Akvarietråden VI

Bukefalos 30 år!

Det är tyvärr väldigt brandfarligt och man avråder otroligt starkt från att koppla ihop flera grenuttag och/eller skarvsladdar sådär. Du har dessutom en skada på minst en kabel och de är oskyddade väldigt nära vatten.

Kan du inte se till att få fler vägguttag? Ett grenuttag eller en skarvsladd ska egentligen alltid sitta i ett vägguttag. Sen har vi nog alla kopplat ihop två grenuttag eller satt ett grenuttag i en skarvsladd. Jag med.

Men det på din bild är verkligen verkligen inte bra någonstans och skulle försäkringsbolag, hyresvärd (om man hyr sin bostad) etc se det där skulle det bli starka reaktioner. Och skulle de bli en brand och brandutredningen fastställa att det började i den där härvan skulle det kunna ge stora problem med försäkringsersättning. Så försök rensa upp det för din egen skull!

Har nu flyttat de två största kampis-ynglen till ett nytt litet akvarium där de får bo med pygmépansarmalar. Tanken är att pansarmalarna ska städa upp resterna från all yngelmat :p Kanske sätter i några skräpräkor också.

Matar nu med Hikari first bites varvat med nykläckt artemia. Verkar fungera bra.
1000013509.webp

Gav bort mina guppys förut, så nu har jag ett tomt kar. Skulle bara titta in i en butik här men eh... hoppsan :p
Visa bifogad fil 187605
Ska bli intressant att se hur fenorna utvecklas sedan. Det är en ung och tilltufsad krabat som jag fick för en struntsumma.
Min lilla trasiga hane har helt klart blivit bättre. Han går tyvärr i ett akvarium med lite tråkig belysning, så han glänser inte riktigt, men man ser ändå en stor förbättring hos honom. En riktigt trevlig och aktiv hane. Det vore kul att hitta en passande hona till honom senare när han växt till sig lite mer.
1000013664.webp

Nu har det inte dött några räkor för mig sedan I mars men i förrgår var det dags igen. Min rödaste räka hade dött när jag kom hem från jobbet. Inget ändrat i akvariet. Nu är det fem pigga grabbar kvar och således dags att skaffa nya kompisar till dem. Har lite ångest över detta eftersom det verkar vara så känsligt att släppa ned nya räkor i okänt vatten. Men, det måste göras :nailbiting: . Får åka och välja ut några under semestern.

Nu har det inte dött några räkor för mig sedan I mars men i förrgår var det dags igen. Min rödaste räka hade dött när jag kom hem från jobbet. Inget ändrat i akvariet. Nu är det fem pigga grabbar kvar och således dags att skaffa nya kompisar till dem. Har lite ångest över detta eftersom det verkar vara så känsligt att släppa ned nya räkor i okänt vatten. Men, det måste göras :nailbiting: . Får åka och välja ut några under semestern.
Om det var den rödaste så kanske det var en gammal hona? Skulle ju i så fall kunna förklara om de inte förökar sig :) normalt sett blir de ju annars snabbt flera.

1000013913.webp

Det händer en del på en vecka ändå! Betydligt större och nu börjar det komma lite pigment också. Ska bli intressant att se färger, kön osv. Otroligt svårt att få bra bilder dock eftersom de är små, snabba och pigga :D Som tur är så har jag redan flera vänner och bekanta som vill ha yngel sedan, så jag behöver inte oroa mig (än) för att hitta bra hem till dem.

Vill ha ett akvarium! 54 liter känns för litet, 105 liter känns för stort. Vill ha ett lagom stort kar som passar bra på min byrå :angel: Gärna med vita detaljer :angel: Någon med tips?

Vill ha ett akvarium! 54 liter känns för litet, 105 liter känns för stort. Vill ha ett lagom stort kar som passar bra på min byrå :angel: Gärna med vita detaljer :angel: Någon med tips?
Tror Juwel har ett på 70 eller 80 liter. Men tänk på vikten om du ska ha det på en byrå. T ex en Ikea-byrå eller motsvarande är ju ofta bara plywood och det skulle jag inte våga ställa ett akvarium på.

Jag tänker att om den håller för mig så borde den hålla för ett akvarium?
Jag är ingen expert och vet ju inte vad du väger, så kolla gärna med någon som kan mer om belastning och hållfasthet.

Men 80L vatten plus grus och själva akvariet vikt närmar sig nog 100 kg. Och det ska hålla i längden. Personligen skulle jag inte våga, men jag är försiktig av mig.

Vad är det för byrå? Ofta när man har akvarium på byråer så börjar själva byrån efter ett tag att sjunka ihop i mitten. Inte något man vill kombinera med större mängder vatten. Annars röstar jag såklart 100% på att du ska skaffa ett akvarium :D

Jag har velat ha en chokladciklid länge (för att de verkar så goa, personliga och är sådär lite fulsöta) men tänkt att jag kan ha en sån EFTER Fenella.

Men så var det då denna med sitt ärriga öga, som alltid bara satt i ett bakre hörn i butikskaret när jag varit där och tittat som jag blivit extra förtjust i.

Så jag tänkte att, den snällaste, lugnaste stora ciklidarten + en klätterfisk som alltid funkat med allt möjligt konstigt och brötigt i fiskväg = borde gå? Det trodde säljaren med, som är mkt mer kunnig och erfaren än mig så jag provade.

01ö.82415.webp

Nä minsann, inte då! Inte än iaf. Fenella blev skitsur!

Den stör visst Fenellas alla väldigt specifika rutiner tycker hon. Den parkerar sig på hennes matplats till exempel och det är visst väldigt upprörande för henne!

#Kränkt Klätterfisk
02-Kr-nkt3-7.jpg

Surkotte med alla taggar upp:
04surkotte.webp

Det har naffsats, tjaffsats, knuffats och fösts omkring från bägges håll emellanåt. Helt normalt, ingen konstig introduktion egentligen och överlag är det lugnt men iom att cikliden är lite kraftfullare och större (och med tiden blir den ju ännu större - uppåt 30 cm vs sina nuvarande 20) så blir jag ändå orolig när de surar på varandra.

Deras tjaffs har inte blivit värre än såhär åtminstone, sen går de isär istället för att fortsätta bråka. Det har inte blivit en skråma på någon av dem än ens, så det är ändå lovande.

05.surfenella1(2).webp

06-skitarg555.gif

Om inget eskalerar utan det lugnar ned sig successivt medan de lär känna varandra tänker jag att jag kan ge det 2-3 veckor och sen bestämma mig för om allt är bra och om Fenella tycker det är okej att dela hem med choklad då eller om jag behöver lämna tillbaka den. 💔

Jag är dock hoppfull, det är trots allt två snälla arter som inte brukar leta efter trubbel.

16Snel51(5).webp

Chokladciklider kan ju ändra färg lite hur som helst men jag visste inte att deras ögon börjar lysa helt illrött när de är upprörda! På dennas ärrade öga blir det åtminstone helt galet tydligt iom att pupillen är skev och så liten.

Ärrade ögat vs normala ögat:
17.857235.webp

Lätt att se när den fått nog iaf!

Exempel på olika färger hos vuxna chokladciklider:

In-Collage-20260803-111210993.jpg

Rätt galet! Vad jag förstår tror man de olika färgerna beror på t.ex humör, lek, stress, vattenparametrar och genetik.

För min del gör det inget alls om min väljer att vara en gråbrun klump i slutändan, färgskiftandet de är kapabla till är iaf lustigt och det blir kul att se vilken typ denna känner att den är.

I butiken såg den dämpat vinröd/lila ut, under transporten brun och mörkgrå med gulvita fläckar och idag verkar den föredra laxrosa med lite grönt skimmer bak typ, haha.

Liknande trådar

• Katt som bråkar med den andra katten
  • Problem med sambons ex..
  • Akvarietråden lll
  • Problem hund, situation som börjar bli ohållbar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat