Akvarietråden VI

Bukefalos 30 år!

Frågor från en okunnig. Men har firren käkat upp ynglet?

Kan du lägga ut en bild på hela fisken? Jag blev nyfiken på hur den ser ut
Nej, den har inte käkat upp ynglet :) Den är munruvare, så den "förvarar" ägg och sedan yngel i munnen tills den bedömer att ynglen är stora nog att klara sig själva. Ynglen mår jättebra där. Det är inte jätteovanligt med munruvande fiskar, även om det inte är det vanligaste. Just den här typen av fisk kommer ursprungligen från ett område där det inte finns speciellt många gömställen och där alla fiskar är stora och glupska, så att munruva dem är den säkraste tekniken. Ganska häftigt hur saker kan utvecklas! :)

malawi.webp

Nej, den har inte käkat upp ynglet :) Den är munruvare, så den "förvarar" ägg och sedan yngel i munnen tills den bedömer att ynglen är stora nog att klara sig själva. Ynglen mår jättebra där. Det är inte jätteovanligt med munruvande fiskar, även om det inte är det vanligaste. Just den här typen av fisk kommer ursprungligen från ett område där det inte finns speciellt många gömställen och där alla fiskar är stora och glupska, så att munruva dem är den säkraste tekniken. Ganska häftigt hur saker kan utvecklas! :)

Visa bifogad fil 186415
Wow! Vad häftigt 🤩

Tror jag är lite traumatiserad av mitt akvarie som barn. Såg en black Molly yngla, sen vände hon sig om och åt upp ynglet 😵 jag satt och storgrät!

Wow! Vad häftigt 🤩

Tror jag är lite traumatiserad av mitt akvarie som barn. Såg en black Molly yngla, sen vände hon sig om och åt upp ynglet 😵 jag satt och storgrät!
Ja, levandefödare (tex molly, guppy och platy) kan göra så. Jag har hört teorier om att det är för att ynglen som inte fattar att de måste gömma sig inte är "bra nog" ute i det vilda och att honan därför vänder sig om och äter. Vet dock inte huruvida det kan tänkas stämma eller inte, däremot tänker jag ofta på jobbet att den fisk i ett akvarium som är mest svårfångad troligen är "den bästa" just för att den nog hade haft störst chans att överleva i det vilda :rofl:

Funderar på att ta en kull kampfiskar. Känns som en bra semestersyssla :p Samtidigt vet jag inte riktigt om jag kommer orka, och hur jag ska göra med de yngel som lyckas växa upp och bli stora och fina. Måste klura lite till på det hela.

Gav bort mina guppys förut, så nu har jag ett tomt kar. Skulle bara titta in i en butik här men eh... hoppsan :p
1000011928.webp

Ska bli intressant att se hur fenorna utvecklas sedan. Det är en ung och tilltufsad krabat som jag fick för en struntsumma.

Liknande trådar

• Katt som bråkar med den andra katten
  • Problem med sambons ex..
  • Akvarietråden lll
  • Problem hund, situation som börjar bli ohållbar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12