Bukefalos 28 år!

Aldrig Longerad?! HjÄlp!

R

Rockypro

Jag har nu köpt en häst, ett sto, en väldigt pigg 9-åring. Eftersom jag flyttade henne till det nya stallet tänkte jag att hon bara skulle få stå inne dom första dagarna, ville inte släppa henne med dom andra örrän nu idag då alla kunde vara med ifall de skulle bli slagsmål.
Iallafall, det jag ville komma till var att eftersom hon nu stått inne (var ute och ick med henne igår kväll) så va hon ju såklart väldigt pigg! Skulle ju ut och rida så jag tänkte att jag skulle longera henne så hon fick springa av sig den värsta energin innan jag tog henne ut, skulle ju bara skritta och trava lite.

Så jag spände på henne utrustningen, spände fast longerlinan och tog henne till åkern. Eftersom hon är helt inriden och allt tog jag förgivet att hon har blivit longerad, men min lille plutt förstod inte alls vad jag menade när jag ville att hon skulle springa runt mig i en cirkel. Stackarn såg ju alldeles förtvivlad ut! :crazy:

Så nu undrar jag om någon jättekunnig kan hjälpa mig med HUR jag ska börja med det här med longering, hur ska jag få henne att förstå att jag vill att hon ska gå runt mig! Vill ju inte skräma henne med pisken när hon inte förstår alls...

Ska kanske lägga till att det gick bara bra på uteritten, och att jag kan longera! Är inte någon nybörjare!

Hjälp någon? :banana:
 
Sv: Aldrig Longerad?! HjÄlp!

Eeh?
Du kan longera och är inte någon nybörjare.

Basics.
Backa tillbaka lite. Longera i skritt så hästen är införstådd med hjälper och vad du vill. Börja med en mindre volt, gör den inte större förräns du har kontroll. Vänta med trav tills hästen börjat förstå vad du vill.

/P Döben
 
Sv: Aldrig Longerad?! HjÄlp!

Och som tillägg till ditt bara:

Man ha en person som går med i början för att visa vad man vill (dvs srkitta runt.)
 
Sv: Aldrig Longerad?! HjÄlp!

Bra :idea:
Tänkte inte så långt, brukar få klara mig själv.

/P Döben
 
Sv: Aldrig Longerad?! HjÄlp!

Lektionshästen jag rider är också 9 år och aldrig longerad. Sen fick han en lårkaka för ett par veckor sedan och skulle då longera honom en kväll vilken vi provat förut en gång utan att han fattade nånting. Denna gången stod jag på mitten och ridskolechefen gick på utsidan och ledde honom lite granna i tränset runt på volten medans jag testa kommandona, som han givetvis kan. Sen när vi provade att trava så släppte hon honom när han kommit fram i trav. Fungerade super. Jag fick vara mycket noga att hålla mig strax bakom honom hela tiden, så fort jag kom lite framför så vände han in mot mig. Så ta hjälp av någon som går på utsidan i början! Lycka till!
 
Sv: Aldrig Longerad?! HjÄlp!

En häst som inte kan det här med longering, longerar man i ett hörn av en paddock eller ridhus. Åker tycker jag inte låter så lämpligt.

Jag lär unghästar att longeras genom att i princip tömköra på en töm, dvs jag går snett bakom och driver hästen framför mig i skritt. När hästen förstår drivningen är det själv bara att stå still och låta linan göra så att hästen går i en volt runt mig.

Det brukar inte ta mer än två tre gånger innan hästen förstår och kan trava runt mig.

Tyvärr måste jag nog säga att din text mer avslöjar din okunnighet även om du bedyrar motsatsen, då är det ju frågan om du eller hästen får ut något av att den longeras.
 
Sv: Aldrig Longerad?! HjÄlp!

Jag har just börjat lära min två åring longeras och jag har inte tagit hjälp av någon och hon börjar fatta vad jag vill. Som ovan så använder jag mycket drivningen genom att gå snett bakom hästen i början och sen jobba mej in till mitten och bara efter andra gången förstod hästen vad jag ville, så nu kan hon skritt och stanna, även vända. Bra att börja på ett lite mindre utrymme än en åker.

Jag har inte stor erfarenhet av longering men tack vare att mina hästar och jag har sån bra kommunikation så kunde dom förstå vad jag ville. Allt hänger inte bara på "kunnande" kommunikation är A och O, hästen måste lita på dej och förstå vad du vill säga.
 
Sv: Aldrig Longerad?! HjÄlp!

Tack för alla svar, nu har jag fått ordnng på min lilla pålle! :)
Så tack så mycket för all hjälp!:bow:
 
Sv: Aldrig Longerad?! HjÄlp!

eftersom hon var innriden longera me dnågon på som kan styra upp och så i början sedan kan ryttaren hoppa av för att sedan leda runt i skritt och trav släpp sedan helt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 958
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 131
Senast: Castellini
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 439
Senast: cf234k
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 495
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp