Ålder vid avel?

Jenka

Trådstartare
Roar mig med att besöka x antal kennlars hemsidor och drömma mig bort lite =)

Men jag reagerar på att flera tar valpar på (i mina ögon) gamla tikar.
I ett fall är det första kullen på en 5-åring, ett annat en 8-åring som ska paras (där vet jag inte huruvida tiken haft valpar förut men jag antar det).

Normalt? Bra/Vettigt? Eller alldeles för gammalt?

Sv: Ålder vid avel?

Det beror nog helt på vilken ras det rör sig om.
Själv när jag tittar runt på hemsidor så förstår jag inte varför alla envisas med att använda sina hundar i avel så tidigt ;)
(I salukins RAS-dokument står det att en hane bör vara MINST 2 år innan han går i avel och sedan bör man vänta minst 2 år innan han går i avel igen, så att man ska hinna utvärdera avkommorna. Så ser man en del 2åringar som har fler än 1 kull och jag undrar vad sjutton det ska vara bra för.)

Inom tex saluki (jag fortsätter använda "min" ras som exempel eftersom det är där jag är insatt i aveln) så är det fullständigt normalt att ta valpar på en 5årig tik första gången. Jag vet dessutom en uppfödare som vägrar ta valpar på tikarna innan de är 5 år, för att eventuella sjukdomar osv ska ha haft en chans att visa sig.

Så tja, ser jag en saluki i avel som är under 4 år så undrar jag ofta varför de inte väntar med att para hunden. En saluki är inte helt färdig i kropp och skalle förrän den är 3-4 år. Salukis bör inte ha massor av kullar (det rekommenderas att hanhundar har max 30 avkommor och tikar då något färre) och det hinner man absolut med att få, även om hunden skulle vara en superstjärna i aveln, om man börjar när hunden är ordentligt vuxen. Att para en hund som är under 2 år får mig irriterad.

Tilläggas kan att min Zala parades efter att hon var 7 år. Hon fyllde 7 i december och fick valpar i april. Det var inga som helst problem för henne och jag hade inte tyckt att det var konstigare om hon varit precis fyllda 8 istället. Hon är ändå så pigg och fräsch nu, nästan 10 år gammal, att folk tror att hon är tvilling till min 2åring (hennes dotter :p) och absolut inte tror att hon är mer än 4-5 år när de ser henne på foton. Jag vet flera salukis som paras vid ca 8års ålder och tycker inte att det är fel pga åldern, tycker jag att det är fel så är det för att jag inte vill se hunden i avel öht.

Senast ändrad:

Tack för utförligt svar!

I dessa fall är det aussie det handlar om. Att hinna utvärdera kullar och se sjukdomar är jag helt med på, dock tyckte jag som sagt att det lät gammalt... Men har sett att det verkar hyfsat vanligt, i alla fall på vissa raser, och tyckte det lät konstigt. Men det kanske det inte är.

På dvärgschnauzrar verkar det rätt vanligt att ta första kullen runt 2 år, men så är det ju en liten ras också...

Jag tycker nog generellt att det är vanligare att avelsdjuren är för unga än för gamla. Ju äldre ett avelsdjur är vid debuten, desto säkrare är man på dess eget, syskonens och föräldrarnas hälsostatus. Beträffande tikar finns det naturligtvis ett bäst före-datum. Enligt SKKs grundregler är det sju år. Efter det FÅR MAN INTE para en förstagångstik. Naturligtvis är det många individer som inte bör få sin första kull så sent.

Jag har bara fött upp två kullar. Den första tiken var 2 år och 11 månader när hon fick sin kull. Nästa gång hon löper skall hon förhoppningsvis paras. Då kommer hon att vara 5 år och 3-4 månader gissar jag och hennes valpar 2 år och 4-5 månader. De är då unga vuxna och jag har haft tid att följa deras utveckling. Naturligtvis kan saker inträffa ändå, men nu känns det ändå som om både mor och barn uppnått viss ålder och visat god hälsa. Förra gången var hanen 10 år gammal, nu blir det en ungdom som just fyllt 2.

Jag tyckte det tog lite väl lång tid för tiken att komma tillbaka i full kondition efter kullen (8 valpar), så jag har i princip bestämt att det nog bara blir en kull till. Hennes mamma fick tre, den sista vid 7,5 års ålder. Hon levde till 12,5 och var i superkondition på sin ålders höst, trots att hon var ganska gammal vid sin sista kull.

Min andra tik har bara haft en kull. Hon var då 4 år och 6 månader. Valparna fyller ett år om några dagar och OM det blir en kull på den tiken får den vänta minst ett år. Hon själv återhämtade sig i rekordfart efter kullen (5 valpar), så om hon är i samma kondition om ett år som nu ser jag inte att hennes ålder då (hon kommer alltså att vara 6,5 år) är ett hinder. Men vi får se - allt beror på hur hennes avkommor utvecklas.

Båda mina tikar har haft snabba, lätta förlossningar. De har också varit i god kondition före och under dräktigheten. Jag är övertygad om att sådant är viktigt för hur tiken mår. Jag tycker det är positivt att de varit lite äldre och "vuxna". På båda har man sett att de varit mogna uppgiften att uppfostra sina barn. De har också funnit sig väl tillrätta i rollen som mamma och inte alls varit oroliga och rädda.

På det hela taget tycker jag, naturligtvis beroende på ras och individ, att det är positivt om tiken är lite äldre.

Det beror ju som sagt lite på vad det är för ras. Är tiken vid god vigör och har haft valpar tidigare ser jag inget hinder med en kull vid 7-8 år, har flera bekanta som tagit valpar på tikar i den åldern och det har gått bra. Tikarna har fått fina kullar och återhämtat sig snabbt:).

Jag säger som flera andra, dvs hellre vänta än ta en kull på en allt för ung tik!

Våra hundar blir äldre och äldre - dvs lever längre och längre :) - och en hund av "normalstorlek" är på intet sätt gammal vid 5 års ålder!

Genom att avvakta med en parning hinner tikens "rätta jag" verkligen utvecklas och man hinner se tydligt vilka styrkor och svageheter som finns.

För brukshundarna/arbetande hundar kan man dessutom utvärdera betydligt mer vad gäller mentaliteten/prestationer hos kullsyskon, avkommor efter någon av föräldrarna osv om hunden hinner blir 4-5 år innan man prara.
Man kan då se både Mh-resultat för den egna tikens kull + förhoppningsvis även Korningsresultat + minst Mh-resultat för senare kullar efter någon av föräldrarna + tävlings-/tjänstemeriter.

Sedan tycker jag att det är vettigt att alltid inför en parning låta vet. kolla igenom tiken så att allt är "på topp".
Både dräktighet, valpning och digivning sliter på tiken - oavsett ålder - men om man ser till att tiken är i riktigt bra form både fysiskt och mentalt och planerar utfodring och fysträning efter bästa förmåga så har man i alla fall gjort sitt bästa!

/Swat

Svar till alla.

Man lär sig nåt nytt varje dag, och tur är väl det :D

Att vänta har absolut fördelar, men jag trodde att det var för gammalt att ta kull på. Men som sagt, man lär sig alltid något nytt...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 993
Övr. Hund Då jag nyligen letade valp kom jag i kontakt med en uppfödare inom grupp 9. Efter att jag klarat utfrågningen om hur hunden skulle få...
Svar
14
· Visningar
3 596
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
26 253
Senast: supercassie
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 113
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈