Status
Stängd för vidare inlägg.
Dag 16

Fick knappt upp ögonen imorse. De var helt svullna och är det fortfarande. Huvudet känns tungt.
Men jag är nykter och det är viktigt. Varit i stallet och jobbat på. Är inne nu och äter fil med flingor.

Partner fick ett infall sent igår kväll och bokade in något restaurangbesök plus hotell efter det. Tydligen hade han velat fixa nån överraskning på rummet också men det fanns bara alkoholalternativ. Jag sa att jag verkligen inte behöver nån överraskning och att vi kan väl vara hemma bara. Men han insisterade att jag behöver komma bort en stund.
Känner mig verkligen inte på humör för nånting. Och tankar jag inte vill tänka de kommer då och då. Kan de inte bara försvinna och lämna mig ifred?!!
Som tex att jag hinner åka och köpa en flaska vitt innan han kommer hit igen och då är jag precis lagom och mår bra så kan åka efter det.
Jag vill INTE tänka så. Blir arg! Och trött. Jättetrött på mig själv.

Du är nykter och det är det viktigaste! ❤️
 
Dag 16

Fick knappt upp ögonen imorse. De var helt svullna och är det fortfarande. Huvudet känns tungt.
Men jag är nykter och det är viktigt. Varit i stallet och jobbat på. Är inne nu och äter fil med flingor.

Partner fick ett infall sent igår kväll och bokade in något restaurangbesök plus hotell efter det. Tydligen hade han velat fixa nån överraskning på rummet också men det fanns bara alkoholalternativ. Jag sa att jag verkligen inte behöver nån överraskning och att vi kan väl vara hemma bara. Men han insisterade att jag behöver komma bort en stund.
Känner mig verkligen inte på humör för nånting. Och tankar jag inte vill tänka de kommer då och då. Kan de inte bara försvinna och lämna mig ifred?!!
Som tex att jag hinner åka och köpa en flaska vitt innan han kommer hit igen och då är jag precis lagom och mår bra så kan åka efter det.
Jag vill INTE tänka så. Blir arg! Och trött. Jättetrött på mig själv.

Har du förresten läst på mycket om alkoholabstinens? Det kan vara lättare att hantera om du förstår varifrån känslorna kommer och att det inte är du som reagerar konstigt. Då slipper du känna dig konstig och onormal, utan kan förstå att det du känner är fullt normalt för någon som lider av abstinens. https://beroendekliniken.se/alkoholism/symptom-pa-alkoholabstinens

Du är inte onormal eller fel. Du kämpar på och står emot och gör rätt som avstår - trots att det är jobbigt. ❤️

Och jag tror nog att hotellet har alkoholfria alternativ (vatten, äppelmust), men du ska inte dricka alkoholfritt vin, alkoholfri öl eller alkoholfritt bubbel i detta läge eftersom det kan trigga. Tala även om det för din partner så att han vet om det.
 
Dag 16

Fick knappt upp ögonen imorse. De var helt svullna och är det fortfarande. Huvudet känns tungt.
Men jag är nykter och det är viktigt. Varit i stallet och jobbat på. Är inne nu och äter fil med flingor.

Partner fick ett infall sent igår kväll och bokade in något restaurangbesök plus hotell efter det. Tydligen hade han velat fixa nån överraskning på rummet också men det fanns bara alkoholalternativ. Jag sa att jag verkligen inte behöver nån överraskning och att vi kan väl vara hemma bara. Men han insisterade att jag behöver komma bort en stund.
Känner mig verkligen inte på humör för nånting. Och tankar jag inte vill tänka de kommer då och då. Kan de inte bara försvinna och lämna mig ifred?!!
Som tex att jag hinner åka och köpa en flaska vitt innan han kommer hit igen och då är jag precis lagom och mår bra så kan åka efter det.
Jag vill INTE tänka så. Blir arg! Och trött. Jättetrött på mig själv.
Åh vad du förtjänar att komma bort lite, fira att du kommit så här långt i nykterhetsresan och skämma bort dig lite 🤩
På riktigt du förtjänar att ha trevligt och att bli ompysslad av din partner som vill vara med dig och ta hand om dig när du har det svårt

Min partner skällde för övrigt ut mig efter noter när jag mådde skit och för tusende gången kände mig som belastning och vägrade tro på att han hjälpte mig för att han faktiskt ville det. Det fick mig att skärpa mig och numera är vår dynamik att vi båda finns där för varandra och drar det tunga lasset när den andra behöver. Jag insåg att han är en vuxen människa som har valt hela mig och att han gör samma saker för mig som jag gör för honom i andra perioder. Alla har upp och ner i livet, genom respekt, kommunikation och ömhet jämnar det ut sig rätt bra i slutändan.
 
Är lite rädd faktiskt. Insåg att jag nog aldrig varit helt nykter nånsin vid liknande aktivitet som kombinationen restaurang sen hotellövernattning. Eller har jag det? Minns isåfall inte. Jo när jag var liten men menar nu i vuxen ålder.
Är rädd att jag ska få något infall och dricka ändå.
Ska inte göra det! Men är ändå rädd. Och tar jag sen ett glas så är det kört sen.
Sist vi var iväg drack jag. Men jag tror han skulle ta mycket hårdare nu om jag drack än vad han gjorde då. Fast det inte var så länge sedan en månad sen kanske eller när vi var iväg?
Men det känns som nånting har hänt. Svårt att sätta ord på exakt vad. Men han vill verkligen inte att jag dricker. Punkt.
 
Är lite rädd faktiskt. Insåg att jag nog aldrig varit helt nykter nånsin vid liknande aktivitet som kombinationen restaurang sen hotellövernattning. Eller har jag det? Minns isåfall inte. Jo när jag var liten men menar nu i vuxen ålder.
Är rädd att jag ska få något infall och dricka ändå.
Ska inte göra det! Men är ändå rädd. Och tar jag sen ett glas så är det kört sen.
Sist vi var iväg drack jag. Men jag tror han skulle ta mycket hårdare nu om jag drack än vad han gjorde då. Fast det inte var så länge sedan en månad sen kanske eller när vi var iväg?
Men det känns som nånting har hänt. Svårt att sätta ord på exakt vad. Men han vill verkligen inte att jag dricker. Punkt.

Berätta det för din partner! Jag ärninte förtjust i liknande saker utan det skapar mycket stress för mig. Inte så att jag alltid vill avstå men det är viktigt för mig att vara öppen med. Hoppas ni kan ha en dialog om vad du behöver för att det ska bli mindre stress och en positiv upplevelse, för det är du verkligen värd!
 
Är lite rädd faktiskt. Insåg att jag nog aldrig varit helt nykter nånsin vid liknande aktivitet som kombinationen restaurang sen hotellövernattning. Eller har jag det? Minns isåfall inte. Jo när jag var liten men menar nu i vuxen ålder.
Är rädd att jag ska få något infall och dricka ändå.
Ska inte göra det! Men är ändå rädd. Och tar jag sen ett glas så är det kört sen.
Sist vi var iväg drack jag. Men jag tror han skulle ta mycket hårdare nu om jag drack än vad han gjorde då. Fast det inte var så länge sedan en månad sen kanske eller när vi var iväg?
Men det känns som nånting har hänt. Svårt att sätta ord på exakt vad. Men han vill verkligen inte att jag dricker. Punkt.
Det går jättebra att be din sambo kontakta hotellet och be de tömma minibaren på rummet osv. Absolut inga problem utan en ganska vanlig förfrågan för hotellpersonalen.
Då slipper du iaf ha alkoholen nära dig på rummet.
Även be om bord längre bort ifrån baren på restaurangen. De flesta (vänligt ställda) sådana förfrågningar går oftast att lösa.

Och vad som har hänt är ju att du berättat för honom om dina problem och han vill hjälpa dig för att han bryd sig om dig. Punkt. :heart
 
Är lite rädd faktiskt. Insåg att jag nog aldrig varit helt nykter nånsin vid liknande aktivitet som kombinationen restaurang sen hotellövernattning. Eller har jag det? Minns isåfall inte. Jo när jag var liten men menar nu i vuxen ålder.
Är rädd att jag ska få något infall och dricka ändå.
Ska inte göra det! Men är ändå rädd. Och tar jag sen ett glas så är det kört sen.
Sist vi var iväg drack jag. Men jag tror han skulle ta mycket hårdare nu om jag drack än vad han gjorde då. Fast det inte var så länge sedan en månad sen kanske eller när vi var iväg?
Men det känns som nånting har hänt. Svårt att sätta ord på exakt vad. Men han vill verkligen inte att jag dricker. Punkt.
Ta det för vad det är, en helt ny upplevelse. Det kan bli precis hur bra som helst ❤️
 
Är lite rädd faktiskt. Insåg att jag nog aldrig varit helt nykter nånsin vid liknande aktivitet som kombinationen restaurang sen hotellövernattning. Eller har jag det? Minns isåfall inte. Jo när jag var liten men menar nu i vuxen ålder.
Är rädd att jag ska få något infall och dricka ändå.
Ska inte göra det! Men är ändå rädd. Och tar jag sen ett glas så är det kört sen.
Sist vi var iväg drack jag. Men jag tror han skulle ta mycket hårdare nu om jag drack än vad han gjorde då. Fast det inte var så länge sedan en månad sen kanske eller när vi var iväg?
Men det känns som nånting har hänt. Svårt att sätta ord på exakt vad. Men han vill verkligen inte att jag dricker. Punkt.
Se det som såhär, du får ett alldeles utmärkt tillfälle att faktiskt prata med din partner och diskutera vad som händer på en lugn och neutral plats. Be honom att han tar kontakt med hotellet och att de tömmer eventuell minibar på allt alkoholhaltigt. Jag tror att din partner snarare uppskattar att du är fullständigt ärlig mot honom nu när du behöver mer stöttning än vanligt.

Försök se det som en liten vinst eller belöning för att du tagit dig igenom hela 16 dagar utan alkohol och för att du ska fortsätta ta dig igenom liknande situationer utan. Förhoppningsvis kan du koppla av en stund och bara få vara i nuet med din partner och skapa nyktra, positiva minnen.
 
Är lite rädd faktiskt. Insåg att jag nog aldrig varit helt nykter nånsin vid liknande aktivitet som kombinationen restaurang sen hotellövernattning. Eller har jag det? Minns isåfall inte. Jo när jag var liten men menar nu i vuxen ålder.
Är rädd att jag ska få något infall och dricka ändå.
Då var då och nu är nu.
Du är snart nykter alkoholist.

Säg åt partner att hålla björnkoll på dig - eftersom du inte litar på dig själv.
:heart
 
Åh vilken bra idé med att ta bort allt sånt från minibaren! Har inte tänkt på att man kan göra så!
Det skulle vara skönt slippa ha sånt i närheten :)
Inte för att det är just minibaren jag tidigare nallat av. Faktiskt väldigt sällan utan det är mer utanför hotellrummet i stora baren eller vad det har funnits i närheten. Ibland sett till att ha med mig flaskor in i rummet också. Men det är det slut med nu!
 
Det finns tusen olika sätt du kan använda dig av för att undvika att dricka och hamna i situationer där du inte kan styra över drickandet. Frågan är bara om du vill använda dig av sådana saker.

Om du inte gör det har du ju fortfarande kvar möjligheten att dricka menar jag...

Det är en sak att säga "jag vill inte dricka, jag får inte dricka, jag måste vara nykter" och en helt annan sak att samtidigt som man säger det faktiskt agera för att se till så att man inte får den möjligheten, att dricka.
 
Tycker det går bra :)
Har druckit cola, vatten och en alkoholfri mojito. Den smakade inte så mycket mojito men det gör inget den var god ändå.
Sjungit karaoke, ätit god mat och tittat på utsikten.
Fick någon lite kort dipp tidigare men den gick över fort och haft en mycket bra kväll så här långt. Kul att kunna vara ute så här utan att dricka. Var faktiskt inte alls säker på hur jag skulle klara av det men kvällen är helt klart lyckad
 
Dag 17

Varit upp och ner. För det mesta bra men märker att små grejer får mig att verkligen känna mig obekväm. Speciellt när jag inte alls är beredd på vissa grejer.
Som när vi ska äta på ett helt vanligt lunchställe och sen sätter sig två snubbar bredvid oss och jag kände direkt att varför måste just ni sätta er så nära oss?! Bort tack!
Och när de börjar prata med varandra går det inte att undgå att höra vad de sa. Den ena hade garanterat alkoholproblem. Bara sättet han pratade på. Blev så provocerad. Jag menar kan man inte hantera alkohol så sluta drick då! Prata inte illa om era respektive mm och skull på fylla :mad:

Vad är ens oddsen att man ska behöva lyssna på sånt?! Fanns dessutom plats lite längre bort. Varför ens sätta sig så nära oss? Fattar inte. Och stör mig på att jag blev så påverkad av några helt okända
 
Dag 17

Varit upp och ner. För det mesta bra men märker att små grejer får mig att verkligen känna mig obekväm. Speciellt när jag inte alls är beredd på vissa grejer.
Som när vi ska äta på ett helt vanligt lunchställe och sen sätter sig två snubbar bredvid oss och jag kände direkt att varför måste just ni sätta er så nära oss?! Bort tack!
Och när de börjar prata med varandra går det inte att undgå att höra vad de sa. Den ena hade garanterat alkoholproblem. Bara sättet han pratade på. Blev så provocerad. Jag menar kan man inte hantera alkohol så sluta drick då! Prata inte illa om era respektive mm och skull på fylla :mad:

Vad är ens oddsen att man ska behöva lyssna på sånt?! Fanns dessutom plats lite längre bort. Varför ens sätta sig så nära oss? Fattar inte. Och stör mig på att jag blev så påverkad av några helt okända

Jag tänker att det är helt naturligt att ha nerverna lite utanpå just nu. Och bättre att vara lättirriterad på andra än ångestfylld. Det är också fullt normalt att bli lättirriterad på folk som ”stör” om man har ett behov av att kunna kontrollera och styra över sig själv och sina tankar för att hålla sig till planen.

Jag tycker att du hanterar det SÅ BRA! Snart är dag 17 avklarad!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 186
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 486
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 237
Senast: MML
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 858
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp