Äldre par - hur kan man tänka?

Bukefalos 30 år!

Eurydome

Trådstartare
Mina föräldrar närmar sig 80. Pappa fick en stroke för något år sedan, han har blivit bättre men är inte helt återställd vare sig fysiskt eller psykiskt och kommer inte heller att bli det. Han behöver mycket hjälp av mamma men klarar en hel del själv även om det går långsamt. Min mamma är frisk och pigg och har tidigare åkt iväg till sitt fritidsintresse två halvdagar i veckan. Efter att ha haft ett långt uppehåll för att ta hand om pappa så har hon nu börjat igen, men det fungerar inte så bra. Han blir orolig över att hon är borta, och hon blir orolig för att något ska hända (han har larm, men ramlar man så ramlar man ju). Nu har hon fått beviljat att hemtjänsten kommer och tittar till honom en liten stund varje gång hon är iväg men nu senast så hann han ramla innan de han komma. Han har ingen hemtjänst i övrigt.

Hur gör andra där den ena maken är frisk och pigg och den andra inte klarar sig själv? Är det bara att acceptera att man aldrig mer kommer kunna vara hemifrån längre stunder? Eller finns det någon annan typ av avlastning? Hela situationen känns väldig tråkig för min mamma brinner för sitt intresse och hon har inte så mycket annat.

Om din mamma ska orka så är det jätteviktigt att hon kommer iväg på något eget ibland. Uppmana henne att fortsätta med sina intressen. Mer hemtjänst kanske?
Jag såg min pappa krokna under bördan när han levde med och tog hand om min mamma efter stroke.

Som jag uppfattat det skiljer det en hel del mellan kommuner, vad de erbjuder för stöd i den här typen av situationer.

Min mamma och hennes sambo är i ungefär samma sits, hon är snart 80 och fortfarande helt självgående på alla plan medan han är 90+ och allt mer sjukdomstyngd med ökande omsorgsbehov. Hon har hemvårdat honom in i kaklet tills hon inte orkade längre, då kontaktade hon kommunen och de erbjöd sambon plats på avlastnings-/korttidsboende 10 dagar i månaden för att ge henne litet avlastning. Tyvärr är villkoren ganska stelbenta där, det måste t ex vara tio dagar i sträck, varken kortare eller längre.

En brasklapp är att de hade varit aktuella för hemtjänst långt tidigare, men de har själva motsatt sig det eftersom de "inte vill ha okända människor hemma som går och rotar i skåpen".
Sambon har inte trivts alls på korttidsboendet och motsatt sig det, men samtidigt är det svårt att hitta alternativ. Om inte mamma skulle stupa helt av sömnbrist m m så hade hon behövt flytta, och då hade sambon ändå landat på äldreboende.

Kommunen har även sedan länge erbjudit mer flexibel kortvarig avlastning hemma, med personal på plats så att min mamma skulle ha kunnat vara hemifrån några timmar eller en halvdag, åka och handla, träffa vänner etc. Men hon har inte velat, "det går inte". Och så det där med främmande personer i hemmet.

Nyligen blev sambon så dålig medan han var på korttidsboendet, både fysiskt och kognitivt, att han inte kunde åka hem utan blev kvar i väntan på en tillsvidare plats på äldreboende. En plats hittades och han har nu varit där några veckor. Mamma är där varje dag men han vantrivs förstås ändå och har ångest över situationen - väldigt sorgligt och en trist final s a s, men det är svårt att hitta bättre alternativ, i synnerhet när ingen av dem själva är särskilt lösningsorienterad.

Sammanfattningsvis - det finns ofta en del olika stödåtgärder från kommunalt håll, men allt förutsätter huvudpersonen/-ernas medverkan.

Jobbig sits!
Min pappa var hemma med hemtjänst en vända när han var sjuk som tur är upptäckte han själv att det även blev en belastning för mamma (vid de tillfällena hemtjänsten inte var där)
Han tog själv beslutet på sjukhuset när det var dags att åka hem att han inte skulle hem.

Är din pappa klar i huvudet prata med honom

Spånar utan att veta - finns det någon daglig verksamhet äldre kan vara på några dagar/timmar i veckan.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?