Det finns en enorm mängd olika räkor, men framförallt handlar det vanligen om olika varianter inom samma släkte.
De enklaste och vanligaste räkorna är neocaridina. Små, tåliga och vanligen färgglada. De finns i en mängd olika färger. Röda, gula, orange, blå, grön, med ljus rand på ryggen, utan ljus rand på ryggen, med genomskinligt mittparti, helfärgade, med orangea ögon, med svarta ögon... För att behålla färgerna så behöver man ha just en färg i akvariet. Blandar man så blir det lättare bleka färger, eller viltfärgade som är bruna/brunspräckliga. De bleka och "fult färgade" brukar kallas skräpräkor av många och går ofta att få tag på väldigt(!) billigt eller gratis. De mest färgstarka, och framförallt färgstarka med orangea ögon, kan vara väldigt dyra istället. För att behålla färgerna fina så sållar folk också bort "skräpräkor", så att man har ett akvarium med bara de "fina, dyra räkorna", som får fortsätta föröka sig där.
Själv har jag lite allt möjligt. Jag har skräpräkor, fina röda, fina gula, fina blå med orangea ögon och "skräpräkor" som jag tycker är de läckraste, de har blivit mörkt bruna nu, flera med ljus rand längs ryggen.