En VäderålVad är det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En VäderålVad är det?
TackEn Väderål
Är min favorit firre
Jag har 2 marmor. Köpte dem som yngel på en Haf loppisDen snyggaste marmorscalare jag sett
Visa bifogad fil 176024
Och alltså. Jag villhöver bilbukar. Så otroligt coola små fiskar!![]()
Bilbukar är jättekul och fyller ett skikt som ofta är tomt i akvariet tycker jag!
Ja, det gillar jag också med dem. Känner mig dock osäker på hur stort akvarium jag skulle vilja ha dem i. Vet inte om jag känner att 54L räcker.Bilbukar är jättekul och fyller ett skikt som ofta är tomt i akvariet tycker jag!
Jag skulle personligen inte ha dem i en 54, men så småningom har du kanske utrymme för ett större kar igen?Ja, det gillar jag också med dem. Känner mig dock osäker på hur stort akvarium jag skulle vilja ha dem i. Vet inte om jag känner att 54L räcker.
Jo, det är så jag känner också. Får se lite vad jag hittar på. Är iaf riktigt pepp på att få hit mina akvarier och kunna hitta på något kul med dem. Ska beställa in mer fisk till jobbet i veckan och tänker att leverantören kanske kan hitta på något kul till mig annarsJag skulle personligen inte ha dem i en 54, men så småningom har du kanske utrymme för ett större kar igen?
Jag har för mig att det finns en mindre variant av bilbukarna men de vill nog ha mer utrymme än så ändå, så att de kan zooma och skutta!
De är väldigt nyfikna överlag och klämmer sig gärna in på ställen. Sen är vissa individer absolut värre än andra men man bör ta bort/täppa igen allt som de potentiellt skulle kunna avliva sig själv på på det viset. Det är inte alltid så lätt att förutspå dock! Vanliga dödsfällor för dem är till exempel bottenhålet i krukor och räkgrottor.Alltså kampfisk/betta. Är vissa helt enkelt självmordsbenägna?
Har haft förr utan problem, både snälla hanar i sällskapsakvarium och andra solo i mindre kub.
Såg en så himla fin kritvit i lokala butiken att jag var tvungen slå till. Särbons kub fick husera den. Han har haft betta där förr i flera år men har nu bara små minifiskar jag precis glömde namnet på.
Bettahanen levde 4 h innan den lyckats dekapitera sig själv i en pump. Tydligen är eheim pick up filtren så idiotiskt designade att om de tappar en av sugplopparna på baksidan kan en fisk simma rakt in i pumpen
Någon månad senare beställde jag en ny vit fin. Filtrets alla sugploppar borttagna och hålen täppta. Allt frid och fröjd. I två dagar. Sen har den nya hanen lyckats ta död på sig själv genom att köra in huvudet i ett hål i en hålsten och fastna. Och endera brutit nacken av sig eller drunknat.
Törs inte beställa en tredje (och ha i egen kub) för de måste ju tro jag är världens sämsta akvarist. Men allvarligt, är det bara maxad otur eller är vissa helt enkelt mer benägna att ta kål på sig än andra?![]()
Hade en hane som fastnade i hålet på lerkrukaAlltså kampfisk/betta. Är vissa helt enkelt självmordsbenägna?
Har haft förr utan problem, både snälla hanar i sällskapsakvarium och andra solo i mindre kub.
Såg en så himla fin kritvit i lokala butiken att jag var tvungen slå till. Särbons kub fick husera den. Han har haft betta där förr i flera år men har nu bara små minifiskar jag precis glömde namnet på.
Bettahanen levde 4 h innan den lyckats dekapitera sig själv i en pump. Tydligen är eheim pick up filtren så idiotiskt designade att om de tappar en av sugplopparna på baksidan kan en fisk simma rakt in i pumpen
Någon månad senare beställde jag en ny vit fin. Filtrets alla sugploppar borttagna och hålen täppta. Allt frid och fröjd. I två dagar. Sen har den nya hanen lyckats ta död på sig själv genom att köra in huvudet i ett hål i en hålsten och fastna. Och endera brutit nacken av sig eller drunknat.
Törs inte beställa en tredje (och ha i egen kub) för de måste ju tro jag är världens sämsta akvarist. Men allvarligt, är det bara maxad otur eller är vissa helt enkelt mer benägna att ta kål på sig än andra?![]()
Det är inte helt ovanligt att kampfiskar fastnar i diverse håligheter, just för att de som @Scandi säger är väldigt nyfikna. Köp en till kampis, men ha inget i akvariet som den kan fastna i. Värmare nära(!) glaset eller fritt, ingen inredning med hål som är på gränsen storleksmässigt och ett svampfilter eller liknande.Alltså kampfisk/betta. Är vissa helt enkelt självmordsbenägna?
Ja hade jag sett att en sugkopp var borta hade jag ju absolut sett det som en risk att fastna. Dock lite förbluffad den lyckades hitta den dödsfällan på 4 h.Hade en hane som fastnade i hålet på lerkruka
Har haft flera fiskar (inte bara bettor), som har fastnat i hålen för sugpropparna på innerfilter