Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så fina pogestemon! Har du co2?
Tack! Nej, ingen co2 i något av mina kar. Jag vill gärna hålla det så enkelt och okomplicerat som möjligt även om det hade varit kul att testa på någon gång!

Jag är positivt överraskad över att de verkar trivas så bra, de har bara smält för mig när jag testat dem tidigare. Karet är surt, åt caridina-värden hållet och det är massa soil och näringskapslar under sandlagret + att de får flytande växtnäring en gång i veckan (pmdd). Det verkar funka för dem! :) Okej ljus, inget jättefancy, 4 led-rör (aquael) som hörde till kittet.

Jag hade inte hört talas om cotti innan du fick det. Känns otroligt att du fått det igen. Du tror inte det finns risk att det funnits kvar i dina kar men att betan blev smittad eftersom den var svag efter vanvårdade?
Nope, den jag såg det på var hanen som gick i karantänbytta och inte hade varit i kontakt med något annat hos mig. Vännen som räddade dem hade andra fiskar och såg cotti hos de hon räddat också. Tyvärr verkar det som att minst en, kanske två, populära butiker här har haft cotti senaste tiden och det i kombination med folks okunskap om cotti gör att det här i trakterna verkar spridas som en löpeld. Det har varit många häromkring som pratat om cotti senaste tiden. Jag är otroligt glad att vi inte haft något sådant på mitt jobb än, för vi har ju samma leverantörer allihop, men det är lätt att bli nojig.

Upptäckte precis ett Knorrgurami-yngel som trots allt klarat sig! Det är ganska stort nu, men väldigt kamouflagefärgat och smyger runt konstant bland växterna. Vet inte riktigt vad jag ska göra med den :rofl: Snart är den stor nog att äta unga räkor, och just nu går den i räkakvarium. Samtidigt för ung för att gå med vuxna fiskar, de lär sluka den.

Usch vad trist. Känns som att det riskerar sprida sig i hela Sverige om det kommer från nån av de stora leverantörerna :( grymt du jobbar med karantän. Jag har slarvat med det men jag antar att man bara slarvar tills man råkar få in något sånt skit bland sina djur

Nope, den jag såg det på var hanen som gick i karantänbytta och inte hade varit i kontakt med något annat hos mig. Vännen som räddade dem hade andra fiskar och såg cotti hos de hon räddat också. Tyvärr verkar det som att minst en, kanske två, populära butiker här har haft cotti senaste tiden och det i kombination med folks okunskap om cotti gör att det här i trakterna verkar spridas som en löpeld. Det har varit många häromkring som pratat om cotti senaste tiden. Jag är otroligt glad att vi inte haft något sådant på mitt jobb än, för vi har ju samma leverantörer allihop, men det är lätt att bli nojig.

Jag känner mer och mer att jag måste haft en sabla tur under mina akvarieår. Drabbats av nitritproblem, växter som inte vill funka och ett par gånger vita pricken-sjuka när jag envisades med att ha black molly. Men i övrigt inga sjukdomar eller parasiter.

Att ha tillgång till ett karantänakvarium känns som en bra grej och när vi flyttat över alla våra firrar till Juwelakvariet vi startade upp för snart 2 veckor sedan. Så funderar jag på om vi ska forsätta ha igång vårt reservakvarium och då som karantän då vi på gång att köpa fler sällskapsfiskar till Juwelakvariet så småningom.

Vi har ett 105 liters avkarium som vi ärvt efter in svärfar. Det har varit tomt i många år nu när vi startade upp det, men inga läckage (aluminiumram). Pump hade vi en ny dock, då den gamla var lite förtorkad. Funkat bra nu som extraakvarium när vi tömde vårt juwelakvarium och fixade dit ny bakgrund. Funderar på att låta det aluminiumakvariet vara igång som karantänavkarium, men hur förbereder vi det så det blir bra

/Lizzie

Usch vad trist. Känns som att det riskerar sprida sig i hela Sverige om det kommer från nån av de stora leverantörerna :( grymt du jobbar med karantän. Jag har slarvat med det men jag antar att man bara slarvar tills man råkar få in något sånt skit bland sina djur
Jag misstänker (obs, vet inte säkert!) att det inte handlar om att det kommer från leverantörer, utan att det är butiker som tagit emot fisk från privatpersoner och att det gått fel där. Leverantörerna har sina fiskar i karantän innan de skickas vidare till butik, olika länge för olika leverantörer, men det är jätteovanligt med sjuka fiskar från leverantörerna (även om det såklart förekommer, och det ska rapporteras till leverantör så snabbt det bara går). Och just med cotti så kan det ha varit så att en eller två butiker drabbats, de har sålt fiskar innan de visat sig drabbade, sedan har privatpersoner sålt/bytt fiskar sinsemellan och vips är det "överallt", även om butikerna gjort allt i sin makt för att stoppa smittan.

Det finns ju en del butiker som tar emot fisk från privatpersoner. Det är inte många, just pga smittskyddsskäl, men många privatpersoner blir väldigt upprörda när butiker inte tar emot deras fiskar. Där ökar risken absolut för att man får in sjuk fisk, just för att det inte blir samma karantänsituation och om det inte är personalens egna fiskar så vet man inte exakt allt kring akvariet fisken kommer från. Jag har tidigare varit lockad att försöka ta in fisk från privatpersoner, men nej. Det är sällan värt det.

Jag höll inte på med karantän förut, men nu gör jag det. De får antingen gå på jobbet i x antal veckor tills jag sett där att allt är lugnt, eller så har jag dem i egen karantän hemma (om jag köper från annat ställe). Just nu är jag dock i ett läge då jag inte vill ta ens från mina vänner, för det är så jäkla lätt att missa symptom på sjukdomar många gånger. Mycket växter, inte bästa ljuset, någon sjuk fisk som gömmer sig bakom en växt eller en fisk som dött bakom några rötter och hittats först av en glupsk ancistrus...

När vi får fiskleveranser på jobbet så kollar jag varenda fisk i påsarna extremt noga innan de släpps ut. Jag kollar att de är raka i kropparna, inte har märkliga färgskiftningar/prickar eller annat som kan tyda på problem. Nu är de ju väldigt stressade och bleka vid ankomst till butiken, så den närmsta veckan kollar jag varje arbetspass jag har på alla fiskar som kom i senaste leveransen. Sedan håller jag såklart koll på de "gamla" fiskarna också, men att hålla extrakoll känns nödvändigt. Och jag gör mitt allra bästa för att utbilda även mina kollegor kring hur vi ska hålla koll på fisken, så att de kan göra ett lika bra jobb när jag inte är på plats. Det går ju inte att vara 100% säker när det handlar om levande djur, men det är viktigt att göra sitt bästa anser jag. Och OM någon kund rapporterar problem så är det jätteviktigt att verkligen agera på det.

Här är hon, den skygga supermorsan:
VideoCapture_20250722-140755.webp

För japp, det verkar vara galaxyrasbora-yngel allihop och hon är den enda honan jag har kvar i detta karet. Jag har släppt ut 74 st yngel ur yngelburarna för de behöver uppenbarligen inte hjälp med att överleva här inte, istället kommer det bara fler och fler och fler!

De små lär ha fått bra och starka gener av sina överlevare till föräldrar iaf och jag har ju även 10 st miniöringar till i ett annat kar som eventuellt får flytta in med de 100 i detta om allt fortsätter gå bra med dem...

Jag ville absolut ha fler öringar, men det var inte riktigt såhär jag tänkte mig! 🤣

Och här var det guppy-yngel :p Får se hur många som klarar sig. De går med Molnet (kampis) och några neontetror, men de har också en rejäl djungel att gömma sig i. Vill inte ha fler än ca 5 guppys totalt. Fler än så och några får flytta.
1000086403.webp

Jag ska nu efter snart 35 O_o års "paus" från akvarievärlden starta upp igen.. :)

Jag googlar runt och för att se vad som finns på marknaden i dag och har funnit produkten "soil" för växter... verkar ju vara toppen men det finns ju så väldigt många att välja mellan.. vilken typ ska jag för mig som nybörjade inom "växtsoil"?

Jag ska starta ett minde kar på 60 L med liten stimfisk; tex kilfläcksrasbora. Kanske några räklingar då dessa verkar vara finurliga figurer enligt inläggen i tråden. Min oro där är att de kommer föröka sig okontrollerat?? Hur håller man antalet i schack? :confused: (köper fisk som äter räklingarnas avkommor helt enkelt?)

Jag skulle nog satsa på fluval stratum om jag var du. Väldigt bra men inte lila kraftigt som ADAs. Soil är ju speciellt eftersom det sänker PH så mycket. Jag har soil idag men skulle nog satsa på grus pluss näringstabletter om jag skulle göra om det. Soil ger ju dock möjlighet till caridinia sorterna bland räkor vilka ju onekligen finns fler och vackrare varianter att välja på. Dock mer vattenvärdesångest med dem än neosar. Jag har aldrig kontrollerat populationen. De blir många men det verkar ändå stabilisera sig. Grattis till ett bra beslut!

Jag skulle nog satsa på fluval stratum om jag var du. Väldigt bra men inte lila kraftigt som ADAs. Soil är ju speciellt eftersom det sänker PH så mycket. Jag har soil idag men skulle nog satsa på grus pluss näringstabletter om jag skulle göra om det. Soil ger ju dock möjlighet till caridinia sorterna bland räkor vilka ju onekligen finns fler och vackrare varianter att välja på. Dock mer vattenvärdesångest med dem än neosar. Jag har aldrig kontrollerat populationen. De blir många men det verkar ändå stabilisera sig. Grattis till ett bra beslut!
Tackar för info! :)

Jag ska nu efter snart 35 O_o års "paus" från akvarievärlden starta upp igen.. :)

Jag googlar runt och för att se vad som finns på marknaden i dag och har funnit produkten "soil" för växter... verkar ju vara toppen men det finns ju så väldigt många att välja mellan.. vilken typ ska jag för mig som nybörjade inom "växtsoil"?

Jag ska starta ett minde kar på 60 L med liten stimfisk; tex kilfläcksrasbora. Kanske några räklingar då dessa verkar vara finurliga figurer enligt inläggen i tråden. Min oro där är att de kommer föröka sig okontrollerat?? Hur håller man antalet i schack? :confused: (köper fisk som äter räklingarnas avkommor helt enkelt?)
Mitt enda tips är: gör det inte. Kör på vanlig sand/grus.
Jag har aquasoil i några akvarium. Jag ångrar vartenda ett av dem. Otroligt svåra att få stabila och bra, löjligt lätta att få extrema algproblem i. Om du inte tänker ha skitsvåra växter som faktiskt kräver aquasoil, Co2 osv, så kommer du med största sannolikhet klara dig utmärkt med vanlig sand och eventuellt trycka ner några tabletter växtnäring vid rötterna i början.

Räkor förökar sig snabbt om de trivs ja, men du kan lätt ha några hundra i ett 60L-akvarium utan att de märks speciellt mycket. Och även små stimfiskar äter gärna räklingar när de kommer åt. OM du mot all förmodan skulle få för mycket räkor, då är det superenkelt att bli av med dem genom att skänka bort dem eller sälja billigt (eller dyrt, om du har "fin-räkor") :)

Mitt enda tips är: gör det inte. Kör på vanlig sand/grus.
Jag har aquasoil i några akvarium. Jag ångrar vartenda ett av dem. Otroligt svåra att få stabila och bra, löjligt lätta att få extrema algproblem i. Om du inte tänker ha skitsvåra växter som faktiskt kräver aquasoil, Co2 osv, så kommer du med största sannolikhet klara dig utmärkt med vanlig sand och eventuellt trycka ner några tabletter växtnäring vid rötterna i början.

Räkor förökar sig snabbt om de trivs ja, men du kan lätt ha några hundra i ett 60L-akvarium utan att de märks speciellt mycket. Och även små stimfiskar äter gärna räklingar när de kommer åt. OM du mot all förmodan skulle få för mycket räkor, då är det superenkelt att bli av med dem genom att skänka bort dem eller sälja billigt (eller dyrt, om du har "fin-räkor") :)
Dublett..

Tackar för info! :)

Då är ni två som inte rekommenderar att använda växtsoil.. jag satsar på växtnäring via tabletter/kapslar osv istället!

och förresten.. vad är "fin räkor"? Vilka är dessa? :confused:
Det finns en enorm mängd olika räkor, men framförallt handlar det vanligen om olika varianter inom samma släkte.

De enklaste och vanligaste räkorna är neocaridina. Små, tåliga och vanligen färgglada. De finns i en mängd olika färger. Röda, gula, orange, blå, grön, med ljus rand på ryggen, utan ljus rand på ryggen, med genomskinligt mittparti, helfärgade, med orangea ögon, med svarta ögon... För att behålla färgerna så behöver man ha just en färg i akvariet. Blandar man så blir det lättare bleka färger, eller viltfärgade som är bruna/brunspräckliga. De bleka och "fult färgade" brukar kallas skräpräkor av många och går ofta att få tag på väldigt(!) billigt eller gratis. De mest färgstarka, och framförallt färgstarka med orangea ögon, kan vara väldigt dyra istället. För att behålla färgerna fina så sållar folk också bort "skräpräkor", så att man har ett akvarium med bara de "fina, dyra räkorna", som får fortsätta föröka sig där.

Själv har jag lite allt möjligt. Jag har skräpräkor, fina röda, fina gula, fina blå med orangea ögon och "skräpräkor" som jag tycker är de läckraste, de har blivit mörkt bruna nu, flera med ljus rand längs ryggen.

Det finns en enorm mängd olika räkor, men framförallt handlar det vanligen om olika varianter inom samma släkte.

De enklaste och vanligaste räkorna är neocaridina. Små, tåliga och vanligen färgglada. De finns i en mängd olika färger. Röda, gula, orange, blå, grön, med ljus rand på ryggen, utan ljus rand på ryggen, med genomskinligt mittparti, helfärgade, med orangea ögon, med svarta ögon... För att behålla färgerna så behöver man ha just en färg i akvariet. Blandar man så blir det lättare bleka färger, eller viltfärgade som är bruna/brunspräckliga. De bleka och "fult färgade" brukar kallas skräpräkor av många och går ofta att få tag på väldigt(!) billigt eller gratis. De mest färgstarka, och framförallt färgstarka med orangea ögon, kan vara väldigt dyra istället. För att behålla färgerna fina så sållar folk också bort "skräpräkor", så att man har ett akvarium med bara de "fina, dyra räkorna", som får fortsätta föröka sig där.

Själv har jag lite allt möjligt. Jag har skräpräkor, fina röda, fina gula, fina blå med orangea ögon och "skräpräkor" som jag tycker är de läckraste, de har blivit mörkt bruna nu, flera med ljus rand längs ryggen.
Bild?

Nu har vårt Juwelakvarium varit igång 3 veckor sedan storrengöringen. Vi är supernöjda med bakgrunden :love: . Hade tur och en akvarist som jag köpt växter av tidigare, hade fler att sälja förra veckan. Alltså kunde jag komplettera med lite nya växter eftersom flera utav våra inte klarade av att ligga i en hink knappt en vecka.

Här bor nu 11 glödbandstetror, 4 serpatetror, 5 svärdbärare, 1 platy, 2 palettciklider, 1 kardinaltetra och 3 ancistrusmalar. Fler kardinaltetror ska inhandlas.

De 5 praktbotiorna och vår stora mal får bo kvar med malawisarna. Där har de mindre växter att trassla in sig i.

Juwel Vision 260 l

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?