Akvarietråden VI

Bukefalos 30 år!

Vissa är lite gulare:
Visa bifogad fil 189174
De är så himla vackra fiskar tycker jag! Som små pastell-regnbågar!

Trodde de skulle vara lite lugnare i det här karet men de är lugnare än de var i butiken iaf. Det märks verkligen att det är en Danio!

Jag hade nog trott de skulle ta rygg på horden helt orädda miniöringar mer men än så länge håller de ihop i de mörkare partierna i karet. Kanske tycker de karet är lite för ljust överlag. Får helt enkelt se hur de känner framöver och eventuellt justera saker och ting lite.
Jag skulle vilja ha dem nån gång. Men de kanske passar bäst i eget kar?

Fortfarande pytteliten, men börjar få färg och jag tycker den är så fin :love:
1000014886.webp

Jag skulle vilja ha dem nån gång. Men de kanske passar bäst i eget kar?
Framförallt brukar glödbandsdanion verkligen komma till sin rätt när de är ganska många. Har man bara 5st så gömmer de sig mest, men så fort de blir fler och känner sig lite tryggare så är de vilda och framåt. Jag gillar dem verkligen, även om de är för livliga för min smak.

Framförallt brukar glödbandsdanion verkligen komma till sin rätt när de är ganska många. Har man bara 5st så gömmer de sig mest, men så fort de blir fler och känner sig lite tryggare så är de vilda och framåt. Jag gillar dem verkligen, även om de är för livliga för min smak.
Ok
Galaxy rasbora med?

Köpte en stor Klätterfisk och 4 små och en stor gul zebra ciklid av en Uafare idag.
Så nu har jag 4 Klätterfiskar
Hade en guling innan, en stor hane. Så hoppas på honor nu

Kom hem till pansarmalsägg som simmade runt :rofl: Hade dem i yngelkasse, men tyvärr såg jag hur en av dem tog sig ut och snabbt(!) blev uppäten av en regnbåge... Nu har jag därför flyttat över hela yngelkassen med vatten till en stor matlåda. Har inget filter eller liknande till den, men jag får helt enkelt göra dagliga små vattenbyten och hoppas att det räcker. Har just nu inget ledigt akvarium. Kanske kan starta igång en kub till om någon dag. Så snart hyresvärden har bytt golv här inne så får jag se till att göra i ordning massor av småkar och liknande för alla yngel. Blir lite mycket med både en kull kampfiskar och en kull pansarmalar samtidigt. Men pansarmalarna kan iaf gå tillsammans även som vuxna :rolleyes:

Det mest färgglada ynglet växer och mår bra.
1000015201.webp

Vet dock att det kommer ta tid innan de alla färgar ut och man kan se vad det faktiskt blir av dem. Både fördel och nackdel med kampisar och andra fiskar som odlas på färg. Med regnbågar, tetror och alla "naturliga fiskar" så är det ju bara kul om det blir yngel och alla yngel är bra så länge de är sunda. Med kampisar, guppys mfl så blir det ju färgavel och allt ska dessutom vara så snyggt som möjligt. En del av mig ogillar det, så framöver kommer jag åter igen satsa på att odla mer naturliga fiskar. Jag vill inte behöva sålla fiskar på färg.

De här neonrosa/orangea guppysarna (endlerhybrid kanske?) jag såg i affären igår tycker jag var riktigt tjusiga!
0-32.jpg
(Tycker det är gulligt när fiskar har röda näsor så lade in en bild på en av den sorten med.)

En salig blandning oscars, den bleka i mitten tycker jag är extra fin, inte sett denna färgvarianten förut.
20260812-134424-2.jpg

Fick en liten bild på den stora charmiga gulkorven med. Har alltid velat ha ett jättekar med bara en go hög clariasmalar någon gång och denna är så fin! Bilden är överexponerad tyvärr, den är verkligen GUL IRL:

20260812-134424-1.jpg

Ett sånt här gäng prickigkorvar hade varit drömmen för mig. Älskar dem! 🤗🥰
Clarias-batrachus-ZOO-Brno.jpg

Min chokladciklid gick i detta karet, med en rejält stor och häftig clown knivfisk i färgvarianten 'gold', aldrig sett en sådan IRL förut heller:
20260802-114635.jpg

Min lille rosa chokladpralin visar upp sig:
20260806_051925(10).webp

Det går lite sisådär med Fenellan och chokladen tillsammans, lite upp och ned från dag till dag.
0-25-14.jpg

Fenella är störd över nykomlingen och han håller på och rutar in sitt revir.

Sen är hon ju långsammast i världen på att äta. Det är definitivt inte han!

Hon ska liksom titta och fundera, inte bli störd, och sen kanske hon kan tänka sig att smaka. Funderar på att åtminstone dela av karet för matning på något smart sätt så att hon kan få äta i lugn och ro några dagar.

0.Fenellan1).webp

Liknande trådar

• Katt som bråkar med den andra katten
  • Problem med sambons ex..
  • Akvarietråden lll
  • Problem hund, situation som börjar bli ohållbar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur