Alkohol - nej tack

På vilket sätt menar du att man brister i sitt ansvar mot barnen om man dricker 1 glas vin någon gång?

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så är det ingen som dricker mycket i närheten av mina barn. Just kalas hålls dessutom helt alkoholfritt här. Det är vid högtider några i sällskapet kan ta ett glas alkohol. Inget som jag kan se skulle ge ett barn men för livet.

Jag har aldrig sagt att _man_ brister i sitt ansvar om man dricker ett glas vin någongång. Jag pratade utifrån min egen situation och mitt ansvar jag känner att jag har gentemot min dotter. Precis som jag skrev.

Jag har heller aldrig sagt att man inte är en ansvarsfull förälder för att man dricker alkohol. Så ingen behöver lägga dom orden i min mun.
 
Jag bor på bonnalandet... det kunde vara rätt blöta fester här. Jag blev helt ok ändå och nej, mina föräldrar var inte as-kalas fulla.

Jag har full respekt för de som väljer att inte dricka men att påstå att mina föräldrar var oansvariga som drack i närheten av mig är att ta i. När drickandet är ett problem blir det oansvarigt att dricka i närheten av barnen. Inte när man dricker på en rimlig nivå.

Vem har påstått att dina föräldrar är oansvariga? Vad jag kan se finns det inget inlägg i tråden som anser att föräldrar som dricker inte tar ansvar.
 
Ja, det får du lov att tycka. Precis som vi andra kan tycka det är trevligt utan att bli ifrågasatta på det sättet.
Oj, var det någon som ifrågasatte dig eller någon annan?

Jag svarade på ett inlägg, du svarade på det att det var bland det göttigaste som finns att bli salongsberusad i rätt sällskap med god mat, som om det vore en självklarhet att tycka så för alla, så jag svarade att jag tycker att det är obehagligt.
Jag har inte ifrågasatt varken dig eller någon annan i tråden och om du känner dig ifrågasatt är det något du själv läser in. Jag bryr mig inte om andra människors alkoholvanor så länge det inte stör mig eller påverkar mig negativt, så om du och alla andra vill dricka dig/er salongsberusade i goda vänners sällskap osv så varsågoda, det står er absolut helt fritt att göra så.

Jag har inte ifrågasatt varken dig eller någon annan person val att dricka alkohol så den diskussionen finns inte ens!
 
Jag är uppvuxen i en nykter familj, något glas vin ibland bara hos föräldrarna.
Ändå började jag och mina vänner dricka när vi var 14 år. I Norrland var det då lätt att få tag på hembränt eller göra häxblandningar.
Så att föräldrarna inte dricker har nog inte så mycket med ens alkoholstart att göra.

Vi var i övrigt ordentliga, bra betyg, hängde inte i dåliga kretsar utan det var vårt lilla tjejgäng. Fortsatte i gymnasiet med alkohol och bra betyg och fritidsintressen.

Till @Enya
 
Jag är uppvuxen i en nykter familj, något glas vin ibland bara hos föräldrarna.
Ändå började jag och mina vänner dricka när vi var 14 år. I Norrland var det då lätt att få tag på hembränt eller göra häxblandningar.
Så att föräldrarna inte dricker har nog inte så mycket med ens alkoholstart att göra.

Vi var i övrigt ordentliga, bra betyg, hängde inte i dåliga kretsar utan det var vårt lilla tjejgäng. Fortsatte i gymnasiet med alkohol och bra betyg och fritidsintressen.

Till @Enya

till @Enya också ; forskning visar (nej, har inga källor just nu så ta mig på orden eller gå vidare i livet) att föräldrar har mindre inverkan på barnen än övrigt umgänge. Sen sammanfallet de båda ofta ändå, genom t ex att föräldrar och umgänge har samma socioekonomiska tillhörighet med alkoholvanor, värderingar etc.
 
till @Enya också ; forskning visar (nej, har inga källor just nu så ta mig på orden eller gå vidare i livet) att föräldrar har mindre inverkan på barnen än övrigt umgänge. Sen sammanfallet de båda ofta ändå, genom t ex att föräldrar och umgänge har samma socioekonomiska tillhörighet med alkoholvanor, värderingar etc.
Vi tillhörde typisk svensdonmedelklass och bodde i ett helt vanligt villaområde.
 
Jag är uppvuxen i en nykter familj, något glas vin ibland bara hos föräldrarna.
Ändå började jag och mina vänner dricka när vi var 14 år. I Norrland var det då lätt att få tag på hembränt eller göra häxblandningar.
Så att föräldrarna inte dricker har nog inte så mycket med ens alkoholstart att göra.

Vi var i övrigt ordentliga, bra betyg, hängde inte i dåliga kretsar utan det var vårt lilla tjejgäng. Fortsatte i gymnasiet med alkohol och bra betyg och fritidsintressen.

Till @Enya
Tonåringar som är mer vana vid alkohol i familj och släkt ser det inte som något konstigt att testa heller, så visst kan det påverka. Och sedan kan det mycket väl också vara rakt tvärtom, att man testar för att man helt enkelt är nyfiken och inte vet något om det.

Jag är glad att mina barn inte har gjort det, säger inte att de aldrig kommer dricka, men för varje år de låter bli anser jag vara bra.
 
Tonåringar som är mer vana vid alkohol i familj och släkt ser det inte som något konstigt att testa heller, så visst kan det påverka. Och sedan kan det mycket väl också vara rakt tvärtom, att man testar för att man helt enkelt är nyfiken och inte vet något om det.

Jag är glad att mina barn inte har gjort det, säger inte att de aldrig kommer dricka, men för varje år de låter bli anser jag vara bra.
Din äldsta är ju drömbarnet (för mig, är jätterädd att inte mina ska kunna hantera alkohol) - ”har smakat hos en kompis och det var inget för honom ”.
 
till @Enya också ; forskning visar (nej, har inga källor just nu så ta mig på orden eller gå vidare i livet) att föräldrar har mindre inverkan på barnen än övrigt umgänge. Sen sammanfallet de båda ofta ändå, genom t ex att föräldrar och umgänge har samma socioekonomiska tillhörighet med alkoholvanor, värderingar etc.
Visst är det så, jag har kämpat röven av mig mot barnens kompisgäng och försöker att inte förlora mot dem med saker jag tycker är viktigt. Det är absolut svårt. Jag är den första att påpeka inför andra människor att man inte alltid kan hålla föräldrar ansvariga för vad tonåringarna gör. Väluppfostrade välartade tonåringar kan välja fel bana pga sitt umgänge och det gäller att försöka bryta det och det är skitsvårt. Skillnaden är dock att de väluppfostrade och välartade tonåringarna som hamnat snett pga kompisgäng ofta tar sig ur med hjälp av föräldrar när de mognar, medan de som har föräldrar och en mindre bra uppväxt miljö ofta inte har förmågan att bryta problemet.
 
Din äldsta är ju drömbarnet (för mig, är jätterädd att inte mina ska kunna hantera alkohol) - ”har smakat hos en kompis och det var inget för honom ”.
När det gäller just alkohol ja. Han har varit fan så tuff att hantera med tanke på att han föredragit att lyssna på ett kriminellt gäng framför mig under en tid i hans tonår. Så värst drömaktigt kändes det inte som då, vill jag lova.

Precis som jag har barnen beroendegen, jag är sanslöst lycklig så länge de håller sig borta från allt sånt. De behöver inte fortsätta släkttrenden.
 
Tonåringar som är mer vana vid alkohol i familj och släkt ser det inte som något konstigt att testa heller, så visst kan det påverka. Och sedan kan det mycket väl också vara rakt tvärtom, att man testar för att man helt enkelt är nyfiken och inte vet något om det.

Jag är glad att mina barn inte har gjort det, säger inte att de aldrig kommer dricka, men för varje år de låter bli anser jag vara bra.

När jag gick på gymnasiet var vi ett gäng tjejer som festade lite tillsammans. Vi var ett skötsamt gäng. När vi festade så hade vi först förfest hemma hos nån. Alla utom en fick med sig två 4,5% cider som föräldrarna köpt på systemet tillsammans med en uppmaning att inte dricka något annat än det. Vi var nöjda med våra två cider. Vi tyckte att vi blev fulla, men blev nog mest lite lulliga och framförallt kissnödiga. Tjejen som inte fick med sig nån alkohol hemifrån gick ner på stan tidigare den dagen och kom till förfesten med några 50 cl colaflaskor med genomskinlig sprit hon köpt på stan. Gissa vem som däckade på toan på diskot och som vakterna fick köra hem? Inte var det vi som drack våra två cider. Vi ville verkligen inte göra något som gjorde att förtroendet våra föräldrar hade för oss försvann.

Jag tror att ungdomar som får lära sig en hälsosam alkoholkultur hemifrån har en bättre chans att lära sig hantera alkohol. Mina föräldrar bjöd mig ibland på lite vin eller annan alkoholhaltig dryck av bra kvalitet och sa att de ville att jag skulle smaka vin/annan alkohol av riktigt bra kvalitet för då kommer jag aldrig vilja dricka mig full på billig skit bara för att bli full. De hade rätt. Det funkade på mig.
 
När jag gick på gymnasiet var vi ett gäng tjejer som festade lite tillsammans. Vi var ett skötsamt gäng. När vi festade så hade vi först förfest hemma hos nån. Alla utom en fick med sig två 4,5% cider som föräldrarna köpt på systemet tillsammans med en uppmaning att inte dricka något annat än det. Vi var nöjda med våra två cider. Vi tyckte att vi blev fulla, men blev nog mest lite lulliga och framförallt kissnödiga. Tjejen som inte fick med sig nån alkohol hemifrån gick ner på stan tidigare den dagen och kom till förfesten med några 50 cl colaflaskor med genomskinlig sprit hon köpt på stan. Gissa vem som däckade på toan på diskot och som vakterna fick köra hem? Inte var det vi som drack våra två cider. Vi ville verkligen inte göra något som gjorde att förtroendet våra föräldrar hade för oss försvann.

Jag tror att ungdomar som får lära sig en hälsosam alkoholkultur hemifrån har en bättre chans att lära sig hantera alkohol. Mina föräldrar bjöd mig ibland på lite vin eller annan alkoholhaltig dryck av bra kvalitet och sa att de ville att jag skulle smaka vin/annan alkohol av riktigt bra kvalitet för då kommer jag aldrig vilja dricka mig full på billig skit bara för att bli full. De hade rätt. Det funkade på mig.
Nu har jag ingen källa, men det här har du fel i. De som bjuds hemifrån och de som får utköpt av föräldrarna har större alkoholvanor än de utan.

Så nej, jag kommer aldrig servera mina barn alkohol i någon form och inte köpa ut heller, för varför skulle jag? Det är en intefråga i vår familj. Det finns inget behov av det. Vi dricker inte i min familj. Vill de dricka något med alkohol i som vuxna vid en sammankomst får de ta med eget, inte konstigare än så. Dessutom är det lag om 18 år att dricka alkohol, svårare än så är det faktiskt inte. Har man problem som vuxen att rätta sig efter den, då tycker jag att man har problem med hur man ser på hur viktig alkohol är.
 
Nu har jag ingen källa, men det här har du fel i. De som bjuds hemifrån och de som får utköpt av föräldrarna har större alkoholvanor än de utan.

Så nej, jag kommer aldrig servera mina barn alkohol i någon form och inte köpa ut heller, för varför skulle jag? Det är en intefråga i vår familj. Det finns inget behov av det. Vi dricker inte i min familj. Vill de dricka något med alkohol i som vuxna vid en sammankomst får de ta med eget, inte konstigare än så. Dessutom är det lag om 18 år att dricka alkohol, svårare än så är det faktiskt inte. Har man problem som vuxen att rätta sig efter den, då tycker jag att man har problem med hur man ser på hur viktig alkohol är.

Det är ju upp till dig. Och jag tror inte på den undersökningen helt enkelt och kommer inte följa den. Min erfarenhet säger nåt helt annat. Jag tror att den undersökningen inte bara undersök familjer med en hälsosam alkoholkultur utan även blandade in de med en ohälsosam alkoholkultur och beroendeproblematik. Därför tror jag inte att den undersökningen säger något om ungdomar från familjer som har en måttlig konsumtion av alkohol utan nån form av beroendeproblematik.

Har man beroende i släkten ska man naturligtvis vara försiktig. Det verkar ju vara till viss del genetiskt.
 
Alltså...
Jeez. Mysigt dömande.
Man behöver inte må skit dagen efter om man brukar alkohol... eller tappa kontrollen etc. Jag blir definitivt inte väck av ett par glas vin. Det skulle aldrig falla mig in att truga i någon alkohol eller ifrågasätta att någon väljer att inte dricka. Då förväntar jag mig samma respekt tillbaka, dvs inte bli dömd för att jag faktiskt tycker om att dricka lite vin till maten och kan hantera det utan problem.

Alla som dricker alkohol gör liksom inte chugalug på en dunk hembränt...
Ptja, jag har aldrig tappat någon kontroll, mått skit eller varit bakis och jag lär inte vara något unikum. Att dricka alkohol är ju inte per automatik = supa sig dyngrak till stadiet lealöst kolli.
Det går alldeles utmärkt att dricka alkohol utan att tappa kontrollen och må skit. Igår kväll drack jag en liten GT (3 cl gin) efter maten. Bara för att det är gott. Inget annat. Det lilla känner jag ju knappt av ens.

Men det står alla fritt att själv välja vad man vill dricka och inte dricka. Men inse gärna att alla som dricker alkhol inte har ett missbruksbeteende, tappar kontrollen eller mår skit.
Fast det blir också en del av stigmatiserande av de som väljer bort alkohol när man anför en sådan bild av allt intag av alkoholhaltiga drycker. Att anledningen att man väljer bort måste vara att man tror att ingen klarar att dricka alkohol ibland utan att vare sig bli förgiftad, tappa någon kontroll eller må skit. Dels är det uppåt väggarna fel. Sedan är det ändå en av många bra anledningar om man känner så, men jag tycker alla anledningar är tillräckligt bra för att välja i sitt liv.

Istället kan ett gott glas vin eller en dram whisky vara smaksensationer, ren njutning, som jag inte hittat någon motsvarighet till alls. Tänker att det handlar till viss del om hur mycket intresse för smaker och mat man har också.

Jag har valt bort att förgifta mig, tappa kontrollen och må skit - men ändå inte valt bort just alkohol helt och hållet. (Det finns mycket annat jag valt bort för att inte förgifta mig, tappa kontrollen och må skit däremot)

Sedan innehåller all vätska spår av alkohol av olika konstellationer , så i någon grad dricker vi alla alkoholhaltiga drycker om vi vill överleva.

Ni var rätt många som kände att ni behövde försvara er.

Jag skrev att jag inte fattar hur man kan vilja göra så. Ingenstans skrev jag att alla gör så.

Ni beter er som att ni måste försvara andras val.

Jättetydligt att det här med alkohol är ett laddat ämne.
 
Alltså...






Ni var rätt många som kände att ni behövde försvara er.

Jag skrev att jag inte fattar hur man kan vilja göra så. Ingenstans skrev jag att alla gör så.

Ni beter er som att ni måste försvara andras val.

Jättetydligt att det här med alkohol är ett laddat ämne.

Ditt inlägg kändes som ett rejält påhopp på de som väljer att bruka alkohol även om du kanske inte menade det så. Får man inte säga emot och motivera sina val?

Helt ärligt verkar du vara rätt föraktfull mot de som väljer att dricka. Inte speciellt snyggt när du förväntar sig att ingen ska ifrågasätta ditt val att inte dricka.

Jag fattar verkligen att man inte vill dricka, i synnerhet om man haft dåliga erfarenheter av det men oavsett skäl är det inte mitt problem eller något jag ifrågasätter. Men det finns som sagt de som vuxit upp kring människor som brukat alkohol, inte missbrukat, och som visar på en mer nyanserad bild av hur man kan dricka. Vi måste ju få säga det...
 
Jag dricker inte alkohol. Jag gjorde en deal med mig själv att den dagen jag kräks pga alkohol, då ska jag sluta eftersom då har jag gått över gränsen och är oansvarig.
Den dagen kom när jag va 23 år och skulle ut och festa på kvällen och det enda jag ätit innan var en påse chips... Då kräktes jag innan jag ens kom fram till klubben vi skulle till. Sen den dagen har jag inte druckit alkohol.
 
Ditt inlägg kändes som ett rejält påhopp på de som väljer att bruka alkohol även om du kanske inte menade det så. Får man inte säga emot och motivera sina val?

Helt ärligt verkar du vara rätt föraktfull mot de som väljer att dricka. Inte speciellt snyggt när du förväntar sig att ingen ska ifrågasätta ditt val att inte dricka.
Du får gärna upplysa mig om var jag är föraktfull mot alla som dricker.
 
Jag är uppvuxen i en nykter familj, något glas vin ibland bara hos föräldrarna.
Ändå började jag och mina vänner dricka när vi var 14 år. I Norrland var det då lätt att få tag på hembränt eller göra häxblandningar.
Så att föräldrarna inte dricker har nog inte så mycket med ens alkoholstart att göra.

Vi var i övrigt ordentliga, bra betyg, hängde inte i dåliga kretsar utan det var vårt lilla tjejgäng. Fortsatte i gymnasiet med alkohol och bra betyg och fritidsintressen.

Till @Enya
Jag tror personligen att det är öppenheten kring alkohol som är avgörande om hur drickandet är i ungdomen, oaktat om föräldrarna är nykterister eller dricker måttfullt. Så länge man pratar om det och barnen vet att de kan ringa hem oavsett om de blivit på lyran eller inte är viktiga parametrar
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp