Pratade precis med en nybliven vän. Hon hade planerat att hämta lite växter hos en person i närheten nu ikväll. När hon kom dit upptäckte hon att personen inte bara hade sitt stora, välskötta akvarium där det även fanns växter till salu. Nä, personen hade också ett minilitet akvarium, inte fyllt ordentligt med vatten, en kamphane + hona + pansarmalar + en halvt bortruttnad guppy där i och en sörja av stinkande växter i mitten, så stor klump att det inte fanns mycket simutrymme för fiskarna...
Det blev att hon tog med sig fiskarna hem och nu ska hon försöka rädda dem. Kampfiskarna är jättefina(!) men mår såklart dåligt av vanvården. Hon har egentligen inte plats för dem, så jag har erbjudit mig att ta dem om de klarar sig och det krisar sedan. Pansarmalarna verkar ha blivit attackerade av de andra. Några elefantsnäckor fanns det också där, de är lite svårare att bedöma måendet på men de var iaf vid liv.
Jag förstår inte vad det är med folk och bara strunta i sina akvarier när de tröttnar?! Hur kan man inte ens fundera på att lägga ut en rimlig annons där man skänker bort fisken eller säljer akvariet billigt med fisk, om nu alternativet är att man bara har det stående för att självdö och ruttna bort? Jag ser ju vissa som säljer sina akvarier med fisk dyrt. Till fantasisummor. Om de nu inte får sålt, varför inte sänka priset eller åtminstone skänka bort fiskarna?
Kan man ens nå ut till sådana här människor på något vis, innan det blir såhär illa? När jag jobbar säger jag alltid till kunderna att OM det blir problem med akvariet eller så, då får de gärna komma tillbaka så hjälper vi dem. Och andas de något om att de börjar tröttna på fiskar eller så, då tipsar jag om lämpliga ställen att annonsera på. Men alla andra då? Jag mår så dåligt när folk vanvårdar sina djur, även om det så "bara" är några mixguppys och en eventuell kampfisk.