Åldersgränser vid tävling (Utbruten från Hur ofta vaccinerar ni era gamla hundar?)

Om du tror att det inte är en extrem påfrestning för hundarna med tävlingar på den här nivån så kan jag ju inte övertyga dig. Hur många mil springar de sex hundarna per lopp?
Men jag har inte sagt något om det? Om du inte vet hur greyhound racing fungerar och vilken påfrestning det är på kroppen så är det lite svårt att diskutera.
 
Men jag har inte sagt något om det? Om du inte vet hur greyhound racing fungerar och vilken påfrestning det är på kroppen så är det lite svårt att diskutera.
Självklart är det en hög påfrestning. Jag har aldrig sagt nått annat. Du däremot jämställde ett av världens tuffaste hundjobb med rallylydnad när det kommer till hur påfrestande det är. Det är så fånigt så det är inte klokt.

Jag vidhåller att en övre åldersgräns inom högaktiva grenar är ett otyg som binder ris åt egen rygg. Hållbarhet högt upp i åldern borde premieras!
 
Senast ändrad:
Ja? Hunden jobbar väldigt hårt. Men explosivt? Jag ser inga 60km/h med sex hundar sida vid sida. En viss skillnad.
Självklart en viss skillnad, MEN en bra greyhound/vinthund bör ju vara byggd för att klara sådant också. En vinthund som bara klarar sådant några få säsonger skulle jag inte räkna som bra, hur snabb och springglad den än må vara. Då är det något fel antingen på kroppskonstruktion, övrig hälsa eller själva hundhållningen.

Sett till vad de är byggda för att klara så borde det inte vara konstigare för en vinthund att springa bra högt upp i åldrarna än vad det är för någon av vallhundarna att arbeta hårt under en dag med boskapsdjuren.

Kan tilläggas att min första saluki sprang som stödhund till en tvååring när hon själv var nästan 11 1/2. Hon var den snabbare och smidigare, trots stelheter i kroppen osv (som jag pga okunnighet inte tog hand om på bästa sätt). Hon hade en otroligt sund kroppskonstruktion och perfekt LC-mentalitet och inte ens de erfarna funktionärerna trodde att hon var speciellt gammal, absolut inte för gammal för tävling.
 
Min förra hunds dotter fick sitt tredje rally-cert i höstas efter fyllda tretton. Inte någon fysiskt hård gren, men så länge hunden vill och kan bör den så klart få tävla. Tyvärr blir det ju mindre träning om det inte finns någon tävling att trimma inför, och man kan vara helt säker på att hundar som presterar i den åldern uppskattar att jobba med sin förare.
 
Jag skulle utan att tveka starta min ~trettonåring i agility om jag fick chansen. Eller tja... kanske skulle det bli som fjortonåring eftersom vi har en del att komma ikapp i. :)
Hon är frisk och kvick!
 
Självklart en viss skillnad, MEN en bra greyhound/vinthund bör ju vara byggd för att klara sådant också. En vinthund som bara klarar sådant några få säsonger skulle jag inte räkna som bra, hur snabb och springglad den än må vara. Då är det något fel antingen på kroppskonstruktion, övrig hälsa eller själva hundhållningen.

Sett till vad de är byggda för att klara så borde det inte vara konstigare för en vinthund att springa bra högt upp i åldrarna än vad det är för någon av vallhundarna att arbeta hårt under en dag med boskapsdjuren.

Kan tilläggas att min första saluki sprang som stödhund till en tvååring när hon själv var nästan 11 1/2. Hon var den snabbare och smidigare, trots stelheter i kroppen osv (som jag pga okunnighet inte tog hand om på bästa sätt). Hon hade en otroligt sund kroppskonstruktion och perfekt LC-mentalitet och inte ens de erfarna funktionärerna trodde att hon var speciellt gammal, absolut inte för gammal för tävling.
Jo de ska absolut klara det. Men att springa lite nu som då är skillnad mot att tränas inför tävling och tävla varje helg och det tycker jag inte är okej.
 
Jo de ska absolut klara det. Men att springa lite nu som då är skillnad mot att tränas inför tävling och tävla varje helg och det tycker jag inte är okej.
Jag skulle nog tycka tvärtom, att det inte är okej att ta en äldre, otränad hund och låta den jobba intensivt då och då.

En hund som ligger i träning och ofta tävlar är ju fysiskt utrustad för att klara det på ett helt annat sätt än någon som bara gör det en gång i halvåret.
 
Jag skulle nog tycka tvärtom, att det inte är okej att ta en äldre, otränad hund och låta den jobba intensivt då och då.

En hund som ligger i träning och ofta tävlar är ju fysiskt utrustad för att klara det på ett helt annat sätt än någon som bara gör det en gång i halvåret.

Jag håller med. Min gamling tränar jag i princip aldrig i agility. I princip ALL hennes träning är fysträning anpassad för henne så hon ska kunna hålla igång. Självklart kollas hon även regelbundet av hundfysioterapeut.
Förra året hade jag som tumregel att hon aldrig tävlade 2 dagar i rad, max 3 lopp/dag och aldrig två helger på raken. För att kunna se om det är något som kommit upp som jag inte märker direkt. Jag kör henne heller inte i lag längre så att jag inte ska känna press att behöva starta.
 
Senast ändrad:
Vallning och rally och sånt fattar jag. Det är inte lika explosivt som ovalbana

Det är dock skyddet och där finns ingen åldersgräns, varken i svenskydd eller IGP. Framförallt svenskskyddet går hårt åt hundarna. Korgarbetet innebär i princip att hunden går från noll till maxfart och sedan smackar in i en "betongvägg". I IGP roteras kraften vid angrepp. I svenskskydd tar det bara stopp. Explosiva är de dock båda två.

Jag ser dock inte åldersgräns som nödvändigt. Det är sällan hundar tävlas högre upp i åren än vad de klarar.
 
Fast att tävla varje helg är ju inte direkt aktuellt inom varken LC eller kapp?
Inte? Det finns hundar som tävlas lördag, onsdag och lördag igen. Ni kanske inte har lika många tävlingar som oss?

Förra säsongen hade vi 21 lc prov och 21 på ovalen. Givetvis gick några på samma dag så det går inte att delta i alla förstås. Men tyvärr finns det folk som anmäler till allt det går. Ett oval lopp kostar ca 20-25 euro och ett lc ungefär 35. Så så himla dyrt tycker inte jag att det är? Vissa. Ovallopp går på bara 15 euro, de är kvällslopp.

Dessutom tävlar många grey och whip i två olika förbund, så plussa till 15 Ovalloppsdagar.
 
Senast ändrad:
Det är knappast aktuellt för någon. Om det ens hade funnit så mycket tävlingar så har folk knappast råd med avgifter, resor och boende varje helg.
Som tidigare inlägg. Jag försöker hålla mig till varannan helg eftersom jag vill låta hunden återhämta sig. Men vill jag så kan jag tävla varje. Bara välja och vraka både på lc- och kappsidan. De flesta har husbil. Andra kör av och an samma dag. Det blir start 4 på morgonen och så är man hemma 12 på natten. Ibland tar vi hotell, men oftast kör vi.
 
Som tidigare inlägg. Jag försöker hålla mig till varannan helg eftersom jag vill låta hunden återhämta sig. Men vill jag så kan jag tävla varje. Bara välja och vraka både på lc- och kappsidan. De flesta har husbil. Andra kör av och an samma dag. Det blir start 4 på morgonen och så är man hemma 12 på natten. Ibland tar vi hotell, men oftast kör vi.

Då är er gren avsevärt mer generös med tävlingar än innom bruks och IGP. Och pris :)
Spår ska man öht vara glad om man får gå öht numera pga platsbrist.
 
Då är er gren avsevärt mer generös med tävlingar än innom bruks och IGP. Och pris :)
Spår ska man öht vara glad om man får gå öht numera pga platsbrist.
Oj! Nej det är bara att välja och vraka. I lc brukar det vara kanske 70-150 hundar och i oval kanske 30 lopp med 3-6 hundar i varje. Jag och många andra startar två lopp om dagen så det är svårt att räkna exakt hur många individer. Vissa prov är ju tvådagars också, främst lc då.

Då fattar jag ju varför det är en viss skillnad. Jag ser åldersgränsen som ett skydd för hunden. Många är helt knäppa på att jaga titlar och mästerskap speciellt på ovalsidan. Jag tycker att det är bra att de tvingas sluta i tid.
 
Det är knappast aktuellt för någon. Om det ens hade funnit så mycket tävlingar så har folk knappast råd med avgifter, resor och boende varje helg.
Under säsong kan man lätt tävla agility varje helg om man bor i Skåne. Nu när det finns en del hallar här i söder kan man göra det även nu under vinterhalvåret. Dock betyder det inte att man måste göra det.
 
Det är knappast aktuellt för någon. Om det ens hade funnit så mycket tävlingar så har folk knappast råd med avgifter, resor och boende varje helg.

Inom vallningen är det inte alls ovanligt att tävla de flesta helger under säsong, ofta både lördag och söndag. Å andra sidan är en tävlingsrunda rena semestern jämfört med hur träning och jobb ser ut för hundarna på den nivån.

Det har varit jättebråk över att de testade att begränsa till 14 starter/säsong under 2018, den gränsen är borta igen.
 
Oj! Nej det är bara att välja och vraka. I lc brukar det vara kanske 70-150 hundar och i oval kanske 30 lopp med 3-6 hundar i varje. Jag och många andra startar två lopp om dagen så det är svårt att räkna exakt hur många individer. Vissa prov är ju tvådagars också, främst lc då.

Då fattar jag ju varför det är en viss skillnad. Jag ser åldersgränsen som ett skydd för hunden. Många är helt knäppa på att jaga titlar och mästerskap speciellt på ovalsidan. Jag tycker att det är bra att de tvingas sluta i tid.

Så länge man tävlar så tränar man. Och träningen är oändligt mycket mer arbete per vecka än en stund på tävlingsplanen. Men ändå kan jag inte se att det skulle vara belastande för hundarna, trots att vi i IGP kör tre dicipliner i en enda gren.
Vi kanske bara tävlar 5-10 ggr på ett år, men tränar lika intensivt året om med undantag för ett par viloperioder på några veckor :)
 
Så länge man tävlar så tränar man. Och träningen är oändligt mycket mer arbete per vecka än en stund på tävlingsplanen. Men ändå kan jag inte se att det skulle vara belastande för hundarna, trots att vi i IGP kör tre dicipliner i en enda gren.
Vi kanske bara tävlar 5-10 ggr på ett år, men tränar lika intensivt året om med undantag för ett par viloperioder på några veckor :)
Jag pratar fortfarande inte om hur tungt eller ansträngande ett prov är. Jag pratar om explosiviteten i ett ovallopp (som inte går att jämföra med lc). Det är som galopptävlingar. Djuren springer ibland trots allvarliga skador bara med hjälp av adrenalinet. De springer 60km/h och snubblar på varandra och det kan bli riktigt otäckt. En yngre hund klarar sig ofta bättre än en äldre tänker jag. Jag hade inte velat se trettonåringa whippets och aldrig i livet trettonåriga greyhounds i fulla lopp. Träning har jag inga problem med. Det är oftast en eller två hundar åt gången som springer då så det är inte så dramatiskt. De flesta fortsätter att träna hunden typ likadant också efter pensioneringen.

Googla greyhound racing dog falling. Jag fixar inte att titta eller söka länkar. Har film på min egen hund som blir översprungen men vill inte länka.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 375
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 688
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
30
· Visningar
2 685
Senast: Migo
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 623
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp