Status
Stängd för vidare inlägg.
Sponsorn har nog stor förståelse för att den första tiden är turbulent och att stödbehovet är extra då, hon har ju även möjlighet att inte svara eller säga att det inte passar just nu. Det här kanske är nått ni bör prata om? Kanske komma överens om att hon säger nej när det inte passar exempelvis om det gör dig lugnare i när och hur ofta du ska ta kontakt.

Hade inte AA en jourtelefon, kan du ringa dit? Och vi på Buke finns ju såklart också :heart
 
Har en sån dipp just nu. Så märkligt att förmiddagen kan vara hur bra och produktiv som helst och jag känner mig nästan normal och inga konstigheter. Och sen nu på eftermiddagen bara kämpar med att inte köpa något vin, mest det jag är sugen på. Har druckit massor av kaffe nu men det hjälper inte. Blir mest kissnödig.
Det känns så tomt och inte vill jag ringa sponsorn nu. Känner att jag vill inte ringa för ofta och störa.
Möte hinner jag inte gå på idag heller. Online borde jag hinna däremot.
Kom på att jag glömt att äta idag. Jo åt lite till frukost men det var inte så mycket.
Får större matlust när jag dricker. Då smakar allting gott. Nu smakar det mesta blaha.
Försök äta lite, så blir det nog bättre :heart
 
Första minuterna kändes så aviga och bara vad gör jag här ens. Men de släppte snabbt. Blev glad när jag kände igen en person resten var nya för mig.
Jag har delat lite varje gång jag varit med. Det känns viktigt. Tydligen inte så vanligt att nya delar så mycket som jag gör. Det sa min sponsor till mig tidigare. Men min stora bromskloss verkar vara att ta mig dit 😅
Sen när jag väl är på plats så släpper det mer och det är intressant att höra om andras liv, funderingar eller vad de nu har på hjärtat :)
Men alltså vad starkt att du trotsade hjärnspökena och gick på mötet ändå! Det är en rätt stor tröskel du tagit dig över där att döma av vad du skrivit förut, vad glad man blev av att läsa det! Heja dig!
 
Det är ett väldigt tydligt mönster att du dippar framåt eftermiddagen. Det är väl inte så oväntat, energinivån sänks (särskilt när du har svårt att få i dig lunch) och det är mer socialt accepterat att dricka på eftermiddag/kväll medan det känns mer självklart att man inte dricker på morgonen för då är man ju en sån där alkoholist.

Här har du alltså något väldigt konkret att jobba med. Ta hjälp av ditt stödnätverk för att hitta strategier som gör dagarna lättare efter lunch. Strategierna kan vara allt ifrån färdiga lunchlådor till ett inbokat stödsamtal vid tiden när det brukar bli jobbigt. Du behöver antagligen både sånt som hindrar dig från att dricka nästan rent fysiskt och sånt som gör att livet blir lite enklare att orka med när halva dagen har gått.
 
Nu kommer jag att låta som världens tråkigaste, men försök få till bra mat- och sömnvanor.

Se till så du får i dig frukost, lunch, mellanmål, middag och ett kvällsmål varje dag.

Ni som tänker säga att ni faktiskt inte äter så ofta: vänligen avstå. Kroppen behöver energi med jämna mellanrum och när man ska göra en stor livsförändring är det extra viktigt att ta hand om basbehoven mat och sömn.

Planera din matsedel på förhand så du inte behöver fundera på vad du är sugen på. Oavsett om du vill äta eller inte, ska du se till att åtminstone få i dig något.

Ju hungrigare man är, desto eländigare och tröttare känner man sig. Bra matrutiner hjälper och ger energi att orka fatta kloka beslut.
 
I 12-stegsprogram pratar man om HALT: Hungry, Angry, Lonely, Tired som farliga känslor/känslostämningar då de är vanliga stressutlösare och för en person som är sjuk i ett beroende blir de lätt triggers. Det finns nog en svensk variant också, kanske säger man Ledsen istället för Lonely, är osäker.

Jag tror att det ligger en hel del i det i alla fall.
 
I 12-stegsprogram pratar man om HALT: Hungry, Angry, Lonely, Tired som farliga känslor/känslostämningar då de är vanliga stressutlösare och för en person som är sjuk i ett beroende blir de lätt triggers. Det finns nog en svensk variant också, kanske säger man Ledsen istället för Lonely, är osäker.

Jag tror att det ligger en hel del i det i alla fall.
Vi sade Hungrig, Arg, Ledsen och Trött under min tolvstegsbehandling. En jättebra verktyg eftersom det är det är lätt att stanna upp när man har jobbigt och bara fråga sig om man är halt, hungrig, arg, ledsen eller trött. Just att identifiera sina känslor hjälpte mig hantera dem. Och som @Motacilla sa ovan också, rutiner hjälpte mycket.
 
Inser att jag är jättedålig på att hantera en nykter tillvaro. Måste liksom omprogrammera mig själv fullständigt.
Nu har jag ledigt resten av kvällen. Kändes så konstigt tidigare att inte få dricka sen. Det har ju alltid varit min belöning tidigare.
Snart är jag inne då får jag ta ett glas (eller fler) och jag har alltid eller oftast varit rätt glad och normal utåt sett. Bara jag vet att jag får dricka sen att ingen ska hindra mig.
Men nu FÅR jag inte.
Säger vem? Jo jag själv och ja de som vet om och ni såklart.
Men vad har jag att se fram emot ikväll då? En helt nykter tillvaro. Grå och trist. Men ja må så vara det är mitt nya liv. Grått och trista kvällar.
Har satt på tevatten nu. Åt lite tidigare så är inte så hungrig just nu.
 
Men nu FÅR jag inte.
Säger vem? Jo jag själv och ja de som vet om och ni såklart.
Men vad har jag att se fram emot ikväll då? En helt nykter tillvaro. Grå och trist. Men ja må så vara det är mitt nya liv. Grått och trista kvällar.
Har satt på tevatten nu. Åt lite tidigare så är inte så hungrig just nu.

Detta har vi pratat om en del, jo du får.
Men du ska inte. Man får liksom försöka ändra sitt tankesätt en hel del. Kan inte förklara det bättre nu, är mos i huvudet.

Och sen får man försöka ändra sitt liv att leva, i våran grupp är det väldigt många som börjat träna bland annat. Liksom hitta nåt som känns kul och givande, inte bara sitta i soffan och tycka synd om sig själv, tror man stjälper för sig själv då.
 
Inser att jag är jättedålig på att hantera en nykter tillvaro. Måste liksom omprogrammera mig själv fullständigt.
Nu har jag ledigt resten av kvällen. Kändes så konstigt tidigare att inte få dricka sen. Det har ju alltid varit min belöning tidigare.
Snart är jag inne då får jag ta ett glas (eller fler) och jag har alltid eller oftast varit rätt glad och normal utåt sett. Bara jag vet att jag får dricka sen att ingen ska hindra mig.
Men nu FÅR jag inte.
Säger vem? Jo jag själv och ja de som vet om och ni såklart.
Men vad har jag att se fram emot ikväll då? En helt nykter tillvaro. Grå och trist. Men ja må så vara det är mitt nya liv. Grått och trista kvällar.
Har satt på tevatten nu. Åt lite tidigare så är inte så hungrig just nu.
De grå och trista kvällarna fanns redan när du drack, det är bara ditt alkoholberoende som försöker få dig att tro att livet blir trist och grått utan alkohol.

En nykter tillvaro kan vara mer spännande, innehållsrik och fartfylld än en alkoholhaltig sådan men förståelsen för det kommer först när beroendet är hanterbart.
 
Nä men jag har svårt för det normala och vanliga. Eller jag vet inte. Dricker när jag är ledsen, arg eller när jag mår helt fantastiskt. Tycker det ofta är så att jag är antingen eller och varit sån jämt mer eller mindre.
Vet du - det normala är att när jag är ledsen, arg eller mår bra, då är det sista jag tänker på alkohol!

Om du har haft det så länge så har du varit alkis väldigt länge. Haft en synnerligen osund relation till alkohol. Det har inte varit ett problem förrän du började dricka mycket. Men alkis har du varit.

Alkoholen tar just nu en stor plats i ditt huvud och dina tankar. Du är på väg ifrån det.
Heja!!
:heart :heart :heart
 
Partner skickade nyss en bild på oss från i somras. Känns så himla sorgligt allt nu. Inte många timmar utan alkohol där när det kortet togs. Drack mer eller mindre hela tiden 😭 och ändå ser jag så glad och fin ut. Ögonen ser möjligen lite drömmande ut
 
Partner skickade nyss en bild på oss från i somras. Känns så himla sorgligt allt nu. Inte många timmar utan alkohol där när det kortet togs. Drack mer eller mindre hela tiden 😭 och ändå ser jag så glad och fin ut. Ögonen ser möjligen lite drömmande ut
Mao ett stadigt ständigt party. Partybilder brukar se glada ut. Drömmande ögon misstar du nog mot påverkade, fulla ögon.

Skillnaden mot icke alkisar är att när semestern är slut dricker man inte mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 319
Senast: MML
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 895
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp