Jag bor utanför Hudiksvall och ja det är rätt dåligt runt här.Jag har noterat sen ganska många år tillbaka att det knappt verkar finnas några akvariebutiker kvar mer än kanske i storstäderna. Jag bor i medelstor stad men här finns ingen såvitt jag vet, och i min hemstad fanns när jag växte upp två st, men båda är borta sen ganska länge. Stämmer min bild eller är jag bara dålig på att leta?
Anledningen till att jag funderar över detta är att jag är sugen på att starta upp ett akvarium igen, men vet inte hur jag ska få tag på växter och fisk på ett smidigt sätt. Har även detta flyttat över till onlinehandel? Eller behöver jag ta mig till tex Stockholm för att köpa grejer?
I Söderhamn finns en Arken som har fisk, den skulle jag inte rekommendera. Det är sjukt dyrt och allt vi köpt där har dött ganska snabbt, de tom sålde oss en "sjuk" fisk en gång, visade sig att värmarna inte hade fungerat i deras system ett tag, fisken var död när vi kom hem.
I Sundsvall (Birsta) finns också en Arken som jag däremot varmt kan rekommendera. Inget megautbud direkt men trevlig och kunnig personal. Dogman också på Birsta har också fisk, vi har aldrig köpt där men har varit dit en gång. De hade ett relativt stort utbud av olika tetror men inga arter alls som var större än mindre gouramis typ.
I Gävle fanns tidigare en bra butik men den har lagt ner. Det finns kvar en butik ute på insutriområdet som jag tyvärr inte minns vad den hette. Vi har varit där och kollat, inget jätteutbud.
Stockholmsområdet har jag ingen koll på. I Göteborg finns dels jag tror Sveriges största akvariebutik Kungälvs akvarium samt min personliga favorit Nols akvariehobby. Båda butikerna har supertrevlig personal och stort utbud även av större fiskarter. Inne i stan på Hisingen ligger också Salt i väst som enbart har saltvattensfiskar. Även om man har sötvatten så rekommenderar jag starkt ett besök bara för att titta på otroligt fina fiskar, koraller och grejer.