Alfrida - stormen

I går kväll var jag ute och joggade i nackareservatet 4km för att titta efter om det hade ramlat några träd. Tänkte att det inte hade varit så farligt hos mig ändå, men tänkte att något gammalt träd kanske ramlat. 10 (!) stora, starka träd stötte jag på under min jogg, och då var det kolsvart så jag såg bara de närmast vägen som man kan se med pannlampan. De hade sågat bort 3 av dem men resten låg antingen halvt över vägen eller över hela vägen. Sedan hade tydligen något tak i ett hus i närheten halvt flugit av. Så det var tydligen värre än jag tyckte när jag låg där och försökte sova med varulvstjutande fönster.
 
Åland blev väldigt hårt drabbat och många kommer vara utan el länge, de vädjar efter hjälp med linjearbetare. Av 15 000 hushåll tappade 14 000 strömmen, elstolpar är knäckta och skogarna är plockepinn. Finland flyger in med helikoptrar.
 
Men fy vilken mardröm! Hur får man sånt att funka rent praktiskt under så lång tid? Vattnet funkar väl inte heller?
Vi hade kommunalt vatten i det huset. Strömmen där vattenverket finns kom igång redan efter någon dag, vilket gjorde att vi hade vatten under i princip hela tiden. Det gick också att "snålelda" vedpannan för att få varmvatten. Men man fick vara försiktig eftersom cirkulationen till elementen ju inte fungerade.

Efter ett tag lyckades vi få tag i ett litet bensindrivet elaggregat som gjorde att vi kunde ha ström i alla fall några timmar på kvällarna. Kunde använda dator, se på TV, dammsuga, ha några lampor tända osv. Kändes som rena lyxen :) ! Men tvätta och dylikt fungerade inte, så det blev att släpa med sig tvätt till föräldrarna (som bara hade strömlöst ett par dagar).

Jag kan säga att man efter en strömlös vecka kände sig rätt uppgiven. Vi hade ju inte heller några bra prognoser på när vi skulle få strömmen tillbaks, så det var en massa ovisshet och rykten som pågick. Jag nästan grät av glädje den dagen strömmen kom tillbaks....
 
Var hinderbana över träden på väg till stallet igår. 12-15 stycken låg över vägen.
Rensat vid 19-tiden av grannen.
Enligt andra grannen var det värsta stormen sedan -53.
Fortfarande strömlösa, troligen tillbaka ikväll.
Stor tall var EN meter från att trilla rätt i skallen under natten.

Öster om Uppsala.
 
@mamman och @XeeXeX Det var dessutom inte helt tydligt i mobilen. Inte heller när en sökte via webben. Men det kunde vara värre, temperaturen hade kunnat vara lägre. Men det hade ju samtidigt varit bra om det hade varit plusgrader nu. För vattnet som fryser överallt.
Nej på mobilen är det värdelöst, man ser inte ens den pyttelilla kartan som är det enda som visar var avbrottet är ....
 
Blir stora kostnader med rör som fryser. Även bra isolerade måste ju frysa efter ett tag om det blir riktigt kallt. Och sen när vattnet funkar igen -översvämning :arghh:

Värme går ju lättare att fixa. Tänd en brasa. Massa filtar osv
Har man inte byggt in redan i installationen att man antingen har självcirkulation utan el eller enkelt kan torrlägga anläggningen då har man problem. Här byggs allting sånt in redan vid installationen, det ska inte vara svårare än att stänga en kran och öppna nästa samt kunna "bottenblåsa" lågt liggande ledningar utan fall och ledningar i mark med vattenfickor medelst tryckluft samt ha en liten tryckluftflaska som alltid är laddad om den skulle behövas. Mitt ställe kan torrläggas på 10 minuter om det behövs och kostar inget extra att tillföra när anläggningen projekteras.
 
Har man inte byggt in redan i installationen att man antingen har självcirkulation utan el eller enkelt kan torrlägga anläggningen då har man problem. Här byggs allting sånt in redan vid installationen, det ska inte vara svårare än att stänga en kran och öppna nästa samt kunna "bottenblåsa" lågt liggande ledningar utan fall och ledningar i mark med vattenfickor medelst tryckluft samt ha en liten tryckluftflaska som alltid är laddad om den skulle behövas. Mitt ställe kan torrläggas på 10 minuter om det behövs och kostar inget extra att tillföra när anläggningen projekteras.
Brukar man bygga in sånt? Jag vet faktiskt inte hur det ser ut här. Hur vet man det? Vattnet har funkat även vid strömavbrott men tänker om den blir långvarig att några rör fryser. Tänker framförallt vid synliga rör som i källaren och i stallet (där har jag isolerat och lagt värmekablar)
 
Här har mitt staket blåst sönder, nu har både räv och hundar fri passage. :meh: Kunde dock varit värre, det hade kunnat lagt sig på mitt tunnelväxthus, nu klarade det sig precis. Mitt vindskydd till hästarna är delvis byggt av gammalt logvirke och har klarat sig bra, såg nyss när jag var ute med bilen ett par andra vindskydd som det gått värre med, slitit sig i hagarna och slagits sönder utanför hagarna. Hörde på radion om ett ställe i Brottby, Vallentuna, att där hade det blåst så hårt att ekstolparna i hagarna knäckts! :eek:
 
Det har varit strömavbrott på jobbet, så vi fick ta ut kalla bussar imorse. Annars krävs 5 plusgrader vid förarstolen, men idag var det inget att bråka om. Många av mina resenärer och kollegor har dessutom fortfarande strömlöst hemma, så även om jag inte drabbats jättehårt själv så får jag höra mycket.
 
Brukar man bygga in sånt? Jag vet faktiskt inte hur det ser ut här. Hur vet man det? Vattnet har funkat även vid strömavbrott men tänker om den blir långvarig att några rör fryser. Tänker framförallt vid synliga rör som i källaren och i stallet (där har jag isolerat och lagt värmekablar)
Nej det brukar inte byggas in med den motiveringen att "strömavbrott mm. händer ju så sällan", jovisst, men NÄR allt stannat och man märker att det är på riktigt och kan bli långvarigt är det guld värt att kunna kallställa en byggnad utan risk.

Hela hemligheten är avtappning på varje lågpunkt, fall på ledningarna mot lågpunkten och avstängningsmöjligheter så det går att sektionera systemet och kanske bara ha frostfritt i pannrummet om det värsta skulle hända. Hur man bygger upp systemet är en fatta-själv-övning eftersom alla anläggningar är olika och allt kan man bygga om efteråt om det som finns där inte funkar som det bör.

Ställ dig frågan "nu är det 30 grader kallt, strömmen gick igår och har inte kommit tillbaks och kanske inte heller kommer tillbaks, vad kommer att hända" och utgå därifrån om du vill bygga upp ett system som i stort sett är "atombombssäkert". :up:
 
Strömmen kom tillbaka idag efter 1.5 dygn borta.
Underbart att ha ström och vatten!
Grattis, här finns inte ens en vettig prognos. Nu skrivs det "i morgon, kanske i helgen" på lokaltidningarnas hemsidor. Ellevio uppdaterar alla med ytterligare några timmar vartefter förra prognosen passeras. Vi hade mitt på dagen samma prognos som de som fått tillbaka strömmen. Hade vi vetat igår hur långvarigt det skulle kunna bli så hade vi kunnat vidta åtgärder, t ex flyttat ut all mat från kylen. När den inte kom tillbaka i går kväll så var det ju liksom redan för sent (och för mörkt). Även information om vilka områden som de prioriterar hade varit till vägledning. Nu säger de ena sidan att de aldrig varit med om något liknande, å andra sidan att man ska ha beredskap för tre dygn (vad de menar med det vet jag inte, spara vatten för tre dygn på vettigt sätt tror jag få har möjlighet att göra). Det går ingen nöd på oss, men lite retligt att man inte vet.
 
Låter som räven hos mormor och morfar som när vi under somrarna hade ytterdörren öppen alltid gick en vända i köket för att se om vi tappat någon mat under lunchen ^^
Jag har en bekant vars hund tog med sig en lekkamrat hem från skogen för flera år sen, den räven vägrar flytta ut igen och är som vilken hund som helst nu. :D
 
Grattis, här finns inte ens en vettig prognos. Nu skrivs det "i morgon, kanske i helgen" på lokaltidningarnas hemsidor. Ellevio uppdaterar alla med ytterligare några timmar vartefter förra prognosen passeras. Vi hade mitt på dagen samma prognos som de som fått tillbaka strömmen. Hade vi vetat igår hur långvarigt det skulle kunna bli så hade vi kunnat vidta åtgärder, t ex flyttat ut all mat från kylen. När den inte kom tillbaka i går kväll så var det ju liksom redan för sent (och för mörkt). Även information om vilka områden som de prioriterar hade varit till vägledning. Nu säger de ena sidan att de aldrig varit med om något liknande, å andra sidan att man ska ha beredskap för tre dygn (vad de menar med det vet jag inte, spara vatten för tre dygn på vettigt sätt tror jag få har möjlighet att göra). Det går ingen nöd på oss, men lite retligt att man inte vet.
Jag tror det faktum att man inte har överblick nog över skadorna för att kunna prognostisera ska tolkas som "förutsätt långvarigt tills du vet annat".
Men att i det läget ha alls ha siffror som saknar substans i infon är ju dumt. Kanske är något system som inte tillåter att där är tomt så någon klämmer in hittepå-gissningar för att det måste stå "något"?
 

Liknande trådar

Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
316
Senast: Silver Girl
·
Mat Jag hittade idag ett buskage fullt med stora jättefina slånbär. Plockade en hel gryta och tänker göra sloe gin till julen. Men nu ska de...
Svar
5
· Visningar
458
Senast: Jeffery
·
Samhälle Hur har ni det i kväll och i natt? En reporter på nyheterna höll på att blåsa bort tidigare under kvällen.
2 3
Svar
53
· Visningar
3 958
Senast: Squie
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp