Akvarietråden VI

Bukefalos 30 år!

Idag köpte jag en till mosaikgurami, en hona, för att det ska kunna lugna ner sig lite i akvariet. Hanen är lite förvirrad. Precis i början for han efter båda honorna i full fart och försökte jaga båda helt hysteriskt. Honorna blev också lite tjafsiga sinsemellan. Nu är det lugnt igen och kommer förhoppningsvis vara lugnare framöver. Mina små ciklider äter glatt och min lilla scalare är det full fart på. Var frestad att köpa bilbukar idag, men lät bli. Mosaikerna tar upp rätt mycket plats i övre delen av akvariet. Troligen sätter jag sedan ner mina luminatus mer mitt i allting. Eller så blir det mina praecox ändå. Ska fundera lite till på det.

Den lilla kampisen jag räddat mår iaf jättebra nu. Han simmar obehindrat, äter glatt och mår som vilken kampis som helst. Nu måste jag alltså bestämma mig för om jag ska sälja honom eller behålla honom... Svårt. Han är väldigt söt...
Bild på kampisen?

Bild på kampisen?
Har en bild som jag tog när han ganska precis landat här. Ska försöka ordna något bättre i helgen :)
kamprädd.webp

Lilla räddnings-kampisen klarade sig inte :( Något var nog fel ändå, för plötsligt blev han seg och dagen efter så var han död. Tyvärr.
Jag har däremot hittat ett nytt, jättefint hem till min scalare. Den flyttade idag och det känns jättebra.

Så, nu när det fanns lite plats i några akvarier så råkade det bli lite shopping... :D Jag fick syn på en jättefin kampfiskhona i en butik. Hon följde med hem. Sedan kunde jag inte låta bli att köpa en grupp chokladguramis. De är SÅ charmiga. Har inga bra bilder på dem än, men ska ordna det så snart som möjligt. Kampishonan är en gulaktig dam, crowntail. Jättefin i kroppen på alla sätt, pigg och glad. Jag är inte förtjust i crowntailhanar, men den här honan var trevlig.

Råkade köpa pansarmalar idag. Eller ja. Det var ganska planerat. Det som inte var bestämt sen innan var vilken variant jag skulle ha. Det blev vanliga "metallpansarmalar", men de lär bli riktigt snygga i svartvatten. De går nu i mitt 200L. En ny växt införskaffades också, och jag känner att akvariet börjar bli riktigt fint. Ska ta en ny bild senare när de andra akvarierna slocknat för dagen.
cory.webp

Jag kan ha råkat köpa guppys :rofl:
Vi har fått in mixade snakeskin-guppys och bland hanarna fanns det flera guldfärgade som var otroligt snygga. Det fanns också en guldfärgad bland honorna. Så eh. Jag tog den finaste hanen och den matchande honan. Nu får de simma i mitt 200L, mest för att jag inte har någon mer genomtänkt plan för dem än. Dessutom vill jag trolla lite och ordna plats för en till kampfiskhane... Samtidigt ska jag dra ner på antalet akvarium så eh... Ja. :angel:

Har ju tänkt att jag ska avveckla något akvarium för att allmänt få bättre plats i min lilla stuga. Dock utan riktig plan för vad jag ska göra av allt osv.

Så igår fick jag besök av hyresvärdens barn. De älskar(!) att titta på mina fiskar och vill gärna ha egna. Hyresvärden har varit skeptisk, men när barnen inte hörde så pratade vi lite om det hela. Nu lutar det åt att de tar ett av mina akvarium "på prov" och testar hur det går. Jag behöver då inte fundera på förvaring, behöver inte göra mig av med något alls egentligen och så får de träna på lite akvarieskötsel :rofl: Idag ska jag förbereda så mycket som möjligt i form av att flytta fiskar osv.

Jag köpte två malar igår :D Satte ner dem med min ena kampfiskhane, och trevligt nog så kunde han inte vara mer obrydd om sina nya kompisar. Han simmar runt som om de inte är där, och jag ser redan hur malarna ätit lite alger på glaset. Helt klart smidigt att kunna ha två malar i ett 25L :p (De kommer såklart få flytta till större när de växt lite. Jag har några olika akvarier att välja på då)

Vi har fått in vansinnigt snygga caridina-räkor på jobbet. Odlade i vanligt kranvatten. Jag är minst sagt sugen på att köpa :rofl:
1000007266.webp

Men, först ska jag få ordning på allt här hemma. Idag är jag ledig och ska se till att flytta lite fisk och göra vattenbyte i 200L. Det behövs verkligen.

Var in på Zoo.se idag
Köpte ett förhoppningsvis par av red face golden mollys. En honungs gurami 2 siameser 5 glasmalar
Har inte provat glasmalar innan

Liknande trådar

• Katt som bråkar med den andra katten
  • Problem med sambons ex..
  • Akvarietråden lll
  • Problem hund, situation som börjar bli ohållbar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur