Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, allt som är känt för att hoppa är det egentligen bara en tidsfråga innan det händer, tur att det gick bra!Ehm. Igår flyttade jag runt fiskar. Guramihonan bor nu hos vännen, där simmar hon i ett typ 180L tror jag. Stort iaf. Hon är nog nöjd. Guldkampisen går i 54L, nöjd han med. Betydligt mindre stressad mot hur han var i kuben.
Men. Så var det ju det där med killifiskarna som fick bo i kuben. Större än vad folk generellt rekommenderar till killis. Mindre än vad jag egentligen är bekväm med att ha dem i, och idag fick jag beviset för att det är mindre än vad de är bekväma med också.
Killis är kända för att hoppa. Jag har dock aldrig haft problem med att ha dem utan lock, så länge de får bo tillräckligt stort. Dvs, minst ett 54L för de mindre arterna, och då bara en hane + några honor, rejält med växter osv. De har sett ut att trivas. Absolut inte bara en hona, då stressar hanen henne, absolut inte fler hanar, för då bråkar de bara, om inte akvariet är rejält mycket större vill säga.
Igår satte jag ner killisanrna i det akvarium som står i mitten av 3 på rad. Idag hittade jag ena honan i akvariet bredvid. Så hon har alltså hoppat över till det andra akvariet. Plopp. Bara sådär. Vattnet var ändå ca 4-5cm från övre kanten och det var en hel del flytväxter i akvariet. Men hon blev nog stressad, och vips var hon i ett annat akvarium. Ren tur att hon hoppade dit och inte rakt ner på golvet.
Så nu ska jag fundera på om jag ska sälja dem, om jag kan omorganisera för att ha kvar dem eller om jag ska låta dem flytta gratis till vännen.
Svärdbärarna ska säljas. De är på annons nu och jag har flera seriöst intresserade med lämpliga akvarium till dem. Får jag över alla kamphonor till 125an (som jag förvisso var inne på att sälja...) så kan jag ha ett 54L istället för två av mina 30L. Jag har ett tomt 54L i förrådet. Då skulle mina killis kunna gå i den 54an. Det kan ju vara något. Men jag ska absolut inte börja på något sådant projekt nu, för snart ska jag flytta och jag ska försöka banta ner antalet akvarium.
Är neontetrorna i 30 litaren för karantän bara?Det har gått lite sådär det senaste.. Vi köpte åtta stycken neontetror och satte i lilla 30-litaren som numera endast är ett karantän/sjuk-kar. Tyvärr glömde jag sätta på glastaket på kvällen och tre stycken hade hoppat ut under natten, jätteklantigt av mig så jag har absolut lärt mig något..
Igår var jag på arken i Sundsvall. De har en väldigt liten fisk-del men den är mycket trevlig och man kan se en del rariteter där ibland. Nu hade de nyligen fått in rätt många kampfiskar och de hade en JÄTTEFIN kortfenad hane. Han var helt vit med små fläckar av ljusblått. Såg ut som en liten porslinsfisk, hur fin som helst. Jag fick ett extremt ha-begär men lyckades stå emot. Vi har två honor hemma och de funkar bra både med varann och de övriga fiskarna och det känns som en alldeles för stor risk att sätta in en hane där.
Små grodor hade de också, aldrig sett sådana IRL förut så det var kul.
Jag kom därifrån med fyra ersättningstetror och två mollys, en gul dalmatiner och en som jag trodde var en dalmatiner men "felfärgad" (den är helsvart men man kan se som stänk av vitt på ett par ställen) men det är tydligen nån variant av segel-nåt, men kan vara inkorsad med dalmatiner också, svårt att veta tydligen.
Idag hittade jag vår eldstjärt halvt flytandes, verkar vara simblåsan. Jag har gett honom två saltbad så är det bara att hoppas på det bästa nu men det ser väldigt mörkt ut tyvärr.. Det är andra fisken som får detta i det karet, jag misstänker att vi helt enkelt matar för mycket, ett annat tecken på det är att jag har svårt att bli av med biofilmen på ytan. Alla värden är bra i övrigt.
Bonusbild på en av invånarna.
Visa bifogad fil 173740
Ja precis.Är neontetrorna i 30 litaren för karantän bara?