Åldersgränser vid tävling (Utbruten från Hur ofta vaccinerar ni era gamla hundar?)

Jag pratar fortfarande inte om hur tungt eller ansträngande ett prov är. Jag pratar om explosiviteten i ett ovallopp (som inte går att jämföra med lc). Det är som galopptävlingar. Djuren springer ibland trots allvarliga skador bara med hjälp av adrenalinet. De springer 60km/h och snubblar på varandra och det kan bli riktigt otäckt. En yngre hund klarar sig ofta bättre än en äldre tänker jag. Jag hade inte velat se trettonåringa whippets och aldrig i livet trettonåriga greyhounds i fulla lopp. Träning har jag inga problem med. Det är oftast en eller två hundar åt gången som springer då så det är inte så dramatiskt. De flesta fortsätter att träna hunden typ likadant också efter pensioneringen.

Googla greyhound racing dog falling. Jag fixar inte att titta eller söka länkar. Har film på min egen hund som blir översprungen men vill inte länka.

Jag pratar bara om tävling och ålder generellt. Inte enbart om en gren/sport.
 
Jag pratar fortfarande inte om hur tungt eller ansträngande ett prov är. Jag pratar om explosiviteten i ett ovallopp (som inte går att jämföra med lc). Det är som galopptävlingar. Djuren springer ibland trots allvarliga skador bara med hjälp av adrenalinet. De springer 60km/h och snubblar på varandra och det kan bli riktigt otäckt. En yngre hund klarar sig ofta bättre än en äldre tänker jag. Jag hade inte velat se trettonåringa whippets och aldrig i livet trettonåriga greyhounds i fulla lopp. Träning har jag inga problem med. Det är oftast en eller två hundar åt gången som springer då så det är inte så dramatiskt. De flesta fortsätter att träna hunden typ likadant också efter pensioneringen.

Googla greyhound racing dog falling. Jag fixar inte att titta eller söka länkar. Har film på min egen hund som blir översprungen men vill inte länka.

Det finns väldigt många hundar som jobbar med allvarliga skador, det har hänt att hundar som sett ut att snubbla i starten av en runda kommit i mål med benet slängandes - de har genomfört hela tävlingen utan att ens halta på det knäckta benet. Racing är inte unikt i att det är explosivt, krävande och bygger adrenalin och kamplust i hundar...
 
Och flera försöker förklara att explosivitet, där hundarna går från noll till 100 finns i fler hundsporter är din och som dessutom oftast efterföljs av andra, slitsamma moment.
Dessutom under lång tid - en finalbana tar väl drygt 20 min, och de mest explosiva momenten kommer på slutet...
 
Inte? Det finns hundar som tävlas lördag, onsdag och lördag igen. Ni kanske inte har lika många tävlingar som oss?

Förra säsongen hade vi 21 lc prov och 21 på ovalen. Givetvis gick några på samma dag så det går inte att delta i alla förstås. Men tyvärr finns det folk som anmäler till allt det går. Ett oval lopp kostar ca 20-25 euro och ett lc ungefär 35. Så så himla dyrt tycker inte jag att det är? Vissa. Ovallopp går på bara 15 euro, de är kvällslopp.

Dessutom tävlar många grey och whip i två olika förbund, så plussa till 15 Ovalloppsdagar.
OJ.
Här finns det regler inom kappen för hur ofta hundarna får tävla. Om jag inte minns fel så är det så att en hund inte får starta oftare än var 14e dag.

När det gäller LC så har vi i år 9 prov. Södra avdelningen (typ Skåne) anordnar 2 prov, 3 prov hålls längst upp i norr, och det är ytterst få som åker både allra längst norrut och allra längst söderut. Resterande 4 prov hålls någonstans på mitten, och det är väl de proven som "alla" åker till.

Två prov i april, en ledig helg mellan. Ett prov i mitten/slutet av maj, ett i början av juni, ett i slutet av juli, ett i mitten av augusti, september, oktober. Ett i slutet av oktober också iofs. Med andra ord, även om man är rik som fan och åker på alla proven så blir det inte speciellt tätt med tävlingsstarterna.
 
Inte? Det finns hundar som tävlas lördag, onsdag och lördag igen. Ni kanske inte har lika många tävlingar som oss?

Förra säsongen hade vi 21 lc prov och 21 på ovalen. Givetvis gick några på samma dag så det går inte att delta i alla förstås. Men tyvärr finns det folk som anmäler till allt det går. Ett oval lopp kostar ca 20-25 euro och ett lc ungefär 35. Så så himla dyrt tycker inte jag att det är? Vissa. Ovallopp går på bara 15 euro, de är kvällslopp.

Dessutom tävlar många grey och whip i två olika förbund, så plussa till 15 Ovalloppsdagar.
Vi fick tuffare regler i samband med att ett av de större spelbolagen var inblandade i hundkapp under en period, bl.a. med avlivning (ej tillåten före 10 års ålder annat än av veterinära skäl) startintervall (fast de är generösare mot hundägaren igen). "Det åvilar registrerad hundägare att tillse att hunden ges tillräcklig vila mellan tävlingar och tävlingslika träningstillfällen. Tillräcklig vila är minst 2 tävlingsfria dagar mellan lopp. Som lopp räknas även träning på fast monterad harmaskin. Den sammanlagt längsta tillåtna distansen en hund får springa samma dag är 900 meter." När samarbetet med spelet avbröts minskade intresset och nu finns det inte så många banor eller tävlingsdagar.
 
Jag pratar bara om tävling och ålder generellt. Inte enbart om en gren/sport.
Ja men hela ämnet startade av att det finns åldersgränser i vinthundstävlingar. Och inte i era grenar. Jag spånade i varför. Uppenbarligen tycker fler att det är nåt med lc och oval som gör att det bör finnas åldersgränser men inte i de andra sporterna
 
Ja men hela ämnet startade av att det finns åldersgränser i vinthundstävlingar. Och inte i era grenar. Jag spånade i varför. Uppenbarligen tycker fler att det är nåt med lc och oval som gör att det bör finnas åldersgränser men inte i de andra sporterna

Som jag ser det är det en avsevärd skillad på de tävlingar där det handlar om betting och pengar mot tävlingar på hobbynivå. Tävla på hobbynivå är dyrt och kan aldrig generera i pengar, därav lär ingen tävla varje helg år efter år.
 
Som jag ser det är det en avsevärd skillad på de tävlingar där det handlar om betting och pengar mot tävlingar på hobbynivå. Tävla på hobbynivå är dyrt och kan aldrig generera i pengar, därav lär ingen tävla varje helg år efter år.
Det finns pengar att göra på vallhundar - därför har vi en nedre åldersgräns - det ska inte löna sig att pressa fram unga hundar för att kunna sälja dem dyrt, tidigt. Jag håller med om att betting på djur verkligen ska regleras, men då känns ett förbud mot töta starter mer motiverat än en övre åldersgräns...
 
Som jag ser det är det en avsevärd skillad på de tävlingar där det handlar om betting och pengar mot tävlingar på hobbynivå. Tävla på hobbynivå är dyrt och kan aldrig generera i pengar, därav lär ingen tävla varje helg år efter år.
Men det är inget spel med pengar på hundar här. Folk tävlar ändå. Folk gör det för en jäkla titel. Foöl fuskar och blandar in grey i whippet för att pressa klockan. För en titel. För en rosett.

Så ja, folk tävlar varje helg år efter år efter år. Det är en livsstil.
 
Men det är inget spel med pengar på hundar här. Folk tävlar ändå. Folk gör det för en jäkla titel. Foöl fuskar och blandar in grey i whippet för att pressa klockan. För en titel. För en rosett.

Så ja, folk tävlar varje helg år efter år efter år. Det är en livsstil.
Man kan bara se på vad folk gör för en utställningstitel - lite samma där

Fö var spelet ett fall framåt för djurskyddet i svensk hundkapp - hundarna fick inte starta hur ofta som helst (och speciella regler för en hund som diskats/tagits av banan), ägarens ansvar gentemot hundarna underströks etc
 
Angående att arbeta skadad. Nu är det många år sedan men det pratades om en schäfer som bröt ryggen i svenskskyddet och fortsatte bevakningen trots att han va förlamad i bakänden...
En av våra hundar gick i backen under tävling. Fortsatte bevaka på 3 ben. Tog SM poäng den tävlingen. Visade sig att han hade slagit sönder ryggen och ischiasnerven låg i kläm så vi fick avliva honom efter det.
Nä han blev inte överkutad av en flock hundar men upplever det nog faktiskt lika otäckt att se på. Att se sin bästa vän skadas i arbete och dessutom kämpar för att fortsätta göra det Vi sagt till dom att göra. Skadads därför att vi utsätter dom för fara!

Jag tror faktiskt inte att det spelar någon egentligen roll Hur dom skadar sig för mig ligget otäcksfaktorn i Att dom skadar sig (pga det vi medvetet utsätter som för) oavsett sport.
 
Angående att arbeta skadad. Nu är det många år sedan men det pratades om en schäfer som bröt ryggen i svenskskyddet och fortsatte bevakningen trots att han va förlamad i bakänden...
En av våra hundar gick i backen under tävling. Fortsatte bevaka på 3 ben. Tog SM poäng den tävlingen. Visade sig att han hade slagit sönder ryggen och ischiasnerven låg i kläm så vi fick avliva honom efter det.
Nä han blev inte överkutad av en flock hundar men upplever det nog faktiskt lika otäckt att se på. Att se sin bästa vän skadas i arbete och dessutom kämpar för att fortsätta göra det Vi sagt till dom att göra. Skadads därför att vi utsätter dom för fara!

Jag tror faktiskt inte att det spelar någon egentligen roll Hur dom skadar sig för mig ligget otäcksfaktorn i Att dom skadar sig (pga det vi medvetet utsätter som för) oavsett sport.
Inom greyhound racing pratas det massor om att det är så synd då sporten förbjuds i olika länder. Visst är det synd, men jag ser absolut att vi kan göra sporten säkrare. Måste de springa 6 eller 8 hundar i samma race? Kan de vara färre? Kan man placera hundarna i boxarna på ett säkrare sätt? Kan vi garantera att widers får springa ur sexan/åttan att de håller ungefär samma hastighet.

Sporten kan behöva ändras ja, och vi får helt enkelt ta det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 375
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 688
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
30
· Visningar
2 685
Senast: Migo
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 625
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp