Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med "dåliga fogar" så är det jag stör mig på att de överdrivit med mängden silikon. Det är inte bara i själva skarvarna som sig bör, utan utsmetat längs med baksidorna på akvariet på ett sätt som gör det svårt att få dit bakgrunden på ett bra sätt. Jag vet att det inte är speciellt ovanligt att ösa på med överdrivet mycket, men Aquaels akvarium är inte likadana på den punkten.

Idag har jag fått stå på stege igen för att hålla på med akvarier. Inte ens filtermedia går att sätta i utan att klättra upp en bit :rofl: De är verkligen stora. Men det roliga är att chefen sagt att vi anställda ska "få ett var" att sätta upp och fixa till. Ett bra sätt att se till så att alla är bekanta med produkterna, och väldigt kul för mig. Tydligen är planen att det ska gå discus i akvarierna.

Angående sanden så dammar all finkornig sand. Det är hopplöst. Jag hatar fin sand (idag mer än vanligt, jag har i princip inte gjort annat idag än att skölja fin sand och ta emot en växtleverans :p ). Det bästa man kan göra är att skölja den så mycket man orkar, sedan ha en plastpåse på sanden när man försiktigt häller i vatten i akvariet.

OK. ingen idé att byte ut sanden till ciklidsand med andra ord. Om det inte vore för att fiskarna, Malawiciklider flyttar runt på sanden. Plecomalen är dessutom duktig på att vifta runt med hela stjärtfenan för att göra gröpper som hen vill ligga i. Det är mest då som den flyger runt sand i hela akvariet som lägger sig på alla stenarna och växter som ett fint täcke :cool:.

/Lizzie

Med "dåliga fogar" så är det jag stör mig på att de överdrivit med mängden silikon. Det är inte bara i själva skarvarna som sig bör, utan utsmetat längs med baksidorna på akvariet på ett sätt som gör det svårt att få dit bakgrunden på ett bra sätt. Jag vet att det inte är speciellt ovanligt att ösa på med överdrivet mycket, men Aquaels akvarium är inte likadana på den punkten.

Idag har jag fått stå på stege igen för att hålla på med akvarier. Inte ens filtermedia går att sätta i utan att klättra upp en bit :rofl: De är verkligen stora. Men det roliga är att chefen sagt att vi anställda ska "få ett var" att sätta upp och fixa till. Ett bra sätt att se till så att alla är bekanta med produkterna, och väldigt kul för mig. Tydligen är planen att det ska gå discus i akvarierna.

Angående sanden så dammar all finkornig sand. Det är hopplöst. Jag hatar fin sand (idag mer än vanligt, jag har i princip inte gjort annat idag än att skölja fin sand och ta emot en växtleverans :p ). Det bästa man kan göra är att skölja den så mycket man orkar, sedan ha en plastpåse på sanden när man försiktigt häller i vatten i akvariet.
Den där sjukt fult silikonade delen mellan plastramen och glas kan vara kass på att hålla också. Håller helt med om att kvalitén på juwel lämnar en del att önska. Snygg är de ju men det var inte så kul när den fogen släppte på mitt 450 liters, som då var 3 år gammalt bara. 65 cm högt och 150 cm lång akvarium som då helt plötsligt inte hade några stag. Plastramen höll iaf (buktade duktigt dock) tills jag fick spännband runt hela karet som nödlösning. Knäpp design.

Dimmigt akvarium. Ska ha i något mer i det, men inte bestämt vad riktigt. Det måste gå att fånga fiskar i det, så jag kan inte ha någon stor djungel. Ska även gå corydoras där, så jag kan inte ha marktäckande växter som gör att de inte får plats.
1000088577.webp

Jag fick vackert ansa ovanför-ytan-växterna i 243an igen. På höger sida där har jag börjat klippa ner flygande plättarna men jag tycker som vanligt inte det syns på bild vilket jäkla trassel/djungel de bildar. Älskar att de trivs men älskar inte alltid att behöva handskas med hur bra den trivs! 😅
20250921-175521.jpg

Varigerade monsteran ska jag nog ta ut. Den hade smygit ned en sån där stöd-lian bakom karet på typ 1,2 m. Eller det var iaf vad jag lyckades dra upp innan den gick av.
20250921_182145.webp

De runda:
20250924_115717.webp

Det större klot-akvariet får jag dock ansa friskt i, algerna trivs tyvärr i ljuset till vänster och rotalan växer fort. Bor lite babaultiräkor i den och just nu huserar den även en liten dario-hane som behövde komma från sina bröder. Han verkar trivas bra där men det är inte meningen att det ska vara ett permanent boende för honom.

Dario-honorna är så söta. Jag tycker de är urgulliga så fort de stirrar på nått:
04-165117.jpg

Eller så ser de bara lustiga ut!
04-2164949.jpg

En fin en med lite små färgklickar, precis som mamma. <3
Visa bifogad fil 174728

Jag ser att du har en buce, och du har ju allmänt jättefina kar.

Jag har en 30-liters med bara växter som jag skulle behöva avveckla, men vet inte vad jag ska göra med växterna (bara mossa och typ... 10 sorters buce). Är det något du skulle vara intresserad av, eller känner du någon som samlar buce? Känns som lite slöseri att ge dom till djuraffären.

Jag har en 30-liters med bara växter som jag skulle behöva avveckla, men vet inte vad jag ska göra med växterna (bara mossa och typ... 10 sorters buce). Är det något du skulle vara intresserad av, eller känner du någon som samlar buce? Känns som lite slöseri att ge dom till djuraffären.
Haninge har akvarie loppis imorgon
Örebro storauktion 25/10
Uppsala storauktion 29/11

Tack! <3 Jag är absolut intresserad! Jag har ett lite gäng men hade väldigt gärna haft fler av dem, tycker de är så fina. 🥰

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat