag inte kunde låta bli att ta med hem. Hans föräldrar var boa och jag tycker han ser ut som en boa han också men ägaren kallade den för en "Crazy Blue"? Svårt med graderingar/sorter och allt sånt där men skitsamma, jag kom undan billigt och tycker han är väldigt fin! 🤩
Boboa46.jpg

Så nu måste jag ju ha boa-honor till honom också :angel: men det blir galet mycket pengar för något så litet och känsligt så isåfall får det bli senare när jag har fler kar igång.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp