Aldrig ha hunden lös?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Castellini

Trådstartare
Hur gör ni med era hundar? Har ni dem någonsin lösa?

Jag och min mamma var ute med hundarna idag. Min är en omplacering som nyligen har kommit till mig. Känner mig inte alls säker på henne, så jag har henne i koppel. Min mamma däremot har en inkallning som är så nära hundraprocentig det går att komma. Hunden är ointresserad av vilt och var lös.

Vansinnigt dumt beslut, att ha henne lös. En man kom nämligen springandes på skogsstigen som vi gick på och blev tokig för att hunden var lös. Stod tio centimeter från min mamma och gapade en lång stund. Fotade oss och hundarna. Har en stor klump i magen nu och kan bara gissa hur min mamma känner sig :(

Jag har inbillat mig att om man lägger hundratals träningstimmar och får en säker inkallning och har en hund som inte drar på vilt - då ska den någon gång i något sammanhang kunna vara lös utomhus...

Hur tänker ni? Hur gör ni?
 
Jag har inbillat mig att om man lägger hundratals träningstimmar och får en säker inkallning och har en hund som inte drar på vilt - då ska den någon gång i något sammanhang kunna vara lös utomhus...

Hur tänker ni? Hur gör ni?

Jag tänker att om man har så ont i magen är det troligen för att man själv inte är så säker på att det var rätt beslut.

Aldrig lös i skog och mark.
 
Hur gör ni med era hundar? Har ni dem någonsin lösa?

Jag och min mamma var ute med hundarna idag. Min är en omplacering som nyligen har kommit till mig. Känner mig inte alls säker på henne, så jag har henne i koppel. Min mamma däremot har en inkallning som är så nära hundraprocentig det går att komma. Hunden är ointresserad av vilt och var lös.

Vansinnigt dumt beslut, att ha henne lös. En man kom nämligen springandes på skogsstigen som vi gick på och blev tokig för att hunden var lös. Stod tio centimeter från min mamma och gapade en lång stund. Fotade oss och hundarna. Har en stor klump i magen nu och kan bara gissa hur min mamma känner sig :(

Jag har inbillat mig att om man lägger hundratals träningstimmar och får en säker inkallning och har en hund som inte drar på vilt - då ska den någon gång i något sammanhang kunna vara lös utomhus...

Hur tänker ni? Hur gör ni?
Man får ha hundar lösa, även under denna tiden. Dock ska dom vara under kontroll och inte jaga och stressa vilt. Jag möter poliser nästan varje dag vi är i skogen och min hund är alltid lös där, han springer inte efter vilt och aldrig har någon sagt någonting om det.

Vissa människor blir tokiga på mindre, så är det tyvärr. Och inget konstigt att bli lite skakis efter att någon gått på en sådär oavsett om man gjort rätt eller inte. Det finns ingen lag på att hunden ska ha koppel, jagar och stör inte hunden vilt ser jag ingen mening med att ha den i koppel.
 
Jag tänker att om man har så ont i magen är det troligen för att man själv inte är så säker på att det var rätt beslut.

Aldrig lös i skog och mark.

Tack för svar :)

Jag tar inte ansvar för beslutet, men jag blir påverkad av den oerhörda ilskan, delvis för att jag själv fick en släng av sleven.

Vad är inte "skog och mark"? Dvs, vart har du din lös? Inhägnat område?
 
Man får ha hundar lösa, även under denna tiden. Dock ska dom vara under kontroll och inte jaga och stressa vilt. Jag möter poliser nästan varje dag vi är i skogen och min hund är alltid lös där, han springer inte efter vilt och aldrig har någon sagt någonting om det.

Vissa människor blir tokiga på mindre, så är det tyvärr. Och inget konstigt att bli lite skakis efter att någon gått på en sådär oavsett om man gjort rätt eller inte. Det finns ingen lag på att hunden ska ha koppel, jagar och stör inte hunden vilt ser jag ingen mening med att ha den i koppel.

Resonerar som du :) Men du blir aldrig utskälld för att din hund är lös?

Inkallning går ju att träna. Svårare att träna bort skällande folk...
 
Mina hundar går lösa alltid,året runt utom när vi går i trafiken.Mao i skog o mark,på cykel/gångbanor,bor vid göta kanal så vi går mycket på kanalbanken o träffar motionärer,turister,lokal invånare mfl.
 
Min yngre är aldrig lös han har sen valp varit väldigt "klarar mig fint på egen hand" och jag har inte haft nog bra ställen att träna inkallning lös på.

Äldre är korta stunder lös på tomten under strikt uppsikt
 
Jag har två hundar. Den ena går alltid lös på promenaderna här hemma i skogen, men inte annars. Och den andra går typ aldrig någonsin lös på promenad. Möter vi någon i skogen så kallar jag in (och kopplar) den lösa.

Båda får förresten vara lösa på folktomma stränder.
 
Resonerar som du :) Men du blir aldrig utskälld för att din hund är lös?

Inkallning går ju att träna. Svårare att träna bort skällande folk...
Bara en enstaka gång som någon har varit upprörd, totalt utan anledning. Min hund gick lugnt brevid mig. Den personen hade dock en dragig skällig hund med sig som min hund struntade i, kanske var det en avundsjuk typ som vill ha ett tillfälle att klaga på något. Anklagade mig för att inte kunna läsa lagen och var hyfsat otrevlig. Vet ju att jag inte gjort något fel men man blir lite skakig när någon går på en på det sättet.

Trots att jag bor såpass centralt och möter väldigt mycket folk ute i skogsområderna så är det så väldigt sällan någon brytt sig om att min hund varit lös. Dom flesta är faktiskt väldigt trevliga och vänligt inställda till min hund oavsett om han är lös eller inte.
 
Vi har staket runt tomten, så i trädgården är labben lös. Eller under strikt tillsägelse att hålla sig på rätt sida gränsen, om vi är på baksidan av tomten, där vi inte fått upp staket än.

Sambon har honom lös i skogen när de går promenad, har aldrig problem. Jag har honom i långlina om/när vi går i skogen, för mig lyder han inte alls på samma sätt som han lyder husse.
 
Vi har tre hundar, en rottis och två whippar. Går lösa både i skogen och jag släpper dom på gröningar vid oss så de får busa. De har aldrig stuckit :)
 
Jag blev våldshotad av en gubbe med en stor trädgren en gång för att jag fotade mina lösa hundar ute på en äng. Vissa människor är helt enkelt ute efter att trycka ner andra. Dock inte så kul för min del, för nu är jag rädd för alla gubbar i närheten av den ängen :nailbiting:

Jag har alltid Tinja lös. Har henne bara kopplad där jag absolut måste, typ över järnvägen och kolonilotterna. Men eftersom hon inte drar på vilt har jag inget dåligt samvete över att ha henne lös.
Benji har jag högöka på och släpper honom bara om jag vet att risken för att det kommer folk med hundar är så minimal som möjligt. Han drar aldrig på vilt, men hälsa på hundar, det är ju det bästa som finns :cautious:

Vi har dock varit med om harar som far förbi med lösa hundar hack i häl mer än en gång i skogen. Ingen av gångerna har jag hört eller sett någon ägare.. Så det är helt klart mycket folk som inte borde ha sina hundar lösa som ändå har det.
 
Det är något med vissa gubbar och tanter i den där generationen !
Dom utser sig själva till härskare både kring bostadsområden och allmänningar och blandar sig i sånt de absolut inte har ett skit med att göra.
Tror de flesta råkat ut för surgubbe eller surkärring.

Jag brukar inte svara när någon sån tilltalar mig , jag bara går och så står dom och härjar för sig själva :D
Dom blir så otroligt paffa när man totalignorerar dom när dom laddat upp för fight :D
 
Hur gör ni med era hundar? Har ni dem någonsin lösa?

Jag och min mamma var ute med hundarna idag. Min är en omplacering som nyligen har kommit till mig. Känner mig inte alls säker på henne, så jag har henne i koppel. Min mamma däremot har en inkallning som är så nära hundraprocentig det går att komma. Hunden är ointresserad av vilt och var lös.

Vansinnigt dumt beslut, att ha henne lös. En man kom nämligen springandes på skogsstigen som vi gick på och blev tokig för att hunden var lös. Stod tio centimeter från min mamma och gapade en lång stund. Fotade oss och hundarna. Har en stor klump i magen nu och kan bara gissa hur min mamma känner sig :(

Jag har inbillat mig att om man lägger hundratals träningstimmar och får en säker inkallning och har en hund som inte drar på vilt - då ska den någon gång i något sammanhang kunna vara lös utomhus...

Hur tänker ni? Hur gör ni?
Hade jag haft tid att tänka hade jag dragit upp kameran och filmat karln. Han får ju inte stå och vråla på er hur som helst.
 
Jag har min lös för det mesta. Kopplar ibland för att han ska följa med, är helt ointresserad av vilt.
Har aldrig fått ovett att någon, däremot beröm för att han är så lydig :p
Han är mest lat faktiskt :D
Har en peke som är helt ointresserad av andra människor och vilt
 
Skulle jag undvika att göra allt med mina hundar som eventuellt får någon att skälla ut mig, då skulle jag ha tre alternativ:
1: Aldrig låta hundarna komma utanför lägenhetsdörren samt sluta vara aktiv på sociala medier så att ingen får veta något om min hundhållning.
2: sälja hundarna.
3: Flytta till en stuga i skogen så långt ifrån allt att vi garanterat aldrig möter någon.

Jag har god koll på mina hundar, inte perfekt, men tillräckligt bra för vår livssituation. De går i koppel vid min sida när vi möter människor/hundar/vilt, de skäller ytterst sällan, de kommer på inkallning när de är lösa och fungerar (i mina ögon) väldigt problemfritt för det allra mesta. De är normalt sett lösa i princip dagligen och har hittills inte jagat vilt, inte stört vilt heller vad jag vet (mer än när vi råkat skrämma vilt som står framför oss mitt på vägen, men sådant går inte riktigt att undvika).

Ändå blir folk arga på mig. Många gånger beror det helt enkelt på hur mina hundar ser ut, en tydlig midja på hunden måste betyda att jag är en djurplågare som svälter mina hundar. Andra gånger kan jag få utskällningar för att hundarna har halsband istället för sele, eller sele istället för halsband. Jag har fått utskällning för att vi gått genom en tom fårhage (med koppel på, och det fanns t.o.m. speciella hundgrindar för att underlätta passage).

Förut försökte jag anpassa mig efter andra. Sedan tröttnade jag eftersom det var omöjligt. Nu satsar jag istället på att ha kul med mina hundar, träna på det som behövs och lära mig var deras gränser för stunden för att i möjligaste mån kunna undvika att sätta dem i situationer de inte klarar av på ett trevligt sätt. Mitt hundägande blir som roligast så.
 
Jag fick utskällning efter noter för att valpen kom på inkallning och la sig och låg kvar. När hunden fick sitt efterlängtade: -Varsågod. Då rusade hon givetvis fram till den andra hunden som hon kände väl, med den skillnaden att det då var husse som var ute med hunden. Tanten lyfte helt sonika upp sin hund i halsbandet och skällde ut mig för att ha en aggressiv hund lös som jag bussade på dem. Båda hundarna var väl lite över halvåret och umgicks var vecka!
Det var minsann valpkurs hit och hundvett dit.
Visst stack hon ibland, fattas bara annat. Men hur skulle hon lära sig om hon inte fick något förtroende nånsin! Tricket var att försöka vara roligare än något annat, att komma och få springa var en ständig lek, så det lärde hon sig tidigt.
För tillfället har jag ingen hund,detta var runt 20 år sen, vart så less på folk som i någon märklig missriktad välmening bar sig så urbota korkat åt!
 
Min går lös på platser jag anser vara säkra. Främst större ängar. Som tur är bor jag ett stenkast i från sådana.

Jag försöker se till så att hunden får springa lös minst tre gånger i veckan
 
När jag var i tonåren gick jag lös med familjens hund i stort sett alltid. Utom nära stora vägar (det hade säkert inte varit nåt problem men jag ville inte riskera nåt). Han jagade inte, han var inte aggressiv mot andra hundar (gick omvägar när vi mötte ilskna hundar för han tyckte att de var obehagliga) osv. Enda gången jag behövde kalla på honom var om han såg en trevlig hund som också ville leka eller om någon matade änderna med bröd (då ville han fram och äta brödet) och han kom när jag kallade. Trots att han alltid skötte sig var det lite då och då någon som skulle gnälla. De hade aldrig något att egentligen anmärka på då hunden skötte sig jättefint men bara det att han inte hade koppel irriterade folk. Jag mötte aldrig någon som var så aggressiv som mannen du berättar om men jag minns en äldre man som sa att han skulle ringa polisen. Jag sa att det var han välkommen att göra, min hund kan uppföra sig. Oavsett hur bra koll man har på sin hund kommer man få skäll av folk som tycker att alla hundar ska gå kopplade för att de flesta hundar inte kan gå lösa.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
13 639
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 405
Senast: ako
·
Övr. Hund Hur ser ni på att skaffa hund när den ena parten i förhållandet inte alls har något hundintresse? Egna erfarenheter? Jag älskar djur av...
2
Svar
23
· Visningar
4 015
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 778
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp