Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Karet är på 70 liter. . Läcker inte
Messenger_creation_9D1C5FCC-90B5-4192-B88A-3622F45F03EB.webp

Ta bort de blad som håller på att smälta bort, så länge rötterna är fina kan de återhämta sig. Kanske kan vara läge att stoppa i lite växtnäring i tablettform som du trycker ner vid rötterna?

Jag har stoppat ner gödselkulor under de mer krävande plantorna, alltså alla cryptocorynesorterna och svärdsplantan. Har även hällt i flytande gödsel och så flytande CO.

Bara att ha is i magen och vänta alltså.

/Lizzie

Cryptocoryne är ju kända för att smälta vid förändring. Alla mina smälte när jag bytte akvarium men kom faktiskt tillbaka finare och mer spridningsvilliga än innan. Ludwigia har varit ganska kinkiga hos mig. De andra växterna är jag inte duktig på. Mitt tipps är att nu erbjuda växterna så stabila förhållanden som möjligt och ge dem tid

Cryptocoryne är ju kända för att smälta vid förändring. Alla mina smälte när jag bytte akvarium men kom faktiskt tillbaka finare och mer spridningsvilliga än innan. Ludwigia har varit ganska kinkiga hos mig. De andra växterna är jag inte duktig på. Mitt tipps är att nu erbjuda växterna så stabila förhållanden som möjligt och ge dem tid

Ja, jag får ha lite is i magen och vänta. Att sedan mitt tålamod inte är det bästa är en annan femma. Vill ju ha frodigt akvarium direkt :D. Håller koll på vattenvärden, temperatur och matar med gödningsmedel och flytande kol. Så får jag hoppas de återhämtar sig.

/Lizzie

På tal om vanvårdade akvarier så har jag bestämt mig för att sälja innan jag hamnar där. Ska ha mitt andra barn om tre månader och vet om att jag inte kommer hinna med akvarie på några år :cry: helst skulle jag vilja sälja det komplett med växter, fiskar, filter och allt då det är så fint, allt mår så bra och det är ett akvarie i balans. Finns det ens en marknad för sånt? Jag har ju många ovanliga lite dyrare växter som ovanliga och stora bucephalandra, en frisk koloni med PRL och mina gula amanoräkor t.ex. samt tterfilter från oase. Vad kan det vara värt? Eller ska jag sälja och skänka i delar? Hur hade ni gjort? Känns otroligt tråkigt men vill inte riskera stå där och se djur och växter vanvårdade för att det finns noll tid och ork över

På tal om vanvårdade akvarier så har jag bestämt mig för att sälja innan jag hamnar där. Ska ha mitt andra barn om tre månader och vet om att jag inte kommer hinna med akvarie på några år :cry: helst skulle jag vilja sälja det komplett med växter, fiskar, filter och allt då det är så fint, allt mår så bra och det är ett akvarie i balans. Finns det ens en marknad för sånt? Jag har ju många ovanliga lite dyrare växter som ovanliga och stora bucephalandra, en frisk koloni med PRL och mina gula amanoräkor t.ex. samt tterfilter från oase. Vad kan det vara värt? Eller ska jag sälja och skänka i delar? Hur hade ni gjort? Känns otroligt tråkigt men vill inte riskera stå där och se djur och växter vanvårdade för att det finns noll tid och ork över
Klart det går att sälja komplett, men sen beror det på priset och att hitta rätt köpare men det kan bli svårt.

OM du ska sälja, sälj under senhösten. Akvariemarknaden är typ död under sommarhalvåret. När det börjar bli mörkt ute igen och folk är mer inomhus och tittar på sina akvarier, då blir det mer snurr på det hela och betydligt större efterfrågan även på begagnatmarknaden. Med det sagt så tycker jag inte att du ska sälja akvariet :p Hur mycket sköter du det nu? Hur mycket skötsel behöver det? Ett väl inkört akvarium kräver ju i många fall "ingenting". Om du har mycket fiskar i förhållande till akvariestorleken och pga det behöver lägga mycket tid på skötsel så kanske ett alternativ kan vara att bara omplacera några fiskar istället, och på så sätt få det mer lättskött?

Här går det måttligt bra... Jag upptäckte att mina nya "räddningskampisar" har cotti... Och när sambon städade badrummet idag hade han visst hittat en stor, kryddtorr amanoräka :( Står nu och velar mellan att sätta igång behandling på kampisarna eller helt sonika avliva dem. Min erfarenhet är att när det gått så långt att man ser cottin, då går det inte att rädda fisken...

På något vis hade det blivit tre furcatus-honor kvar på jobbet. Inga fler. Och det brukar vara svårt att alls få in dem till butiken. Sååå nu får de bo hos mig. Och de få luminatusar som fanns kvar fick också flytta hit. Så nu har jag påfyllt i 125an med små regnbågar. Det känns bra :D

Har bestämt mig för att flytta dit min lilla kamphona sedan också, få över mina två kamphanar från 30L till 54L och sparka igång en ny 54L. Där blir det svartvatten, och pygméguramis. Kanske kubotaier också som sällskap till dem? Men absolut pygméguramis. Fick in ett gäng till jobbet i tisdags och jag blev då påmind om vilka fantastiska små fiskar det är. Måste ha dem igen.

Jag hade inte hört talas om cotti innan du fick det. Känns otroligt att du fått det igen. Du tror inte det finns risk att det funnits kvar i dina kar men att betan blev smittad eftersom den var svag efter vanvårdade?

Jo. Det käns bittert att sälja. Det har tagit lång tid att samla på mig särskilt växterna. Men jag vet hur det är med bäbis. När jag bara hade 1 var 10 minuters ensamtid utan krav en lyx och nu har jag en 2 åring också jag försöket lägga en kvart på vattenbyten i veckan. En gång i månaden måste jag städa ytterfilter då det kloggar igen fort. Misstänker att det beror på att jag har soil och trä i akvariet. Tror inte det är fiskarna som smutsar ner så mycket, trots att jag kanske egentligen har lite mycket djur. Förstår att det låter lite men allt arbete som kan minskas är tid jag kan få sova eller duscha ifred. Väntar till september med att försöka sälja. Tack för tips

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10