Akvarietråden VI

Bukefalos 30 år!

Jag har noterat sen ganska många år tillbaka att det knappt verkar finnas några akvariebutiker kvar mer än kanske i storstäderna. Jag bor i medelstor stad men här finns ingen såvitt jag vet, och i min hemstad fanns när jag växte upp två st, men båda är borta sen ganska länge. Stämmer min bild eller är jag bara dålig på att leta?
Anledningen till att jag funderar över detta är att jag är sugen på att starta upp ett akvarium igen, men vet inte hur jag ska få tag på växter och fisk på ett smidigt sätt. Har även detta flyttat över till onlinehandel? Eller behöver jag ta mig till tex Stockholm för att köpa grejer?
Jag bor utanför Hudiksvall och ja det är rätt dåligt runt här.

I Söderhamn finns en Arken som har fisk, den skulle jag inte rekommendera. Det är sjukt dyrt och allt vi köpt där har dött ganska snabbt, de tom sålde oss en "sjuk" fisk en gång, visade sig att värmarna inte hade fungerat i deras system ett tag, fisken var död när vi kom hem.

I Sundsvall (Birsta) finns också en Arken som jag däremot varmt kan rekommendera. Inget megautbud direkt men trevlig och kunnig personal. Dogman också på Birsta har också fisk, vi har aldrig köpt där men har varit dit en gång. De hade ett relativt stort utbud av olika tetror men inga arter alls som var större än mindre gouramis typ.

I Gävle fanns tidigare en bra butik men den har lagt ner. Det finns kvar en butik ute på insutriområdet som jag tyvärr inte minns vad den hette. Vi har varit där och kollat, inget jätteutbud.

Stockholmsområdet har jag ingen koll på. I Göteborg finns dels jag tror Sveriges största akvariebutik Kungälvs akvarium samt min personliga favorit Nols akvariehobby. Båda butikerna har supertrevlig personal och stort utbud även av större fiskarter. Inne i stan på Hisingen ligger också Salt i väst som enbart har saltvattensfiskar. Även om man har sötvatten så rekommenderar jag starkt ett besök bara för att titta på otroligt fina fiskar, koraller och grejer.

Råkade köpa 2 till L-malar :angel: De går nu med min nyaste kampfisk. Han verkar helt obrydd när det gäller sina nya "kompisar", som tur är (men hade det blivit kaos har jag ju fler akvarium att sätta ner dem i).
1000018304.webp

Jag har noterat sen ganska många år tillbaka att det knappt verkar finnas några akvariebutiker kvar mer än kanske i storstäderna. Jag bor i medelstor stad men här finns ingen såvitt jag vet, och i min hemstad fanns när jag växte upp två st, men båda är borta sen ganska länge. Stämmer min bild eller är jag bara dålig på att leta?
Anledningen till att jag funderar över detta är att jag är sugen på att starta upp ett akvarium igen, men vet inte hur jag ska få tag på växter och fisk på ett smidigt sätt. Har även detta flyttat över till onlinehandel? Eller behöver jag ta mig till tex Stockholm för att köpa grejer?
När jag flyttade hit för 15 år sedan (Kalmar) fanns två akvariebutiker + att Arken Zoo hade fiskar. Nu finns endast en kvar som drivs av två personer. Mycket bra butik, de har ett grundutbud men man kan också specialbeställa om man vill ha något annat, de skickar regelbundet ut en lista på vad de kan ta hem. Finns också några privata uppfödare har jag noterat i lokala facebook-grupper för akvarieintresserade. Så sådant kan man ju också leta efter.

Fick hem en rescue för några dagar sedan, ett gäng kardinal tetror. Lite äldre dock men de verkar gilla karet iaf. Ska kolla efter fler

Alltså, @Red_Chili varje gång du postar bilder på dina superfina fiskar måste jag påminna mig själv om att jag ska hålla mig till räkor :p och att jag inte har tid att starta upp fler akvarier.
Själv har jag för stunden gett upp med räkor. Har amanoräkor som mår toppen, och ett litet gäng skräpräkor, men alla andra har dött... gissar att det är något i vattnet hos mig som inte fungerar för dem. De flesta fiskar mår dock utmärkt som tur är. Både regnbågar och kampisar verkar må bra. Har köpt några platy nu att testa med också. Hoppas på att nästa boende, vart det nu kan bli, har vatten mer lämpat för räkor.

Liknande trådar

• Katt som bråkar med den andra katten
  • Problem med sambons ex..
  • Akvarietråden lll
  • Problem hund, situation som börjar bli ohållbar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn