Aldrig mer bett!!

Sv: Aldrig mer bett!!

Jag respekterar ditt val att rida utan bett.
Däremot var din motivering till varför du valt att göra det både lustig och grundade sig i felaktigheter.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Slutade med bett för snart 3år sen och kommer aldrig mer använda det. Rider med repgrimma och målet är halsring:) Kör även shettisen i grimma. Funkar kanon!
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Folk tycker i allmänhet att de rider med mjuk och fin hand, men jag kan säga att säkert 80% av hästarna jag ser, på ridskolor, klubbar, tävlingar, bland skogsmullarna är extremt missnöjda med det de har i munnen!

Jag håller helt med om att hårda händer generellt sett är alltför vanligt förekommande och att många hästar ser märkbart missnöjda ut vid ridning (tror ofta det är mer ridningen som helhet än just själva "närvaron av ett bett" som är problemet).

Bett eller bettlöst kan kvitta för mig - båda har sina fördelar och begränsningar och det finns alltid situationer, omständigheter och tillfällen när det ena eller det andra är att föredra. Ridning för mig handlar huvudsakligen om att kommunicera med hästen och det kan man göra mer eller mindre framgångsrikt såväl med som utan bett.

Tror att den vanligaste anledningen till att så många hästar uttrycker missnöje i munnen (och kropp och sinne i övrigt) är handen och bruket av bettet snarare än bettet i sig... och handen i sin tur är väl ett resultat av alla märkliga föreställningar och villfarelser om vilken form som är den "rätta" och hur den ska frambringas (ibland framtvingas) - i kombination med att de flesta ryttare egentligen inte är säskilt väl utbildade i konsten att bruka ett bett på ett sätt som är både sympatiskt och funktionellt.

Som en tankeställare och jämförelse kan nämnas att de som antas som elever på spanska ridskolan inte får hålla i tyglarna och inverka i munnen på hästarna förrän år tre, när de i stort sett ska ha full kontroll på sin kroppar och förhoppningsvis ha lärt sig hur ridning fungerar och påverkar hästen (ja, enligt deras skola då förstås... för skolor och inriktningar finns det gott om och vilken som är "bäst" kan man tvista om i all oändlighet. Tror det var Bent B. som sagt att "det spelar ingen roll enligt vilken skola man inte kan rida" - och jag tror det är mer däri problemet ligger än i att bettet uppfanns).

Om du tycker att bettlöst fungerar bäst för dig och du tycker att du utvecklas på ett positivt sätt och hästen verkar trivas med det; då har jag full förtåelse för att du vill spinna vidare på den tråden. Sedan är livet ett ständigt flöde av förändring och vi uppgraderar hela tiden vår bild av "sanninen" och "verkligheten". Vi blir aldrig fullärda och aldrig fulländade...
 
Sv: Aldrig mer bett!!

jag kommer alltid rida med bett om jag inte har en häst som det inte går att rida med bett då blir det hackamore. Jag föredrar bett. Rida med halsring vore ett trevligt självmordsförsök hade nog gått galant att hoppa en bana med det:D
 
Sv: Aldrig mer bett!!

om man tränar mycket på det och om hästen är otroligt lättriden som på filmen, men inte gick hästarna i form, så det är inget sätt man kan rida på dagligen.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

oj jag tyckte att det var så övertydligt att jag inte trodde att det krävdes förklaring.
Du skrev att du hade helt andra mål med din ridning än vad tex. tävlingsryttare hade. Tex att börbättra din kommunikation och ditt förhållande med hästen.

Det lät väldigt väldigt roligt. Eftersom tävlingsryttare antagligen inte alls kommunicerar eller har något slags förhållande med sina hästar! :angel::D

Det uttalandet lät mkt okunnigt och på samma gång väldigt lustigt. Visar att du inte har så stor kunskap om ridning som sport. Men det är nog tyvärr rätt vanligt att nyfrälsta "jag är snällast mot hästen"- människor reagerar så. Det beror antagligen på okunskap och brukar vara mest vanlig hos yngre förmågor.

Som sagt efter min uttömmande förklaring så önskar jag dig lycka till med din bettlösa ridning och hoppas att du får mkt nöje med din häst! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aldrig mer bett!!

om man tränar mycket på det och om hästen är otroligt lättriden som på filmen, men inte gick hästarna i form, så det är inget sätt man kan rida på dagligen.

Hur motiverar du "gå i form"?

Jag tycker att det såg väldigt välbalanserat och trevligt ut på filmen. Sen e det klart att man komma mycket längre när det gäller att samla och centrera hästen.

Att de inte kan ridas så varje dag tycker jag nog främst beror på hoppningen.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Det är jättebra att kunna rida bettlöst, jag använder själv ofta sidepull på mina hästar.
Men, det finns tillfällen då man kan komma att vilja ha bett i munnen på hästen och den bör vara van vid det också, tycker jag.

Jag tror att det stora problemet med hästar som inte gillar bett är en ryttare i obalans som medvetet eller omedvetet håller balansen i tyglarna. Det är nödvändigt att jobba med sin sits så att man kan sitta på hästen utan att vara beroende av balansen i tygeln. Den så kallade självständiga sitsen, som alla ryttare bör sträva efter att uppnå.
Bäst sättet är att bli longerad och göra gymnastiska övningar på hästrygen utan vare sig tyglar eller stigbyglar så man får in balansen och styrkan att hålla sig i rätt position utan stöd. En fast sits är alltid bra, vare sig man rider med bett eller ej.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag håller absolut med, en obalanserad sits får inte så stort utslag på hästen om man rider bettlös, det ställer mycket högre krav på en oberoende sits om man använder bett. Därför upplever ju dom flesta att hästen går sååå mkt bättre på bettlöst. Det gör den egentligen inte :cool:
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Håller med.
Jag har inga problem att rida min häst på grimma. Men jag vill kunna finlira mer än så helt enkelt.

Jag ser dock en liten risk i den här grönavågsgrejen att alla ska rida med halsring eller grimma. Det lockar till sig unga orutinerade ryttare. Jag kan se en skade och säkerhetsrisk med detta.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

om man tränar mycket på det och om hästen är otroligt lättriden som på filmen, men inte gick hästarna i form, så det är inget sätt man kan rida på dagligen.

visst, den här hästen stod inte och piafferade med nosen i lodplan, men den var balanserad, avslappnad och hade en bra rytm, är inte det en bra bit påväg? jag tror att han faktiskt skulle kunna samla hästen mer genom centrering som någon sa, men det var kanske inte riktigt det publiken ville se kan jag tänkte mig. de ville se ekipaget göra så mkt olika saker som möjligt, utan bett. och dessutom så gjorde han en väldigt bra galoppiruett, är inte det ett ganska bra tecken på samling och lösgjordhet?
 
Sv: Aldrig mer bett!!

nja ingen kan väl påstå att det går att åstadkomma ridning av lika hög kvalité med halsring som med bett? Sen var den här hästen av lätt typ, kan tänka mig hur det skulle sett ut med en mer rejäl häst som kanske inte har samma balans:crazy:.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

oj jag tyckte att det var så övertydligt att jag inte trodde att det krävdes förklaring.
Du skrev att du hade helt andra mål med din ridning än vad tex. tävlingsryttare hade. Tex att börbättra din kommunikation och ditt förhållande med hästen.

Det lät väldigt väldigt roligt. Eftersom tävlingsryttare antagligen inte alls kommunicerar eller har något slags förhållande med sina hästar! :angel::D

Det uttalandet lät mkt okunnigt och på samma gång väldigt lustigt. Visar att du inte har så stor kunskap om ridning som sport. Men det är nog tyvärr rätt vanligt att nyfrälsta "jag är snällast mot hästen"- människor reagerar så. Det beror antagligen på okunskap och brukar vara mest vanlig hos yngre förmågor.

Som sagt efter min uttömmande förklaring så önskar jag dig lycka till med din bettlösa ridning och hoppas att du får mkt nöje med din häst! :)

Jamen det var ju trevligt att jag kunde roa dig med mitt uttalande! :) Jag sa att mina mål är av annan karaktär än till exempel tävlingsryttare och med det har jag minsann inte sagt att tävlingsryttare inte kommunicerar med sina hästar, bara att jag vill göra det på ett annat sätt.

Du säger att jag har stor okunskap om ridning som sport och det är lustigt att du uttalar dig om det grundat på mina inlägg här. Du har fel kan jag säga utan att vilja motivera det vidare.

En sak jag skulle vilja tillägga är att många (inte bara tävlingsryttare) i allmänhet (springer undan för alla arga motattacker...:D), inte är det minsta intresserade av att förbättra kommunikationen med hästarna i den dagliga hanteringen, många många fler än man kan önska är rentav rädda för sina hästar, och DET, om något i det här sammanhanget, är lustigt, eftersom det som inte stämmer från marken garanterat inte kommer stämma heller från hästryggen...

Jag tackar dig för din välönskan och tror och hoppas att jag, trots min egenskap av "nyfrälst jag är snällast mot hästen-människa" som dessutom är ca 12 år, kommer att få mycket nöje framöver. :)
 
Sv: Aldrig mer bett!!

nja ingen kan väl påstå att det går att åstadkomma ridning av lika hög kvalité med halsring som med bett? Sen var den här hästen av lätt typ, kan tänka mig hur det skulle sett ut med en mer rejäl häst som kanske inte har samma balans:crazy:.

Det beror nog på vad man menar med kvalité. Jag anser att när det gäller samling så kan man åstadkomma det lika bra utan bett, men en del högre rörelser kräver bett och små hjälper genom det.
 
Sv: Aldrig mer bett!!

Jag rider med bett ibland och utan ibland. Tycker att hästen bör kunna ridas både med och utan, men framför allt bör ju ryttaren kunna rida hästen i balans även utan bett annars har man en del att jobba med som ryttare.

Min häst går minst lika bra utan bett, han fattar inte att det är en jättegrej i min hjärna, att rida utan ;) skämt åsido, jag försöker "rida med kroppen" och inte så mycket handen, så därför upplever jag ingen större skillnad.

Påminner mig att det finns någon finländare som red en vit hingst, och hoppade Skyhögt :bow: utan vare sig huvudlag eller sadel. Någon som vet vad han heter?
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 886
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 215
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 162
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp