Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du måste inse att du är alkoholist. Det är inte din partners ansvar att avgöra om du ”får” dricka. Om du vill bli nykter alkoholist måste du avstå, varenda sekund.

Du har gjort många starka prestationer! Men denna förnekelse, att du ens på riktigt försöker få din partner att ta med vin, gör mig faktiskt arg.

Mig gör det egentligen inget om du dricker. Ditt liv är ditt att (kanske) förstöra. Det är inte min business. Men det finns en avgörande faktor: du har berättat att du upprepade gånger kört bil fast du varit påverkad och att du faktiskt varit oroad för att krocka med djur pga detta.

Flera personer (jag är en av dem) har påtalat hur allvarligt detta är. Du har en sjukdom, men just denna del av din sjukdom gör att du kan riskera andra människors liv. Det måste du väl ändå förstå? Dina tankar rusar fritt och de skadar ingen, utom möjligen dig själv. Men att du med den vetskapen om att du kört påverkad och vet att du inte kan hantera alkohol alls försöker få partnern att ta med vin. För mig är det svårt att smälta. Jag bor ju i samma stad som du och kanske är det därför jag reagerar så starkt. Trots att vi försöker vara osjälviska är man ibland sig själv närmast och jag är väl inget undantag. Men jag har verkligen inte lust att bli mosad av dig när du är ute och kör "påverkad" på landsvägen.

Ta hjälp - på riktigt!
Jag måste bara inflika här att du kan vara helt lugn om du möter mig i trafiken. Har från oberoende håll hört att jag kör mkt bra. Alla möjliga har sagt det. Min moster tex sa det känns så tryggt att åka med dig och fort går det :)

Sen vet jag inte om jag någonsin kört det som är över gränsen lagligt. Jag hoppas såklart att jag INTE gjort det men är inte helt 100 och det är något jag givetvis inte är stolt över eller vill upprepa. För fort kör jag ofta men extremt sällan påverkad och i så fall endast mycket korta snuttar. Och som sagt inget jag vill göra om alls.
 
Jag måste bara inflika här att du kan vara helt lugn om du möter mig i trafiken. Har från oberoende håll hört att jag kör mkt bra. Alla möjliga har sagt det. Min moster tex sa det känns så tryggt att åka med dig och fort går det :)

Sen vet jag inte om jag någonsin kört det som är över gränsen lagligt. Jag hoppas såklart att jag INTE gjort det men är inte helt 100 och det är något jag givetvis inte är stolt över eller vill upprepa. För fort kör jag ofta men extremt sällan påverkad och i så fall endast mycket korta snuttar. Och som sagt inget jag vill göra om alls.
Fast det är en stor grej att köra onykter, en riktigt stor grej. Inget man kan vifta bort även om det är korta sträckor.
Det är allvarligt och kan leda till fängelse.
 
Jag måste bara inflika här att du kan vara helt lugn om du möter mig i trafiken. Har från oberoende håll hört att jag kör mkt bra. Alla möjliga har sagt det. Min moster tex sa det känns så tryggt att åka med dig och fort går det :)

Sen vet jag inte om jag någonsin kört det som är över gränsen lagligt. Jag hoppas såklart att jag INTE gjort det men är inte helt 100 och det är något jag givetvis inte är stolt över eller vill upprepa. För fort kör jag ofta men extremt sällan påverkad och i så fall endast mycket korta snuttar. Och som sagt inget jag vill göra om alls.

Du har också återkommande sagt att du inte alls dricker så mycket och inte har några jätteproblem egentligen trots att du regelbundet dragit i dig en liter vin så jag tycker ingen ska lita på att du vet hurvida du är påverkad och definitivt inte att du vet att du är under den lagliga gränsen
 
Du måste inse att du är alkoholist. Det är inte din partners ansvar att avgöra om du ”får” dricka. Om du vill bli nykter alkoholist måste du avstå, varenda sekund.

Du har gjort många starka prestationer! Men denna förnekelse, att du ens på riktigt försöker få din partner att ta med vin, gör mig faktiskt arg.

Mig gör det egentligen inget om du dricker. Ditt liv är ditt att (kanske) förstöra. Det är inte min business. Men det finns en avgörande faktor: du har berättat att du upprepade gånger kört bil fast du varit påverkad och att du faktiskt varit oroad för att krocka med djur pga detta.

Flera personer (jag är en av dem) har påtalat hur allvarligt detta är. Du har en sjukdom, men just denna del av din sjukdom gör att du kan riskera andra människors liv. Det måste du väl ändå förstå? Dina tankar rusar fritt och de skadar ingen, utom möjligen dig själv. Men att du med den vetskapen om att du kört påverkad och vet att du inte kan hantera alkohol alls försöker få partnern att ta med vin. För mig är det svårt att smälta. Jag bor ju i samma stad som du och kanske är det därför jag reagerar så starkt. Trots att vi försöker vara osjälviska är man ibland sig själv närmast och jag är väl inget undantag. Men jag har verkligen inte lust att bli mosad av dig när du är ute och kör "påverkad" på landsvägen.

Ta hjälp - på riktigt!
Helt rätt.

DU har ansvar för din alkoholism. MEN när du ger dig ut bland folk och framförallt när du sitter i en bil är du en samhällsfara. Ditt omdöme har flugit ut genom fönstret.

Fyllekörning, våldtäkt och pedofili är bland de mest avskydda brotten. Och det har du @karamelldrottningen ägnat dig åt. FYLLEKÖRNING.

Som tillvand, som en alkis är, så känns inte promillen men den är likafullt där och allt den medför av bristande omdöme. trafikfarlighet etc.

Vad krävs för att du ska sluta be partner att ta med alkohol hem, inte åka till systemet etc.

Kom igen! Bättre kan du! Det vet vi!!

:heart
 
Jag måste bara inflika här att du kan vara helt lugn om du möter mig i trafiken.

Rattfulla människor i trafiken är en av de saker man som medtrafikant inte alls vill möta när man är ute och kör.

Alla rattfyllon inbillar sig att de kör sååå bra, det märks inte alls att de druckit osv, men rattfyllerister beräknas vara orsak till var 5'e olycka i trafiken och de är än värre orsaken till många (helt onödiga) dödsfall per år pga sitt beslut att köra bil onykter.
 
Jag måste bara inflika här att du kan vara helt lugn om du möter mig i trafiken. Har från oberoende håll hört att jag kör mkt bra. Alla möjliga har sagt det. Min moster tex sa det känns så tryggt att åka med dig och fort går det :)

Sen vet jag inte om jag någonsin kört det som är över gränsen lagligt. Jag hoppas såklart att jag INTE gjort det men är inte helt 100 och det är något jag givetvis inte är stolt över eller vill upprepa. För fort kör jag ofta men extremt sällan påverkad och i så fall endast mycket korta snuttar. Och som sagt inget jag vill göra om alls.
Alltså jag blir alldeles matt av att läsa det här. Det spelar ju ingen roll hur duktig du är på att köra om du kör onykter. Förstår du verkligen inte allvaret i att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten? En lättöl är ju en sak, men från vad du skrivit i tråden låter det ju inte som att det någonsin är så lite du druckit.
 
Och jag blir alldeles matt av vissa era kommentarer.
1 jag är inte stolt för det jag gjort och försvarar det inte.
2 jag har inte druckit mycket vid dessa tillfällen. Skulle tex aldrig dricka en hel flaska och sedan sätta mig och köra. Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.
3 jag försöker att sluta dricka helt men det är jäkligt kämpigt stundtals
 
Och jag blir alldeles matt av vissa era kommentarer.
1 jag är inte stolt för det jag gjort och försvarar det inte.
2 jag har inte druckit mycket vid dessa tillfällen. Skulle tex aldrig dricka en hel flaska och sedan sätta mig och köra. Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.
3 jag försöker att sluta dricka helt men det är jäkligt kämpigt stundtals
Jag har inte läst allt men har du ngn hjälp? Du måste ju få hjälp med att förstå allvaret i det du skriver.
 
Jag måste bara inflika här att du kan vara helt lugn om du möter mig i trafiken. Har från oberoende håll hört att jag kör mkt bra. Alla möjliga har sagt det. Min moster tex sa det känns så tryggt att åka med dig och fort går det :)

Sen vet jag inte om jag någonsin kört det som är över gränsen lagligt. Jag hoppas såklart att jag INTE gjort det men är inte helt 100 och det är något jag givetvis inte är stolt över eller vill upprepa. För fort kör jag ofta men extremt sällan påverkad och i så fall endast mycket korta snuttar. Och som sagt inget jag vill göra om alls.

Jag hade en barndomsvän som inte hann fylla 25 år. Hon blev påkörd av en berusad kvinna, som var på väg till sitt jobb. En kvinna som alltså tyckte att hon var nykter nog att både jobba och köra (och jag tror hon hade ett rätt avancerat jobb så det var ingen dunderfylla). Ett av de stora problemen med alkohol är man helt tappar självinsikt och uppfattning om vilket skick man är i när man druckit. I det där läget där man känner sig som sitt bästa jag är man redan påtagligt långsammare i reaktioner och fattar sämre beslut.

Hur tror du att resten av livet känns för den kvinnan som körde ihjäl min kompis?
 
Och jag blir alldeles matt av vissa era kommentarer.
1 jag är inte stolt för det jag gjort och försvarar det inte.
2 jag har inte druckit mycket vid dessa tillfällen. Skulle tex aldrig dricka en hel flaska och sedan sätta mig och köra. Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.
3 jag försöker att sluta dricka helt men det är jäkligt kämpigt stundtals
Du borde nog ha en alkoholmätare i din bil
 
Jag måste bara inflika här att du kan vara helt lugn om du möter mig i trafiken. Har från oberoende håll hört att jag kör mkt bra. Alla möjliga har sagt det. Min moster tex sa det känns så tryggt att åka med dig och fort går det :)

Sen vet jag inte om jag någonsin kört det som är över gränsen lagligt. Jag hoppas såklart att jag INTE gjort det men är inte helt 100 och det är något jag givetvis inte är stolt över eller vill upprepa. För fort kör jag ofta men extremt sällan påverkad och i så fall endast mycket korta snuttar. Och som sagt inget jag vill göra om alls.

Kör man för fort så kör man inte mycket bra i mina ögon (men det är ett annat spår). ;)

Men du, glöm inte att klappa dig själv på axeln för att du kämpat så bra så många dagar nu! Du har bett om hjälp här, du har bett din partner om hjälpt och du har både gått på möten och pratat med din sponsor. Fortsätt så, du har ju massor av vägar att gå när det känns tufft. Heja!!
 
Och jag blir alldeles matt av vissa era kommentarer.
1 jag är inte stolt för det jag gjort och försvarar det inte.
2 jag har inte druckit mycket vid dessa tillfällen. Skulle tex aldrig dricka en hel flaska och sedan sätta mig och köra. Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.
3 jag försöker att sluta dricka helt men det är jäkligt kämpigt stundtals

Du HAR ju slutat! 💪
 
Jag måste bara inflika här att du kan vara helt lugn om du möter mig i trafiken. Har från oberoende håll hört att jag kör mkt bra. Alla möjliga har sagt det. Min moster tex sa det känns så tryggt att åka med dig och fort går det :)

Sen vet jag inte om jag någonsin kört det som är över gränsen lagligt. Jag hoppas såklart att jag INTE gjort det men är inte helt 100 och det är något jag givetvis inte är stolt över eller vill upprepa. För fort kör jag ofta men extremt sällan påverkad och i så fall endast mycket korta snuttar. Och som sagt inget jag vill göra om alls.
Gå tillbaka i tråden. Det var inte länge sedan du tänkte köra påverkad till bussen.

Det fetstilta - du bortförklarar att du kört påverkad. Det är extremt sällan och bara korta snuttar. För majoriteten är det helt otänkbart att köra påverkad över huvud taget.

Det du skriver gör mig ännu mer övertygad - SÖK HJÄLP!
 
Och jag blir alldeles matt av vissa era kommentarer.
1 jag är inte stolt för det jag gjort och försvarar det inte.
2 jag har inte druckit mycket vid dessa tillfällen. Skulle tex aldrig dricka en hel flaska och sedan sätta mig och köra. Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.
3 jag försöker att sluta dricka helt men det är jäkligt kämpigt stundtals
Jag blir nog mer rädd när jag läser det hela, för så länge du förnekar att du har problem (stundtals gör du just det och att vifta bort fyllekörningarna är ett sätt att förneka din alkoholism) desto snabbare går det att flytta fram gränserna för vad som är okej. Ingen människa som fyllekör börjar med att dra i sig en hel vinflaska och kör, gränsen smyger sig sakta fram hela tiden tills det händer något som gör att de blivit fasttagna.

Vi förstår att det är oerhört kämpigt just nu och just därför behöver du höra att det är dumt, oansvarigt och rent av livsfarligt när du ens tänker tanken på att "bara dricka litegrann". För du vet ju innerst inne att det stannar inte där. Du behöver hjälp NU. Ring din sponsor och berätta precis hur illa det är. För du behöver hjälp och stöttning.
 
Och jag blir alldeles matt av vissa era kommentarer.
1 jag är inte stolt för det jag gjort och försvarar det inte.
2 jag har inte druckit mycket vid dessa tillfällen. Skulle tex aldrig dricka en hel flaska och sedan sätta mig och köra. Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.
3 jag försöker att sluta dricka helt men det är jäkligt kämpigt stundtals
Jag kan förstå om många av oss låter hårda, mig inräknad. Det är faktiskt inte meningen på något sätt att vara otrevlig, och om det känns så så ber jag om ursäkt för det. Dock är detta en sjukdom som man måste ta på allvar. Det enda som fungerar är att acceptera läget och be om hjälp. Från läkare, anhöriga och andra i liknande situation. AA och liknande fungerar inte för alla, men då finns det andra stödgrupper.

Men, faktum är att du har en ganska rubbad syn på körning och alkohol. Som @Myrten skriver här ovan så var det inte längesedan du pratade om att köra onykter, dessutom bortförklarar du allvaret i det. För oss andra är det riktigt skrämmande, på riktigt. Det finns inte någon som kör onykter som också kör omdömesfullt, det är farligt och det dödar.

Alla här vill att det ska gå bra för dig.
 
Alltså, det finns ju en orsak till att försäkringsbolagen frågar om man druckit minsta droppe alkohol om man gör skadeanmälan efter t.ex krock. Enligt försäkringsvillkoren förbinder man sig till att köra HELT nykter, dvs inte dricka ens en lättöl eller cider eller ngt alls.
Har man druckit ett par glas vin och t.ex kör in i en refug eller ett stillastående fordon är det långtifrån säkert att man får ersättning.

Jag förstår att det är viktigt för dig att kunna röra dig med bil. Men du måste verkligen låta bli om du rört minsta droppe alkohol, eller annars känner att du inte är koncentrerad nog för att köra. Det är alltid bättre att avstå om man t.ex mår illa, är väldigt upprörd eller på annat sätt inte kan vara helt säker på att man klarar av att uppfatta vad som händer runt omkring en.

Jag kör ganska mycket bil, men de dagar jag inte är säker på min egen förmåga (av hälsoskäl eller annars) låter jag bilen stå och så blir det buss eller taxi. Det är verkligen inte värt konsekvenserna att klanta till det rejält i trafiken.

Försök få in konsekvenstänkande i ditt resonemang. Istället för att tänka "här och nu" — tänk vad händer om jag gör...?
 
Sen vet jag inte om jag någonsin kört det som är över gränsen lagligt. Jag hoppas såklart att jag INTE gjort det men är inte helt 100 och det är något jag givetvis inte är stolt över eller vill upprepa. För fort kör jag ofta men extremt sällan påverkad och i så fall endast mycket korta snuttar. Och som sagt inget jag vill göra om alls.
Gränsen är generöst satt!!

Långt innan dess har du tappat omdöme, körskicklighet och reaktionsförmåga.
Oavsett hur himla bra du själv tycker du kör.

Men det är ju inga bekymmer längre nu när du slutat. :up: :heart
 
Och jag blir alldeles matt av vissa era kommentarer.
1 jag är inte stolt för det jag gjort och försvarar det inte.
2 jag har inte druckit mycket vid dessa tillfällen. Skulle tex aldrig dricka en hel flaska och sedan sätta mig och köra. Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.
3 jag försöker att sluta dricka helt men det är jäkligt kämpigt stundtals
Min syster körde bil DAGEN EFTER en utekväll, blir stoppad av polisen och var preciiiiiis på gränsen till rattfylleri. Och hon är ingen stordrickare. Du har kört bil samma dag som du druckit. Det är fördjävligt rent ut sagt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 211
Senast: fijja
·
Relationer Försöker att förklara kortfattat utan att ge för mycket info.. Min mamma är sjuk, och kommer inte att bli frisk igen. Vi i familjen...
Svar
8
· Visningar
1 511
Senast: Sleepy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 639
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp