Sv: Ålder vid avel?
Det beror nog helt på vilken ras det rör sig om.
Själv när jag tittar runt på hemsidor så förstår jag inte varför alla envisas med att använda sina hundar i avel så tidigt

(I salukins RAS-dokument står det att en hane bör vara MINST 2 år innan han går i avel och sedan bör man vänta minst 2 år innan han går i avel igen, så att man ska hinna utvärdera avkommorna. Så ser man en del 2åringar som har fler än 1 kull och jag undrar vad sjutton det ska vara bra för.)
Inom tex saluki (jag fortsätter använda "min" ras som exempel eftersom det är där jag är insatt i aveln) så är det fullständigt normalt att ta valpar på en 5årig tik första gången. Jag vet dessutom en uppfödare som vägrar ta valpar på tikarna innan de är 5 år, för att eventuella sjukdomar osv ska ha haft en chans att visa sig.
Så tja, ser jag en saluki i avel som är under 4 år så undrar jag ofta varför de inte väntar med att para hunden. En saluki är inte helt färdig i kropp och skalle förrän den är 3-4 år. Salukis bör inte ha massor av kullar (det rekommenderas att hanhundar har max 30 avkommor och tikar då något färre) och det hinner man absolut med att få, även om hunden skulle vara en superstjärna i aveln, om man börjar när hunden är ordentligt vuxen. Att para en hund som är under 2 år får mig irriterad.
Tilläggas kan att min Zala parades efter att hon var 7 år. Hon fyllde 7 i december och fick valpar i april. Det var inga som helst problem för henne och jag hade inte tyckt att det var konstigare om hon varit precis fyllda 8 istället. Hon är ändå så pigg och fräsch nu, nästan 10 år gammal, att folk tror att hon är tvilling till min 2åring (hennes dotter

) och absolut inte tror att hon är mer än 4-5 år när de ser henne på foton. Jag vet flera salukis som paras vid ca 8års ålder och tycker inte att det är fel pga åldern, tycker jag att det är fel så är det för att jag inte vill se hunden i avel öht.