Bukefalos 28 år!

Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

tråden handlar ju om att rida utan bett så då är det i sånt fall det som ska läggas in filmer på. Förstår inte riktigt ditt motargument
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Att din häst är gapig beror säkerligen på att du rider på halvlånga tyglar. Det är inte alls bra då tygeln glappar och varje tygeltag ger ett litet ryck i bettet som är obehagligt för hästen. Du har ingen riktig kontakt med hästen och den är antagligen ganska lång, men den har heller inte halsen fri och kan slappna av helt. Hästen går hela tiden och väntar på dessa små "ryck" och gapar antagligen för att försöka lindra obehaget.

Det är faktiskt snällare mot hästen att ha en kortare tygel med lätt kontakt hela tiden (behöver inte vara hårt stöd) och släppa ut tygeln helt när den ska få vila, emot att sitta med halvlånga glappande tyglar, det ger hästen mer obehag i munnen.

Min häst är tyvärr inriden på fel sätt, han gillar inte när man har helt korta tyglar. Man kan vara hur mjuk i handen som helst, han gillar det inte ändå. Jag har provat allt möjligt på honom, helt långa tyglar, halvt långa tyglar och helt korta tyglar. Han går bäst på halvlånga tyglar. När han jobbar i lång och låg form känner jag att han "tar" tyglarna och jag har lätt kontakt med munnen. Då trivs han. Skulle jag sitta med helt korta tyglar så skulle han aldrig söka sig lång och låg, han skulle bara gå och spänna sig. När jag tävlar brukar jag rida på korta tyglar men med ett så lätt stöd som möjligt och man känner ändå att han är lite spänd men han älskar att visa upp sig så han brukar finna sig då.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Prexis!
Jag började rida i halsring i somras och nu känner jag att jag aldrig någonsin vill sätta ett bett i min hästs mun igen! Om jag inte skulle råka hamna på mycket hög nivå där det är nödvändigt.
Jag har länge tyckt illa om bett, men efter att ha märkt vilken otrolig skillnad det blev på min häst när jag tog bort bettet förstår jag hur mycket det störde.

Folk tycker i allmänhet att de rider med mjuk och fin hand, men jag kan säga att säkert 80% av hästarna jag ser, på ridskolor, klubbar, tävlingar, bland skogsmullarna är extremt missnöjda med det de har i munnen!

Det är så otroligt mycket lättare att förstå varandra (ryttare och häst) utan bett. Faktum är stör mer än är ett hjälpmedel.

Någon annan som har övergett betten eller kanske rent av aldrig någonsin tänker göra det? :D


Jag ser inget fel i att man rider utan bett, men om man bara gör det för att man inte kan rida hästen med så är det något som inte står helt rätt till. Om hästen inte gillar att gå med bett, pröva ett annat, eller tio andra för all del, bara för att ett bett anses vara det optimala så behöver det inte fungera på din häst.
Om det nu är så att du har insett hur mycket bettet störde så borde du kanske sätta på bettet igen och se om det kanske kan vara du som är för hård i handen- eller kanske rent av FÖR mjuk??? Det är väldigt lätt att hitta fel på saker när det är något som inte fungerar i ridningen! Man måste nånstans se till helheten, kan det kanske vara så att din häst behöver få sina tänder kollade?! Det kan ofta ge stora problem om man inte går igenom dem iaf vartannat, helst varje år.

Jag hålle rmed dig om att många av de ryttare man ser tror att det rider så himla mjukt och fint, fast de i själva verket inte gör det- men är verkligen halsring lösningen på det problemet? Sen kanske man inte ska ha allt för stora förväntningar på ridskoleryttare (hästar) och "skogsmullar", oftast är ju inte problemet vad det har i munnen, utan snarare vad de har på ryggen!

Jag tror att man säkert kan komma mycket närmre sin häst genom att köra bettlöst/ halsring. Själv har jag börjat rida min pålla barbacka sedan ett par månader och man får eh annan kontakt , och framförallt balans! Jag är då tävlingsryttare och kommer aldrig att sluta rida med bett- punkt! Däremot tycker jag att man kan variera sig i sin ridning och vara öppen för nya idéer, men så långt som till halsring kommer jag absolut inte att sträcka mig, man kan få bra kontakt med sin häst på många- och bättre sätt!
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag började som du också rida mycket i halsring, och när jag red med bett blev allting mycket mer komplicerat och svårare. Dels för att jag inte sitter jättebra, och när jag dessutom har ett bett i munnen störs hästens balans. Nu har jag tränat upp sitsen mer, och koncentrerar mig också mycket mera på hur jag sitter och hur hästens ben förflyttar sig :laugh:

Så jag har helt gått över till bettlöst, just för att jag inte behöver något bett på hästen. Sen är jag inte helt emot att använda bett, men jag anser att det är ett mycket svårt redskap att använda, och det som kan skada allra mest om det används fel. Min åsikt är att man inte ska ha bett på hästen om man inte sitter till 100% balanserat, och kan styra, stanna, backa och växla tempot utan bettet. Kort sagt bör bettet enligt mig inte användas att styra eller stanna med, utan som ett hjälpmedel för små detaljer och finsjusteringar.

För det mesta rider jag med ett sidepull, men även lite i repgrimma, och på tomten löst eller i halsring.

Alla redskap som används fel kan skada! Och om man nu inte skulle "få" ha bett på hästen om man inte sitter i 100% balans så skulle det inte vara särskilt många "bettryttare" i detta land... Stackars alla nybörjare!
Bettet är enbart ett hjälpmedel och skall användas i samverkan men skänklar och sits. Det är iaf vad jag har fått lära mig! Inte att det ska användas som broms eller ratt. Alla kan ju inte vara proffs från början, det tar några år (faktiskt) att lära sig att rida rätt och balanserat!
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag ser inget fel i att man rider utan bett, men om man bara gör det för att man inte kan rida hästen med så är det något som inte står helt rätt till. Om hästen inte gillar att gå med bett, pröva ett annat, eller tio andra för all del, bara för att ett bett anses vara det optimala så behöver det inte fungera på din häst.
Om det nu är så att du har insett hur mycket bettet störde så borde du kanske sätta på bettet igen och se om det kanske kan vara du som är för hård i handen- eller kanske rent av FÖR mjuk??? Det är väldigt lätt att hitta fel på saker när det är något som inte fungerar i ridningen! Man måste nånstans se till helheten, kan det kanske vara så att din häst behöver få sina tänder kollade?! Det kan ofta ge stora problem om man inte går igenom dem iaf vartannat, helst varje år.

Jag hålle rmed dig om att många av de ryttare man ser tror att det rider så himla mjukt och fint, fast de i själva verket inte gör det- men är verkligen halsring lösningen på det problemet? Sen kanske man inte ska ha allt för stora förväntningar på ridskoleryttare (hästar) och "skogsmullar", oftast är ju inte problemet vad det har i munnen, utan snarare vad de har på ryggen!

Jag tror att man säkert kan komma mycket närmre sin häst genom att köra bettlöst/ halsring. Själv har jag börjat rida min pålla barbacka sedan ett par månader och man får eh annan kontakt , och framförallt balans! Jag är då tävlingsryttare och kommer aldrig att sluta rida med bett- punkt! Däremot tycker jag att man kan variera sig i sin ridning och vara öppen för nya idéer, men så långt som till halsring kommer jag absolut inte att sträcka mig, man kan få bra kontakt med sin häst på många- och bättre sätt!

Nu har jag inte sagt att min häst var speciellt tjafsig i munnen, bara att jag märkte stor skillnad när jag började rida utan. Det hade egentligen inte så mycket med munnen att göra, utan framför allt hennes balans. Jag blev medveten om mitt kroppsspråk på ett helt annat sätt. Som sagt tror jag att det är lätt att tro att man är i balans även om man inte är det.

Om man nu börjar rida utan bett och hästen går mycket bättre då - självklart, som alla säger, betyder det då att man har något problem i sin ridning. (eller, som du säger, att hästen har problem med munnen, men det får man ändå förutsätta att folk ser som första lösning) Man kan välja att se olika lösningar på det problemet. Jag väljer att tro att det är lättast att hitta en bra balans och få centrerad sits med rätt position om man inte har kontakt med hästens mun.

Sen, när man har hittat den balansen, och hästen likaså, då är absolut inget fel i att rida med bett, men jag tror att den där balansen är betydligt svårare att hitta än många verkar tro.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag håller inte med dig. Tycker inte alls att jag är väldigt, väldigt okunnig. :D
Jag respekterar folk som vill rida med bett, men jag står fast vid att de allra allra flesta hästar jag ser som rids med bett är missnöjda. Dessutom stör bettet hästen, hur bra "form" hästen än går i. Även i tävlingar på mycket hög nivå ser man många, många hästar som går i fel, spänd form som nästan helt och hållet beror på länken mellan hästens mun och ryttarens hand. Oftast förstör man hästens balans genom att ha ett bett i munnen och jag håller helt med Ella. Bett är egentligen ett redskap som (om man tittar på hur det faktiskt inverkar på hästen) bara borde användas av ryttare och på hästar som båda är helt balanserade och aldrig i syfte att stanna eller styra hästen, utan små, fina hjälper som krävs för högre skolor och faktiskt inte går att göra utan bett. Detta anser jag hur bra bettet än ligger i hästens mun! Att ett bett som ligger illa skadar hästen är ju självklart...

Du säger det själv... att det spända beror på länken mellan hästens mun och ryttarens hand. Alltså, det behöver ju inte vara något fel på bettet, utan det kan ju faktiskt vara så (gud förbanne...) att det är ryttarens hand det är fel på! Jag tycker inte att man kan säga att allt som är fel med ridningen idag beror på betten och att allt skulle bli bättre av att man tog bort dem! Det funkar inte riktigt så, men som någon annan skrivit- är man nyfrälst själv så vill man också frälsa alla andra...
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Nu har jag inte sagt att min häst var speciellt tjafsig i munnen, bara att jag märkte stor skillnad när jag började rida utan. Det hade egentligen inte så mycket med munnen att göra, utan framför allt hennes balans. Jag blev medveten om mitt kroppsspråk på ett helt annat sätt. Som sagt tror jag att det är lätt att tro att man är i balans även om man inte är det.

Om man nu börjar rida utan bett och hästen går mycket bättre då - självklart, som alla säger, betyder det då att man har något problem i sin ridning. (eller, som du säger, att hästen har problem med munnen, men det får man ändå förutsätta att folk ser som första lösning) Man kan välja att se olika lösningar på det problemet. Jag väljer att tro att det är lättast att hitta en bra balans och få centrerad sits med rätt position om man inte har kontakt med hästens mun.

Sen, när man har hittat den balansen, och hästen likaså, då är absolut inget fel i att rida med bett, men jag tror att den där balansen är betydligt svårare att hitta än många verkar tro.

Om du hade problem med hennes balans så har du också haft problem med hennes mun och antagligen ligger grunden i att du har hållt henne alldeles för hår och därmed inte låtit henne hitta sin egna balans. Jag säger inte att det gör dig till en sämre ryttare, utan det kan vara så att du har kompenserat för hennes brister och därmed hållit igen henne och därmed inte låtit henne hitta sin egna balans!

Medveten om sin egen kropp kan man bli på så många andra sätt än att välja den bettlösa ridningen. Och att helt skippa bettet kan ge fler problem sen när du väl sätter på det igen. För problemet ligger fortfarande kvar i att du inte vet hur du ska hantera din kropp när du äl rider med bett.

Och sen sa jag inte enbart att problemet ligger i att hästen har problem med sin mun, utan det var ett av alternativen jag gav om du läser ordentligt! Och man kan faktiskt inte förutsätta att folk ser det som en första lösning! det brukar ta massa inköp av diverse grejer innan de inser VAR problemet sitter!

Balans är något som vissa besitter mer än andra. Vissa har mer naturlig fallenhet med att sitta i balans och andra får slita som djur för att det ska se drägligt ut, det är så det ser ut. Sen är det ju så att det är många som förlitar sig för mycket på bettet och ser det som en balanshjälp, vilket självklart är fel! Men det som krävs då är träning och åter träning!
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Har menat hela tiden att det är ryttarens fel och inte bettets...
Har aldrig sagt (ingen annan här heller) att allt som är fel i ridningen beror på betten, och jag har minsann aldrig haft som förslag att alla ska sluta använda dem...

Jag uttrycker min åsikt och jag tycker att det är väldigt intressant att höra andras åsikter också, men jag skulle uppskatta om folk slutar citera mig felaktigt... :grin:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Om du hade problem med hennes balans så har du också haft problem med hennes mun och antagligen ligger grunden i att du har hållt henne alldeles för hår och därmed inte låtit henne hitta sin egna balans. Jag säger inte att det gör dig till en sämre ryttare, utan det kan vara så att du har kompenserat för hennes brister och därmed hållit igen henne och därmed inte låtit henne hitta sin egna balans!

Medveten om sin egen kropp kan man bli på så många andra sätt än att välja den bettlösa ridningen. Och att helt skippa bettet kan ge fler problem sen när du väl sätter på det igen. För problemet ligger fortfarande kvar i att du inte vet hur du ska hantera din kropp när du äl rider med bett.

Och sen sa jag inte enbart att problemet ligger i att hästen har problem med sin mun, utan det var ett av alternativen jag gav om du läser ordentligt! Och man kan faktiskt inte förutsätta att folk ser det som en första lösning! det brukar ta massa inköp av diverse grejer innan de inser VAR problemet sitter!

Balans är något som vissa besitter mer än andra. Vissa har mer naturlig fallenhet med att sitta i balans och andra får slita som djur för att det ska se drägligt ut, det är så det ser ut. Sen är det ju så att det är många som förlitar sig för mycket på bettet och ser det som en balanshjälp, vilket självklart är fel! Men det som krävs då är träning och åter träning!

Svar på detta hittar du i mina tidigare inlägg... Gör som du råder mig - läs ordentligt...
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Kan tillägga att jag har sett, många, många filmer på hästar som ridits i perfekt balans och dessutom i maximal samling.

Utan bett?? Om det nu finns många filmer så borde du ju inte ha några problem med att lägga ut länkarna till åtminstonde ett par styckna!
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Även i tävlingar på mycket hög nivå ser man många, många hästar som går i fel, spänd form som nästan helt och hållet beror på länken mellan hästens mun och ryttarens hand.

Hur många rider hästen i korrekt, rätt form, utan bett här inne? Filmbevis tack!
Gärna hobbyryttare/sådana som inte kommit "speciellt långt" (dvs inte kändisar inom detta område) som rider sina hästar i en korrekt ändamålsenlig form.

Jag ser det som en konst att rida med bett, på korrekt vis.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

*kl*

En hård hand blir inte mjukare med bettlöst.

Jag anser att varje ekipage ska välja sin betsling, inget är rätt eller fel. Enda kravet jag har är att bettet inte skadar hästen (alt. ger ett antal motsägelsefulla signaler).

Själv rider jag på allt från hemska stångbett till grimma på min häst. Aktiviteten ger betslingen. Ska vi rida dressyr så funkar det inte att rida i grimma för då blir signalerna för otydliga, stångbettet är onödigt att ha i skogen för där blir signalerna för starka (pga mig).
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Det är inget fel att välja bettlöst, problemet är att det till 99% görs av helt fel anledning och det brukar heta att "min häst funkar inte på bett". Av någon konstig anledning brukar finns alla dessa hästar inom någon sorts alternativdressyr :confused:

Min erfarenhet är att hästar av den sort bruka streta och gapa just för att hästarna varken är lösgjorda i kroppen eller eftergivna i nacken vilket försvinner när dom arbetas korrekt.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

*kl*

Om min häst är "tjafsig" med bett i munnen skulle jag inte sätta på den en halsrem, jag skulle ta den till vet för tandkoll.

Ni som rider bettlöst pga det skälet, har ni kollat tänderna på era hästar på sistone?
 
Sv: Aldrig mer bett!!

*Kl*

Angående filmbevis kan jag säga att jag inte tänker länka till några filmer, men jag kan be er att kolla på youtube efter exempelvis Nevzorov, Honza Bláha, Hempfling. Själv har jag också sett en otrolig film när jag var i Portugal, men den vet jag tyvärr inte om man kan hitta på youtube. Å nej, här inne har jag nog inte sett någon (men jag säger inte att det inte finns, för jag har inte letat) som ridit utan bett i perfekt balans. För övrigt tycker jag inte att tävlande på mycket hög nivå och hobbyryttare som inte kommit särskilt långt är en särskilt rättvis jämförelse...

Jag vet att form betyder olika för olika människor och inom olika discipliner. Skulle någon till exempel lägga ut film/bild på en häst som rids utan huvudlag inom western skulle många säga att den hästen inte alls går i en bra form.

Jag har en annan syn på vad som är rätt form än den klassiska dressyrskolan oftast har och där finns mycket att diskutera och argumentera om, det är jag fullt medveten om.

Sedan vill jag också säga, för sista gången i den här tråden :grin:, att jag inte har slutat använda bett för att min häst var tjafsig i munnen :) och att jag aldrig har påstått att man automatiskt blir en bättre ryttare om man rider bettlöst. Jag håller till fullo med om att en ryttare som byter till bettlöst och märker stor skillnad till det bättre har problem med sits/balans/hand (som jag).
Det finns olika sätt att lösa det på - många tycker att man ska lära sig att hitta balansen med bett och andra tycker att man kan lära sig det utan. Jag tror absolut att båda är fullt möjliga men personligen föredrar jag det senare eftersom jag då har lättare att fokusera på min balans och mitt kroppsspråk.

Eftersom jag inte har kommit till den nivån att jag helt är i balans tycker jag det är onödigt att störa hästen i munnen. När jag hittat balansen och kan rida min häst i balans utan bett kan jag också rida den med bett.

Å snälla, tro inte att jag försöker få över er på min sida... :) För det är inte tanken. Som sagt, bara för att det är rätt för mig betyder det inte att det är rätt för alla andra och jag har full respekt för de som tycker att det här är fel. Jag vill varken bevisa att jag har rätt eller att ni har fel - ni som vill det har förstått det här helt fel. Jag vill gärna höra olika åsikter, men när det kommer till den nivån att man ska bevisa allt man säger och/eller göra sig lustig över andras uttalanden har det gått åt fel håll, tycker jag. I egenskap av trådskapare kan jag säga att det inte var min mening...!:)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

En hård hand blir inte mjukare med bettlöst.
:bow::bow:

Om min häst är "tjafsig" med bett i munnen skulle jag inte sätta på den en halsrem, jag skulle ta den till vet för tandkoll.

Ni som rider bettlöst pga det skälet, har ni kollat tänderna på era hästar på sistone?
:bow::bow:


Något jag tycker man ser alltför ofta är felaktigt spända hackamore. Som hänger ner över nosen eller sitter fel! Både IRL och på bilder på buke!
Det är inte heller så skönt för hästen, och rycker man till (häst snubblar tex) kan det gör hiskeligt ont!
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Eftersom jag inte har kommit till den nivån att jag helt är i balans tycker jag det är onödigt att störa hästen i munnen. När jag hittat balansen och kan rida min häst i balans utan bett kan jag också rida den med bett.

Kan upplysa dig om att en obalanserad ryttare alltid stör hästen oavsett bett eller ej
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Kan upplysa dig om att en obalanserad ryttare alltid stör hästen oavsett bett eller ej

Det har du rätt i, men som jag sa tidigare har jag lättare att hitta balansen utan bett. Dessutom tror jag att man, som obalanserad ryttare, stör mer med bett. Men det beror kanhända på vilket sätt man är obalanserad...
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 010
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 490
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp