Med "dåliga fogar" så är det jag stör mig på att de överdrivit med mängden silikon. Det är inte bara i själva skarvarna som sig bör, utan utsmetat längs med baksidorna på akvariet på ett sätt som gör det svårt att få dit bakgrunden på ett bra sätt. Jag vet att det inte är speciellt ovanligt att ösa på med överdrivet mycket, men Aquaels akvarium är inte likadana på den punkten.
Idag har jag fått stå på stege igen för att hålla på med akvarier. Inte ens filtermedia går att sätta i utan att klättra upp en bitDe är verkligen stora. Men det roliga är att chefen sagt att vi anställda ska "få ett var" att sätta upp och fixa till. Ett bra sätt att se till så att alla är bekanta med produkterna, och väldigt kul för mig. Tydligen är planen att det ska gå discus i akvarierna.
Angående sanden så dammar all finkornig sand. Det är hopplöst. Jag hatar fin sand (idag mer än vanligt, jag har i princip inte gjort annat idag än att skölja fin sand och ta emot en växtleverans). Det bästa man kan göra är att skölja den så mycket man orkar, sedan ha en plastpåse på sanden när man försiktigt häller i vatten i akvariet.
OK. ingen idé att byte ut sanden till ciklidsand med andra ord. Om det inte vore för att fiskarna, Malawiciklider flyttar runt på sanden. Plecomalen är dessutom duktig på att vifta runt med hela stjärtfenan för att göra gröpper som hen vill ligga i. Det är mest då som den flyger runt sand i hela akvariet som lägger sig på alla stenarna och växter som ett fint täcke
/Lizzie