Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Någon annan som har övergett betten eller kanske rent av aldrig någonsin tänker göra det? :D

Tänkte överge betten på min gapiga häst (nej, jag är inte hård i handen, brukar rida på halvlånga tyglar och så mjuk som det bara går att bli) och satte på honom ett hackamore. Det slutade med att hästen fick panik, ren panik och jag fick hoppa av, leda in honom i stallet igen och sätta på honom ett bett som han kunde tugga och suga på - vips så var hästen lugn igen.
Han har dock slutat gapa så extremt mycket nu, rider mkt med vikthjälper och satsar på att vänja in honom på ett hack eller sidepull så småningom och visa att det inte är farligt alls att ha bettlöst träns!

Men om jag kunde så skulle jag välja bettlöst till min kuse! :)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Troligen att hästen knäpper av i nacken och kommer in med nosen :angel:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

en form som passar hästens ålder och förutsättningar

Jaha... Nej, film har jag inte. Har du? Jag menar inte att jag tror att du inte har det, men här tycker jag inte att det är någon större skillnad på bett eller ej. Tror att ungefär lika många (förhållandemässigt) rider hästen i "fel" form på båda sidor.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

*halvt KL*

Här är en vacker film:
http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA&feature=related

Sedan bör man ju nämna Klaus Hempfling också, förstås.

men- för att uppnå det här tror jag att det krävs något alldeles extra. Det är fantastiskt att se, men också alldeles otroligt ovanligt.
Jag önskar jag kunde, men jag behöver mitt bett och mitt finlir.

Bett är lika lite skadligt för hästne osm att ha en ryttare på ryggen. Allting kan ju GÖRAS skadligt, men om utrustningen är rätt tillpassad och används med förnuft så tror jag verkligen inte att bettet är obehagligt och tvingande, för de flesta hästar.
Bara för att man har ett bett i munnen betyder inte det att man drar och sliter, eller har hård hand, eller att hästne tvingas till en massa saker. Min häst berättar bestämt för mig om något är fel, och jag märker på honom när han är glad och nöjd. Och det är han även MED bett i munnen!
Jag tänker försöka rida på halsring och repgrimma, men det är inget jag kommer till en tävlingskurs med, utan något som jag isf gör på hemmaplan som en lek för oss, en rolig stund som kan bygga upp extra förtroende och kommunikation, och jag får lära mig att bli mer nyanserad i mina andra hjälper.

Det är nyttigt att rida utan bett, men det är inte "den enda sanna vägen" :)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Kan tillägga att jag har sett, många, många filmer på hästar som ridits i perfekt balans och dessutom i maximal samling.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Om man inte vet vad en ändamålsenlig form är tror jag knappast man kan kalla sig så kunnig faktiskt.

Hur vet DU att hästen jobbar korrekt om du inte vet hur den ska jobba?
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag frågade vad manhattan menade med ändamålsenlig form. Jag sa inte att jag inte visste vad det är, men det kan betyda olika för olika människor...
 
Sv: Aldrig mer bett!!

*halvt KL*

Här är en vacker film:
http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA&feature=related

Sedan bör man ju nämna Klaus Hempfling också, förstås.

men- för att uppnå det här tror jag att det krävs något alldeles extra. Det är fantastiskt att se, men också alldeles otroligt ovanligt.
Jag önskar jag kunde, men jag behöver mitt bett och mitt finlir.:)

Mmm.. Den är underbar, den filmen. Men jag tror inte alls att det krävs något alldeles otroligt ovanligt ovanligt som du säger. Egentligen bara vilja, tid, träning och kanske framför allt en stor insikt i det man gör.

Det är nyttigt att rida utan bett, men det är inte "den enda sanna vägen" :)

Nej, ingen väg är väl den enda sanna. Det som är sant och rätt för den ena kan vara helt fel för den andra. Det viktiga är att tro på det man gör, då blir det rätt.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

nej jag har ingen film där jag rider med halsring eftersom jag inte rider med det.

Jag menade där hästen går i rätt form överhuvud taget, med eller utan bett. Som sagt, jag tror att det är ungefär lika vanligt förekommande med fel form med som utan bet...
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Tänkte överge betten på min gapiga häst (nej, jag är inte hård i handen, brukar rida på halvlånga tyglar och så mjuk som det bara går att bli)
Att din häst är gapig beror säkerligen på att du rider på halvlånga tyglar. Det är inte alls bra då tygeln glappar och varje tygeltag ger ett litet ryck i bettet som är obehagligt för hästen. Du har ingen riktig kontakt med hästen och den är antagligen ganska lång, men den har heller inte halsen fri och kan slappna av helt. Hästen går hela tiden och väntar på dessa små "ryck" och gapar antagligen för att försöka lindra obehaget.

Det är faktiskt snällare mot hästen att ha en kortare tygel med lätt kontakt hela tiden (behöver inte vara hårt stöd) och släppa ut tygeln helt när den ska få vila, emot att sitta med halvlånga glappande tyglar, det ger hästen mer obehag i munnen.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

nu handlar tråden just om att rida utan bett och inte med, dessutom så är det lättare att få hästen i form med bett än utan, alltså om man rider med halsring då, har aldrig sett någon göra det.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

nu handlar tråden just om att rida utan bett och inte med, dessutom så är det lättare att få hästen i form med bett än utan, alltså om man rider med halsring då, har aldrig sett någon göra det.

Just så!

Så alla som har något att säga om att rida med bett kan hålla tyst!!

??

Tråden skapades för att jag skrev hur jag upplever att det är att rida utan bett. Självklart måste man kunna jämföra hur det är att rida med bett...

Jag kanske missförstod dig nu?
 
Sv: Aldrig mer bett!!

jag försöker variera mellan med och utan bett. rider gärna med sidepull eller ridgrimma även ute, men med halsring håller jag mig i rundcorallen. det som jag tycker är en fördel med att rida med halsring eller helt utan är att jag blir mer uppmärksam på vad jag gör med vikten, skänklarna och rösten. jag har väldigt lätt att bara styra med handen annars och känner att jag plötsligt måste tänka på vad jag har för mig. av någon anledning sitter jag även bättre utan träns. skritt och trav fungerar bra, galopp har jag inte vågat pröva än i våran pyttelilla rundcorall.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag började som du också rida mycket i halsring, och när jag red med bett blev allting mycket mer komplicerat och svårare. Dels för att jag inte sitter jättebra, och när jag dessutom har ett bett i munnen störs hästens balans. Nu har jag tränat upp sitsen mer, och koncentrerar mig också mycket mera på hur jag sitter och hur hästens ben förflyttar sig :laugh:

Så jag har helt gått över till bettlöst, just för att jag inte behöver något bett på hästen. Sen är jag inte helt emot att använda bett, men jag anser att det är ett mycket svårt redskap att använda, och det som kan skada allra mest om det används fel. Min åsikt är att man inte ska ha bett på hästen om man inte sitter till 100% balanserat, och kan styra, stanna, backa och växla tempot utan bettet. Kort sagt bör bettet enligt mig inte användas att styra eller stanna med, utan som ett hjälpmedel för små detaljer och finsjusteringar.

För det mesta rider jag med ett sidepull, men även lite i repgrimma, och på tomten löst eller i halsring.

:bow:

håller med till 100%
 
Sv: Aldrig mer bett!!

När bad jag alla som rider med bett lägga in filmer på det?

Jag frågade dig om du hade någon film där du rider hästen i rätt form med bett - eftersom du frågade mig om jag hade film när jag rider i rätt form utan bett - för att poängtera (min åsikt) att huruvida hästen går i rätt form eller ej inte har att göra med om man rider med bett eller inte...
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 886
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 229
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 164
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp