Akvarietråden VI

Bukefalos 30 år!

Superfina!

Vad har du för pump till dina räckor. Jag har ett 25-litersakvarium som jag försöker ha räkor i. Fick det av en kompis plus en tillhörande pump. Nu har jag en nylonstrumpa över insuget för att slippa få in räkorna och fastna i filtret.

/Lizzie
Ska du bara ha räkor där i? Jag hade helt ärligt skippat att ha filter/pump då.

En av nykomlingarna på jobbet, en dario tigris :)
1000016075.webp

Superfina!

Vad har du för pump till dina räckor. Jag har ett 25-litersakvarium som jag försöker ha räkor i. Fick det av en kompis plus en tillhörande pump. Nu har jag en nylonstrumpa över insuget för att slippa få in räkorna och fastna i filtret.

/Lizzie
Till de på bilden som går i ett 243 liters kar har jag ett ytterfilter med ett räksäkert insug, i 112an har jag ett eheim innerfilter med nylonstrumpa över, i 44an har jag ett hang on filter (som suger så det rekommenderar jag inte), i 30 liters karen har jag aquaels mini filter som jag tycker är bra, i nått kar har jag luftpumpsfilter också.

Nylonstrumpor funkar finfint så det går jättebra att köra på det! :D
Såhär har jag gjort med mitt för att inte få in räklingar någonstans:
24-webp.176187

Till de på bilden som går i ett 243 liters kar har jag ett ytterfilter med ett räksäkert insug, i 112an har jag ett eheim innerfilter med nylonstrumpa över, i 44an har jag ett hang on filter (som suger så det rekommenderar jag inte), i 30 liters karen har jag aquaels mini filter som jag tycker är bra, i nått kar har jag luftpumpsfilter också.

Nylonstrumpor funkar finfint så det går jättebra att köra på det! :D
Såhär har jag gjort med mitt för att inte få in räklingar någonstans:
24-webp.176187
Funkar det på pilnäbbar med? Mina näbbar envisas med att bo i Eheim pumparna i karet
Strumpa har jag provat när jag hade mkt ancistrus yngel

Imorgon blir det räk-shopping. Gänget i akvariet vill ha nya kompisar. Helst några som är riktigt sugna på alger för det betas av lite väl långsamt här. Ni som är erfarna, ska jag förbereda akvariet på något särskilt sätt eller är det bara själva aklimatiseringen av de nya räkorna som jag måste vara supernoga med?

Imorgon blir det räk-shopping. Gänget i akvariet vill ha nya kompisar. Helst några som är riktigt sugna på alger för det betas av lite väl långsamt här. Ni som är erfarna, ska jag förbereda akvariet på något särskilt sätt eller är det bara själva aklimatiseringen av de nya räkorna som jag måste vara supernoga med?
Har du kommunalt vatten och räkorna redan nu går i kommunalt vatten så behöver du inte ens vara noga med att acklimatisera dem.
/hon som bara öppnar påsen och slänger i räkor mm när vattnet väl är rätt temperatur, och aldrig haft problem kopplat till det :p

Har du kommunalt vatten och räkorna redan nu går i kommunalt vatten så behöver du inte ens vara noga med att acklimatisera dem.
/hon som bara öppnar påsen och slänger i räkor mm när vattnet väl är rätt temperatur, och aldrig haft problem kopplat till det :p
Jepp, kommunalt. Det låter synnerligen odramatiskt. Tack! Får hoppas att mitt lilla fulräksgäng blir glada över sina nya lite mer färgglada kompisar.

Det blev lite hetsk stämning vid utsläppet. (Ursäkta dålig bild.) Min ena fulräka liksom kastade sig på den nya. Lite oklart varför men det såg argt ut.
20260817_133500.webp

Nu är jag hemma med detta gänget och ska snart släppa dem i min minimala lilla kub. Någon som vet vad nätet är till för? (Detta är första gången jag tar hem räkor från djuraffär så jag har ingen aning.)Visa bifogad fil 189661
Räkor är dåliga på att simma, så det kan vara bra att ha i lite nät eller någon liten växtbit för dem att hålla i under resan :)
Ser ut att vara fina räkor!

Kan konstatera att det inte kommer bli någon jättemängd med pansarmalsyngel som överlever, men några är det fortfarande full fart på. Ska göra ett försiktigt vattenbyte snart och fortsätta mata lite och ofta. Hoppas på att åtminstone någon klarar sig.

Kan konstatera att det inte kommer bli någon jättemängd med pansarmalsyngel som överlever, men några är det fortfarande full fart på. Ska göra ett försiktigt vattenbyte snart och fortsätta mata lite och ofta. Hoppas på att åtminstone någon klarar sig.
När jag hade corys yngel, hade jag dem i egen burk
Matade med kokt äggula

Det blev lite hetsk stämning vid utsläppet. (Ursäkta dålig bild.) Min ena fulräka liksom kastade sig på den nya. Lite oklart varför men det såg argt ut.Visa bifogad fil 189669
Det där är en hane som kollar in en ny hona. ;D

Vissa av mina hanar gör så precis varenda gång det flyttar in en ny fin tjej:
InCollage_20260818_071317581.webp

Väldigt på, helt hopplös. Denna honan var inte så imponerad!
20240405-004815-1-1.gif

Liknande trådar

• Katt som bråkar med den andra katten
  • Problem med sambons ex..
  • Akvarietråden lll
  • Problem hund, situation som börjar bli ohållbar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur