Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@karamelldrottningen
Jag får känslan av att du ännu inte nått din botten, du lever fortfarande i (eller försöker klamra dig fast vid) en förskönad bild av ett liv med alkohol där du egentligen inte har så stora problem. Men du HAR problem, STORA problem. Du har bara inte slagits till backen av konsekvenserna ännu. Men det kommer, om du inte själv väljer bort den vägen du är på.

Det har inte hänt än, men det är bara en tidsfråga till att du inte längre har kvar din partner, inackorderingarna, och kan du bo kvar där du gör och ha kvar djuren när du inte får köra bil?

Du säger att du vill fortsätta ha kvar alkoholen i ditt liv, och man brukar ju säga att varje person måste nå sin egen botten innan hen är redo att välja bort alkoholen. Jag önskar bara för din egen skull att du hinner och orkar se vart du är på väg att hamna, och orkar välja dina djur, partner gård och frihet istället. Och att du inte hinner köra ihjäl någon först. Tänk om det är någon vän eller ryttare du inte hinner se...?

Kämpa! För din egen skull ❤
 
Var på AA möte nyss online. Behövde det. Hade tänkt vara ute i stallet. Partner är där och håller på. Jag sa att jag behöver nog gå på möte idag också. Han förstod ändå har jag dåligt samvete. Får dåligt samvete hur jag än gör.
Det var intressanta reflektioner och just poängtera att alla som har en önskan att sluta dricka är välkomna. Jag har ju en sådan önskan. Alltså är jag välkommen.
Försöker ta till mig allt. Känns som att jag klättrar uppför ett berg och kämpar och det är blött så bara glider ner hela tiden. Sen ser jag att det faktiskt finns en trappa lite längre bort. Känns ju dumt att inte ta den istället
 
Var på AA möte nyss online. Behövde det. Hade tänkt vara ute i stallet. Partner är där och håller på. Jag sa att jag behöver nog gå på möte idag också. Han förstod ändå har jag dåligt samvete. Får dåligt samvete hur jag än gör.
Det var intressanta reflektioner och just poängtera att alla som har en önskan att sluta dricka är välkomna. Jag har ju en sådan önskan. Alltså är jag välkommen.
Försöker ta till mig allt. Känns som att jag klättrar uppför ett berg och kämpar och det är blött så bara glider ner hela tiden. Sen ser jag att det faktiskt finns en trappa lite längre bort. Känns ju dumt att inte ta den istället

Vad sägs om att köra en vecka med AA möter varje dag? strunta i allt det andra som du tycker du måste göra och säg denna veckan är det AA möten som är grejen, det är ju bara en vecka eller hur? det fixar du lätt. Efter ett vecka utvärderar du om du tycker mötena har givit dig lite mer stabilitet.

Det är så uppenbart att du behöver stödet och gemenskapen, om du säger detta är AA veckan så behöver du inte ens ta ett beslut om när du ska på möten.
 
Var på AA möte nyss online. Behövde det. Hade tänkt vara ute i stallet. Partner är där och håller på. Jag sa att jag behöver nog gå på möte idag också. Han förstod ändå har jag dåligt samvete. Får dåligt samvete hur jag än gör.
Det var intressanta reflektioner och just poängtera att alla som har en önskan att sluta dricka är välkomna. Jag har ju en sådan önskan. Alltså är jag välkommen.
Försöker ta till mig allt. Känns som att jag klättrar uppför ett berg och kämpar och det är blött så bara glider ner hela tiden. Sen ser jag att det faktiskt finns en trappa lite längre bort. Känns ju dumt att inte ta den istället
Kanon att du deltog i ett möte! Den känslan du beskriver känner jag igen från tiden innan jag fick plats i en tolvstegsbehandling. Jag hade på den tiden allt från bara någon veckas nykterhet till nio månaders nykterhet bakom mig, men hade helt ärligt aldrig släppt tanken på att någon gång kunna dricka normalt. När min behandling började och jag fick lära mig hur beroende funkar fysisk och psykiskt, samt att mina pedagoger och andra i AA berättade om hur de brukade leva så insåg jag att det var mig de beskrev. Då la jag ifrån mig flaskan och slutade tänka att kanske kan det funka i framtiden, eller i en specifik situation, eller bara ett glas, eller bara på semestern osv. Och vet du vad? Det blev genast lättare. Jag slutade plåga mig med tanken på alkohol och fokuserade på att lära mig leva utan den.
På dina inlägg de senaste dagarna hör jag att du inte lagt ifrån dig flaskan, inte i tanken. Du förhandlar med dig själv, försöker resonera dig till en situation där det skulle funka att bara dricka lite UTAN KONSEKVENSER, utan att livet pajar. När du är där i tanken är du bara ett andetag från ett återfall. När du är där i tanken plågar du dig själv, och ditt liv har redan fått stå tillbaka för tankarna om att dricka.
Så istället för att fundera på om det kanske inte kan gå med ett glas nu eller då, tänk på vad mer du skall göra för att bli frisk. Vad mer behöver du göra för att nykterheten skall bli prio 1. Det är du själv som väljer att sluta tänka på alkoholen, den släpper inte taget av sig själv bara för att man slutar dricka. Du måste träna dig på att upptäcka när du är sårbar, du måste stoppa dig själv när hjärnan vill dra iväg och drogromantisera (alkoholromantisera) och du behöver istället tänka på konsekvenserna om du dricker samt tänka på vad du egentligen vill. Jag tycker du skall prata med någon snarast om att ta Antabus och kanske även testa Campral. Jag tycker också du skall sluta vara taskig mot dig själv när du ger till tillfrisknande plats i vardagen och ber andra hjälpa dig eller respektera att du behöver ta tid för dig själv. Minsta lilla dåligt samvete när du gör rätt och gör jobbet för att bli nykter så stanna upp och säg till dig själv "Jag är värd detta. Jag gör det bästa jag kan, och det räcker". När du gör rätt måste du berömma dig själv, vara din egen hejarklack, din egen bästa vän. Och när din partner säger att det är okej, han hjälper dig så tro på honom, ifrågasätt inte.
Så kommer det bli lättare snart ska du se :) tankens kraft, liksom gemenskapens kraft, är enorm i tillfrisknandet.
 
Det är okej att bli trött och att bli ledsen. Du gjorde helt rätt som gick på onlinemötet idag och nu är det i princip läggdags - sedan är det en ny dag imorgon och den blir bättre! :heart
Vill bara klara av allt mycket bättre. Går snart sönder. Vill inte vara så här längre 😭
Skällde ut partner när han försökte hjälpa mig med en grej då blev han arg och slog mig på benet.
Kan inte sluta gråta. Försöker se att allt kommer att ordna sig och bli bra men jag gör ju hela tiden bara fel orkar snart inte mer 😭
 
Du får känna dig ledsen. Det verkar ju som att hela grejen med dina alkoholproblem (utöver en genetiskt ökad risk) är att du är livrädd för alla dina känslor. Så fort du känner någonting någotsånär starkt så känner du inte ett sug, utan ett behov av att dricka. Som att du inte står ut med känna saker. Men faktum är att det är okej, till och med bra att känna saker. Jag tror du skulle må bra av att prata om just detta med din psykolog. Varför känslor är så himla jobbiga för dig och hur du ska orka öva på det. Problemet är att då måste du också vara ärlig med vad du gör för att slippa undan känslorna. Klarar du det?
 
Var på AA möte nyss online. Behövde det. Hade tänkt vara ute i stallet. Partner är där och håller på. Jag sa att jag behöver nog gå på möte idag också. Han förstod ändå har jag dåligt samvete. Får dåligt samvete hur jag än gör.
Det var intressanta reflektioner och just poängtera att alla som har en önskan att sluta dricka är välkomna. Jag har ju en sådan önskan. Alltså är jag välkommen.
Försöker ta till mig allt. Känns som att jag klättrar uppför ett berg och kämpar och det är blött så bara glider ner hela tiden. Sen ser jag att det faktiskt finns en trappa lite längre bort. Känns ju dumt att inte ta den istället
Vad tänker du är trappan?

Mvh trög

BRA att du deltog i möte, ha inte dåligt samvete för det!
 
Och jag blir alldeles matt av vissa era kommentarer.
1 jag är inte stolt för det jag gjort och försvarar det inte.
2 jag har inte druckit mycket vid dessa tillfällen. Skulle tex aldrig dricka en hel flaska och sedan sätta mig och köra. Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.
3 jag försöker att sluta dricka helt men det är jäkligt kämpigt stundtals
Min fetning.
Men.
Du HAR druckit. Det är oförlåtligt. Sådan kompanjon intrafiken vill då rakt inte jag ha.
 
Vill bara klara av allt mycket bättre. Går snart sönder. Vill inte vara så här längre 😭
Skällde ut partner när han försökte hjälpa mig med en grej då blev han arg och slog mig på benet.
Kan inte sluta gråta. Försöker se att allt kommer att ordna sig och bli bra men jag gör ju hela tiden bara fel orkar snart inte mer 😭
Det är okej att vara ledsen! Gråt, sörj! MEN du är den du är, acceptera det och sluta kämpa emot. Du är du, och du har massor med kraft, kunskap och värde. Du är viktig för många, du är viktig för dig själv.
Ta inte ut ditt mående på din partner. Det är svårt, jag vet, men om du känner att det håller på att brista och han oförtjänt skall få ditt mående dumpat på sig bör du ta en time-out. Använd symbolen och berätta för honom vad den innebär, och var sedan själv med irritationen tills den lugnat sig. Så behöver ni inte komma ihop er om skitsaker eller agera dumt i affekt. :heart
 
@karamelldrottningen - du behöver absolut inte svara på detta eftersom ens ekonomi är privat, men har du råd att dricka alkohol? Jag dricker numera väldigt lite. En anledning är bland annat kostnaden. Om jag så "bara" köper EN flaska vin/helg kommer jag ju upp i ca 400 kr/månad, eller nästan 5000 kr/år :eek:. Inte värt det, tycker jag. Med allt annat som har gått upp i pris måste jag prioritera annat. Kanske det kan hjälpa dig lite om du börjar fundera på hur mycket pengar du har lagt på sprit? Och hur mycket pengar du sparar när du inte gör det!
 
Vill bara klara av allt mycket bättre. Går snart sönder. Vill inte vara så här längre 😭
Skällde ut partner när han försökte hjälpa mig med en grej då blev han arg och slog mig på benet.
Kan inte sluta gråta. Försöker se att allt kommer att ordna sig och bli bra men jag gör ju hela tiden bara fel orkar snart inte mer 😭
Jag får en känsla av att du har ganska mycket prestationskrav på dig själv, oavsett vad det gäller? Man måste inte var bäst på något alls, inte ens på att vara sig själv :heart Det är ändå ingen annan som kan vara du så om du inte är bäst just nu är det lugnt platsen är så att säga alltid ledig :heart
 
Dag 16

Fick knappt upp ögonen imorse. De var helt svullna och är det fortfarande. Huvudet känns tungt.
Men jag är nykter och det är viktigt. Varit i stallet och jobbat på. Är inne nu och äter fil med flingor.

Partner fick ett infall sent igår kväll och bokade in något restaurangbesök plus hotell efter det. Tydligen hade han velat fixa nån överraskning på rummet också men det fanns bara alkoholalternativ. Jag sa att jag verkligen inte behöver nån överraskning och att vi kan väl vara hemma bara. Men han insisterade att jag behöver komma bort en stund.
Känner mig verkligen inte på humör för nånting. Och tankar jag inte vill tänka de kommer då och då. Kan de inte bara försvinna och lämna mig ifred?!!
Som tex att jag hinner åka och köpa en flaska vitt innan han kommer hit igen och då är jag precis lagom och mår bra så kan åka efter det.
Jag vill INTE tänka så. Blir arg! Och trött. Jättetrött på mig själv.
 
Dag 16

Fick knappt upp ögonen imorse. De var helt svullna och är det fortfarande. Huvudet känns tungt.
Men jag är nykter och det är viktigt. Varit i stallet och jobbat på. Är inne nu och äter fil med flingor.

Partner fick ett infall sent igår kväll och bokade in något restaurangbesök plus hotell efter det. Tydligen hade han velat fixa nån överraskning på rummet också men det fanns bara alkoholalternativ. Jag sa att jag verkligen inte behöver nån överraskning och att vi kan väl vara hemma bara. Men han insisterade att jag behöver komma bort en stund.
Känner mig verkligen inte på humör för nånting. Och tankar jag inte vill tänka de kommer då och då. Kan de inte bara försvinna och lämna mig ifred?!!
Som tex att jag hinner åka och köpa en flaska vitt innan han kommer hit igen och då är jag precis lagom och mår bra så kan åka efter det.
Jag vill INTE tänka så. Blir arg! Och trött. Jättetrött på mig själv.
Bli trött på din sjukdom istället för på dig själv. Du kämpar på bra, men det är sjukdomen som är SKIT!
 
Tankarna är bara tankar som påverkas av din sjukdom - du är ju duktig på att se de utifrån men sen blir du arg. Glöm inte bort att det är sjukdomen som skapar de där tankarna, det har ingenting med dig som person att göra. Du behöver inte agera på de.

Jag har gått i olika typer av terapi för ett tvångsbeteende, och en viktig sak jag tog med mig från det var just det här med medveten närvaro och att vara snäll mot sig själv. Kanske kan du applicera det också? När de där tankarna kommer så ska du acceptera att de är där - du vet ju att det är din sjukdom som talar. Observera tankarna men se på de utifrån, det är bara tankar, utan att försöka värdera de som dåliga eller att bli arg. "Jaha, nu tänker jag såhär". Det kommer gå över. Låter klyschigt och jag vet inte om du tycker metaforer funkar för dig, men det hjälpte i alla fall mig mycket att tänka att de där tankarna flyter förbi på löv på en bäck - jag tittar på när de kommer, de existerar en stund och sen får de flyta vidare. Jag behöver inte agera på det eftersom jag själv står bredvid och inte ÄR tankarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 209
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 510
Senast: Sleepy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 314
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 534
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp