Status
Stängd för vidare inlägg.
Dag 8 som nykter.

Tänkte på din fråga @Squie där tidigare om vilken känsla jag undviker. Väldigt bra och svår fråga!
Det är nog lite allt möjligt. Nedstämdhet, tomhet och saknad. De tror jag är de tre största känslorna jag försökt döva med att dricka. Inte insett det innan men de är just sådana triggers för mig så när en av dessa känslor kommer får jag ett starkt sug att dricka.
 
Dag 8 som nykter.

Tänkte på din fråga @Squie där tidigare om vilken känsla jag undviker. Väldigt bra och svår fråga!
Det är nog lite allt möjligt. Nedstämdhet, tomhet och saknad. De tror jag är de tre största känslorna jag försökt döva med att dricka. Inte insett det innan men de är just sådana triggers för mig så när en av dessa känslor kommer får jag ett starkt sug att dricka.
🤗

Det är tuffa känslor att möta.

Om vi spinner vidare på de känslorna. Finns det ngt samband till händelser? Eg behöver du inte outa det utan det är en fundering jag har. Kan du se varifrån de känslorna kommer?För jag tänker att om du vet det..så kan du komma till botten m det hela o ge dig själv en helt annan möjlighet till o bli frisk.
 
Paniken idag är hemsk. Hur ska jag klara av den här dagen?
Pratade med mamma tidigare skulle inte ha gjort det. Hon frågar så mycket. Jag blir så stressad.
Känner för att skita i allt. Men jag måste ta mig dit. Vad ska jag ha på mig ens? Vad ska jag säga?
Om det inte blir bättre snart så måste jag dricka. Står inte ut. Bara skakar
 
Paniken idag är hemsk. Hur ska jag klara av den här dagen?
Pratade med mamma tidigare skulle inte ha gjort det. Hon frågar så mycket. Jag blir så stressad.
Känner för att skita i allt. Men jag måste ta mig dit. Vad ska jag ha på mig ens? Vad ska jag säga?
Om det inte blir bättre snart så måste jag dricka. Står inte ut. Bara skakar
NEJ.

Det kommer inte att bli bättre för att du dricker annat än just tillfälligt. Och dricker du måste du fortsätta och fortsätta och fortsätta - du vill väl bli frisk från din alkoholism? Håll ut!

Ta ett lunchmöte nu när det känns så svårt! Om klädseln kan du väl ha vad som helst och om vad du ska säga - det du skrivit här?

Prata med AA/din sponsor /vården om eventuell behandling med vårdinsats. Vilka alternativ finns?

Drick inte, du klarar det!!!!
 
Paniken idag är hemsk. Hur ska jag klara av den här dagen?
Pratade med mamma tidigare skulle inte ha gjort det. Hon frågar så mycket. Jag blir så stressad.
Känner för att skita i allt. Men jag måste ta mig dit. Vad ska jag ha på mig ens? Vad ska jag säga?
Om det inte blir bättre snart så måste jag dricka. Står inte ut. Bara skakar

Stå ut. Gå på möte. Prata med din sponsor. Ingen bryr sig om vad du har på dig. Undvik alla vägar som går i närheten av systemet.
Kämpa ❤️
 
Paniken idag är hemsk. Hur ska jag klara av den här dagen?
Pratade med mamma tidigare skulle inte ha gjort det. Hon frågar så mycket. Jag blir så stressad.
Känner för att skita i allt. Men jag måste ta mig dit. Vad ska jag ha på mig ens? Vad ska jag säga?
Om det inte blir bättre snart så måste jag dricka. Står inte ut. Bara skakar
Nej du måste inte dricka. Din hjärna luras.

Du måste tala med ditt nätverk. Är du ensam kommer det vara värre.
Ring sponsorn, ring din partner, ring AAs jour.

Gå ut och gå. Ta dig ut från huset i friska luften -du har väl inte sprit gömd ute, i stallet eller trädgården?

DET GÅR ÖVER. Panik varar inte i evighet. Skakningar är inte livsfarliga.

Vi tänker på dig och peppar!
:heart :heart :heart
 
Du klarade av att stå emot en sån stark abstinensattack. Klappa dig själv på axeln och se det som den enorma segern det faktiskt är. Verktygen och stöttepelarna funkade och du valde att använda dem!
Varje gång du står emot en sån attack programmerar du om hjärnan lite och gör nästa lite svagare.

Däremot funkar det inte alls att du triggar igång dåligt mående så fort du pratar med din mamma. Du verkar ju gilla henne i grunden, kan det vara dåligt samvete som förvärrar det hela eller har det ofta varit så att hon triggar din ångest?
 
Kom in nu och tänkte skriva lite mer men känner mig fortfarande grötig i huvudet. Det kanske bara är en sån dag helt enkelt.
Jo morgonen var inte alls rolig. Jag var nog spänd redan sen blev det för mycket när jag pratade med mamma och hon frågade mer och mer och mer. Vilken typ av behandling? Var ligger den? Osv osv.
Sen pratade vi om hästarna och allt kändes bara så tungt allting.
Så när det började närma sig att åka fick jag fullständigt kalla fötter och tänkte nej det går inte. Jag måste dessutom hålla ställningarna hemma. Sa till partner att nej jag kan inte åka för hästarnas skull det går verkligen inte idag.
Han svarade att åk dit för hästarnas skull. De vill att du blir frisk.
Så jag åkte. Det var bra.

Komiskt att Systembolaget ligger precis nära rehabstället gick förbi det två gånger.
Känns skönt att inte ha någon alkohol i närheten. Inte ens vin.
 
@karamelldrottningen jag visste inte att du berättat för mamma. Det är stort och jäkligt bra att du gjort!! Heja dig
Men det har jag inte 😞
Hon vet bara att jag går hos psykolog inget om hela alkoholgrejen. Jag sa att detta var mer inriktat på KBT vilket det ju också är.
Vet inte hur jag ska få ur mig allt. Fattar inte att det är så svårt. Jag vill säga nånting och samtidigt är jag livrädd
 
Kom in nu och tänkte skriva lite mer men känner mig fortfarande grötig i huvudet. Det kanske bara är en sån dag helt enkelt.
Jo morgonen var inte alls rolig. Jag var nog spänd redan sen blev det för mycket när jag pratade med mamma och hon frågade mer och mer och mer. Vilken typ av behandling? Var ligger den? Osv osv.
Sen pratade vi om hästarna och allt kändes bara så tungt allting.
Så när det började närma sig att åka fick jag fullständigt kalla fötter och tänkte nej det går inte. Jag måste dessutom hålla ställningarna hemma. Sa till partner att nej jag kan inte åka för hästarnas skull det går verkligen inte idag.
Han svarade att åk dit för hästarnas skull. De vill att du blir frisk.
Så jag åkte. Det var bra.

Komiskt att Systembolaget ligger precis nära rehabstället gick förbi det två gånger.
Känns skönt att inte ha någon alkohol i närheten. Inte ens vin.
Det är skitbra att du gick dit ändå! Det är vid sådana tillfällen det är viktigt att göra det, när det är som mest motigt.

Jag visste inte heller att du berättat för din mamma, men bra, nu har hon lättare att förstå och du behöver inte dölja för henne. Det kommer nog i längden kännas bättre för dig. Jättebra gjort!

Vill bara påminna dig om att vin också är alkohol. Har sett dig skriva "alkohol" och "vin" som om de vore två olika saker. Se det som samma sak, det är ju det. :)
 
Men det har jag inte 😞
Hon vet bara att jag går hos psykolog inget om hela alkoholgrejen. Jag sa att detta var mer inriktat på KBT vilket det ju också är.
Vet inte hur jag ska få ur mig allt. Fattar inte att det är så svårt. Jag vill säga nånting och samtidigt är jag livrädd
För vad är du rädd?
För att hon inte vill vara din mamma mer så fort hon vet?
 
Kom in nu och tänkte skriva lite mer men känner mig fortfarande grötig i huvudet. Det kanske bara är en sån dag helt enkelt.
Jo morgonen var inte alls rolig. Jag var nog spänd redan sen blev det för mycket när jag pratade med mamma och hon frågade mer och mer och mer. Vilken typ av behandling? Var ligger den? Osv osv.
Sen pratade vi om hästarna och allt kändes bara så tungt allting.
Så när det började närma sig att åka fick jag fullständigt kalla fötter och tänkte nej det går inte. Jag måste dessutom hålla ställningarna hemma. Sa till partner att nej jag kan inte åka för hästarnas skull det går verkligen inte idag.
Han svarade att åk dit för hästarnas skull. De vill att du blir frisk.
Så jag åkte. Det var bra.

Komiskt att Systembolaget ligger precis nära rehabstället gick förbi det två gånger.
Känns skönt att inte ha någon alkohol i närheten. Inte ens vin.

Det är skönt att du har någon som kan pusha dig lite så du kommer iväg. Det är nog naturligt att beroendet inte vill att du ska gå på dom där mötena men det är väldigt uppenbart att du får otroligt mycket ut av dom men att du sen inte riktigt ser det när nästa möte är på gång, kan du göra nåt så att du har ett fysiskt bevis framför dig hur mycket dom hjälper? Skriv på en lapp hur du mådde i morse på en skala 1-10 och sen hur det kändes efter mötet? Något du kan plocka fram när det känns omöjligt liksom
 
Det är skönt att du har någon som kan pusha dig lite så du kommer iväg. Det är nog naturligt att beroendet inte vill att du ska gå på dom där mötena men det är väldigt uppenbart att du får otroligt mycket ut av dom men att du sen inte riktigt ser det när nästa möte är på gång, kan du göra nåt så att du har ett fysiskt bevis framför dig hur mycket dom hjälper? Skriv på en lapp hur du mådde i morse på en skala 1-10 och sen hur det kändes efter mötet? Något du kan plocka fram när det känns omöjligt liksom
Bra tips!
Eller börja skriva dagbok!
 
Att det kommer fram hur misslyckad jag är. Att jag svikit henne. Att jag är den jag är och så långt ifrån den jag vill och borde vara 😞
Tror du hon skulle älska dig mindre för att du har gjort lite fel i vad som är livet? Att du försöker rätta till det och bli nykter?
Jag älskar mina barn och skulle älska dem även om de blev missbrukare. Det är fullt naturligt att inte vara perfekt, att ha mål som man misslyckas med och att trilla ner i hålor och gropar och göra fel i varierande grad i livet. Om livet bara vore det man förutbestämt så vore det inget att ha. Det är inte naturligt. Det är fullt normalt att saker inte blir som man tänkt och att man får resa sig och borsta av sig och försöka på nytt eller på en annan väg. Antingen får man bestämma nya mål eller försöka igen. Det är ju det som är livet. Det är egentligen inte att misslyckas, det är att ta olika vägar. Det är livet.

Om din mamma är hälften så bra som jag uppfattat dig genom åren så vet hon allt detta.

Besviken och ledsen ja, men för din skull, för att du just nu mår som du gör. Skydda inte henne för det vill hon inte att du gör, jag lovar. Hon vill ju hjälpa dig. En normalt funtad mamma vill det.

Och, du är inte en dålig person. Du är inte en dålig person. :heart
 
Att det kommer fram hur misslyckad jag är. Att jag svikit henne. Att jag är den jag är och så långt ifrån den jag vill och borde vara 😞

Plus att jag vill inte oroa henne mer än jag redan gör. Hon ska må bra inte behöva oroa sig över mig.
...men innerst inne vet du säkert själv att det är 100% omöjligt att ta dig igenom allt utan att berätta för din mamma. Jag tror dessutom att hon vet och därför frågar mycket. Tror hon bara väntar och hoppas på att du själv ska säga att behandlingen är mot ditt alkoholberoende.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 181
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 481
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 202
Senast: MML
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 806
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp