Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utsläppta babaulti och allihopa utom en är spårlöst försvunna, den jag hittade såg ut att ha det fint iaf. Jag lär få träna på mina räkletarskills om jag ska kunna hålla koll på de här! 😂
Babaultigreen003228.jpg

En av dem bar på rom iaf så jag hoppas på att det blir massa osynliga räklingar snart också. :p
 
Och regnbågspojken var visst en boa och inte alls en "crazy blue" har jag fått till mig efter lite kringfrågning. Konstigt ändå, boa är mycket dyrare liksom men kul för mig! :D

Gillar verkligen att färgerna går från blått till ljusgult tillsammans med det svarta, så fin! :love1:
Boapojke174825.jpg
 
Jag skrev tidigare i tråden om att sonen önskar sig ett akvarium i julklapp och nu är själva akvariet inhandlat. Han åker till sin pappa den 12:e så det ger 12 dagar att förbereda. Räcker det? Tanken är att det ska innehålla ett gäng neontetror + vad de kräver i miljö för att inte må dåligt. Sedan får han fler fiskar och växter i julklapp (eller han får löfte om att de ska köpas i julklapp) och fyller på efterhand. Tror ni att det är ok upplägg? Han har ett terrarium hos sin pappa där de försöker bygga upp någon sorts ekosystem (endast insekter) så han har lite koll själv på att olika arter kräver olika livsmiljöer, men naturligtvis får jag också läsa på ordentligt så vi gör rätt. Önskar tips på böcker för barn och har sparat youtubelänkarna som fanns på s92.

Första frågan gäller sanden, hur ska man tänka? Ljus eller mörk? Finkornig eller grovkornig?
 
Jag skrev tidigare i tråden om att sonen önskar sig ett akvarium i julklapp och nu är själva akvariet inhandlat. Han åker till sin pappa den 12:e så det ger 12 dagar att förbereda. Räcker det? Tanken är att det ska innehålla ett gäng neontetror + vad de kräver i miljö för att inte må dåligt. Sedan får han fler fiskar och växter i julklapp (eller han får löfte om att de ska köpas i julklapp) och fyller på efterhand. Tror ni att det är ok upplägg? Han har ett terrarium hos sin pappa där de försöker bygga upp någon sorts ekosystem (endast insekter) så han har lite koll själv på att olika arter kräver olika livsmiljöer, men naturligtvis får jag också läsa på ordentligt så vi gör rätt. Önskar tips på böcker för barn och har sparat youtubelänkarna som fanns på s92.

Första frågan gäller sanden, hur ska man tänka? Ljus eller mörk? Finkornig eller grovkornig?
Kul att det blir akvarium! Hur stort är det ni köpt? :)
När ni startar upp det, ös på med växter och öka försiktigt mängden fisk. Köp gärna vattentester så att ni kan hålla koll på värdena och byta vatten vid behov (byt inte i onödan, det kan ställa till med problem om man håller akvariet för "rent").

När det gäller sand så är det mycket en smaksak. Många fiskar färgar dock ut bättre och blir snyggare om man kör på mörkt bottenmaterial. Har man grovkornigt så är det lättare för fiskbajset att komma ner ordentligt i bottenmaterialet och så att växter kan ta upp en del näring från det, men vissa fiskar ska absolut inte gå på grovkornigt (gäller väl framförallt fiskar som lever på botten eller gärna gräver). Samtidigt kan grovkornig sand vara svårare att plantera i, lite beroende på vad för typ av växter man kör på.
 
Dessa caridinaräkor alltså... De ställer till det när jag försöker planera ett nytt scape för 112an. Ett annat problem är att jag vill ha stamväxter bak och sand fram men att karet är bara 35 cm djupt.
Jag VILL göra ett sånt här ungefär!!
il_794xN.4694543209_6x3s.jpg

(Undrar också vad det är för praktisk platta de byggt det på?) Men det verkar svårt att hitta en neutral räksäker sten som ser ut sådär. Lavasten, sjösten (?) och dragon stone är ok men det blir inte samma sak. Jag tycker sån där bergsliknande sten är så fin och även om det finns några sorter som inte gör vattnet hårdare så är de såklart inte tillgängliga här. :(

Var ute och plockade lite granit, hittade några fina och så men nä, då var det glimmer i min sten och risk för annat skit som tydligen inte var ok.

Om jag tänker mig att alla stenar ska vara mosstäckta istället så blir ju lavasten bra iaf. Dragonstone är häftig och jag har en del men den ser så himla speciell ut och jag tycker de är snyggast i en helt annan typ av scape.

Det får kanske bli en skog istället? Med mycket håligheter under rötterna. Så svårt! Får inventera vad jag har för rötter hemma och sen får jag väl helt enkelt sätta mig på golvet i en akvarieaffär och provbygga med deras rötter om jag hittar några jag blir kär i. x)
 
Hittade en! :banana:
Babaulti73134.jpg

Så kamouflerade! Känner att jag gjort bort mig lite som babaultisarna före flytt av inredning istället för efter men hade samtidigt inget val. Det kommer bli så jobbigt att se till att alla kommer med när inredningen ska flyttas! :nailbiting: Hoppas de växer fort så att de bli lättare att hitta, och så kan jag ju be till gudarna över att de känner sig på ett orange humör då. 🙏 Eventuella räklingar blir nog helt omöjliga men jag får se till att göra flytten så säker det bara går helt enkelt.
 
Har nu bestämt mig för att köra på bara aquasoil i botten på mitt 54L. Helt enkelt för att jag aldrig kommer komma igång med att inreda det annars :cautious:

Så. I förmiddags tömde jag akvariet. Nu ska jag hälla i soilen och liiite vatten, plantera och sedan ha på lite mer vatten. Ska sedan hålla koll på vattenvärdena så att inget galet händer innan jag vågar sätta i mina fina små luminatus i det.

Håll tummarna för att allt går bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp