Mina föräldrar närmar sig 80. Pappa fick en stroke för något år sedan, han har blivit bättre men är inte helt återställd vare sig fysiskt eller psykiskt och kommer inte heller att bli det. Han behöver mycket hjälp av mamma men klarar en hel del själv även om det går långsamt. Min mamma är frisk och pigg och har tidigare åkt iväg till sitt fritidsintresse två halvdagar i veckan. Efter att ha haft ett långt uppehåll för att ta hand om pappa så har hon nu börjat igen, men det fungerar inte så bra. Han blir orolig över att hon är borta, och hon blir orolig för att något ska hända (han har larm, men ramlar man så ramlar man ju). Nu har hon fått beviljat att hemtjänsten kommer och tittar till honom en liten stund varje gång hon är iväg men nu senast så hann han ramla innan de han komma. Han har ingen hemtjänst i övrigt.
Hur gör andra där den ena maken är frisk och pigg och den andra inte klarar sig själv? Är det bara att acceptera att man aldrig mer kommer kunna vara hemifrån längre stunder? Eller finns det någon annan typ av avlastning? Hela situationen känns väldig tråkig för min mamma brinner för sitt intresse och hon har inte så mycket annat.
Hur gör andra där den ena maken är frisk och pigg och den andra inte klarar sig själv? Är det bara att acceptera att man aldrig mer kommer kunna vara hemifrån längre stunder? Eller finns det någon annan typ av avlastning? Hela situationen känns väldig tråkig för min mamma brinner för sitt intresse och hon har inte så mycket annat.