Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä men jag har svårt för det normala och vanliga. Eller jag vet inte. Dricker när jag är ledsen, arg eller när jag mår helt fantastiskt. Tycker det ofta är så att jag är antingen eller och varit sån jämt mer eller mindre.

Jag brukar säga att missbruk nästan alltid handlar om ångesthantering, eller snarare bristen på det. Men du verkar fortfarande tänka att det är någonting positivt att dricka bort alla känslor, även om du förstår att du inte borde dricka så är tankebanan fortfarande att det är det du vill åt.

Vad är det med dina helt vanliga känslor som du inte klarar av? För att bara sluta dricka kommer ju inte automatiskt hjälpa dig med det här, du måste lära dig att hantera hur du mår en helt vanlig dag.
 
Jag brukar säga att missbruk nästan alltid handlar om ångesthantering, eller snarare bristen på det. Men du verkar fortfarande tänka att det är någonting positivt att dricka bort alla känslor, även om du förstår att du inte borde dricka så är tankebanan fortfarande att det är det du vill åt.

Vad är det med dina helt vanliga känslor som du inte klarar av? För att bara sluta dricka kommer ju inte automatiskt hjälpa dig med det här, du måste lära dig att hantera hur du mår en helt vanlig dag.
Jag vet faktiskt inte. Det är något som slog mig idag. Jag vill vara lagom och normal känslomässigt men är ofta antingen högt eller lågt. Men om det är medvetet eller omedvetet det vet jag inte. Måste verkligen träna på att vara mittemellan utan alkoholen.
Med vin och annat i kroppen är jag där ofta. Mittemellan mot det bättre. Om jag inte dricker alldeles för mycket för då slår det över på andra hållet istället :crazy:
 
Jag vet faktiskt inte. Det är något som slog mig idag. Jag vill vara lagom och normal känslomässigt men är ofta antingen högt eller lågt. Men om det är medvetet eller omedvetet det vet jag inte. Måste verkligen träna på att vara mittemellan utan alkoholen.
Med vin och annat i kroppen är jag där ofta. Mittemellan mot det bättre. Om jag inte dricker alldeles för mycket för då slår det över på andra hållet istället :crazy:
Fast vet du vad? Man behöver inte alls vara lagom, man behöver inte sikta på att inte känna så mycket, det är inte något positivt att trycka undan sina känslor med alkohol eller med något annat.

Om du bara tar känslan du känner, accepterar den och sitter med den utan att försöka trycka undan den, vad händer då? Vi flyr ofta från saker helt utan riktig anledning och till slut är man så jävla bra på att fly att man inte ens funderar över om man kan låta bli.
 
Jag vet faktiskt inte. Det är något som slog mig idag. Jag vill vara lagom och normal känslomässigt men är ofta antingen högt eller lågt. Men om det är medvetet eller omedvetet det vet jag inte. Måste verkligen träna på att vara mittemellan utan alkoholen.
Med vin och annat i kroppen är jag där ofta. Mittemellan mot det bättre. Om jag inte dricker alldeles för mycket för då slår det över på andra hållet istället :crazy:
Men du behöver inte vara mittemellan? Det är ju liksom okej att känna alla känslor - positiva som negativa! Låt känslorna vara det de är, bara!
 
Jag vet faktiskt inte. Det är något som slog mig idag. Jag vill vara lagom och normal känslomässigt men är ofta antingen högt eller lågt. Men om det är medvetet eller omedvetet det vet jag inte. Måste verkligen träna på att vara mittemellan utan alkoholen.
Med vin och annat i kroppen är jag där ofta. Mittemellan mot det bättre. Om jag inte dricker alldeles för mycket för då slår det över på andra hållet istället :crazy:
Det verkar väl mer som att du inte är högt och lågt nykter. Utan att du behöver alkoholen för att nå det höga? Och att med alkohol kunde det kanske vara både och. Men att nu har du svårt att lämna det låga utan alkohol?
Och att det problemet kanske funnits även innan du började dricka?

Jag dricker väldigt sällan nu mer. Jag kan absolut uppskatta goda drinkar, bubbel eller vin! Men jag tycker ändå livet är kanon utan alkohol med. Jag har som ung festat väldigt hårt. Och under perioder destruktivt. Även om jag inte var beroende av alkohol så var hela jag destruktiv ibland som yngre och jag flydde många känslor genom att söka kickar på olika vis.

Jag är ju jag känslomässigt oavsett om jag dricker eller ej.
Sen är jag som person högt och lågt iaf. "Hej ADHD liksom.." Men jag tycker ändå på sätt och vis om det. En fd pojkvän sa att jag var den mest levande människa han mött. Han menade att jag kände så mkt, hela spektrat.
Det går ju att känna mycket utan att låta det ta över och utan att det blir destruktivt. Det var svårt för mig som yngre. Men med terapi fick jag redskap och uppskattar nu mina känslor, högt och lågt.

Du kommer säkert få redskap att hantera det under resans gång. Men jag tror inte du ska sikta på att "tråka till dig" och förminska dina känslor. Utan mer bara lära dig hantera dem. Hittills har du säkert använt alkoholen till det till stor del. Och det löser ju inga problem eller känslor, det konserverar bara allt. Nu dyker nog en massa "konserverade" känslor upp utöver de som kommer av ditt nuvarande liv.
Jag tror absolut du kan få hjälp att hantera dina känslor utan att du ska trycka undan dem. För det är lite det du gjort med alkoholen. Och det funkar ju inte jättebra direkt.
 
Men du behöver inte vara mittemellan? Det är ju liksom okej att känna alla känslor - positiva som negativa! Låt känslorna vara det de är, bara!

Förstår innebörden med inlägget men vill bara låna det till att spinna lite vidare på. Kanske känner du åt samma håll som jag gör @karamelldrottningen? Om inte så bortse från detta inlägget 😅 Jag känner ofta att det är för mycket högt och lågt för mig, helt enkelt för att det är svårt för mig att hantera och väldigt utmattande. Det skapar också lätt konflikter med andra och jag har svårt att orka med min övriga vardag. Jag får hjälp med det hos psykolog och det blir mindre påtagligt ju mer harmonisk och stabil min tillvaro är i övrigt. Då funkar det också bättre med mat, sömn, häst och jobb. Men börjar en sak gå sämre så blir snabbt allt väldigt svajigt. Om jag var du hade jag tagit upp det med psykolog och läkare så ni kunnat resonera kring det.
 
Vaknade för en stund sedan för att jag drack i sömnen och smög med det. Höll på att bli upptäckt gång på gång och fick gömma en flaska på konstiga ställen hela tiden. Sen spillde jag rödvin över hela sängen.

Inte ens i drömmarna får jag vara ifred 😅
Slutade röka för exakt 20 år sedan, och gångerna jag rökt i mina drömmar är otaliga. "Alltså får jag röka??" "Feströker jag??" och liknande funderingar har jag i drömmarna. Då är det skönt att vakna upp och konstatera "nix, inte ett bloss på 20 år".

Var glad över att du bara behöver smussla och gömma i drömmarna numera. Verkligheten ser annorlunda ut 👍
Bra jobbat senaste tiden ❤️
 
Inser att jag är jättedålig på att hantera en nykter tillvaro. Måste liksom omprogrammera mig själv fullständigt.
Nu har jag ledigt resten av kvällen. Kändes så konstigt tidigare att inte få dricka sen. Det har ju alltid varit min belöning tidigare.
Snart är jag inne då får jag ta ett glas (eller fler) och jag har alltid eller oftast varit rätt glad och normal utåt sett. Bara jag vet att jag får dricka sen att ingen ska hindra mig.
Men nu FÅR jag inte.
Säger vem? Jo jag själv och ja de som vet om och ni såklart.
Men vad har jag att se fram emot ikväll då? En helt nykter tillvaro. Grå och trist. Men ja må så vara det är mitt nya liv. Grått och trista kvällar.
Har satt på tevatten nu. Åt lite tidigare så är inte så hungrig just nu.
Jättebra insikt för det är precis det här som du behöver jobba med! Vem är du utan alkohol? Vad gör du om kvällarna?
Du har VALT att inte dricka mer, vad VÄLJER du att göra istället?
Vi har konstaterat att du är en person med många och starka känslor som du måste lära dig att både acceptera och ibland hantera. Men vad gillar du att göra när du är hemma och inte har något särskilt för dig?

Några exempel på saker folk gillar att göra på sin lediga hemmatid: läsa, titta på tv, spela TVspel, lägga pussel, sjunga, laga mat, skriva, sy, lära sig något nytt, träna, promenera, skriva på internetforum :angel:
 
Det blir aa möte idag och på fredag. Måste även handla lite. Kaffet är helt slut nu så inte fått mitt morgonkaffe idag. Kaos i huvudet!
Men tyckte jag handlade så mycket sist? Måste gått åt en del. Fikade iofs med stallgänget när det nu var då bjöd jag på kaffe. Sen druckit själv massor. Mer än jag brukar. Kanske som en kompensation mot att jag inte ska dricka alkohol så kan det vara.
 
Det blir aa möte idag och på fredag. Måste även handla lite. Kaffet är helt slut nu så inte fått mitt morgonkaffe idag. Kaos i huvudet!
Men tyckte jag handlade så mycket sist? Måste gått åt en del. Fikade iofs med stallgänget när det nu var då bjöd jag på kaffe. Sen druckit själv massor. Mer än jag brukar. Kanske som en kompensation mot att jag inte ska dricka alkohol så kan det vara.
Min mamma slutade ju att röka för en hel drös med år sedan och förutom nikotinplåster som var en otrolig hjälp så köpte hon sådana där små pastiller, tic tac tror jag de heter, och stoppade en i munnen varje gång hon kunde behov av att röa och varje gång hon normalt brukade röka. Gick ju åt en del men hon kunde ju snabbt sedan trappa ut dem också, hon upplevde att det var lättare att ha något att ersätta det med delvis. Istället för att ta ett bloss efter maten tog hon en tic tac osv, som en ny vana där den gamla fanns för att slippa brottas lika starkt med suget. Så att ersätta ditt drickan med något annat är ju inte helt fel. Gör goda drycket med en sodastreamer? Köp hem Loka med god smak, ha i kylen, gör isbitar och ha i, skäm liksom bort dig med något lyxigt att dricka, som inte är alkohol utan mycket bättre men som du tar till när du brukar använda alkoholen. Köp hem någon lyxigare choklad, med hög kakohalt kanske, när suget kommer stoppa in en bit och fundera på smaken och fokusera enbart på det och låt den smälta i munnen. Ha lite olika knep, och inte bara ett, så att du slipper hamna i "jag vill dricka men ska inte" tankar. Tänk istället "Nu är det sånt sug igen, jag tar en chokladbit och fokuserar på alla smakerna i den nu en stund". Då har du inte tänkt att du inte får dricka, att du inte ska dricka och att livet utan alkohol är grått och trist, utan du har konstaterat att det är där och vänt känslan mot tex chokladbiten, Loka, juice osv.

Att du tänker att du inte får eller ska dricka och att livet utan är grått och trist, är på ren skånska som att du sätter fälleben för dig själv. För det första ger du alkoholen en för stor plats i ditt liv, du ger förbudet en för stor plats, du gör en stor grej av det istället för att låta det vara en naturlig sak- vilket det ju rent praktiskt är, om du funderar lite, och ovanpå det hävdar du att du inte har något vettigt liv utan alkoholen. Du vill alltså inte riktigt släppa den. Hela ditt sätt att tänka kretsar kring att ha kvar den i ditt liv eftersom du inte har något utan den och nu är det förbjudet, inte för att du är trött på alkoholen själv utan för att tex vi på buke säger att du inte ska dricka mer. Det är lite den känslan jag får av dina inlägg.

Jag skulle rekommendera dig att få remiss för en länge psykologbehandling, inte bara ett besök på vcpsykologen var tredje vecka, utan hos någon som erbjuder en gång i veckan i typ 25 veckor, tex PDT. Du skulle må bra av att pra om vad som har gjort att du valt att alkoholen ska ha såp stor plats i ditt liv och hur du nu ska hantera din ångest och dina känslor istället.
 
Det blir aa möte idag och på fredag. Måste även handla lite. Kaffet är helt slut nu så inte fått mitt morgonkaffe idag. Kaos i huvudet!
Men tyckte jag handlade så mycket sist? Måste gått åt en del. Fikade iofs med stallgänget när det nu var då bjöd jag på kaffe. Sen druckit själv massor. Mer än jag brukar. Kanske som en kompensation mot att jag inte ska dricka alkohol så kan det vara.
Handla då inte på CG i Boländerna. Åk till Coop, Maxi Gnista eller CG i köpstaden, där finns inte systemet och kan locka dig :heart
 
Min mamma slutade ju att röka för en hel drös med år sedan och förutom nikotinplåster som var en otrolig hjälp så köpte hon sådana där små pastiller, tic tac tror jag de heter, och stoppade en i munnen varje gång hon kunde behov av att röa och varje gång hon normalt brukade röka. Gick ju åt en del men hon kunde ju snabbt sedan trappa ut dem också, hon upplevde att det var lättare att ha något att ersätta det med delvis. Istället för att ta ett bloss efter maten tog hon en tic tac osv, som en ny vana där den gamla fanns för att slippa brottas lika starkt med suget. Så att ersätta ditt drickan med något annat är ju inte helt fel. Gör goda drycket med en sodastreamer? Köp hem Loka med god smak, ha i kylen, gör isbitar och ha i, skäm liksom bort dig med något lyxigt att dricka, som inte är alkohol utan mycket bättre men som du tar till när du brukar använda alkoholen. Köp hem någon lyxigare choklad, med hög kakohalt kanske, när suget kommer stoppa in en bit och fundera på smaken och fokusera enbart på det och låt den smälta i munnen. Ha lite olika knep, och inte bara ett, så att du slipper hamna i "jag vill dricka men ska inte" tankar. Tänk istället "Nu är det sånt sug igen, jag tar en chokladbit och fokuserar på alla smakerna i den nu en stund". Då har du inte tänkt att du inte får dricka, att du inte ska dricka och att livet utan alkohol är grått och trist, utan du har konstaterat att det är där och vänt känslan mot tex chokladbiten, Loka, juice osv.
.
Att du tänker att du inte får eller ska dricka och att livet utan är grått och trist, är på ren skånska som att du sätter fälleben för dig själv. För det första ger du alkoholen en för stor plats i ditt liv, du ger förbudet en för stor plats, du gör en stor grej av det istället för att låta det vara en naturlig sak- vilket det ju rent praktiskt är, om du funderar lite, och ovanpå det hävdar du att du inte har något vettigt liv utan alkoholen. Du vill alltså inte riktigt släppa den. Hela ditt sätt att tänka kretsar kring att ha kvar den i ditt liv eftersom du inte har något utan den och nu är det förbjudet, inte för att du är trött på alkoholen själv utan för att tex vi på buke säger att du inte ska dricka mer. Det är lite den känslan jag får av dina inlägg.

Jag skulle rekommendera dig att få remiss för en länge psykologbehandling, inte bara ett besök på vcpsykologen var tredje vecka, utan hos någon som erbjuder en gång i veckan i typ 25 veckor, tex PDT. Du skulle må bra av att pra om vad som har gjort att du valt att alkoholen ska ha såp stor plats i ditt liv och hur du nu ska hantera din ångest och dina känslor istället.
@karamelldrottningen det här är otroligt bra råd du får av @Enya, att fokusera på något annat - choklad, kaffe, bubbelvatten med smak, you name it! Det fysiska beroendet av alkohol försvinner ju på några dagar, sedan gäller det att hantera det psykologiska behovet, vanan. Och då är det lättare att ersätta en vana med en annan istället för att göra "ingenting", så att i de lägen du normalt skulle tagit ett glas vin tar du den där chokladen eller en kopp kaffe eller ett glas bubbelvatten med is och frukt i eller vad du nu tycker kan passa som ersättning.
 
Det har gått bra. Eller helt ok iaf. Handlade mat på närmaste affären. Var egentligen bara kaffet som var slut men köpte lite sånt som är gott också. Chips, juice mm.
Partner påväg hit och snart här men jag blev snarare ledsen än glad. Därför att han måste åka tidigt imorgon bitti igen. Det normala hade ju varit att vara glad istället för att bli nedstämd över det :crazy:
Känns som ännu en onödig grej att bli ledsen för. Hade inte varit det om jag druckit men nu reagerar jag på alla håll och kanter helt ologiskt.
 
Det har gått bra. Eller helt ok iaf. Handlade mat på närmaste affären. Var egentligen bara kaffet som var slut men köpte lite sånt som är gott också. Chips, juice mm.
Partner påväg hit och snart här men jag blev snarare ledsen än glad. Därför att han måste åka tidigt imorgon bitti igen. Det normala hade ju varit att vara glad istället för att bli nedstämd över det :crazy:
Känns som ännu en onödig grej att bli ledsen för. Hade inte varit det om jag druckit men nu reagerar jag på alla håll och kanter helt ologiskt.
Mitt fetade.

Det här får mig att undra vad du flyr ifrån? Vilken känsla? Vilken/vilka känslor är det som du inte orkar med?
 
Tänkt om alla mornar var så här! Vad lätt det hade varit då!
Igår kväll var det kämpigt. Trött som om jag hade en rullgardin framför mig hela tiden. Fick kämpa med att vara social med andra. Så när jag kom in var jag fullständigt utpumpad. Tog en dusch och gick och la mig orkade inte ens äta kvällsmål.

Nu i morse däremot. Gosat och tagit det lugnt sen suttit vid köksbordet och tittat på fågellivet utanför. Skatorna har full aktivitet tidigt på morgonen. Fixar och donar. De är så fina att titta på. Vilket team som jobbar 😍

Sen hjälptes jag och partner med att ta ut hästarna innan han åkte till sitt jobb. Jag red Fröken ut i fina vädret. Det gick bra och kroppen känns lätt. Inte så tung som den ibland gör. Nu gjorde jag saker inte för att jag måste utan för att jag ville.
Fröken fick sen massage och såg så nöjd ut plus rullade sig i hagen sen när hon kom ut.
Jag har fixat annat också mockat mm så inte så mycket kvar i stallet. Känns skönt när saker flyter på.
Känner mig tillfreds. Älskar den känslan! Håller i den så länge den varar 🙏
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 182
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 482
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 210
Senast: MML
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 815
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp